Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Din favoritt-låt

NYTT TEMA
BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 30032
21.03.20 23:36
Bakkus: Får nevne en av dem; Ordinary World

Spilt ende Duran Duran men det er Notorous og Skin Trade. Mer funky enn tenårings-stilen.

BigGeorge
22.03.20 18:54

I disse corona-tider er valg nummer 10 høyst relevant

Staying Alive   med Bee Gees. Filmen og dobbelt-LPen er et must !

Bakkus
BakkusInnlegg: 4085
22.03.20 19:15
BigGeorge: Spilt ende Duran Duran men det er Notorous og Skin Trade. Mer funky enn tenårings-stilen.

Synes deres hiter på den tiden var rene personifiseringen av det mest tullete fra 80-tallet. Selvsagt grei fylla-musikk (selv om jeg nok ikke vil klare å finne mange på min alder som er helt inn på akkurat det), men ikke noe særlig mer. Det at de klarte å legge det vekk på tidlig 90-tallet og komme med et slikt episk verk hadde de egentlig ikke noen rett til, men det er hva det er.

BigGeorge
23.03.20 07:19

Eyes Without A Face  Billy idol  VHS live versjonen anbefales  nr 11.

BigGeorge
24.03.20 21:20
BigGeorge: Eyes Without A Face  Billy idol  VHS live versjonen anbefales  nr 11.

VH1 live skulle det være.

BigGeorge
24.03.20 21:22

Heroes  David Bowie    nr 12   signaturlåta til en av de aller beste.

daniekr
daniekrInnlegg: 5079
24.03.20 21:25

Apropos Bowie så er Space Oddity, live versjonen fra livealbumet Serious Moonlight, høyt oppe om dagen.

https://www.youtube.com/watch?v=8LVC9eW9Q4E

(Innlegget ble redigert 24.03.20 21:25)

nissen26
nissen26Innlegg: 3568
25.03.20 10:31
Eldon: Fish - Internal Exile

Bra valg!

nissen26
nissen26Innlegg: 3568
25.03.20 10:32
Gunstein12: Dust and dreamsHarbour of tearsRajazA nod and a wink

bare klasseskiver her :-)

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 14134
25.03.20 10:47
BigGeorge: Staying Alive med Bee Gees. Filmen og dobbelt-LPen er et must !

Selv som prog-elsker, så er Bee Gees et favorittband for meg. Har selvfølgelig denne dobbelt-LPen, .. en klassiker.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 14134
25.03.20 10:48
nissen26: bare klasseskiver her :-)

Synd de ikke finnes på Spotify....

The_Kwames
The_KwamesInnlegg: 3163
25.03.20 16:23

Jeg som jobber med musikk/mix,så er ofte den siste den beste...vel for meg akkurat nu,og å oppdage nye vokalister...så da blir det denne

https://www.youtube.com/watch?v=p8tcRJEclng&list=PL_tjLp9ImdrjXuN709YFj3JA3fSr5I465&index=11&fbclid=IwAR0H28PMuz0QgfgOPewBoQpESS391qgqstxgqBMLq4GiGLBGhydVAMOATL8

Adeline Michele

Sofonda

The_Kwames
25.03.20 16:30

..Men det er jo meg da,som hengte seg opp på seint 70 og tidlig 80-talls Funk/Soul/Boogie og mixing..og der havnet jeg så å si...eller Vent nu litt?? kan vi gjenskape det til i dag..jepp snurr i sammen Evelyn King fra 1981,og lag låta noelunde til konseptet da som Kashif produserte da..så må medgi jeg digger det...Hils Hjem til fjella i Norge??

https://www.youtube.com/watch?v=dYcLeKeRShM&fbclid=IwAR0wt3Uy7UjIVzIpXiMoEZ12L5EhVcn72GgiWWJBHTFcMKLNXKa1BZ2GfHY

APX-I'm In Love

Sofonda

The_Kwames
25.03.20 16:30

..Men det er jo meg da,som hengte seg opp på seint 70 og tidlig 80-talls Funk/Soul/Boogie og mixing..og der havnet jeg så å si...eller Vent nu litt?? kan vi gjenskape det til i dag..jepp snurr i sammen Evelyn King fra 1981,og lag låta noelunde til konseptet da som Kashif produserte da..så må medgi jeg digger det...Hils Hjem til fjella i Norge??

https://www.youtube.com/watch?v=dYcLeKeRShM&fbclid=IwAR0wt3Uy7UjIVzIpXiMoEZ12L5EhVcn72GgiWWJBHTFcMKLNXKa1BZ2GfHY

APX-I'm In Love

Sofonda

The_Kwames
25.03.20 16:38

Hvis jeg MÅ ta en spesifikk sang...så liker jeg denne fra Ghana faktisk,fin video og fortelling

https://www.youtube.com/watch?v=vk_4yxkgjAI&list=RDMMvk_4yxkgjAI&start_radio=1

Mr Eazi feat Efya-Skintight

Kwame

The_Kwames
25.03.20 17:01

Her 3 på rappen av god låt i dag

Mr Eazi feat Efya-Maame

https://www.youtube.com/watch?v=2pazclIY9PE

Talking Heads-Naive Melody

https://www.youtube.com/watch?v=HldHtBxNK6k&list=RDHldHtBxNK6k&start_radio=1

Siste mix er ett fenomen av legenden Tom Moulton,slik mix lages ikke lengere på høyde av studio prod som ikke man har hørt makan til

https://www.youtube.com/watch?v=Pk3fTgWexFo&list=RDPk3fTgWexFo&start_radio=1

Me'lisa Morgan-Sweet Baby (Tom Moulton Mix)

Sofonda

BigGeorge
25.03.20 19:52

Every Breath You Take  The Police  selvskreven på alle lister  nr 13.

BigGeorge
25.03.20 19:54

Sexual Healing   Marvin Gaye.  Av kjennere en oppfølger av Lets Get It On som kom på 3 plass.  Nummer  14.

BigGeorge
25.03.20 19:56

Vem Tender Stjernorna   Eva Dahlgren nr 15 og andre kvinne på lista. 

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 14379
25.03.20 19:57

Marvin Gaye er nok ansvarlig for utallige graviditeter SI. 

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 14379
25.03.20 20:03

Her er min favoritt. Fantastisk gruppe, mye gull fra Morcheeba Gained the world.

BigGeorge
25.03.20 20:08

Landslide    Fleetwood Mac. Skrevet av Stevie Nicks. En av de beste kvinnelige låtskriverne, men sliter mye med rus.. Nr 16.

Lurer du på hvem som spiller den instrumentale gitar-biten innimellom på NRK, senest nå nettopp. Det er nettopp fra Landslide.

(Innlegget ble redigert 25.03.20 20:11)

BigGeorge
26.03.20 07:08

Bang A Gong (Get it on) T Rex . Marc Bolan som var kompis med David Bowie før begge slo igjennom og skrev en drøss varierte og tildels geniale hits tidlig på 70-tallet. Deretter ble han syk og døde i en trafikkulykke. Når kommer en hyllest CD til dette geniet ? Nr 17.

(Innlegget ble redigert 26.03.20 07:09)

BigGeorge
26.03.20 17:48

Empire State Of Mind   Alicia Keys  finnes i to versjoner. En med Jay Z. Den nyeste låta på lista. En hyllest til New York som nå. sliter med corona. nr 18

(Innlegget ble redigert 26.03.20 17:49)

BigGeorge
27.03.20 22:53

True Faith  New Order  En av disse bandene som var kjempe store i UK men solgte lite utenfor UK ( som The Smiths og Oasis.). Denne låta ble kjent  i tv serien Miami Vice.  nr 19

BigGeorge
27.03.20 22:57

In The Air Tonight   Phil Collins  Som forrige låt True Faith, er også Phil Collins klassiker med i Miami Vice.  Nr 20

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 3285
28.03.20 14:50
BigGeorge: True Faith  New Order  En av disse bandene som var kjempe store i UK men solgte lite utenfor UK ( som The Smiths og Oasis.). Denne låta ble kjent  i tv serien Miami Vice.  nr 19

New Order ble vel ganske så godt mottatt over i statene, særlig da gjennom samarbeidet med blant andre Arthur Baker. De ble også godt benyttet i både tv og film formatet, og der spesielt True Faith vil jeg nok alltid forbinde med American Psycho (2000).

Men klart, Miami Vice var nok en god del år forut, og igjen utrolig imponerende hvor mye god musikk som ble benyttet i den serien, ikke bare svære pop navn og alt bidraget til Jan Hammer, men all mulig slags sjangere og artister.

Når det gjelder New Order, så gikk jeg gjennom samtlige av albumene deres for en tid tilbake, og de virker å gå gradvis "kjapt" bort fra de mer dommedags aktige restene av Joy Division og over til å bli noe helt annet, og der overgangen til et mer disco-synth pop orientert lydbilde må ha vært et lite "sjokk" for en del av deres fanskare.

Men lyden av Blue Monday var nok et greit hint om at de hadde fått ristet av seg mesteparten av Joy Division "spøkelset" og funnet sin greie. 

Har nok dessverre aldri vært særlig imponert over studio albumene deres, for mye fyllmasse, men herlighet for noen singler de utga i perioden 1981-1989, og der muligens samleren Substance 87 (1987) er den aller beste, eller mest gjennomførte New Order utgivelsen.

Skal jeg velge ei, og kun ei av utallige New Order klassikere, så faller nok valget greit på den fantastiske låta The Perfect Kiss og der musikkvideoen på nesten 11 minutter, er jo så gjennomført erketypisk 80-talls man bare kan komme, og kanskje ikke så rart, da regien var gjort av selveste Jonathan Demme.

Men av en eller annen grunn får man jo en følelse av at John Hughes og hans utallige tenåringsfilmer har jo en viss innflytelse i videoens stemning og preg, og tror også den dukket opp i en eller flere av hans filmer. 

Her går det i alt fra froskelyder til heftig og tøff bassspilling fra Peter Hook, og er nok en av de musikkvideoene som oppsummerer det aller meste jeg elsker med 80-tallet.

(Innlegget ble redigert 28.03.20 14:50)

Frank.N.Steen
28.03.20 15:09
BigGeorge: er også Phil Collins klassiker med i Miami Vice.

Virker å være en  real gjenganger i det showet, ja. Husker at både In The Air Tonight og minst 2-3 andre Phil Collins låter duket opp, samt at hans eget band Genesis bidro jo også, og toppet vel det hele når han fikk sin "egen" episode i sesong 2, Phil the Shill (eller noe slikt). 

Men bruken av In The Air Tonight var jo enorm i pilotepisoden, og hvor Crockett og Tubbs kjemper en desperat kamp mot alle odds for å hale i land en notorisk narkotikabaron, og bruken av neon, kameravinkler, den sorte Ferrarien og ikke minst store deler av Phil Collins legendariske låt ble et stykke tv-historie.

Angående en annen Collins låt, der jo føles litt som en "alternativ" In the Air Tonight, kom også i sesong 1 av Miami Vice, og der en ung Bruce Willis dukket opp som nådeløs kjeltring og hvor bruken av I Don't Care Anymore var rimelig tøff. 

Husker at In The Air Tonight ble forsøkt benyttet i en av de senere sesongene, men mye av lufta og nerven fra seriens tidligere sesonger var da forlengst borte og fremstå som en trist måte å prøve å gjenopplive noe av seriens magi på, men uten å lykkes på samme vis.

(Innlegget ble redigert 28.03.20 15:09)

Frank.N.Steen
28.03.20 15:22
BigGeorge: Fleetwood Mac

Sisters of the Moon (1979) er ei enorm Fleetwood Mac favoritt hos meg, og innser at de fleste av deres sanger som faller mest i smak, har jo ofte en hyggelig tendens til å være skrevet av Stevie Nicks. 

Er noe med hele mystikken, stemningen, oppbygningen og ikke minst den ville gitarsoloen til Lindsday Buckingham, der bare røsker tak i øregangene og aldri gir slipp.

Mektige saker, og ble en øyeblikkelig favoritt etter første gjennomgang av Tusk.

(Innlegget ble redigert 28.03.20 15:26)

Frank.N.Steen
28.03.20 15:37
BigGeorge: Every Breath You Take  The Police

Klassiker det ja, og er nok også mye av grunnen til at skiva Synchronicity (1983) er mitt soleklare favoritt album av The Police.

Pappa hadde denne i to kassettutgaver, og husker han ofte pleide å spille hele mens vi kjørte til Oslo på gamle Mosseveien og det var fullstendig bom stopp og lange køer, men der musikken bidro til å gjøre kjøreturen litt kortere.

Dessverre ble en av utgavene stjålet mens han var på jobb, så virker å være ei ettertraktet skive. ;)

Uansett, Every Breath You Take, uansett hvor god og fantastisk den enn måtte være, så er nok den på langt vei å være eneste favoritten, og der særlig det nevrotiske "marerittet" Mother da med sin arabisk inspirerte lyder, og ikke minst Norman Bates aktige historie, gjør at den har gradvis sneket seg til å bli en av de jeg oftest kommer tilbake til, selv om pappa alltid hatet den. 

"Moooooooootheeeer!"

Men vinneren er og blir den flotte Wrapped Around Your Finger.

Synd gutta aldri lagde ei ny plate sammen, men kanskje like greit å gi seg på topp, og det lille jeg har hørt av solosakene til Sting har ikke vært all verden, en del gode singler, men albumene blir ofte en skuffende opplevelse i det hele og store. 

(Innlegget ble redigert 28.03.20 15:39)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg