Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beste debutalbum fra 90-tallet

NYTT TEMA
Borchers
BorchersInnlegg: 715
08.02.20 18:59

Kom med din liste. Her er min:

1 Electronic - Electronic 1991

2 Sverre Knut Johansen - Distant Shore 1994

3 Enigma - MCMXC a.D. 1990

4 Christopher Franke - Pacific Coast Highway 1991

5 Global Communication - 76:14 1994

6 Deep Forest - Deep Forest 1992

7 Sunscreem - O3 1993

8 Praise - Praise 1992

9 Opus III - Mind Fruit 1992

10 Airstream - Ricky Tick 1992

11 Peter Maunu - Warm Sound In A Grey Field 1990

12 The Other Two - & You 1993

13 Jon Jenkins & Paul Lackey - Continuum 1995

14 David Helpling - Between Green And Blue 1996

15 Michel Sanchez - Windows 1996

16 Robert Miles - Dreamland 1996

17 Aon - Aon 1993

18 Monaco - Music For Pleasure 1997

19 Yeahlove Swans - Love Tech 1992

20 Utah Saints - Utah Saints 1993

21 Caroline Lavelle - Spirit 1995

22 One Dove - Morning Dove White 1993

23 Mick MacNeil - People Places Things 1999

24 Velvet Belly - Colours 1992

25 Chicane - Far From The Maddening Crowds 1997

26 Craig Armstrong - The Space Between Us 1997

27 Guru Josh - Infinity 1990

28 Seal - Seal 1991

29 Rage - Saviour 1993

30 Eskimos & Egypt - Perfect Disease 1993

31 Pangea - Pangea 1996

32 Colin Chin - Intruding On A Silence 1990

33 Steam - Springtown 1995

34 Current - Enter The Dream 1997

35 Karsten Brustad - Intarsia 1991

36 The Orb - Adventures Beyond The Ultraworld 1991

37 Way Out West - Way Out West 1997

38 Bendik Hofseth - IX 1991

39 Verve - A Storm In Heaven 1993

40 Northside - Chicken Rhythms 1992

41 Sacred Spirit - Chants & Dances Of The Native Americans 1995

42 Biosphere - Microgravity 1991

43 Wes - Welenga 1996

44 Orbital - Orbital 1991

45 Patrick Leonard - Rivers 1996

46 Atmosphere - Crystal Emotion 1990

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 3005
09.02.20 13:11

Scooter - ...and the Beat Goes On! (1995)

Et av de viktigste albumkjøpene fra min barndom/ungdomstid og et der kom til å påvirke musikksmaken på godt og vondt i en lang tid fremover, men også et jeg stadig kommer tilbake til, mest grunnet nostalgi, gode og fine minner men også det at jeg syntes skiva innehadde noe friskt og "minimalistisk" over seg, da i sterk kontrast til hva man gjerne helst forbinder med Scooters langt mer brautende og energiske party-sound.

For meg er denne skiva lyden av vår/sommer cirka 1997-98 og "uendelig" laaaange bilturer med familien og hvor man sitter spent fast i baksetet på en glovarm bil, frem og tilbake til Sverige og Danmark, med Scooter i øretelefonene og drømmer seg bort.

Her er det både plass til de svære hitene, ja men hvor de beste sporene er faktisk de instrumentale (minus noe pjatting i introen fra vokalist H.P. Baxter samt et litt for overbegeistra studio "publikum" i bakgrunn) melodiene som har et herlig oppløftende og futuristisk lydbilde da blandet godt i hop med mer typisk rave-happy hardcore lyder fra midten av nittitallet.

Det som er litt synd er at de har ofte virket å ignorere sin fortid som låtskrivere/produsent-team for andre artister i perioden før de ble om til Scooter og gikk den gang under navnet The Loop! (1993-94). Flere av de instrumentale sporene på ...and the Beat Goes On! ble til i denne perioden og bidro til å skape den nokså unike stemningen på albumet.

Høydepunkter: Different RealityWaiting for SpringCosmosRhapsody in ERaving in Mexico og Beautiful Vibes  

Dune - Dune (1995)

Enda en tysk rave-happy hardcore klassiker som var i starten en noe små skuffende utgivelse fordi man hadde falt pladask for singel utgaven av Can't Stop Raving Extended og albumutgaven er jo nesten helt annerledes. 

Uansett, Dune sin debut er altså uten den søte vokalisten og frontdamen Verena von Strenge, som ikke ble med før etter at skiva var ferdiggjort. Lydbildet er en fin blanding av oppløftende og fengende låter men byr også opp på mer drømmeaktige og langsomme partier der hinter om at de hadde mer å by på enn kun hit singlene. 

For meg er nok Scooter og Dune anno 1994-97 aller mest lyden av en nostalgisk og ubekymret tid men også en hvor man er stadig søkende og faktisk begynte å få en bedre oversikt over favoritt artister/band, i stedet for å kun ende opp med ørten samle album ala Absolute Music, Mc Music, Mr Music, Party this og datt etter hver bidige handletur. 

Prøvde å gradvis lete opp artister med et lignende lydbilde, og veien gikk jo videre via navn som RMB, Das Modul, Marusha, Sven Vath, The Prodigy, Faithless, 666, Sash, Cosmic Baby osv.

Prodigy var nok i en egen liga her, men la ofte merke til at folk som digget Scooter også var svære Prodigy fans, hvert fall blant venner og kjente og de man lånte album og musikk til og fra.

Uansett, et sted måtte en jo starte og er utrolig glad for at jeg beholdt flere av disse dance og techno skivene, for så lenge de stadig bringer noe positivt med seg, så ser jeg ingen grunn til å kvitte meg med dem.  

Høydepunkter: Just Another DreamFuture Is NowAre You Ready To Fly?Can't Stop RavingPositive Energy og ...In the End

(Innlegget ble redigert 09.02.20 13:11)

Borchers
10.02.20 21:22

Ingen voldsom Scooter-fan, og Dune har jeg aldri hørt om.

Sven Vath's L'Esperanza derimot...helt brilliant.

Cosmic Baby hadde også en del bra.

Og har også alltid like Marusha's Deep.

(Innlegget ble redigert 10.02.20 21:26)

Frank.N.Steen
11.02.20 12:06

Nei, Scooter er vel og blir "godt og blandet" men var et viktig vendepunkt for meg som ung og en av de store favorittene, der man samlet på alt fra album, singler, ja alt en kunne få henda på av Scooter relatert materiale. 

Likevel synes jeg at deres eldre/tidligere album innehar en langt større frihet (om en kan kalle det for det) da de enda ikke hadde "perfeksjonert" det typiske Scooter soundet, og der folk flest (vil anta) forbinder dem med. Tenker da skriking, smurfe vokal, sampling av div 70/80-talls hits og det tidvis så overentusiastiske studio-publikumsbrølet.

De har mange flotte og meget stemningsfulle instrumentaler og derfor liker jeg nok debuten fra 1995 aller best.

Dune er faktisk ikke så helt ulike Scooter i lydbilde (minus da vokalbiten), hvert fall omkring 1995-96, der begge virket å inneha mye rave-happy hardcore (lynkjappe beats, piano riff, og ei feel-good stemning i låtene). 

Men begge band begynte allerede i 1996 å gå vekk i fra dette soundet, og der spesielt Dune imponerte meg veldig med å skape noe så vakkert som So Beautiful og der viste hva de var i stand til, men virket dessverre å forsvinne litt i alt deres mer radiovennlige materiale.

Sven Vath har jeg alltid hatt sansen for, men har kun ei samle skive (fin den) men vurderer å søke opp en av hans eldre studioalbum. 

L'Esperanza er jo meget fin, enig der. Men favoritten er nok den majestetiske og utrolig oppbyggende Ballet Fusion (1994) der høres fortsatt like imponerende og vakker ut i dag.

Så utrolig mange nydelige detaljer og lyder, aldri monotont eller kjedelig, og helt klart en av de som definitivt ville ha fått plass blant kremen av krem på lista mi over de aller beste trance/techno låtene fra 90-tallet.

Marusha og Deep var den låta som virkelig dro meg inn og gjorde meg nysgjerrig på dama og om hun hadde noe mer godsaker liggende i bagen sin. Og joda, det er det så absolutt ingen tvil. Likevel står Deep igjen som en av disse rave-techno slagerne der jeg synes aldri blir utslitt eller lei av, og hun var vel sammen med Sven Vath en av Scooters store innflytelser, og faktisk i en periode mellom 1993-1996 ei stor musikkprofil i hjemlandet, da både som radio-DJ, musiker og nattklubb DJ. 

(Innlegget ble redigert 11.02.20 12:08)

Frank.N.Steen
11.02.20 12:28
Borchers: Cosmic Baby hadde også en del bra.

Absolutt! Igjen en av disse artistene jeg oppdaget noe senere, mest grunnet at andre navn hadde "lånt" musikken hans og nytt stor suksess senere. Tenker da på trance/dance bandet/prosjektet Ayla der virker å herje dansegulvene og festene på tampen av 90-tallet med en rekke fengende og flotte hits.

Den jeg likte best var nå Liebe (1998) og i vinter/vår 1999 ble den kanskje enda mer populær da via ATBs gitar-trance remix.

Likevel, jeg ble interessert i å sjekke ut hvem Cosmic Baby egentlig var, da navnet stadig poppet opp i forbindelse med Liebe, og en del år senere (Youtube kom godt med her) fant man altså den originale versjonen med samme navn, og ble litt satt ut over hvor flott og frisk den hørtes ut over 15 år senere.

Har siden handlet med meg debutskiva Stellar Supreme (1993) der er en utrolig blanding av stemningsfull, vakker, avslappende og fengende trance/elektronika og der innehar mange perler på rekke og rad:

Sea of TranquilityThe Universal MindThe Space Track og Stellar Supreme

Når jeg tenker meg om, så burde også Stellar Supreme være blant navnene innen de beste debutene fra 90-tallet, og er nok en god del hakk opp i kvalitet enn da Scooter og Dune.

(Innlegget ble redigert 11.02.20 12:39)

Frank.N.Steen
11.02.20 13:00

Foruten trance/dance og happy hardcore så hadde jeg et kort innhopp som rap/hip-hop fan, mye takket være storebroren til en i klassen, som var meget opptatt av Wu-Tang Clan og endte med å få låne en del skiver av ham på tampen av 90-tallet.

Så mulig at debuten til Wu-Tang - 36 Chambers (1993) burde nevnes her, ikke hørt på i sin helhet siden 1999-2001 men husker at den hadde mange store øyeblikk, fengende og tøffe beats og ikke minst tekster, så burde jo i grunn ta et gjenhør for den befinner seg fortsatt i samlingen mi, da den veldig smale rap delen.

Likevel må jeg også slå et slag for det tidligere Wu-Tang Clan medlemmet Ol Dirty Bastard (Russell Jones tror jeg hans virkelig navn var), uansett mitt favoritt Wu-Tang medlem, og en av de første rap skivene jeg kjøpte for egne penger var hans debut Return to the 36 Chambers (1995).

Husker at den var både utrolig morsom, (tidvis hysterisk, grunnet de mange elleville lydene Ol Dirty kom opp med underveis, og ikke minst tekstene da) men rytmene og melodiene la grunnlag for en utrolig tøff skive som jeg spilte mer enn noe annet rap/hip-hop album, verken før eller siden.

Husker jeg kjøpte oppfølgeren som kom i 1999-2000 (tror det var Neptunes eller noe slik som sto for produksjonen, men den falt liksom aldri helt i samme smak som debuten).

Et par høydare: 

IntroBaby C'monBrooklyn ZooShimmy Shimmy YaDrunk Game (Sweet Sugar Pie)Proteck Ya Neck II The Zoo og Snakes 

(Innlegget ble redigert 11.02.20 13:00)

nissen26
nissen26Innlegg: 3563
11.02.20 14:03

Leftfield - Leftism

Borchers
11.02.20 17:23

Kan sikkert stemme at Scooter hadde noen fine instrumentaler som har kommet i skyggen av de andre tingene deres.

So Beautiful med Dune var jo absolutt fin ja.

Det jeg har hørt av Sven Vath har aldri vært i nærheten av perlen L'Esperanza, albumet Accident In Paradise var ganske skuffende. Ballet Fusion-låta var jo bedre, særlig første halvdel kanskje.

Angående Ayla så har jeg alltid digget Angelfalls.

Fine ting av Cosmic Baby du linket til der.

Kjenner du for øvrig til denne? Min nummer 1 til evig tid.

(Innlegget ble redigert 11.02.20 17:24)

freemasun
freemasunInnlegg: 4328
11.02.20 17:26
Frank.N.Steen: Så mulig at debuten til Wu-Tang - 36 Chambers (1993) burde nevnes her, ikke hørt på i sin helhet siden 1999-2001 men husker at den hadde mange store øyeblikk, fengende og tøffe beats og ikke minst tekster, så burde jo i grunn ta et gjenhør for den befinner seg fortsatt i samlingen mi, da den veldig smale rap delen.

Om ikke denne nevnes, så burde i alle fall Nas - Illmatic klemmes inn.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36668
11.02.20 17:38

Pearl Jam - Ten

Oasis - Definitely Maybe (en svært undervurdert plate pga skive nummer 2 som kom året etter)

De mener jeg fortjener å nevnes. I allefall hørte jeg nesten hull i CD-platene på den tiden. 

(Innlegget ble redigert 11.02.20 17:40)

Elvebakken
ElvebakkenInnlegg: 636
11.02.20 17:38

Klem inn Madrugada også. Industrial Silence. 

Elvebakken
11.02.20 17:43

Eminem. Slim shady. 

Elvebakken
11.02.20 18:29

Tindersticks 1993. Tindersticks. Høres akkurat ut som scooter. 

Elvebakken
11.02.20 18:44

Det var da som faan. Havnet på memory lane nå. Skulle prøve å jobbe. 

Oslo 1994? . Ble med en kvinne hjem fra et utested. Havna i en liten leilighet i nærheten av Carl Berner. Hun var like fucked som meg. Mørk og utenfor alt av normalitet. Jeg husker at vi lå der i natten og så satte hun på debut skiva til Midnight choir. 

Borchers
11.02.20 21:09
Elvebakken: Tindersticks 1993. Tindersticks. Høres akkurat ut som scooter.

:-D

Frank.N.Steen
12.02.20 12:47
Elvebakken: Høres akkurat ut som scooter.

Å, absolutt.

Nesten skummelt hvor mye de har til felles, og er rett umulig å høre forskjell.

Et annet Scooter lignende band der gikk under navnet Calypso utga ei skive som skapte stor forvirring blant Napster brukerne på tidlig 00-tallet (meg inkludert) der om man søkte på Scooter, så dukket plutselig ei mindre mengde av totalt ukjente låter opp, og man tenkte "Wow, helt splitter nye Scooter låter, og så mange, helt gratis!".

Med titler som Rave in Paradise og Hardcore Islands samt et konstant overentusiastisk publikumsbrøl, en vokalist som brøler ut om "Posse", "party people" og "Rave nation" så fikk en jo et inntrykk av at likheten definitivt var tilstede, men som hardcore Scooter fan innså man jo raskt at noe ikke helt stemte.

Lydbildet hørtes ut som noe der ble til i 1994-95 og ikke i 1999-2001, samt at et såpass kjent og populært band med så mange helt ukjente låter var også lite sannsynlig.

I ettertid kom det vel frem at Calypso var et russisk/øst-blokk tribute Scooter band, vil jeg tro og enkelte greide å faktisk lure Scooter fans til å kjøpe div brutalt overprisa bootlegs av forskjellige samlere kalt Welcome to Calypso på CD. 

Dette med Napster (og andre nedlasting sider) og hvor det er mye feilinformasjon/forvirring angående låter og artister, er jo intet nytt. 

Dune var vel kanskje enda mer kjent for dette i tiden 1999-2001 der låta Starchild var en stor slager blant ungdom på fest og dansegulv, og av en eller annen grunn dukket alltid Dune opp når denne ble nevnt. Og skuffelsen var enorm når man kjøpte samtlige plater fra Dune og ingen av dem inneholdt Starchild. 

I ettertid kom det vel frem at Starchild var både navnet på gruppen/artisten og låta, og var svenske (tror jeg). Men selv i dag er det mange som tror at Dune står bakom. Uansett, ei klassisk dance-techno låt, men der takket være Napster sørget for en meget frustrerende tid når det gjaldt informasjon og hva som var rett og ikke.

(Innlegget ble redigert 12.02.20 12:48)

Frank.N.Steen
14.02.20 12:21
Borchers: Seal - Seal 1991

Fant denne nylig for en tier (CD), og kunne selvsagt ikke la den unnslippe. Spent på om den har flere godbiter enn Crazy og Killer, for disse er jo ufattelig gode den dag i dag, og der førstnevnte var en av de store radiohitene som av en eller annen grunn alltid dukket opp når man satt i frisørstolen som guttunge. Mislikte å bli klipt, men den låta hadde noe beroligende over seg som gjorde at klippingen gikk litt "fortere".

Ser at superprodusenten Trevor Horn er involvert her, også at hans ZTT står bakom, så bare det er jo med å gi meg litt ekstra forventninger. 

Har i grunn aldri hørt noe særlig mer av Seal enn hitene fra 90-tallet, så ville vært hyggelig om han også leverte på albumfronten.

(Innlegget ble redigert 14.02.20 12:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen