Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Konspirasjonsteorier i den

NYTT TEMA
hennings

hennings
30.09.20 16:47

Hei hei! 

Jeg tok akkurat opp en podcast og hadde en vanvittig interessant samtale med Asbjørn Dyrendal, som er professor ved NTNU og har studert konspirasjonsteorier i 25 år. Han har skrevet flere bøker om emnet og er nok en av de fremste på temaet i Norge.

Mye av bakgrunnen til at jeg ønsket en samtale med Asbjørn, er at jeg selv har observert store mengder med konspirasjonsteorier på sosiale medier etter COVID19 begynte. Jeg har observert at nære venner, som jeg ser på som oppegående har falt pladask for disse teoriene, og har totalt endret verdenssyn.

Konspirasjonsteorier har jo alltid eksistert, men i den moderne verden med internett og sosiale medier virket det som at de har blitt satt på anabole steroider.

Hva tenker dere om alt dette? Har dere falt for de siste konspirasjonsteoriene eller kjenner dere noen som har det? Hvordan kommer man ut av det? eller hvordan kan man hjelpe noen som er så dypt uti det, at de nekter å høre på fornuften!

Jeg er veldig nyskjerrig.

For de som ønsker å høre podcasten, så er den tilgjengelig på SpotifyYouTubeIphone/Mac og alle andre podcast apper.

(Innlegget ble redigert 20.10.20 21:44)

Jobs

Jobs
30.09.20 16:55
hennings: Mye av bakgrunnen til at jeg ønsket en samtale med Asbjørn, er at jeg selv har observert store mengder med konspirasjonsteorier på sosiale medier etter COVID19 begynte. Jeg har observert at nære venner, som jeg ser på som oppegående har falt pladask for disse teoriene, og har totalt endret verdenssyn. Konspirasjonsteorier har jo alltid eksistert, men i den moderne verden med internett og sosiale medier virket det som at de har blitt satt på anabole steroider. Hva tenker dere om alt dette? Har dere falt for de siste konspirasjonsteoriene eller kjenner dere noen som har det? Hvordan kommer man ut av det? eller hvordan kan man hjelpe noen som er så dypt uti det, at de nekter å høre på fornuften

Helt klart at dette har eskalert til nye høyder.Og det værste er at selv barn burde forstå at det er helt totalt ute på viddene.Det går i at Bill Gates har lagd viruset for og merke alle med dyrets merke i vaksinen,og så om ikke det er nok så blir 5G med i samme slengen slik at alle mennesker kan spores ???? Er nesten så man blir skremt over hvor mye gale folk som går løs.

lavskrika

lavskrika
30.09.20 17:28

Det å stemple ting som konspirasjonsteorier har først og fremst blitt et verktøy og en hersketeknikk som massemedia og dens lesere bruker for å forsvare det offisielle narrativet og økonomiske interesser og samtidig hindre uavhengige medier og de med kritisk tankegang å komme til ordet.

Det ironiske er at når man setter seg mer inn i forskjellige ting så merker man ofte at mange konspirasjonsteorier faktisk er mye nærmere sannheten enn det man får servert fra massemedia og såkalte faktasjekkere.

Jobs

Jobs
30.09.20 17:41
lavskrika: Det å stemple ting som konspirasjonsteorier har først og fremst blitt et verktøy og en hersketeknikk som massemedia og dens lesere bruker for å forsvare det offisielle narrativet og økonomiske interesser og samtidig hindre uavhengige medier og de med kritisk tankegang å komme til ordet.

Syntes du de fortjener noe bedre ? De kommer med ondskapsfulle beskyldninger mot en mann som gir bort 97% av alle pengene han har til vedledighet.Vidre så støtter han utvikling av vaksine.Syntes det er helt på sin plass med slike beskyldinger. Og i skjerpende at de ikke en gang gidder og sette seg inn i saken en gang.

Cabal

Cabal
30.09.20 19:43
lavskrika: Det å stemple ting som konspirasjonsteorier har først og fremst blitt et verktøy og en hersketeknikk som massemedia og dens lesere bruker for å forsvare det offisielle narrativet og økonomiske interesser og samtidig hindre uavhengige medier og de med kritisk tankegang å komme til ordet.

Ah, du rakk opp hånda. Hadde vært moro å høre om alle konspirasjonsteoriene du går rundt og tror på, men egentlig er det ikke så veldig interessant. Strengt tatt.

Dr_Who

Dr_Who
30.09.20 19:46

Jeg har heldigvis ingen nære venner som tror på konspirasjonsteorier. 

Bantor

Bantor
30.09.20 20:22

Jeg har sett Michael Moores "Planet Of The Humans", kan fort bli konspirasjonsteoretiker da. 

Cabal

Cabal
30.09.20 20:39
Dr_Who: Jeg har heldigvis ingen nære venner som tror på konspirasjonsteorier.

Har merket at et par stk bekjente på Facebook har virkelig tatt av med dette spesielt etter koronaen kom. De har nok bestandig vært litt på siden, men nå er det full on crazy. Dem om det.

Har heller ingen som kjenner veldig godt som tror på slikt vrøvl, men om jeg hadde det ville de fått hørt det. Hadde de ikke kunne skylde på fleinsopp eller tilsvarende, ville de blitt knipset på pungen.

InnocentBystander

InnocentBystander
30.09.20 22:16
lavskrika: Det ironiske er at når man setter seg mer inn i forskjellige ting så merker man ofte at mange konspirasjonsteorier faktisk er mye nærmere sannheten enn det man får servert fra massemedia og såkalte faktasjekkere.

Og det har du rikelig med eksempler på...?

0gg0

0gg0
30.09.20 22:27
lavskrika: Det ironiske er at når man setter seg mer inn i forskjellige ting så merker man ofte at mange konspirasjonsteorier faktisk er mye nærmere sannheten enn det man får servert fra massemedia og såkalte faktasjekkere.

Det er jo en del av konspirasjonsteorienes natur.

De fremstår som troverdig og kan gjerne gi deg en aha-opplevelse, mens de spiller på de store følelsene som f.eks. sinne og usikkerhet.

Så gir de deg gjerne den følelsen av du har forstått noe ingen andre har gjort.

Så når du skjønner at du er et lett bytte for slikt, så gjør du lurest i å holde deg unna.

Langveg

Langveg
30.09.20 22:56

Konspirerer aldri forretningsfolk, politikarar osb? Kvar gong nokon peikar på ein konspirasjon, kan det altså berre avfeiast med  "konspirajsonsteori" ? Var det  ikkje ein snev av konspirasjon mot Giske?  Ein må nok sjå i augo at av og til rottar folk seg saman mot nokon ellrer noko. Det har hendt gjennom alle tider.  Vart det  ikkje konspirert mot Caesar? Konspirerte ikkje britar og usanarar mot Mossadeqh i Iran i si tid? Konspirerte ikkje Hilter et co mot Roehm? Det finst hundrevis av døme. Vart det  ikkje konspirert bitte lite grann då Gardermoen vart valt til hovudflyplass framfor Hurum? 

gugler

gugler
01.10.20 07:12
Jobs: Helt klart at dette har eskalert til nye høyder.Og det værste er at selv barn burde forstå at det er helt totalt ute på viddene.Det går i at Bill Gates har lagd viruset for og merke alle med dyrets merke i vaksinen,og så om ikke det er nok så blir 5G med i samme slengen slik at alle mennesker kan spores ???? Er nesten så man blir skremt over hvor mye gale folk som går løs.

Bill Gates har aldri vært , er ikke og kommer aldri til å bli eksponent for troverdighet.

Nå er ikke jeg noe positivt til vaksiner i det hele tatt men hadde jeg blitt tvunget til å ta en hadde jeg aldri tatt en utviklet i og solgt av et vestlig land.

Jeg hadde valgt en Russisk eller Kinesisk som representerer en betydelig større forsknings troverdighet.

Gates er bare interessert  i å tjene enda mer kapital gjennom dette prosjektet. At han har "gitt bort" 97 % av sin formue gjennom dette er en tragikomisk løgn. Hans formue stiger med minimum 1 million dollar pr. dag. Mennesket er ikke skapt for å gi noe uten kreve noe tilbake. All historie viser det og det er alltid de som har mest som gir minst og krever høyest returgevinst for det lille de gir.

App-misbrukere , aldersgruppen 15-40, er offer for konspirasjoner hver eneste dag. Det som er skremmende er at generasjonen som representerer aldersgruppen mine barn befinner seg i er så ekstremt politiske hjernedøde.  Generasjonen er grunnet app-misbruk totalt handlingslammet relatert til samfunnspolitiske spørsmål.

(Innlegget ble redigert 01.10.20 07:21)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
01.10.20 09:26
hennings: Konspirasjonsteorier har jo alltid eksistert, men i den moderne verden med internett og sosiale medier virket det som at de har blitt satt på anabole steroider. Hva tenker dere om alt dette

Jeg har her og nå ikke hørt podcasten.

Konspirasjonsteorier oppstår også fordi verden er full av konspirasjoner. Det kan du finne i familier, på arbeidsplasser og utover.
Les: det er mye guffent.

Vi vet at barn tvinges noen steder til å bo på fabrikker og arbeide mange timer hver dag, kvinner tvinges til prostitusjon, nylig ble det avdekket en ring hvor det var misbruk av hunder, narkokarteller, statlige maktovergrep i flere land (kutter fingre av folk i Iran stod det i Nettavisen her tilbake).

Det gås over lik for å bruke det uttrykket.

Ta Palme-drapet for eksempel.
Først dømmer man en misbruker og alkoholiker som man så ser man må frikjenne fordi det ble for dumt.
Så legger man ned etterforskningen ved å si at det er en annen en som ikke kan forsvare, men som man også sier man ikke kan bevise har gjort det.
Ikke rart man har teorier når man ser på den info som finnes osv.

Hvis det skjer noe markant og forklaringene ikke er gode og solide nok så blir det teorier. Både fordi noen vil slå mynt på en sak, og fordi noen ønsker sannheten om det. Og noen likerå spekulere...
Så det er mange grunner til slike teorier.

Vi skal også huske på at NN vil 'like' en slik teori hvis det passer inn i vedkommendes bilde, og 'mislike' ved motsatt.

Å så/plante en teori eller flere kan også være smart om man ønsker å skjule noe. Det kan ta oppmerksomheten bort og det kan skape forvirring og interesse kan koke bort hos mange.
Er det stort nok og man er smart og dyltig er dette ikke å utelate.

Det er klart at internett spiller inn, fordi man da er i mer eller mindre sanntid om det. Før kom det på TV og i avisene lenge etterpå og mulighetene for utveksling av informasjon var veldig begrenset. Leserinnlegg i aviser tok lang tid og kunne fort bli refusert eller sterkt endret.

Vi kan ikke si at konspirasjonsteorier er noe sort-hvitt.
Altså enten  at det alltid er noe i det, eller at det aldri er noe i det.

hennings

hennings
01.10.20 19:07

Her var det mye interessante diskusjoner! Takk for feedback fra begge sider :) 

Soteria

Soteria
01.10.20 19:55

En grunn til at disse folkene tar av, er jo at korona behandles som om den var Svartedauen. Og folk ser at den ikke er det.

Jean_Grey

Jean_Grey
01.10.20 22:19
Jobs: Det går i at Bill Gates har lagd viruset for og merke alle med dyrets merke i vaksinen,og så om ikke det er nok så blir 5G med i samme slengen slik at alle mennesker kan spores ???? Er nesten så man blir skremt over hvor mye gale folk som går løs.

Konspirasjonene går vel i en enda mer absurd retning, basert på David Icke´s teorier, om reptilmennesker. Som infiltrerer menneskesamfunnet. Bill Gates er vel å forstå som et slikt, forkledd i menneskeham. :)

hennings

hennings
02.10.20 08:38

Ah ja, gode gamle Bill, mr Reptile ;) 

fargerik

fargerik
02.10.20 08:52

Noen som så KonspirAmerika i TV?

Langveg

Langveg
02.10.20 09:13

Ser at Jagland tek tilflukt til ordet konspirasjonsteori i ein freistnad på å ro seg i land. 

På spørsmål fra DN, videreformidlet av komitéleder Berit Reiss-Andersen til komitémedlemmene, svarte Jagland i desember i fjor at han aldri hadde vært i kontakt med Epstein.

Etter at avisen nå har fått opplysninger og dokumentasjon som knytter den tidligere statsministeren og Epstein til et møte 27. mars 2013, bekrefter derimot Jagland at Epstein var på møtet.
Møtet foregikk i Jaglands residens i Strasbourg, der han bodde mens han var leder av Europarådet.

– Da jeg svarte Berit Reiss-Andersen i desember i fjor, hadde jeg i tankene DNs gale og absurde konspirasjonsteori om at jeg hadde spist middag med denne personen i Paris i juni.

Korkje absurd eller konspirasjonsteorri er på sin plass. Jagland har  ikkje tala sant, det er kjernen i saka.   

(Innlegget ble redigert 02.10.20 09:18)

jonas

jonas
02.10.20 09:32

Eller er det såkalte uavhengige og kritiske medier som bruker hersketeknikk når de slenger ut påstander om at massemedia stempler "alternative sannheter" som fake og nekter meningsmotstandere komme til ordet?

Slik jeg ser det er problemet at folk flest stoler på magefølelsen og bruker internett for å finne bekreftelse på det de tror/ønsker. Og dette gjelder begge sider av saken. Man luller seg inn i et ekkokammer, leser argumentene fra sin side og kildekritikk brukes kun når man er uenig. Man bygger ikke nødvendigvis en omfattende konspirasjonsteori for å bygge opp sin sak, det er nok å si "massemedia lyver" og avfeie alle motargumenter.

KongOlav2

KongOlav2
02.10.20 09:35
lavskrika: Det å stemple ting som konspirasjonsteorier har først og fremst blitt et verktøy og en hersketeknikk som massemedia og dens lesere bruker for å forsvare det offisielle narrativet og økonomiske interesser og samtidig hindre uavhengige medier og de med kritisk tankegang å komme til ordet. Det ironiske er at når man setter seg mer inn i forskjellige ting så merker man ofte at mange konspirasjonsteorier faktisk er mye nærmere sannheten enn det man får servert fra massemedia og såkalte faktasjekkere.

Hvordan setter seg man inn i ting? Se youtube-videoer og lese diverse forumsider på nett? Det gir deg garantert det beste innblikket ja!

Zpiff

Zpiff
02.10.20 09:52
KongOlav2: Hvordan setter seg man inn i ting? Se youtube-videoer og lese diverse forumsider på nett? Det gir deg garantert det beste innblikket ja!

Etter min smak, så finnes det bare én interessant(?) "konspirasjonsteori" (evt. hypotese), og den er det *ingen* (meg bekjent) som enda har omtalt, da ikke engang innad åpenbare sci-fi, fantasy..-sjangere. 

Btw, setningen over blir nok kryptisk.. -for de aller-aller fleste :) 

jonas

jonas
02.10.20 09:57
KongOlav2: Hvordan setter seg man inn i ting? Se youtube-videoer og lese diverse forumsider på nett? Det gir deg garantert det beste innblikket ja!

Jeg leste i kommentarfeltet til Resett(ja, jeg leste der, er ikke stolt av det). Det var en sak om en Extinction Rebellion-aktivist. I kommentarfeltet ble vedkommende stemplet som "totalt hjernevasket, og som ikke skjønner hvordan tingens virkelige tilstand henger sammen, til tross for at dette er godt dokumentert på sosiale medier.

Han fikk sannelig sitt pass påskrevet. Alle vet jo at det er i sosiale medier man finner ut hvordan tingens virkelige tilstand henger sammen.

KongOlav2

KongOlav2
02.10.20 10:05
jonas: "totalt hjernevasket, og som ikke skjønner hvordan tingens virkelige tilstand henger sammen, til tross for at dette er godt dokumentert på sosiale medier."  Han fikk sannelig sitt pass påskrevet. Alle vet jo at det er i sosiale medier man finner ut hvordan tingens virkelige tilstand henger sammen.

Hehe, dette er et meget godt eksempel på selvinnsikten til de som skriver i kommentatorfeltet på Resett!

(Innlegget ble redigert 02.10.20 10:05)

Langveg

Langveg
02.10.20 10:11

Ein sakleg debattant bør unngå å nytta fylgjande uttrykk: Hersketeknikk, politisk korrekt, konspirasjnsteori, klimafornektar, hitling, stråmann, gamal gris, mannssjåvinist osb. 

Men det er ikkje lett. Gjennom alle tider har ein nytta karakteristikkar framforr argument; jfr heidning, gudsbepottar, landssvikar, forrædar osb.  

Zpiff

Zpiff
02.10.20 10:14
jonas: Jeg leste i kommentarfeltet til Resett

Vik fra meg Satan..! 

Fago

Fago
02.10.20 10:21

Nope. Konspiskrull er konspiskrull, hjemmehørende på galehusets røykerom.

Fago

Fago
02.10.20 10:23
gugler: Bill Gates har aldri vært , er ikke og kommer aldri til å bli eksponent for troverdighet. Nå er ikke jeg noe positivt til vaksiner i det hele tatt men hadde jeg blitt tvunget til å ta en hadde jeg aldri tatt en utviklet i og solgt av et vestlig land. Jeg hadde valgt en Russisk eller Kinesisk som representerer en betydelig større forsknings troverdighet. Gates er bare interessert i å tjene enda mer kapital gjennom dette prosjektet. At han har "gitt bort" 97 % av sin formue gjennom dette er en tragikomisk løgn. Hans formue stiger med minimum 1 million dollar pr. dag. Mennesket er ikke skapt for å gi noe uten kreve noe tilbake. All historie viser det og det er alltid de som har mest som gir minst og krever høyest returgevinst for det lille de gir. App-misbrukere , aldersgruppen 15-40, er offer for konspirasjoner hver eneste dag. Det som er skremmende er at generasjonen som representerer aldersgruppen mine barn befinner seg i er så ekstremt politiske hjernedøde. Generasjonen er grunnet app-misbruk totalt handlingslammet relatert til samfunnspolitiske spørsmål.

Galehus.

Everenga

Everenga
02.10.20 10:30
Soteria: En grunn til at disse folkene tar av, er jo at korona behandles som om den var Svartedauen. Og folk ser at den ikke er det.

Det der er veldig sant og veldig skummelt. Det er ulv ulv i praksis. Vaksinekløningen med svineinfluensaen, den sinnsyke overreaksjonen på Corona, det blir en drypp effekt der folk mister tillit til forskning og myndigheter og havner i en av to leire: apati eller konspirasjon.

Tror det var Carl Bildt som uttalte at det var ikke konspirasjon man burde være redd for men nettopp mangelen på dette. Det er ingen plan, ingen samordning mellom nasjoner og beslutninger tas med ekstremt kort horisont. 

Leifenleif

Leifenleif
02.10.20 17:40

Hei igjen Jobs og Guds fred.

Sitat:
Helt klart at dette har eskalert til nye høyder. Og det værste er at selv barn burde forstå at det er helt totalt ute på viddene.

Leif_8:
Vel, uansett alder så har en "bibelkunnig" som deg selv, grunn til å anta at konspirasjoner foregår i langt større utstrekning en det som vanligvis anntas, ref Ef 6,12:  " For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket,.. "

Sitat:
Det går i at Bill Gates har lagd viruset for og merke alle med dyrets merke i vaksinen,og så om ikke det er nok så blir 5G med i samme slengen slik at alle mennesker kan spores ????

Leif_8:
Nå har jeg ikke selv lest noen av disse spesifikke teorier du nevner her, men vi må vel kunne være enige om at mr Gate's har hatt en stor rolle i utbredelsen og bruken av internett, sklt WWW?

Coronaviruset har redusert betraktelig bruken av kontanter, slik samfundstendensen også var før Corona?  Selv vil jeg estimere at innen 15-20 år vil all vesentlig bruk av kontanter være borte og erstattet med transaksjoner over WWW.

"Dyrets merke" er en referanse til åp 13,17:

" Og ingen kan kjøpe eller selge noe uten å ha dette merket, dyrets navn eller det tall som svarer til navnet. Her gjelder det å ha visdom. La den som har forstand, regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet er 666."

Leif_8:
Som du vet, er Johannes Åpenbaring en profetisk tekst og 666 på hebraisk uttales www 

" Den har ører, hører" ;-)

Mvhleif, Gud er God

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg