Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pianotimer for voksen

NYTT TEMA
Ragdolly
RagdollyInnlegg: 1
13.01.11 12:23

Jeg har lenge hatt lyst å lære meg piano, men jeg har alltid latt det skli i tro om at det er alt for sent å begynne i voksen alder (vel, 29 år, nokså voksen). Nå har jeg bestemt meg for å prøve, tross alt, er det noen som vet hvor/hvem jeg burde henvende meg for å forhøre meg om private pianotimer?

Jeg regner med at jeg da må ha piano/keyboard hjemme for å øve. Piano har jeg neppe plass til, men hvis noen har anbefalinger for keyboard tar jeg i mot tips med stor takknemlighet!

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9409
13.01.11 17:24
Ragdolly: er det noen som vet hvor/hvem jeg burde henvende meg for å forhøre meg om private pianotimer?

Prøv den lokale instrumentbutikken. Her eg bur har eg sett oppslag om undervisning i butikken.

Ein annan måte er å sjekka Gule Sider.

MrEirikB
MrEirikBInnlegg: 1161
14.01.11 11:11
Ragdolly: Jeg har lenge hatt lyst å lære meg piano, men jeg har alltid latt det skli i tro om at det er alt for sent å begynne i voksen alder (vel, 29 år, nokså voksen). Nå har jeg bestemt meg for å prøve, tross alt, er det noen som vet hvor/hvem jeg burde henvende meg for å forhøre meg om private pianotimer? Jeg regner med at jeg da må ha piano/keyboard hjemme for å øve. Piano har jeg neppe plass til, men hvis noen har anbefalinger for keyboard tar jeg i mot tips med stor takknemlighet!

Om det er piano du vil lære deg, så vil jeg anbefale å kjøpe el-piano eller stage piano, da disse har "tunge tangenter" imotsetning til keyboardet som har lette, lytte plasttangenter. Gjerne med sustain-pedal også, for å få det mest mulig likt et ekte piano.

Når det gjelder pianotimer, så ville jeg, som tidligere nevnt, prøvd den lokale musikkbutikken. Selv er jeg pianolærer hos min lokale butikk :)

rannov
rannovInnlegg: 1572
14.01.11 17:08
Ragdolly: Jeg har lenge hatt lyst å lære meg piano, men jeg har alltid latt det skli i tro om at det er alt for sent å begynne i voksen alder (vel, 29 år, nokså voksen). Nå har jeg bestemt meg for å prøve, tross alt, er det noen som vet hvor/hvem jeg burde henvende meg for å forhøre meg om private pianotimer? Jeg regner med at jeg da må ha piano/keyboard hjemme for å øve. Piano har jeg neppe plass til, men hvis noen har anbefalinger for keyboard tar jeg i mot tips med stor takknemlighet!

hvor i landet bor du?

HELLHAMMER666
HELLHAMMER666Innlegg: 1934
15.01.11 16:08
MrEirikB: tunge tangenter

Veide tangenter !

kim_3
kim_3Innlegg: 1
17.01.11 16:14
Ragdolly: Jeg har lenge hatt lyst å lære meg piano, men jeg har alltid latt det skli i tro om at det er alt for sent å begynne i voksen alder (vel, 29 år, nokså voksen). Nå har jeg bestemt meg for å prøve, tross alt, er det noen som vet hvor/hvem jeg burde henvende meg for å forhøre meg om private pianotimer?

Hei, det er aldri for sent å lære seg å spille et musikkinstrument :) men det er opp til deg hvor mye du vil satse. Du må regne med en halvtimes øving hver dag i begynnelsen og gradvis å øke til ca. 1 - 1,5 timer for å spille bra nok. Privatundervisning kan koste deg fra 200 og opp til 450 kr. pr. time men du kan også kjøpe audio/video kurs på nett for å lære å spille hjemme. Pianokurs på norsk er i 1000 - 2000 kr. klassen men du kan virkelig gjøre en kupp hvis du kjøper et bra pianokurs på engelsk. For å lese mer om anbefalte kvalitets kurs, bruk DENNE LINKEN eller http://pianoundervisningtelemark.com/lær-a-spille-piano-hjemme eller bare skriv i Google - lær piano hjemme.

Lykke til ;)

MrEirikB
18.01.11 18:28
HELLHAMMER666: Veide tangenter !

Prøv å si det til en som aldri har spilt keyboard før. Som pianolærer er jeg vant til å måtte forklare forskjellen, da er det lettere å si "tunge tangenter" enn veide tangenter. Når de har forstått hva man mener, så kan man si at det heter veide tangenter.

Hatleking
HatlekingInnlegg: 13379
18.01.11 19:37

Det er sjølvsagt lurt å byrje i tidleg alder, men piano er noko ein kan tutla med i alle aldre. Eg synst at ordtaket 'betre seint enn aldri' passar bra her.

HELLHAMMER666
HELLHAMMER666Innlegg: 1934
19.01.11 21:43
MrEirikB: Prøv å si det til en som aldri har spilt keyboard før. Som pianolærer er jeg vant til å måtte forklare forskjellen, da er det lettere å si "tunge tangenter" enn veide tangenter. Når de har forstått hva man mener, så kan man si at det heter veide tangenter.

Godt forklart . Du har selvsagt helt rett .

eurepides
eurepidesInnlegg: 14598
16.02.11 16:47
MrEirikB: Om det er piano du vil lære deg, så vil jeg anbefale å kjøpe el-piano eller stage piano, da disse har "tunge tangenter" imotsetning til keyboardet som har lette, lytte plasttangenter. Gjerne med sustain-pedal også, for å få det mest mulig likt et ekte piano. Når det gjelder pianotimer, så ville jeg, som tidligere nevnt, prøvd den lokale musikkbutikken. Selv er jeg pianolærer hos min lokale butikk :)

Hvor mye bør en forvente å betale per klokketime (hvis det går i klokketimer)?

MrEirikB
17.02.11 00:32
eurepides: Hvor mye bør en forvente å betale per klokketime (hvis det går i klokketimer)?

En hel klokketime blir som regel for mye å plukke opp uten å øve på det. I løpet av 30-45min så får en akkurat sopass at en klarer å spille det nogenlunde, men må øve på det et par ganger hjemme. Forventet pris pr halvtime er omtrent 200 kr, vil jeg påstå. Hvis du tar dette helt privat, ikke gjennom noen som helst slags form for administrasjon så slipper du kanskje unna med 150 kr :)  For meg føles dette som helt normale satser for både elev og lærer.

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
15.03.11 08:59
MrEirikB: Selv er jeg pianolærer hos min lokale butikk :)

Har behov for å lære litt akkompagnemangteknikk, litt grunnleggende fingersetning og litt mer improvisasjonsteori/teknikk.

Har spilt en del, men er selvlært, og har en del "hull". Kan noter og akkorder brukbart, så jeg klarer å lære melodier etter noter, men føler at jeg har behov for litt veiledning.

Nybegynnerkurs er bortkastet, og jeg synes det er vanskelig å finne kurstilbud som passer meg.

Har du noen tips ?

MrEirikB
15.03.11 22:08

Er ingenting som heter nybegynnerkurs (hos meg ihvertfall)... Da tar man elevene på det nivået de er på, og jobber videre derifra. Finnes flere bøker som omhandler akkompagnement, bare spør i din lokale butikk. Det er ikke dumt å begynne på det helt simple å raske opp i feilene derifra :)

Når jeg akkompagnerer så spiller jeg som regel oktavisert bass i venstre hånden, og akkorden med meloditonen øverst. Trenger ikke alltid spille melodi, men ihvertfall forsterke den noen plasser. Rytme må man bare prøve seg frem til, om man vil ha ballade eller popkomp eller noe annet.

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
16.03.11 14:38
MrEirikB: Når jeg akkompagnerer så spiller jeg som regel oktavisert bass i venstre hånden, og akkorden med meloditonen øverst. Trenger ikke alltid spille melodi, men ihvertfall forsterke den noen plasser. Rytme må man bare prøve seg frem til, om man vil ha ballade eller popkomp eller noe annet.

Takk for svar. Det er vel slik jeg pleier å gjøre det også. Bassen kjører jeg gjerne med tre toner, f.eks. lav d-a og høy d, mens jeg spiller akkord/melodi med høyre.

Har og prøvd meg på litt jazz, med akkorder på venstre hånd, men da må jeg litt høyere på klaviaturet. Fordel da å ha 76 evt. 88 tangenter.

Burde ellers lært meg litt mer standard blues/rock komp. Her er det vel og ulike varianter av venstrehåndspill.

MissAlly
MissAllyInnlegg: 330
28.03.11 00:35

Til trådstarter;

Det er aldri for sent å begynne å spille piano :) Jeg har startet et privat pianoakademi der jeg underviser pianoelever i alle aldre, fra 5 år til langt opp i pensjonistalder :) Finn deg en privatlærer, så er det ikke noe problem. Hvor i landet bor du?

Og ja, du må ha et instrument hjemme som du kan øve på. Ingenting slår et akustisk piano, men det fins også gode digitale pianoer å få tak i nå. Et lite keyboard derimot ville jeg ikke anbefalt..

:)

JTs
JTsInnlegg: 1
22.01.19 15:07

Musikk-undervisning.no har mange lærere i Oslo som tilbyr undervisning på piano (og andre instrumenter):

https://musikk-undervisning.no/oslo/piano

(Innlegget ble redigert 22.01.19 15:08)

Klikk for å gå tilbake til toppen