Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotballpodcasts

NYTT TEMA
BuryMeInSmoke

BuryMeInSmoke
08.04.16 22:51

Tenkte det kanskje var på tide med en tråd om fotballpodcasts. Etter litt gjennomsøking i forumet fant jeg bare en tråd om "Heia fotball".

Det er flere gode fotballpodcaster her i landet, og jeg tror det finnes for enhver smak. Kan i hvert fall skrive litt om de jeg hører på:

Fotballklubben

Aune og Schau. Lang fartsid i radio med blant annet FK Fotball.

Her følger de i samme sporet med kuriositeter og morsomme historier om kjente/ukjente fotballspillere og klubber. Mest fokus på engelsk fotball.

Fotballuka

Lettbeint podcast med en blanding av fotballfaglig prat og guttehumor.

Jim Fossheim er vel ansatt i TV2 om jeg ikke tar feil. Kompisgjeng som snakker mest om engelsk fotball, men også tysk, italiensk og champions League.

Foppall med Bernt Hulsker

VGs egne fotballpodcast, der Bernt Hulsker, Jamel Rake og Martin Henriksen prater om ukas aktuelle fotballsaker. Ikke så mye fotballfaglig prat, men mye humor og god stemning.

Heia Fotball

Gjestebasert podcast der Tete og Sven intervjuer forskjellige folk med tilknytning til fotball. Mange interessante usensurerte historier fra profiler i Norsk fotball. Fokus på litt forskjellige ligaer, men de er ikke "fotballnerds" og har et større fokus på de morsomme historiene enn selve fotballen. (For mye fjas for min del, men tidvis bra når det er gode gjester)

Josimar

Podcast med tilknytning til tidskriftet med samme navn. Kjent for å gå i dybden av skyggesiden i internasjonal/nasjonal fotball (f.eks korrupsjon) og ofte gravende god journalistikk. For min del synes jeg det er for dårlig lydproduksjon, tempoet er for treigt, og for lite updates. Litt synd egentlig, siden jeg er fan av magasinet deres.

Wildcard FC

Podcast med utelukkende fokus på engelsk Fantasy fotball, kan uansett være interessant å høre på for dere som følger Premier League. Litt i samme gata som "Fotballuka", men som sagt med fokus på enkelspillere i England.

Fotballradioen med Jesper og Pål

Jesper Mathisen og Pål (fra Fæ'vennen) snakker om fotball på Sørlandet, og inviterer ofte aktive og innaktive fotballspillere med tilknytning til f.eks Start. Morsomt å høre på, og Mathisen forteller historier med stor innlevelse og mye humor.

Av utlandske podcaster hører jeg mest på The Guardian's Football Weekly.

Noen andre her som hører på, eller har sine favoritter? Kanskje noen jeg har glemt?

(Innlegget ble redigert 20.10.20 21:44)

Fotball--

Fotball--
08.04.16 23:53

Bergen stiller med Heia Brann (Brannsupportere med bakgrunn fra D12m) og Offside (Studentradio) 

Heia Brann er naturlig nok fokusert på Brann, mens Offside tar for seg det meste innen toppfotballen i verden. 

luissuarez

luissuarez
08.04.16 23:57
BuryMeInSmoke: Noen andre her som hører på, eller har sine favoritter? Kanskje noen jeg har glemt?

Personlig hører jeg på både Liverpool-podcasten "You’ll never talk alone" med komiker Rasmus Wold og Man United-podcasten "United We Podkast" med radiotryne Ken Wasenius-Nilsen. 

Er ikke fan av noen av lagene, men liker å høre på uansett. 

Predicted

Predicted
09.04.16 00:11

Lyn har vestkantribunalet som jeg liker høre på for å høre hvordan det går med den gamle storheten

Har ikke hørt så mye på de, men tror Rasmus & saga er ett rent RBK-podcast med lokale fotballjournalister. Troillprat er ett RBK-podcast av fans.

Aftenpoddenspesial snakker om alt mulig innenfor fotball.

Ballspark er ett brannpodcast i samme stil som rasmus & saga

6347

6347
09.04.16 14:24
Predicted: Aftenpoddenspesial snakker om alt mulig innenfor fotball.

Pluss en del annen sport. Det samme med VGs sportspodcast. Da tenker jeg ikke på den med Hulsker, men den der sportsredaktør Brenne og Eirik Borud er med på. Den synes jeg er bra. Har savnet et seriøst sport/fotballprogram hos VG etter de la ned "Før avspark" for 7-8 år siden. Etter dette har det nesten bare vært programmer som har til hensikt å genere klikk, med lite/ingenting seriøs prat (tenker først og fremst på "Foppall").

I tillegg til nevnte Heia Fotball og Ballspark hører jeg også litt på den svenske podcasten Lundh. Han har hatt en del norske gjester, blant annet Solskjær og Ståle Solbakken tidligere i vinter.

helvis

helvis
09.04.16 15:38
BuryMeInSmoke: Av utlandske podcaster hører jeg mest på The Guardian's Football Weekly.   Noen andre her som hører på, eller har sine favoritter? Kanskje noen jeg har glemt?

Dukket opp en del i det siste - det var lenge et fryktelig tynt marked. 

Ellers savner jeg fremdeles en norsk podcast som minner om Football Weekly som fokuserer på norsk fotball (mulig denne Aftenpodden kan være noe lignende - har ikke hørt på den selv) - men er usikker på om det er marked for det. Og så gjelder det jo selvfølgelig å finne en norsk James Richardson, det er lettere sagt enn gjort. Football Weekly hører jeg slavisk på selv om jeg igrunn er lite interessert i engelsk fotball.  

(Innlegget ble redigert 09.04.16 15:38)

tendy

tendy
09.04.16 17:39

Har faktisk ikke hørt en eneste sending fra "Heia fotball" før.Kom over arkivet nettopp.Er litt å velge i her ser jeg: https://player.fm/series/nrk-heia-fotball

JacobBerg

JacobBerg
09.04.16 19:44

Noen som har noen gode podcaster som fokuserer på OBOS-ligaen?

Paddywhack

Paddywhack
09.04.16 19:45

Støtter fjase-påstanden mot Heia Fotball. Sjeldent har en podcast vært så avhengig av gode gjester for å dra det opp på et brukbart nivå.

Ellers kan nevnes:

The Spanish Football Podcast
Spansk ball med Sid Lowe og Phil Kitromilides.

Fanzine
Podcast fra Svenskafans med fokus på de store europeiske ligaene.

The Football Ramble
Løs prat om europeisk fotball med særlig fokus på Premier League.

Golden Cockerel
Norsk Tottenham-podcast.

Paddywhack

Paddywhack
09.04.16 19:56
JacobBerg: Noen som har noen gode podcaster som fokuserer på OBOS-ligaen?

Jeg tipper det nærmeste du kommer noe sånt er det ulike lokalaviser eventuelt måtte tilby, f.eks Drammens Tidene, Sandefjords Blad og iØstfold.

BuryMeInSmoke

BuryMeInSmoke
10.10.18 02:57

Det har kommet en del nye podcaster siden sist. Så derfor slenger jeg ut noen anbefalinger:

Toppfotball

Etter min mening den desidert beste podcasten om norsk fotball. Roppestad, Tjærnås, Bårdsen og Vangstein er firkløveret som alle har et brennende engasjement for norsk fotball, på hver sin måte. Ingen tar for mye plass og sendingene er lange. Gode faglige diskusjoner i tillegg imponerende kunnskap om breddefotball, gjør at denne er en av ukas høydepunkter. 

Pyro og pivo

Supporterkultur står i spissen i denne podcasten. Gjester som har greie på alt fra bundesliga til uruguyansk fotball skravler i vei om tribunekultur, politikk og masse annet. Galåsen, som også er fast inventar i fotballuka leder programmet med stø hånd. 

Kampstart 

Gjestebasert podcast som er lun og saklig. Men viktigst av alt er de flinke til å være stille når de skal, og spiller gjesten god. Lar gjesten få mye taletid. I tillegg er det også et par morsomme spalter som går igjen, som gjør at det aldri blir kjedelig å høre på. Flinke til å skape god stemning i studioet uten å tøyse eller ta bort fokuset fra gjesten (les: Heia fotball)

Ja vi elsker  fotball 

Nok en strålende gjestebasert podcast som er verdt en lytt. Duoen i studioet raser gjerne gjennom en hel spillerkarriere med oppturer og nedturer, uten at det virker påtatt. Og akkurat som i Kampstart, er de fenomenale til å spille gjesten gode. Research-arbeidet er alltid imponerende og spørsmålene faller naturlig for gjesten å svare på. En skikkelig höydare.

La Liga Loca

En podcast om spansk fotball. Veland og Co går gjennom runden som har gått med et skråblikk og snakker om den som kommer. Om du ikke allerede er glad i spansk fotball vil denne hjelpe deg på riktig vei. Mye humor og latter i studioet er heller ikke feil. 

Podcast fra Norges fotballforbund

Egentlig en som jeg var skeptisk til. Men som overrasket meg positivt. En podcast med stødige Svein Graff sammen med løskanonen Jan Åge Fjørtoft. Interessante gjester med en eller annen tilknytning til NFF. Kan til tider bli noe ensidig, men alt i alt er det grei underholdning.

Våre beste Menn

En podcast om norsk landslagsfotball. Fra supporternes perspektiv. Tre kompiser som drar på landslagskamper går gjennom nyheter, uttak, kamper og masse annet. Faste spalter, enkelte ganger ekstra gjester i studioet. Lun stemning. En podcast jeg bare liker bedre og bedre.

(Innlegget ble redigert 10.10.18 03:03)

BuryMeInSmoke

BuryMeInSmoke
11.10.18 01:31

Må forresten si at jeg har snudd når det gjelder podcasten til Josimar. 

Der har de virkelig løftet nivået etter en noe treg start.

Den siste serien de har gående nå om tysk fotball er helt fantastisk å høre på. Bisgaard sundet og Asbjørn Slettemark briljerer!

ObjektivtSett

ObjektivtSett
11.10.18 01:46

BuryMeinSmoke: "Våre beste Menn

En podcast om norsk landslagsfotball. Fra supporternes perspektiv. Tre kompiser som drar på landslagskamper går gjennom nyheter, uttak, kamper og masse annet. Faste spalter, enkelte ganger ekstra gjester i studioet. Lun stemning. En podcast jeg bare liker bedre og bedre."

Elsker Lilleborg & co.

BuryMeInSmoke

BuryMeInSmoke
11.10.18 22:28

Jepp. Er ingenting bedre enn å lade opp til landskamp med de gutta. 

Som både Vålerenga og leeds-supporter må jeg innrømme at jeg har fått litt mancrush på Petter! 

travern

travern
12.10.18 08:52
BuryMeInSmoke: Toppfotball Etter min mening den desidert beste podcasten om norsk fotball. Roppestad, Tjærnås, Bårdsen og Vangstein er firkløveret som alle har et brennende engasjement for norsk fotball, på hver sin måte. Ingen tar for mye plass og sendingene er lange. Gode faglige diskusjoner i tillegg imponerende kunnskap om breddefotball, gjør at denne er en av ukas høydepunkter.

Min favoritt. Akkurat passe.

Det finnes en annen podkast som kun snakker om norsk fotball, eurosports egen eliteserie-podkast. Personlig klarer jeg dessverre ikke å høre på den, etter dem fatalt nok tok inn Cristian Gauseth som fast meningsytrer. Gjennomført middels fyr, skal alltid mene noe veldig hardt, til tross for at han veit han ikke har peiling. Han tror også at han er morsom, noe han objektivt sett ikke er. Terningkast 1.

Tilbake til Toppfotball, siste episode er full av gull fra bredden. Terningkast 6.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 08:53)

Astonstian

Astonstian
26.06.19 04:48

Skal til syden i to uker nå, å tenker på å stacke opp med en ny podcast.

Hørt alt av:Foppal (Hulsker) favoritt, fotballklubben (Schau) og premier league med Wikestad. I tillegg har jeg hørt litt av fantasyrådet. 

Er det noen som har gode anbefalinger basert på dette?

chelsea8

chelsea8
04.09.20 08:08

Noen gode fotballpodcaster som er verdt å sjekke ut? 

Pleier å høre på Wildcard FC, Fantasyrådet, HeiaFotball og Football Fantasy Scout.

Kiedis

Kiedis
04.09.20 10:11

Teknisk sone med Åge og Bendik Hareide har jeg veldig sansen for. Forutsetter jo at man ikke hater Åge Hareide.

Episodene går litt i dybden og unge Hareide er god til å stille gode oppfølgingsspørsmål og spille sin gamle far god.

Groundhopper

Groundhopper
04.09.20 11:11

Jeg hører fast på:
Våre beste menn (Landslaget)
Indre bane (Eliteserien)
Toppfotball (Norsk fotball)
Dommerjævel (Hobber og Eskås)

Spillerrådet (Norsk fotball) når jeg får tid
Heia Fotball, når det er interessant gjest

Lilleborg

Lilleborg
04.09.20 11:58
chelsea8: Noen gode fotballpodcaster som er verdt å sjekke ut?

Jeg er såpass egoistisk at jeg vil anbefale deg og sjekke ut "Våre Beste Menn", som er en podkast undertegnede driver med to gode kompiser. Den handler om norsk landslagsfotball med hovedvekt på A-landslaget for herrer. Vi er ingen eksperter men supportere, og behandler podkasten deretter. Vi har faste spalter og generelt mye moro!

TaDegSammen

TaDegSammen
04.09.20 12:34

When we were kings. Udiskutabelt

Sander75

Sander75
04.09.20 13:20

Synseligaen , Eliteserien

ashley

ashley
04.09.20 19:39

Dritte Halbzeit

norsk fotballpodkast om tysk fotball. Med Asbjørn Slettemark, Eivind Bisgaard Sundet og Runar Skrøvset

Eastbooh

Eastbooh
05.09.20 14:23

When We Were Kings må være den beste fotballpodcasten på markedet.

Ellers har du fått mange gode tips her i tråden. Her er noen andre anbefalinger:

Forgotten Stories of Football
American Fiasco
TIFO Football
It's Always Us
The Spanish Football Podcast

qbah

qbah
05.09.20 19:49

Ingen som har nevnt B-laget? Wow. 

Xavi7

Xavi7
05.09.20 19:50
qbah: Ingen som har nevnt B-laget?

Min klare fav

Elguaje

Elguaje
05.09.20 19:51
qbah: Ingen som har nevnt B-laget? Wow.

Kan vel ikke kalles en fotballpodcast akkurat. 

(Innlegget ble redigert 05.09.20 19:51)

qbah

qbah
05.09.20 21:28

Tja, både og. Fotballrelatert og spesielt programlederne om det går an å kalle de det. 

norball

norball
05.09.20 21:39

veldig interessant intervju med Lars Bohinen i det seneste Chivadze.

Klikk for å gå tilbake til toppen