Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Discoen undervurdert ?

NYTT TEMA
BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 29225
01.09.19 00:11

Var disco-musikken på 70 tallet undervurdert ? Jeg hadde kun en radio og ingen platespiller. Discomusikken og listepop på Radio Luxemburg var min kilde dengang. Jeg elsket denne musikken motsatt mine jevnaldrende som digget Deep purple,Frank Zappa.

Så en veldig bra dokumentar om Studio 54 på Dansk DR 2 nylig som ga et bra innblikk i stedet som var verdenskjent noen år. Veldig ulikt diskotek i Norge der pene mennesker i moteriktige frisyre og klær samlet seg. Studio 54 var de kjente og talentfulles tumleplass og mye større spredning i alder. Kjendiser minglet, tok cocain danset og hadde sex. Bartenderne har i mange tilfeller  såkalte "hunks" som hadde sex med både menn og kvinner. Et paradis for folk som på grunn av berømmelse eller seksuell preferanse ikke kunne gå ut og være seg selv.

Nok om det. Jeg har begynt å la soul, funk rap. rock britpop  ligge og høre litt discomusikk igjen.

Hva er dine favoritter innen disco ? jeg lager en liste som jeg poster i løpet av kvelden.

zephyrus
zephyrusInnlegg: 4084
01.09.19 00:32

Hot Chocolate - You Sexy Thing

ABBA - Dancing Queen

Boney M - Rivers of Babylon

Middle Of The Road - Chirpy Chirpy Cheap Cheap

(Innlegget ble redigert 01.09.19 00:34)

puma1
puma1Innlegg: 21048
01.09.19 00:42
zephyrus: Middle Of The Road - Chirpy Chirpy Cheap Cheap

Men eksisterte discoen i 1971?

BigGeorge
01.09.19 01:42
zephyrus: Hot Chocolate - You Sexy Thing

Min aller første "store opplevelse innen musikk". Musikken gikk rett igjennom kroppen opplevelse på skole diskoteket 1976.

BigGeorge
01.09.19 02:44

You Sexy Thing,   Hot Chocolate

Staying Alive   Bee Gees

Dont leave me this way  Thelma Houston

Super Freak  Rick James

I love the nightlife  Alicia Bridges

Disco Inferno  The Trammpes

We are family Sister Sledge

(Bee Gees og Hot Chocolate hadde mange flere )

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2959
04.09.19 16:27

Mye flott musikk postet her men sliter likevel litt med å komme opp med andre låter fra disco eraens storhetstid som da ikke allerede er blitt nevnt. 

Det helt store og nære forholdet til sjangeren har jeg nok i grunn aldri hatt, men husker jo disco "comebacket" (sikkert et av mange) på tampen av 90 og tidlig 00-tallet og der spesielt pop artister som Kylie Minogue (tror søstra hennes også fikk en hit eller to) og Madonna nøt godene fra denne periodens nostalgiske tilbakeblikk på 70-tallets pop fenomen men kan vel også nevne Daft Punk (særlig Discovery skiva fra 2001 var vel også tungt inspirert av disco og 70-talls musikk).

(Innlegget ble redigert 04.09.19 16:27)

0gg0
0gg0Innlegg: 37692
04.09.19 17:09

Ordentlig 80 talls Italo Disco var greiene sine.

Gorback
GorbackInnlegg: 4532
Frank.N.Steen
04.09.19 17:45
0gg0: 80 talls Italo Disco var greiene sine

En sjanger jeg tror man kan like veldig godt men har veldig liten peiling på. Husker jo at i 2006-07 når Youtube for alvor begynte å ta av og der et par Italo Disco slagere (en med en låt tilegnet Yabba the Hut?) virket å være meget populære, hvert fall for en liten tid.

Men den jeg likte best var nok den heftige og utrolig fengende Another Life av Kano. Burde kanskje få sjekket ut mer av denne mannens musikk da denne er jo enorm og ikke hørt i sin helhet på nesten tiår. Utrolig oppløftende og positiv musikk må man jo legge til.

Kan jo også nevne Laser Dance - Power Run som fenget bra i mine ører. Utrolig tøff musikkvideo også.

(Innlegget ble redigert 04.09.19 17:52)

0gg0
04.09.19 17:52
Frank.N.Steen: der et par Italo Disco slagere (en med en låt tilegnet Yabba the Hut?) virket å være meget populære, hvert fall for en liten tid.'

Ahh, ren nostalgi. Hadde en pause fra Heavy metal og rock og fordypet meg inn i Italo Disco-sjangeren. Masse gull, og kjenner nesten jeg er inne på gutterommet igjen.

Miko Mission, Radiorama, Silver Pozzoli, Den Herrow pluss pluss.

0gg0
04.09.19 17:54
Frank.N.Steen: Kan jo også nevne Laser Dance - Power Run som fenget bra i mine ører.

Jepps, den snurret en del på platespilleren i sin tid. Gud bedre det er lenge siden jeg har hørt denne.

Frank.N.Steen
04.09.19 17:58

Angående musikkvideoen til Power Run, ca rett etter at Jesse Ventura (som Captain Freedom) har "danset" fra seg, så går man rett inn i ei nokså interessant "trenings video" som jeg ofte har sett klipp av i alt fra skrekkfilmer, komedier osv, men aldri funnet ut om dette var fra en film eller faktisk et tv-program fra 80-talls aerobic eraen (Jane Fonda osv). 

Tror en av de tidligere Friday the 13th filmene hadde en lengre sekvens med det klippet, vel like før Jason slo til og ødela moroa.

(Innlegget ble redigert 04.09.19 17:58)

0gg0
04.09.19 18:07
Frank.N.Steen: Angående musikkvideoen

Den er jeg mer usikker på. Første gang jeg ser denne videoen. Sist gang jeg hørte denne var på grammofonplate på gutterommet. Begynner å bli en stund siden nå...

The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 3113
04.09.19 21:12

For enkelte som vil dypdykke litt,kan gå her,har skrevet så mye om dette før,att jeg finner ikke igjen bokstavene...der datt B'en ut

http://www.disco-disco.com/index.shtml

tar en kjapp en eller 2 drag it,men mer overgang til 80-tallet da..men husk mye historie bak begge 2

The Ritchie Family - i'll do my best for you baby 1982 (virus mix)

BB & Q Band - On the beat

og der datt faen meg L'en ut

Kwame

The_Kwames
04.09.19 21:24

For meg var discoen,noe monotont på midten av 70-tallet,men utviklet seg til å gå over til mer soul/funk/arrangement og ble stiligt,og veldig i komfort sonen for meg,fordi jeg liker å danse..og gull alderen for meg,må være 1978-1982..meg da,men hærlighet så fresh det var

Patrice Rushen - Forget Me Nots (12 Inch Version)

denne er jo kopiert fra Men In Black til George Michael's "Fast Love"

Kwame

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 1038
06.09.19 14:23
BigGeorge: Var disco-musikken på 70 tallet undervurdert ?

"Disco Sucks!"-aksjonen til rockesnobbene (som før pleide å være en ganske stor og høylydt gjeng da musikksjangrer var mye mer knyttet til identitet og subkulturer) på slutten av 70-tallet - og sikkert enda noen år etter det - bidro nok mye til å sverte discoens arv og ettermæle i lang, lang tid. Som musikkinteressert kid kjøpte jeg raskt det med at disco var noe av det døveste som fantes, godt hjulpet av at jeg med rap som største preferanse, syntes at trange slengbukser var aller lengst unna på kulhetsskalaen sammenlignet med de driiitfete baggy sæggebuksene jeg selv hadde på meg.

Dette var en oppfatning jeg fortsatte å holde på et stykke inn i voksen alder også, til tross for at jeg fra tid til annen hørte gamle slagere som fenget, og i tillegg ble mer og mer glad i discoens barn: Housemusikk. Det var ikke før Daft Punk slapp mesterverket Random Access Memories for seks år siden, at jeg bestemte meg for legge gamle fordommer fullstendig til side og gi den platas inspirasjonskilder (og bidragsytere) fra 70- og 80-tallet en ordentlig sjanse.

Og da var det mye gull å finne eller bli reintrodusert til. Fantastiske rytmer og melodier som passer perfekt til å bare danse og slippe seg løs til - som jo var det hele disco-æraens ånd i størst grad handlet om.

Så ja ... undervurdert kan det absolutt kalles, etter min mening.

Noen store 70-talls favoritter som ikke allerede er nevnt her:

Chic - I Want Your Love

Van McCoy - The Hustle

Og selvfølgelig masse ABBA, og bortimot hele Michael Jacksons Off The Wall - en plate som jeg har elsket helt siden barndommen, og som sånn sett hele tida var en av de største fornektelsene av at jeg egentlig digget disco.

BigGeorge
08.09.19 01:32

Van McCoy - The Hustle Veldig Studio 54 over den men låta  kom vel allerede to år før utestedet

The_Kwames
10.09.19 10:13

Må unnskylde meg,Patrice Rushen's låt fra 81...BLE kopiert for the Theme of Men In Black+att George Michael elsket den låten,og tok den med i "Fast Love"

Hva var det med Italienerne og Disco,slik som Moroder,Salerni og ikke minst Mauro Malawasi,de satte sine spor,endel før begrepet Italo Disco/Beat Box ble kjent,og Malawasi skulle jo bli en stor påvirkningskraft,med den lugubre forretningsmannen Jaques Fred Petrus

På en annen side,så må man ikke glemme 3 DJ'er etterhvert meget innvolvert i historien om Disco,som gikk etterhvert nye veier

Kool Herq,Larry Levan og Patrick Adams

Hvis jeg nu tar en ..nei 2 Malawasi Production..og første million 12" singelen?

Taana Gardner Heartbeat Club Version 1981

Singelen kom ut noe tidligere,men Levan la sin elsk på beaten,og fikk jobben for å remixe den

Malawasi..er bare rå selv i dag,vi snakker Quincy Jones her

2 sterke låter arrangert fra denne Italienske Gudfaren

Change ft Luther Vandross - The Glow Of Love (Warner Bros/RFC Records 1980)

...og

Change - The very best in you 1982

Historien om Malawasi her

Italian Disco Connection - The True Story - ORIGINAL DISCO CULTURE

Og flott sexy disco,ahh! hvem kan glemme Amii Stewart

Amii Stewart - Knock On Wood (Eddy Floyd) (1979) HD 0815007

---

Noen ser nok på discoen som,la oss si under Tysk,Italienske greier,samt å stille de beste produsenter og de fineste kombo vi kunne finne,å la det stå til,men discoen oppsto nokså tidlig på 70 -Tallet,da under en sub greie,slik som Patrick Adams..og eller Larry Levan som DJ'er spilte,vil si att Gloria Gaynor...og JAAA Norske Titanic hadde noe å si her

Tom Moulton som må vel og si var vel en disco sjef igjennon..Prelude Records

Gloria Gaynor i 74,samt Yvonne Elliman var disco sett på sia med Dr.Hook..altså svart møter hvit

Yvonne Elliman If I can't have you 1977 16:9

Gloria Gaynor - Never can say goodbye

fra 1974

Kwame

BigGeorge
14.09.19 00:49

Rock your baby   George  MacRae

Young hearts run free Candi staton

Ring my bell     Anita  Ward

Never can say goodbye   Gloria Gaynor

Iam coming out   Diana Ross

Good times    Chic

Heart of glass   Blondie

Rock the boat  The Hues Corporation

Rappers delight    Sugarhill gang

Get up and boogie   Silver Convention

When will i see you again   Three Degrees

(Innlegget ble redigert 14.09.19 01:00)

BigGeorge
14.09.19 02:02

Så et opptak om Studio 54. John Travoltas motspiller Karen Lynn Gorny sto i kø utenfor Studio 54 og sa at hun spilte i "Saturday  Night Fever" og vakten trodde henne ikke. Køen utenfor Studio 54 er vel muligens den eneste køen som er verdensberømt. Selv kjendiser kom ikke alltid inn. Alt ble bestemt av om de likte utseendet, klærne og utstrålingen.

(Innlegget ble redigert 14.09.19 02:03)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12733
14.09.19 02:22
BigGeorge: Bartenderne har i mange tilfeller  såkalte "hunks" som hadde sex med både menn og kvinner.

Jeg antar det var en forsnakkelse (du mener vel er), for det gir absolutt ingen mening.

Mener du at bartenderne hadde en egen stall av bisexuelle "hunks" de serverte mellom bloody mary's og dry martinis? 

(Innlegget ble redigert 14.09.19 02:31)

BigGeorge
14.09.19 02:31

Everybody was kung Fu fighting    Carl Douglas

Born to be alive      Patrick Hernandez

You make me feel     Sylvester

Heaven must have been missing an angel   Tavares

Shake shake shake   KC & Sunshine Band

Hot stuff   Donna Summer

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 1038
14.09.19 02:32
Viracocha: Jeg antar det var en forsnakkelse, for det gir absolutt ingen mening. Mener du at bartenderne hadde en egen stall av bisexuelle "hunks" de serverte mellom bloody mary's og dry martinis?

Hahaha! Erstatt H-en med en V i ord nummer to fra det du siterer, så forstår du nok mye bedre hva han mente.

Viracocha
ViracochaInnlegg: 12733
14.09.19 02:35
Ruudiculous: Erstatt H-en

Det er allerede gjort.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41550
14.09.19 04:01

Lytter nå på Sylvester. Dansbar musikk

Granca96
Granca96Innlegg: 4428
14.09.19 16:31
vadefugl: Sylvester.

Er vel mest kjent for denne.
Ellers er vel Boney M den største disco-gruppa, med utallige hits. Rivers of Babylon størst? Baccara hadde også ''Sorry I'm a lady'' og ''Yes Sir, I can buggy'' som to gigahits. Donna Summer var jo selve discodronningen. Hot Stuff sikkert mest kjent. Hun hadde fantastisk stemme. I feel love er en helt fantastisk og grensesprengende låt. Laaangt forut for sin tid.
Discomusikken var en enkel og ukomplisert genre før ørene, lett og danse til, og som skapt for å få deg i godt humør. Synd den æraen varte så kort...

BigGeorge
15.09.19 02:29

Nile Rodgers forteller i en dokumentar om at det noen dager luktet råttent i bygningen studio 54 holdt til i. Chic låtskriveren var fast inventar der og beskriver stedet som det beste  utestedet han har vært på. Nok om det. Den råtne lukten viste seg å være en ubuden gjest som hadde satt seg fast i ventilasjonkanalen i et forsøk på å komme inn på studio 54. Vedkommende hadde satt seg fast og fryst ihjel.

(Innlegget ble redigert 15.09.19 02:29)

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41550
19.09.19 06:21

Tar å prøver ut Donna Summer nå.

The_Kwames
19.09.19 13:36

Sylvester er bra,men soundet for meg er mer 80-talls,slik som denne...forøvrig en nydelig stemme da på HAN

Sylvester - Mutual Attraction (Original Album Version) HQ+Sound

ellers tilbake til Italienerne med Salerni bak spakene før BeatBox ital disco

Hi-Gloss - You'll Never Know

og siden undertegnende puttet sa foran navnet på henne,tar jeg den med

Fonda Rae Touch Me All Night Long

Sofonda

Granca96
Granca96Innlegg: 4428
19.09.19 13:38
vadefugl: Tar å prøver ut Donna Summer nå.

''I feel love'' er jo fantastisk, men jeg elsker hennes versjon av ''State of Independence''. Ikke disco, men bare deilig! Jon and Vangelis har originalen. Liker også hennes ''Tokyo'' godt. Og mange fler.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg