Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Radiohead (Bandtråd)

NYTT TEMA
TheUnitedWay
TheUnitedWayInnlegg: 10180
07.02.20 15:40

Etter litt søking, ga jeg opp å finne en egen tråd for dette magiske bandet. Så derfor startet jeg like så godt en ny. 

Regner med det er en del Radiohead fans her inne som har hørt lenge og kort på de. 

Personlig begynte jeg faktisk å høre på de bare for et par år siden. En av mine bestekompiser har mast i mange år. Men har nesten vært litt på trass at jeg ikke har giddet og heller "kastet" bort tiden på band som Coldplay. Sett i ettertid er jo dette flaut nesten. 

For Radiohead er virkelig det mest fantastiske jeg har hørt. Og jeg har ikke hørt halvparten av sangene enda. Men omtrent alltid for hver nye sang jeg hører så faller den fort i smak. Noen sanger trenger man å høre litt flere ganger, men plutselig er den helt konge.  

Hva er deres favorittsanger? Synes det er vanskelig å sette opp en topp tre liste etc. Men den sangen jeg likte best i starten var faktisk Black Star og den er fortsatt en av de jeg liker best. 

La denne tråden bli lang og god! 

harrowdown
harrowdownInnlegg: 1574
07.02.20 17:23

Fin tråd. Jeg er langvarig fan av bandet. Kult at du har gått litt bakover i katalogen for å finne gull. De er for meg et band som aldri har fulgt samme oppskrift på flere album. Det er alltid noe nytt å finne. Men samtidig hører man alltid at det er Radiohead, så overgangene fra album til album har ikke vært så kronglete som jeg hører mange si. Et perfekt band for meg. Fra rettframrock i «You» til akustiske «Bulletproof», eller fra rockeren »Just» til techno i »Idioteque». Du har også kontrastene mellom «Lurgee» og «Daydreaming». Mye å ta tak i og så mye å kose seg med. Et av få band jeg tar med meg overalt.

0gg0
0gg0Innlegg: 40890
07.02.20 17:59

Ah, Radiohead. Var solgt idet jeg hørte gjennom "OK Computer" i 97. Favorittlåter? Maaaange.

I Might Be Wrong

Pyramid Song

The National Anthem

In Limbo

Street Spirit

Idioteque

Paranoid Android

No Surprises

House of Cards osv. osv.

PS. Ikke hør på dem som sier at Kid A er drit. Den er gull.

(Innlegget ble redigert 07.02.20 18:01)

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 4890
07.02.20 19:06

-"De er for meg et band som aldri har fulgt samme oppskrift på flere album."-

Spot on! De er nyskjerrige, i bevegelse, svært kreative og i stadig utvikling. Lite er dem fremmed, de er modige, kunstnere uten frykt og nyskapende.

Elsker bandet, har fulgt de lenge og lytter på nytt&tidligere låter om hverandre. Imponerende å høre hvor sterkt gamle album holder seg og takker for at de er der og gir meg et altetnativ til all sjelløs "populærmusikk" som spys ut og er fullstendig uinteressant. Favorittlåter? Sliter siden det er så mange og lar den ligge. Kudos til trådstarter;-)

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 25745
08.02.20 11:48

Fin tråd og tommel avgitt. Har aldri sett poenget med å disse Coldplay når man skal si at man er fan av Radiohead, dog. Oasisgjengen har en tendens til å gjøre det samme. Jeg kan kose meg med musikk fra alle tre bandene. Favorittlåten min er nok Lucky. Var en scene i Six Feet Under for mange år siden som gjorde meg obs på Radiohead. Rett og slett nydelig.

MadBum
MadBumInnlegg: 10013
08.02.20 12:18

Tidenes band for min del.

Var for ung og bodde for langt unna til å se de i Oslo i 01, men fikk endelig sett de i Spektrum for tre år siden. Aldeles magisk opplevelse.

For min egen del er Pyramid Song, House of Cards og Separator sanger som er noen mm foran de andre.

Amnesiac var mitt første møte med Radiohead albummessig og jeg husker enda at jeg bestilte både Pablo Honey, OK Computer, The Bends og Kid A i en sleng fra CDON etter å ha hørt masse på Amnesiac.

Jobbet som kokk på den tiden og fikk spørsmål om hva jeg skulle etter jobb. "Jeg skal hjem å høre på Radiohead" Ahh, det var faen meg tider!!  Har fire Radiohead-tatoveringer også. 

Når jeg nå tenker meg om kommer jeg på Everything in its right place som en som burde være topp tre sanger.

Å velge seg ut en favorittsang av Radiohead må være som å velge mellom barna sine. De har en setliste som vanskelig kan toppes.

Hører fremdeles på de flere ganger i uken, og jeg har tenkt med meg selv. Skal jeg ALDRI bli lei?! 20 år etter oppdagelsen av Radiohead holder jeg fremdeles koken og det kommer aldri til å komme et band som Radiohead igjen. Beint umulig.

Nydelig tråd og tommel avlevert! 

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 3595
08.02.20 14:13

Har kun to skiver fra Radiohead (OK Computer og Pablo Honey) men ser jo ofte at samtlige av deres utgivelser ligger i div bruktsjapper til 5-10 kroner stykket, så får se an om jeg ikke kan slå til på en eller to av disse, om ikke lenge. 

Burde ha kjørt et gjenhør med OK Computer som falt godt i smak i vår/sommer 2003, men siden den gang har jeg knapt dratt den frem igjen. 

(Innlegget ble redigert 08.02.20 14:13)

HarryH
HarryHInnlegg: 32104
08.02.20 15:25
MadBum: Amnesiac

Når jeg leser denne tråden, går mine tanker til Dagbladets daværende anmelder Håkon Moslet, nåværende redaksjonssjef i P3, og hans vurdering av Amnesiac i 2001. I følge Moslet var Amnesiac et uinteressant album (terningkast 3) som gjorde at Radiohead "utraderte seg fra det musikalske landskapet". Hvordan kunne en slik noksagt bli anmelder i en av landets største aviser?

(Innlegget ble redigert 08.02.20 15:26)

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 4890
08.02.20 16:06

-"Moslet-"

Godt spørsmål og tok alltid en nærmere titt/lytt på band og utgivelser han slaktet.... ;-)

storpeder
storpederInnlegg: 5550
09.02.20 18:50

Amnesiac er et tungt album å komme inn i, kanskje det tyngste, dvs. det som trenger flest gjennomlyttinger før det «sitter». Så ingen bombe om en anmelder uten noe spesielt forhold til Radiohead ikke var så begeistret etter noen gjennomlyttinger.

Texas_John
Texas_JohnInnlegg: 5729
09.02.20 21:44
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 09:57)

MadBum
MadBumInnlegg: 10013
09.02.20 21:47

Hahaha. Det innlegget husker jeg faktisk. 

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 25745
09.02.20 21:50

Legendarisk.

TheUnitedWay
09.02.20 21:53
Texas_John: Minnes legenden Braathens fine analyse fra noen år tilbake:

I alle dager? Haha. 

TheUnitedWay
09.02.20 21:54
Ale-Jet: avorittlåten min er nok Lucky

Den er så bra live at det er ikke til å tro. For en sang, for et band. 

TheUnitedWay
09.02.20 21:56

Meg og fetteren min overnattet hos en felles kompis etter et fuktig nach i helga. Når vi hadde våkna hørte vi igjennom denne konserten. 

Er. Så. Bra! 

(Innlegget ble redigert 09.02.20 21:57)

TheUnitedWay
13.02.20 16:03

Har ved flere anledninger satt på Paranoid Android for min far, og reaksjonen har nå gått fra "Hva i helvete er det du hører på" til "Ta på den sangen med den rare musikkvideoen". 

Føler dette er passende for hvordan Radiohead er som band. Selv om ikke alt treffer på første forsøk, vokser den på deg. Omtrent uten unntak. 

0gg0
13.02.20 17:15
Texas_John: Minnes legenden Braathens fine analyse fra noen år tilbake:

Haha, husker den der, ja. Og han lyktes med det han prøvde på, og både jeg og mange flere beit på som en sulten gjedde.

Han og Gilmour ble mer og mer provoserende og tok en slow overgang til ren trolling.

Den avtok den dagen jeg fant et par bilder av Braathen på nettet etter at han var litt uforsiktig.

0gg0
13.02.20 17:16
storpeder: Amnesiac er et tungt album å komme inn i, kanskje det tyngste, dvs. det som trenger flest gjennomlyttinger før det «sitter».

Det tok sin tid, ja. Men heldigvis er man rustet med god tålmodighet. Slikt lønner seg.

TheUnitedWay
14.02.20 23:56

Husker jeg satt på nattevakt for litt under to år siden å så på How I Met Your Mother. Denne scenen kom, og jeg skjønte at jeg måtte søke for å finne ut hvilken sang dette var.

Resten av natten gikk til å høre på Radiohead. Gode tider.

Anelka2
Anelka2Innlegg: 19830
16.02.20 07:49

«Black Star»

Fra et meget bra album. Min favoritt er Subterranean Homesick Alien fra OK, men utrolig mange gode å velge mellom. 

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 3595
16.02.20 12:03
TheUnitedWay: Paranoid Android for min far, og reaksjonen har nå gått fra "Hva i helvete er det du hører på" til "Ta på den sangen med den rare musikkvideoen".

Husker den videoen veldig godt fra rundt 1997-98.

Gikk konstant på MTV og av en eller annen grunn fikk jeg alltid med meg den til frokost før skolen og var noe meget kjent med animasjonen men slo meg først litt seinere at dette må jo være fra samme folk der sto for den svenske FOX Kids serien Tre venner og Jerry, som gikk sin seiersgang på tidlig 00-tallet. 

Mye artige figurer i den serien, faktisk en av de sjeldent bra tegneseriene fra den perioden, der både barn og voksne kan le godt av, og særlig Jerrys pappa, gym læreren var minneverdig.

(Innlegget ble redigert 16.02.20 12:03)

TheUnitedWay
17.02.20 18:07
Anelka2: Fra et meget bra album. Min favoritt er Subterranean Homesick Alien fra OK, men utrolig mange gode å velge mellom.

Enig, liker det veldig godt. The Bends (sangen) er så fet. Sammen med alle andre. 

Barbosa
BarbosaInnlegg: 4732
19.02.20 12:07

Jeg er også ganske fersk når det gjelder Radiohead. Fantastisk band, rett og slett. Har fortsatt ikke utforsket halvparten av sangene. 

TheUnitedWay
19.02.20 15:14

Sleit lenge med å komme meg videre fra OK Computer. Var liksom for bra til å gå videre på neste album. Men er kommet halvveis i Kid A, liker det godt så langt. 

Hva gjorde at du begynte å høre på de? 

Barbosa
BarbosaInnlegg: 4732
20.02.20 14:51
TheUnitedWay: Hva gjorde at du begynte å høre på de?

Har jo alltid hørt om Radiohead, men aldri tatt meg bryet med å høre igjennom alt sammen. Hadde glemt de litt av egentlig, helt til jeg hørte Creep på radioen for noen mnd siden. Da fikk jeg det liksom over meg at her må jeg for alvor sjekke ut bandet. Har ikke angret på det siden.

HarryH
HarryHInnlegg: 32104
20.02.20 19:23

Anbefaler også soloalbumene til Thom Yorke. Flere perler der. F.eks. Black Swan og Analyse.

(Innlegget ble redigert 20.02.20 19:25)

Anelka2
Anelka2Innlegg: 19830
20.02.20 21:16

»Sleit lenge med å komme meg videre fra OK Computer. Var liksom for bra til å gå videre på neste album. Men er kommet halvveis i Kid A, liker det godt så langt.»

Kid A er litt sånn der hvor det begynner å bli sært, men liker det ganske godt(Optimistic,Morning Bell, Everything in its right place er nydelige låter). Jeg slet mer med Amnesiac, men er en del bra der(Morning Bell versjon 2, I Might be wrong osv..). Hail To The Thief ble en opptur,mens In Rainbows og King of Limbs har jeg knapt hørt. A Moon Shaped Pool var vel det siste, ikke hørt mye men så de jo live i Oslo Spektrum i denne perioden, og det var en meeeget bra konsert:) 

Prøver ikke legge føringer her altså, men er helt klart mest fan av de tre-fire første skivene. 

(Innlegget ble redigert 20.02.20 21:18)

TheUnitedWay
TheUnitedWay
04.04.20 08:13
MadBum: Har fire Radiohead-tatoveringer også.

Mulig å få sett disse?!

Klikk for å gå tilbake til toppen