Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fender Stratocaster

NYTT TEMA
Sihna
SihnaInnlegg: 1865
05.12.10 21:12

God kveld mine herrer.

Jeg er eier av en Fender stratocaster, altså en ganske god gitar. Poenget er at jeg egentlig ikke har peiling på gitarer, strenger etc. Problemet mitt dukker opp hver gang jeg skal bytte strenger på gitaren min, hver gang ender jeg opp med å kjøpe forskjellige strenger, noen 0.10, noen 0.9 osv. Noen føler jeg er bra, noen føler jeg er dårlig.

Så, det jeg lurer på er, har dere noen "strengtips" til neste gang jeg skal på strengjakt?

tofi
tofiInnlegg: 4554
05.12.10 23:42

D'Addario 0.10 - 0.56 er min favoritt.

Jonasar
JonasarInnlegg: 26969
06.12.10 06:00

etter hva jeg har forstått, sitter og leker meg med solo

jeg går for 0.9 D`addario that is :p

Sihna
06.12.10 13:18

Sist gang kjøpte jeg meg 0.10, og da lurte gitarlæreren min på hvorfor jeg hadde kjøpt 0.10 og ikke 0.9, hva er forskjellen?:-p

tofi
06.12.10 14:09
Sihna: Sist gang kjøpte jeg meg 0.10, og da lurte gitarlæreren min på hvorfor jeg hadde kjøpt 0.10 og ikke 0.9, hva er forskjellen?:-p

Forskjellen er tykkelsen!
Det kommer helt an på spillestil og tilvenning.
0.10 gir kraftigere tone, mens 0.09 (pussy gauge) er bedre hvis du bender mye.
0.10 holder også bedre på stemmingen.
Det er en grunn til at de fleste el.gitarer leveres og er justert til 0.10.

Never leave home without your pick.

(Innlegget ble redigert 06.12.10 14:10)

Sihna
06.12.10 14:17
tofi: Forskjellen er tykkelsen!
Det kommer helt an på spillestil og tilvenning.
0.10 gir kraftigere tone, mens 0.09 (pussy gauge) er bedre hvis du bender mye.
0.10 holder også bedre på stemmingen.
Det er en grunn til at de fleste el.gitarer leveres og er justert til 0.10. Never leave home without your pick.

Jeg viste at det var tykkelsen øker jo høyere opp på tallrekka du kommer, det jeg lurte på var hvilken fordeler en får med de forskjellige strengene, noe du delvis ga meg svar på:-)

Men er det noen særlig forskjell på hvilken strenger en skal bruke om en er rytmegitarist eller sologitarist?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9395
06.12.10 15:13
Sihna: Men er det noen særlig forskjell på hvilken strenger en skal bruke om en er rytmegitarist eller sologitarist?

Litt informasjon om kva strengar AC/DC brukar gir kanskje eit svar:

"Part of Malcolm Young's sound is due to his use of heavy gauge Gibson nickel roundwound strings. (.012-.056). The heavy strings produce a thicker sound, but don't lend themselves to intricate lead playing, as is the case with the lighter .009-.042 sets used by his brother, Angus."

(Innlegget ble redigert 06.12.10 15:13)

Sihna
06.12.10 15:38

Aha :-)

Supply
SupplyInnlegg: 9815
06.12.10 17:22

Elixir er mitt favoritt merke. Veldig fin lyd og stabile strenger. Bytter strenger ca. hver 6. måned, og har ikke røket en streng på 3år. Noe jeg gjorde hyppig før jeg byttet.  Jeg veksler litt mellom 0.9 og 0.10

(Innlegget ble redigert 06.12.10 17:22)

LesPaul68
LesPaul68Innlegg: 3950
06.12.10 18:16
Supply: Elixir er mitt favoritt merke. Veldig fin lyd og stabile strenger. Bytter strenger ca. hver 6. måned, og har ikke røket en streng på 3år. Noe jeg gjorde hyppig før jeg byttet.  Jeg veksler litt mellom 0.9 og 0.10  

Jeg bruker også Elixir. Ikke fordi de låter best, men fordi de låter bra lenge!

En her nevnte at 0.9 er "pussy gauge".... Billy Gibbons i ZZ-Top bruker 0.8! Hva skal man kalle det da tro?:)

Stevie Ray Vaughan brukte en stund 0.18!! DET er det ihvertfall ikke noe pussy over!!:)

Sihna
06.12.10 22:41
Supply: Elixi

Flott, da har jeg akkurat slitt den nederste strengen, gjør det noe om jeg setter på en annen type streng nå der jeg mangler streng? Eller må jeg bytte ut alle?

Og hva med Fenders egne strenger, er ikke de gode?

tofi
06.12.10 22:47
LesPaul68: En her nevnte at 0.9 er "pussy gauge".... Billy Gibbons i ZZ-Top bruker 0.8! Hva skal man kalle det da tro?:)

Åsså den stoore voksne mannen da gitt bruker; "double pussy gauge".
Det er nesten en skam!
Vel, jeg har også brukt 0.08 engang - men såå ble jeg voksen.
Var også en periode innom 0.11, men landet på 0.10. 

OOOOOO

harmestaff
harmestaffInnlegg: 620
26.12.10 18:01

Jeg ville av hele mitt hjerte anbefale 0.10 til 0.46. Dette er standard strengetykkelse, og vil sannsynligvis passe til gitaren med tanke på at du sannsynligvis har tremolobro(?). Med tremolobro vil action (avstand fra strenger til gripebredd) variere med varierende strengetykkelse. Problemet med strenger under 0.10 er at man ofte kan slå dem falske i og med at de er VELDIG lette å bende.

Sihna
26.12.10 18:05
harmestaff: Jeg ville av hele mitt hjerte anbefale 0.10 til 0.46. Dette er standard strengetykkelse, og vil sannsynligvis passe til gitaren med tanbende.ke på at du sannsynligvis har tremolobro(?). Med tremolobro vil action (avstand fra strenger til gripebredd) variere med varierende strengetykkelse. Problemet med strenger under 0.10 er at man ofte kan slå dem falske i og med at de er VELDIG lette å 

Aha. Nå kjører jeg 0.10, men skal skifte til 0.9 i februar\mars uansett, for å prøve, men hva vil i så fall forskjellen være?

harmestaff
harmestaffInnlegg: 620
29.12.10 01:48

Nå vet jeg ikke hva slags bro du har. Men viss du har tremolobro, vil du få en lavere action. Det vil være mye lettere å bende. Du må også være forsiktig med hvor hardt du slår på de lyse strengene. 0,9 strenger har en tendens til å slå seg falske med for hard attack.

ellers vil jeg anbefale deg å holde deg til en type tykkelse på en gitar. Ikke bare er det greit å ha noe du er vant med, men det er også bedre for gitaren å få noenlunde samme press på hals og gitaren generelt. Ellers må du selsagt bare prøve deg frem til hva DU synes er best ;)

Myrkant
MyrkantInnlegg: 519
26.01.11 10:57

Har brukt Ernie Ball en del, men har kjøpt elixir i det siste. Du kan få strenger med "coating" for litt mer penger, men de varer til gjengjeld lengre.

LesPaul68
27.01.11 03:01
Sihna: Aha. Nå kjører jeg 0.10, men skal skifte til 0.9 i februar\mars uansett, for å prøve, men hva vil i så fall forskjellen være?

For å kunne si noe vettig rundt dette så må vi vite hva du gjør med strengene. Hva spiller du for musikk? 

Etterhvert som man får spilt litt så blir man mer sær og kresen på strenger enn man er på damer(eller whatever). Strengene er egentlig det første en gitarist får en mening om når det gjelder tekniske dingser på instrumentet sitt. Du er jo allerede i gang:) Dèt og plekter. Hvilket plekter man bruker har minst like stor betydning for lyden som hvilke strenger man har.

Du sier i åpningsinnlegget at du ikke har særlig greie på gitarer og da tror jeg ganske sikkert at du ikke vil merke store forskjellen på et 09 og et 010 sett heller.

Mitt råd er å holde seg til standard 010 en god stund. Lær deg å spill gitar med det, og så vil du etterhvert merke om du bør gå opp eller ned. Tilgangen på reservestrenger er dessuten enorm hvis man bruker 010. 

Et sikkert tips 

Strenger må også vedlikeholdes

Sihna
27.01.11 14:30
LesPaul68: Strenger må også vedlikeholdes

Sliter strenger så ofte at det hadde kanskje vært noe, ja..

LesPaul68
27.01.11 18:33
Sihna: Sliter strenger så ofte at det hadde kanskje vært noe, ja..

Hvilke strenger ryker og hvor ryker dem?

Sihna
27.01.11 22:26
LesPaul68: Hvilke strenger ryker og hvor ryker dem?

Fjerde streng ovenfra røyk for en og en halv uke siden, den røyk nede, ellers har jeg en tendens til å slite dem oppe.

LesPaul68
28.01.11 00:47
Sihna: Fjerde streng ovenfra røyk for en og en halv uke siden, den røyk nede, ellers har jeg en tendens til å slite dem oppe.

"Nede" og "oppe" er ikke lett å skjønne. Er oppe ved sadelen og nede ved broa?

Og NÅR ryker dem? Når du spiller eller stemmer?

Sihna
28.01.11 15:21
LesPaul68: "Nede" og "oppe" er ikke lett å skjønne. Er oppe ved sadelen og nede ved broa? Og NÅR ryker dem? Når du spiller eller stemmer?

Når jeg spiller, oppe er ved hodet, nede i andre enden.

LesPaul68
28.01.11 15:45
Sihna: Når jeg spiller, oppe er ved hodet, nede i andre enden.

Ok.

Ryker de der strengen hviler mot stolen/sadelen?

drei
dreiInnlegg: 56
23.01.19 08:45

Hvis du stort sett spiller akkorder og anslag slik de fleste gjør til å begynne med, så vil du gjerne oppleve at det er enklere å klemme ned et sett med 09 strenger. Men den lengden som strengen må være oppspent er litt lengre på en Stratocaster enn  på andre gitarer. Da vil en tynn streng bli litt slapp, og det er vanskelig å få god tone i den. Dette er hovedgrunnen til at Strat settes opp med 010 strenger mens en Telecaster settes opp med 09 strenger. På en  Strat spilles gjerne mer på enkeltstrenger (solo) enn på en Tele. Prøv, hvem som helst, og se hvor vanskelig det er å få lyd i enkeltstrengerpå en Tele som er standardoppsatt med 09 strenger.  Nå mener jeg blues-liknende solospill, og ikke countryplukking noe som Tele  med 09 strenger er perfekt egnet til.Etter at du har brukt noentimer på gitar så vil du skjønne hva jeg mener. Altså : jeg mener et Strat må ha 010 strenger---

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg