Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spille solo til en sang.

NYTT TEMA
a_x
a_xInnlegg: 56
08.01.09 15:12

Har skjønt at man kan spille solo til en sang, hvor soloen spilles fra en skala i samme key/toneart som den bestemte sangen.

Men når jeg prøver å spille bob dylan - Dreamin' of you ( http://www.youtube.com/watch?v=917NgUORqyI ) så vet jeg ikke hvilken skala jeg skal spille fra? Sangen spilles i Em7 og er bluesy sang.. skal jeg spille fra Edur skalan? Emol skala? Eller finnes det en Em7-skala??:/

Takk:)

Supply
SupplyInnlegg: 9815
10.01.09 14:48

Jeg kan ikke svare på sånt, for selv etter sju år med gitar, kan jeg ikke noe annen teori enn navn på akkorder.

Men et tips jeg kan gi deg, måten jeg enten skal lage solo på, eller tabbe andre soloer, er at jeg først spiller vokalen som et lead spor. Altså at du spiller sangen på cdspilleren, også spiller du over vokalen med gitar (akkurat som du ville plystret den omtrent), det tar litt tid istarten å lære seg, men etterhvert går det veldig lett. Da merker du naturlig hvordan du vil starte soloen.

Klønete folkart, og jeg burde egentlig ikke gi råd, for alt jeg kan er selvlært og sikkert veldig askew med hvordan man skal gjøre det. Men det funker for meg, og kanskje for deg også.

LesPaul68
LesPaul68Innlegg: 3950
10.01.09 16:25

Det å ha en teoretisk tilnærming til det å spille en solo blir sjeldent stor kunst. Det beste verktøyet man har for å spille en bra solo er øra!!

XLR
XLRInnlegg: 5
10.01.09 17:27

Hei,

Skalaen du leter etter, og den gitaristen bruker mest i denne låta er en E-moll penataton (også kjent som bluesskala) som består av tonene e-g-a-h-d. Denne er avledet av E-mollskalaen som også funker bra, men den pentatone skalaen gir mer av den karakteren du hører i låta.

Ellers synes jeg Supply har et godt poeng med at du bør spille melodien først. Å spille solo handler i veldig stor grad om å lage melodier, og det å spille andres er god trening.

XLR

a_x
10.01.09 19:44

Tusen takk for svar! Enig at ting blir best med øra, men i starten kan det være greit å få litt "oppskrift", så tuuusen takk XLR for svar, var akkurat det jeg ville ha svar på:) Hvis du i tillegg kunne fortalt meg HVA som gjør at det blir en Pentatonik E mol-skala hadde det vært supert:) Evt hvordan du fant ut det? Takk!!:)

XLR
10.01.09 21:02

Pentatonisk skala betyr ganske enkelt 5-toneskala, av "penta" som betyr fem på gresk. De kommer i flere varianter men det som kjennetegner pentatone skalaer er - foruten at de består av fem toner - at de har en trinnstruktur uten halvtrinn. Hvis du ser på E-moll pentaton så har den tonene e-g-a-h-d, mens en E-mollskala har tonene e-f#-g-a-h-c-d. Den pentatone skalaen har altså tatt vekk halvtonetrinnene mellom f# og g, og mellom h og c.

XLR

a_x
11.01.09 14:04

Herlig:) Jeg forstår.. men hvordan gikk du fram for å finne det ut? er det noe man hører med litt trening? Eller finnes det en måte å finne det ut på, fks ved å se hvilke akkorder sangen er bygget opp av!?

Og en ting til, når jeg ser på C pentatonic minor, så ser det ut som den har halvtoner, den inneholder jo både A# og D#? eller har jeg misforstått?

Nå ska jeg slutte å spørre mer!
TAKK!

(Innlegget ble redigert 11.01.09 14:08)

eggen
eggenInnlegg: 1993
11.01.09 14:47
a_x: Herlig:) Jeg forstår.. men hvordan gikk du fram for å finne det ut? er det noe man hører med litt trening? Eller finnes det en måte å finne det ut på, fks ved å se hvilke akkorder sangen er bygget opp av!?

Og en ting til, når jeg ser på C pentatonic minor, så ser det ut som den har halvtoner, den inneholder jo både A# og D#? eller har jeg misforstått?

Nå ska jeg slutte å spørre mer!
TAKK!

Hvis du hører grunntonen i en låt, så er det du allerede langt på vei. Da kan du også prøve å høre om låta går i dur eller moll. Du kan også se på et akkordskjema hvilken toneart låta går i, men det krever at du kan litt musikkteori. De spørsmålene du har vil du selv finne svaret på om du leser litt om det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Toneart

XLR
11.01.09 15:01

Det er definitivt noe du lærer deg å høre med  litt trening. Bluesskalalen har en veldig distinkt karakter, mye på grunn av måten den brukes på. Jeg tror det var den første skalaen jeg lærte, og den er i bunn og grunn grunnlaget for 95% av alt rock/bluesrelatert gitarspill.

Du har misforstått dette med halvtoner littegrann, men det lar seg fort oppklare. En tone kan ikke være en halvtone i seg selv. En halvtone (aka halvtrinn) er avstanden mellom to toner. Eksempel: A til A#, eller D til D# er halvtoner - 1 bånd på gripebrettet - mens A# og D# i seg selv er bare toner:-).

Bare fortsett å spørre.

XLR

a_x
11.01.09 18:10

Skjønner! jeg begynner også å høre om sanger er i dur eller mol, hvertfall sånn cirka!

Siden dere insisterer på at jeg skal fortsette å spørre ( :D ) så har jeg et litt annet spørsmål, som jeg har såvidt spurt om før, men ikke helt forstått. Det gjelder skala, for eksempel Dur skala. Hvordan skal jeg lære meg et system så jeg kan lære meg alle forskjellige dur-skalaer?

Jeg har forstått det slik at en E dur skala fks, kan spilles mange forskjellige måter, fks:

|---------------------------------------------4--5--7--9------
|------------------------------------4--5--7------------------
|------------------------------4--6---------------------------
|---------------------4--6--7---------------------------------
|------------4--6--7------------------------------------------
|------5--7---------------------------------------------------

men så kan man også begynne fks på 9bånd og spille den slik:

|--------------------------------------------------------9-11-12------
|---------------------------------------------9-10-12-----------------
|-----------------------------------8--9-11----------------------------
|----------------------------9-11--------------------------------------
|-----------------9-11-12---------------------------------------------
|------9-11-12--------------------------------------------------------

men er det slik at hvis man lærer seg 1 av disse, så kan man automatisk alle?

Og i tillegg, er det et system i det, slik at hvis man kan Edur skala, så kan man også Fdur skala? Jeg sliter med å lære dette!

Warlord_XVII
Warlord_XVIIInnlegg: 1131
11.01.09 22:29
a_x: Skjønner! jeg begynner også å høre om sanger er i dur eller mol, hvertfall sånn cirka!

Siden dere insisterer på at jeg skal fortsette å spørre ( :D ) så har jeg et litt annet spørsmål, som jeg har såvidt spurt om før, men ikke helt forstått. Det gjelder skala, for eksempel Dur skala. Hvordan skal jeg lære meg et system så jeg kan lære meg alle forskjellige dur-skalaer?

Jeg har forstått det slik at en E dur skala fks, kan spilles mange forskjellige måter, fks:

|---------------------------------------------4--5--7--9------
|------------------------------------4--5--7------------------
|------------------------------4--6---------------------------
|---------------------4--6--7---------------------------------
|------------4--6--7------------------------------------------
|------5--7---------------------------------------------------

men så kan man også begynne fks på 9bånd og spille den slik:

|--------------------------------------------------------9-11-12------
|---------------------------------------------9-10-12-----------------
|-----------------------------------8--9-11----------------------------
|----------------------------9-11--------------------------------------
|-----------------9-11-12---------------------------------------------
|------9-11-12--------------------------------------------------------

men er det slik at hvis man lærer seg 1 av disse, så kan man automatisk alle?

Og i tillegg, er det et system i det, slik at hvis man kan Edur skala, så kan man også Fdur skala? Jeg sliter med å lære dette!

"Hvordan skal jeg lære meg et system så jeg kan lære meg alle forskjellige dur-skalaer?"

Nå kan ikke jeg noe om gitar eller tabulator, men jeg skal prøve å hjelpe.

Durskalaer er bygd opp på en veldig enkel måte. Jeg skal ta C-dur som ett eksempel.

C-D-E-F-G-A-H-C

Intervallene(avstandene mellom notene) blir som følger: Heltone-Heltone-Halvtone-Heltone-Heltone-Heltone-Halvtone. En annen og kanskje enklere måte å skrive det på er

W - Whole-step(Heltone). H - Half-step(Halvtone).

W-W-H-W-W-W-H

Bruker du denne formelen, kan du lære deg alle durskalaene uten store problemer. Hvis du er usikker på begerepene halvtone og heltone, så er feks en heltone avstanden D-E, mens en halvtone er avstanden A-A#, H-C og E-F. Hel og halvtone kalles også stor og liten sekund.

Jeg setter opp to skalaer til som eksempel.

F-dur blir: F-G-A-B(Hb)-C-D-E-F

G-dur blir: G-A-H-C-D-E-F#-G

Som du ser, er disse også bygd opp på nøyaktig samme måte. De består ikke av de samme notene, men strukturen er helt lik.

Jeg kan nevne en enkel måte å lære naturlige moll-skalaer på også.

La oss sammenligne skalaene C-dur og A-moll.

C-dur: C-D-E-F-G-A-H-C

A-moll: A-H-C-D-E-F-G-A

Disse skalaene er helt like. Den eneste forskjellen er at du starter fra det sjette trinnet(A) i C-dur og spiller derfra opp til A i oktaven over. Det samme kan du gjøre med hver eneste durskala, men du må huske å ta hensyn til kryss(#) og b-symboler i durskalaen, for de gjelder i mollskalaen også.

I likhet med dur-skalaer, har også mollskalaer en struktur:

W-H-W-W-H-W-W 

Personlig synes jeg det er lettere å spille fra sjette trinnet, men kanskje noen foretrekker denne metoden også.

Dette ble kanskje litt rotete, men jeg håper noen får litt mening ut av det.

a_x
11.01.09 22:39

supert!! supert!  da ble ting mye klarer! ska sette igang å prøve, så får jeg komme tilbake hvis det sku oppstå komplikasjoner!
takk!

bluesman
bluesmanInnlegg: 3377
12.01.09 16:13

Har selv spilt i 6 år nå tror jeg, og kan heller ikke noe annen teori enn navn på en haug med akkorder.

Når jeg improviserer så spiller jeg bare ut fra det at jeg vet hvordan ting vil høres ut på forhånd, fordi jeg har spilt så mye. Etter hvert så forstår du hvilke noter som funker i dur og hvilke som funker i moll, og så lager du deg jo signatur-riff som du legger inn i spillinga di.

Jeg mener nå også at en skikkelig gitarlærer er undervurdert! Har selv hatt bare 2 timer hos en, men det jeg lærte på de 2 timene var virkelig verdt penga.

Hvis du hører på litt gitarspill av tidenes beste, Django Reinhardt, så får du et litt annet forhold til akkurat dette. Det viktigste blir på en måte hvilken tone du begynner på og hvilken du slutter på.

Det du også bør prøve å forstå er at en gitarsolo godt bare kan inneholde TO toner og allikevel høres utrolig fet ut.

For selv om det ikke virker slik, så er det faktisk bare 12 av de på en gitar( i tillegg til de du får opp en oktav eller to)

Tips: Øv på sanger du syns er artige og prøv å kjenn igjen mønster i det du spiller. Ta deg råd til en 3-4 timer hos en gitarlærer, men finn på forhånd ut akkurat hva du vil at han skal lære deg.

En siste, lær deg pentatonic-skalaen. Den består av (som navnet tilsier) bare av fem toner, men jeg leste en plass at 98% av all musikk var basert på denne.

(Innlegget ble redigert 12.01.09 16:16)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30386
12.01.09 16:52
bluesman: En siste, lær deg pentatonic-skalaen. Den består av (som navnet tilsier) bare av fem toner, men jeg leste en plass at 98% av all musikk var basert på denne.

98% av vestlig musikk kan jeg tro på, men jeg tror andelen over hele verden ihvertfall er noe mindre.

RomMannen
RomMannenInnlegg: 1143
06.02.09 23:43

E Blues skala:)

solist
solistInnlegg: 153
08.11.16 19:17

Må nok avsløre min generelle umusikalitet nå, men la gå...

Tenker på å kjøpe en el-gitar som er brukendes til å spille akkorder, men også soloer. Jeg falt for en "Hagstrøm Viking de luxe baritone, til ca 7000. Hva er forskjellen mellom en vanlig sologitar, en bariton eller akustisk kort sagt?

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
06.01.17 06:27
solist: Hva er forskjellen mellom en vanlig sologitar, en bariton eller akustisk kort sagt?

(Innlegget ble redigert 06.01.17 06:42)

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
06.01.17 06:51

Det ble jo litt feil...Lukather speller da ikke på en Strat der...

solist
solistInnlegg: 153
18.01.17 18:14
fargerik: Det ble jo litt feil...Lukather speller da ikke på en Strat der

Det ble til at jeg kjøpte en Hagstrøm Viking. Men det er et problem... Den "smale" muttera som sitter på jack-inntaket er umulig å skru til (det fulgte med en egen nøkkel til den også), den går bare rund og rundt, så noen ledninger begynner å tvinne seg innafor. Det samme skjedde med en Hofner el-bass jeg kjøpte, og etter ikke så mange timers bruk forsvant inntaket inn i kassa, og der kommer det til å bli tror jeg.

Så nå tør jeg ikke bruke Vikingen før jeg finner et botemiddel på dette.

keizersoze
keizersozeInnlegg: 13305
11.02.17 18:16
solist: Det ble til at jeg kjøpte en Hagstrøm Viking. Men det er et problem... Den "smale" muttera som sitter på jack-inntaket er umulig å skru til (det fulgte med en egen nøkkel til den også), den går bare rund og rundt, så noen ledninger begynner å tvinne seg innafor. Det samme skjedde med en Hofner el-bass jeg kjøpte, og etter ikke så mange timers bruk forsvant inntaket inn i kassa, og der kommer det til å bli tror jeg. Så nå tør jeg ikke bruke Vikingen før jeg finner et botemiddel på dette.

Vet ikke hvordan den gitaren er skrudd sammen.  Men loctite kan være en løsning på mutteren, helst den på baksiden om det er en.

Ellers er det vel en eller annen forhandler som kan ta seg av det kjapt og rimelig?

Klikk for å gå tilbake til toppen