Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

CGF NR 85-MAN-Be good to yourself at least...-72

NYTT TEMA
cressida1
cressida1Innlegg: 19052
31.05.18 15:56

Det har gått litt tid nå, så det kan være på sin plass med dagens 2. låt på CRESSIDA'S GLEMTE FAVORITTERS reise opp mot toppen.

85)MAN – Be good to yourself at least once a day – 1972

Noen vil hevde av Man ikke går under prog, men da hevder jeg at de tar feil. Denne skiva her er så progga så det holder, med kun 4 låter på hele albumet, 2 på hver side.

Coveret er jo en historie for seg selv ved at når man bretter det opp, folder man ut et helt stor kart over Wales som jo bandet kommer fra.

Første låt ut er «C'mon» som starte rmed en skikeklig fengende repeterende ekkobelagt gitar hvor man får inn den kjappe lett gyngende takten umiddlebart. Herlig tostemt lys vokal som ligge rog «svarer» på gitarene. Her er det komplett umulig å sitte stille med foten. Det instrumentsale mellomspillet er utrolig fengende med masser av klingende toner som bare glir i hverandre. Dette er vel noe av den mest catchy gitarlåta jeg veit om. Så roer alt ned og alt blir bare liggende og sveve, èn gitar i hver sin kanal, bassen i midten, også....det himmelsk herlige orgelet som bare ligger og bobler oppå. Bare helt utrolig stemningsfullt, spesielt der gitar og orgel går hånd-i-hånd. Rett og slett magisk!!

Den andre låta på side 1 er «Keep on crinting». Denne låtsa åpner litt mer «sommerlig og slentrende». På en «glad måte» liksom. Lett plukking på gitar, veldig avventende og svevende intro. Etterhvert bare «husker» vi oss inn i låtas rytme med lett groove og en himmelsk moog svevende oppå i lett solo. Orgelet ligger i bakgrunnen og bare fyller opp lydbildet med diskrete chorder. Det to gitarene utfyller hverandre i hver sin kanal. Låta tetner til litt underveis med skikkelig fuzza orgelsolo i senter av lydbildet. Egentlig en veldig vakker instrumental-låt dette her.

Side 2 dras i gang med «Bananas». Saftig og deretter avventende intro med lett gitarplukking. Og et veldig godt grunnlag for stamping med fot! Monotont vers, men fengende. Det instrumentale mellompartiert er catchy så det holder. Utrolig bra spill av Deke Leonard & co! Underveis så sklir det ut i en himmelsk flytende groove med elpiano- og orgel-solo. Skitbra for å si det mildt! En lang låt, med mye instrumentale partier, men du verden hvor glad men blir når man hører den; i hvert fall jeg.

Skivas siste låt er «Life on the road». En skikkelig boogielåt med herlig humpende riff fra start et par runder før trommene dukker ut fra intet i bakrommet og bygger opp volumet. Så er det bare å sitte og gynge i takt og stampe med foten. Saftig og drivende så det holder!! Er litt Wishbone Ash over dette her. Og det er ingen negativ sammenligning.

Midt ute i låta straightner den ut og blir veldig «pushy». Herlig avslutning på denne glitrende skiva. Intet mer å si om den saken!!

cressida1
14.06.18 06:26

Egentlig litt rart at ingen har noe forhold til Man's musikk?

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8059
14.06.18 06:59

Samme som CC, må sjekkes ut men har ikke noe forhold til bandet annet jeg har hørt/lest om det. Og sikkert hørt noe. Men skal sjekkes ut.

Hecla
HeclaInnlegg: 3135
14.06.18 10:16
cressida1: Egentlig litt rart at ingen har noe forhold til Man's musikk?

Denne LP'en var en favoritt og jeg spilte den mye. Bananas var en favoritt den gang, men jeg har ikke spilt den på veldig lenge.

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8059
14.06.18 11:51

Litt irriterendes, men denne finner jeg ikke på Tidal, søkt både artist og album. Må man på youtube ?

vadefugl
vadefuglInnlegg: 40582
14.06.18 12:04

Finner den ikke på Spotify heller. Får prøve røret

Hecla
HeclaInnlegg: 3135
14.06.18 13:01

Jeg finner den på Apple Music. Fant den ikke ved å søke ¨på Man, det ble sikkert for mange svar. Gikk via Deke Leonard.

Hører på Bananas nå. Et godt gjenhør...

(Innlegget ble redigert 14.06.18 13:05)

cressida1
14.06.18 16:51

Bildet ditt Hecla harjo akkurat samme farger som coveret på Man-skiva ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg