Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Joy Division - en norsk biografi

NYTT TEMA
jonarne

jonarne
05.04.20 11:19

Siden nyttår har jeg fordypet meg i historien til depp-rock/goth-rock bandet Joy Division. Albumene "Unkown Pleasures" og "Closer" regnes fortsatt som noe av det beste som er gitt ut. Jmf. bl.a. Rateyourmusic der de er på 1. og 2. plass over de beste platene fra 1979 og 1980. I tillegg hadde de flotte låter som "Digital", "Transmission", "Atmosphere" og "Love Will Tear Us Apart".

Det er mye mystikk knyttet til bandet, og musikken regnes som lite tilgjengelig, og mange synes nok det er tungt å bevege seg inn i Ian Curtis' univers.

Jeg har skrevet en biografi om bandet, der jeg i tillegg til faktiske hendelser skriver om livet i bandet fram til Ian Curtis' død i mai 1980, for å vise at de var 4 vanlige ungdommer som fulgte drømmen om å bli rockestjerner, uten noe mål om å bli ikonisert.

Jeg har nettopp skrevet den ferdig, så om dere har noen tips til endringer setter jeg pris på det.

http://www.musikalske.net/joy_division/joy_division.htm 

Eivinder

Eivinder
05.04.20 21:12

Ah, herlig! Jeg er stor fan. Har boka til Deborah Curtis, men glimrende med noe på norsk. Skal lese det.

cebu

cebu
14.05.20 20:28

Imponerande arbeid! 

neondian

neondian
14.05.20 22:17
jonarne: Jeg har skrevet en biografi om bandet, der jeg i tillegg til faktiske hendelser skriver om livet i bandet fram til Ian Curtis' død i mai 1980, for å vise at de var 4 vanlige ungdommer som fulgte drømmen om å bli rockestjerner, uten noe mål om å bli ikonisert.

Imponerande!

Er sjøl litt stolt over at eg oppdaga Joy Division tidleg og fulgte bandet heilt fram til Curtis døde.

Fekk tak i begge albumma med ein gong dei kom ut, men husker ikkje heilt når tid eg kjøpte "Love will tear us apart".

jonarne

jonarne
14.05.20 22:37
cebu: Imponerande arbeid!

Tusen takk :) Det gikk med et par måneder på fritiden med siden. Men det var verd det.

jonarne

jonarne
14.05.20 22:43
neondian: Imponerande!Er sjøl litt stolt over at eg oppdaga Joy Division tidleg og fulgte bandet heilt fram til Curtis døde.

Tusen takk Neondian. Det var ikke mange som oppdaget Joy Division før Ian Curtis døde. I hvert fall ikke i Norge. Så det må ha vært rart å se hvor store de ble mange år etter at de var oppløst.

Med meg var det motsatt. Joy Division var et navn jeg visste om tidlig men som jeg forbandt med vanskelig og lite tilgjengelig musikk. Så de fikk aldri en reell sjanse hos meg på 80-tallet. "Closer" var en av de første CDene som havnet i samlingen min, men heller ikke den ble spilt før mange år senere.

Så interessen for Joy Division har kommet gradvis. Jeg lærte mye om bandet og musikken underveis mens jeg skrev biografien, og etterpå framstod de som langt mer menneskelig og musikken mer tilgjengelig enn før jeg startet :)

http://www.jonarne.net

Toetoe244

Toetoe244
14.05.20 22:54

Suverent jobba, jonarne.

neondian

neondian
15.05.20 12:06
jonarne: Tusen takk Neondian. Det var ikke mange som oppdaget Joy Division før Ian Curtis døde. I hvert fall ikke i Norge. Så det må ha vært rart å se hvor store de ble mange år etter at de var oppløst.
Med meg var det motsatt. Joy Division var et navn jeg visste om tidlig men som jeg forbandt med vanskelig og lite tilgjengelig musikk. Så de fikk aldri en reell sjanse hos meg på 80-tallet. "Closer" var en av de første CDene som havnet i samlingen min, men heller ikke den ble spilt før mange år senere.
Så interessen for Joy Division har kommet gradvis. Jeg lærte mye om bandet og musikken underveis mens jeg skrev biografien, og etterpå framstod de som langt mer menneskelig og musikken mer tilgjengelig enn før jeg startet :)

Ein liten anekdote: Rundt '84-'85 så delte eg kontor med ein innleigd engelskmann som pendla til Norge.

Vi snakka mykje saman og det viste seg fort at vi var begge interessert i musikk. Og om han skulle trekke fram ein favorittlåt så var det utan tvil "Love will tear us apart".

Så det vart litt prat om Joy Division på det kontoret, ja. Utan at det gjekk ut over arbeidsinnsatsen :)

ElvishPresley

ElvishPresley
15.05.20 12:18

Herlig lesning, jonarne.

Kan ikke skryte på meg å ha hørt Joy Division før selvmordet, men kjøpte Closer omtrent når den kom ut (pga.coveret - hadde aldri hørt dem før).

Og nå er det snart 39 år siden jeg så New Order live på Chateau Neuf.

jonarne

jonarne
16.05.20 20:17
ElvishPresley: Herlig lesning, jonarne.

Takk for det. Det var interessant å lære mer om historien bak coverne til "Closer" og "Uknown Pleasures". De har vært der gjennom hele mitt musikalske liv.

Jeg har møtt på folk med motivet fra "Uknown Pleasures" på t-skjorta si, som ikke vet hvem Joy Division er. Merkelig opplevelse.

Titaanzink

Titaanzink
19.05.20 22:37

Godt skrevet om et fantastisk band. Kjempejobb.

jonarne

jonarne
19.05.20 22:48

Tusen takk for det Titaanzink. Setter pris på hyggelige tilbakemeldinger.

HarryH

HarryH
19.05.20 22:50

Du er en helt, jonarne. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg