Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skal kjøpe ny akustisk gitar, noen anbefalinger?

NYTT TEMA
operser
operserInnlegg: 387
16.01.11 00:43

Hei der ute!

Skal bytte inn min nylon strenger, tipper jeg får rundt 10000,- for den.

Har lyst å kjøpe meg en akustisk 6-strengs. Har tenkt å legge i mellom 10-15000 kommer helt an på hva jeg finner. Har veldig lenge hatt lyst på en Martin D-16 eller lignende noen som har andre Martin modeller i denne prisklassen de kan anbefale?

Kan gjerne kjøpe andre merker også, Yamaha Gibson eller lignende

wenster
wensterInnlegg: 2961
16.01.11 09:42

Jeg eier en Martin trippel null 16 - cuttaway,med mahogney sider/bunn og sitka topp. En ypperlig gitar til stemminger og fingerspill. Denne mod lages riktignok ikke lenger,den har ovalt lydhull,noe Martin gikk bortifra engang på 90-tallet. De finnes på bruktmarkedet, om du er heldig:-)

Jeg bruker alltid bruktmarkedet når jeg handler gitar.Noen mener det tar noen år før treverket yter optimalt,mange delte meninger her.Men det er liten tvil om at gitarbyggere hadde mere og bedre kvalitet på trevirke tilbake i tid. En fint brukt gitar er gull!!

martinguitar

larrivee

(Innlegget ble redigert 16.01.11 09:45)

Myrkant
MyrkantInnlegg: 519
17.01.11 15:12

Jeg er ikke ekspert, men gode merker er Martin, Takamine, Cort, Tanglewood, K.Yairi...og sikkert noen til.

Hatleking
HatlekingInnlegg: 13379
18.01.11 16:00
Myrkant: Jeg er ikke ekspert, men gode merker er Martin, Takamine, Cort, Tanglewood, K.Yairi...og sikkert noen til.

Eg ville styrt unna Martin, Cort og K.Yairi. 

wenster
18.01.11 17:39
Hatleking: Eg ville styrt unna Martin, Cort og K.Yairi. 

Nå ble jeg nysgjerrig..

Hvorfor styrer du unna Martin og Yairi gitarer?

Hatleking
18.01.11 18:15
wenster: Nå ble jeg nysgjerrig.. Hvorfor styrer du unna Martin og Yairi gitarer?

Synst dei prøvar for mykje i staden for å byggje etter sjela. 

MrEirikB
MrEirikBInnlegg: 1161
18.01.11 18:32

Taylor 214ce?

wenster
18.01.11 18:33
Hatleking: Synst dei prøvar for mykje i staden for å byggje etter sjela. 

Jaha..ble ikke helt klok på den.

Du mener de produserer for mye,eksperimenterer med for mange slags gitarer? 

Martin gitarer er på ingen måte dårlige, selv om de stort sett er skrudd sammen på samlebånd.

Jeg er så klart enig i at gitarbyggere med sjel, som gjør mesteparten selv,lager noen av de beste gitarene på markedet. Men da er du langt over den prisklassen som ts nevner.

Santa Cruz, K.Ryan, Sobel, Appelgate og en drøss til lager håndbygd kvalitet med sjel....

(Innlegget ble redigert 18.01.11 18:37)

Myrkant
MyrkantInnlegg: 519
18.01.11 18:44
wenster: Jaha..ble ikke helt klok på den.

Det var vel ikke helt meningen heller. Jeg skjønner ikke hva Hatleking mener med dette, men Martin, Cort og K.Yairi er gode merker.

Hatleking
18.01.11 18:47
Myrkant: Det var vel ikke helt meningen heller. Jeg skjønner ikke hva Hatleking mener med dette, men Martin, Cort og K.Yairi er gode merker.

Ueinig. Storheitstida deira er forbi.

wenster
18.01.11 18:50
Myrkant: Det var vel ikke helt meningen heller. Jeg skjønner ikke hva Hatleking mener med dette, men Martin, Cort og K.Yairi er gode merker.

Nei, det var en nøtt!

Martin er i allfall knall gitarer etter mitt syn og øre.

K.Yairi har jeg ikke noe erfaring med, og var derfor interessert i hva hatleking mente.

wenster
18.01.11 18:53
MrEirikB: Taylor 214ce?

Taylor lager kvalitet, kan også nevne Guild

Legger ved et par linker.

http://www.guildguitars.com/

http://www.taylorguitars.com/guitars/acoustic/

wenster
18.01.11 18:54
Hatleking: Ueinig. Storheitstida deira er forbi.

Flotte argumenter du kommer med...hehe

Hatleking
18.01.11 18:59

Likar veldig godt ibanez gex 30. Synst det er betre enn mykje av det som allereie er oppramsa.

soldado
soldadoInnlegg: 7145
18.01.11 19:04

JB-200. Jæveli god lyd i den, samt at den ser kanon ut

Hatleking
18.01.11 19:06
wenster: Og vips så trollet du deg ut av debatten. Storhetstida for Hatleking tok brått slutt!

Eg vil like å høyre ei utgreiing.

Orsak, det var sjølvsagt gax og ikkje gex.

(Innlegget ble redigert 18.01.11 19:09)

wenster
18.01.11 19:09
Hatleking: Eg vil like å høyre ei utgreiing.

Tja, hva skal man si til en med knust status? Du får plukke opp restene og se fremover isteden...Lykke til

Hatleking
18.01.11 19:13
wenster: Tja, hva skal man si til en med knust status? Du får plukke opp restene og se fremover isteden...Lykke til

Har du ikkje grunnleggjande kunnskapar om gitarar eingong? Du veit vel like mykje som meg at Ibanez Gax 30 eksisterar og er ein veldig spesiell gitar med sjel. Ikkje masseprodusert plastprodukt.

wenster
18.01.11 19:16
Hatleking: Har du ikkje grunnleggjande kunnskapar om gitarar eingong? Du veit vel like mykje som meg at Ibanez Gax 30 eksisterar og er ein veldig spesiell gitar med sjel. Ikkje masseprodusert plastprodukt.

Hehe..artig du.

Du får nesten forklare hvilken relevans din gitar har til ts etterspørsel......

(Innlegget ble redigert 18.01.11 19:17)

Hatleking
18.01.11 19:17
wenster: Hehe..artig du. Du får nesten forklare relevansen din gitar har til ts etterspørsel......

Åja, då så. Men den er likevel betre enn dei fleste akustiske.

wenster
18.01.11 19:20
Hatleking: Åja, då så. Men den er likevel betre enn dei fleste akustiske.

Selvfølgelig er den det:-)

mzzlfbs
mzzlfbsInnlegg: 14832
18.01.11 19:23

Må nesten bare spørre her inne: Er det noen som kjenner til merket Cimber? Jeg har en sånn en stående her, sikkert 25-30 år gammel. Og det er finfin klang i den.  Jeg er ikke så bevandret i gitarland, og har aldri hørt om merket før. Men det er det kanskje noen andre som har?

wenster
18.01.11 19:51
mzzlfbs: Må nesten bare spørre her inne: Er det noen som kjenner til merket Cimber? Jeg har en sånn en stående her, sikkert 25-30 år gammel. Og det er finfin klang i den.  Jeg er ikke så bevandret i gitarland, og har aldri hørt om merket før. Men det er det kanskje noen andre som har?

Har ikke hørt om cimber. Står ikke cimar en plass på den?

Jeg vet at cimar gitarer ble produsert i japan, vistnok i Ibanez-fabrikken etter onde tunger. En lawsuit gitar

I dag ligger i allfall cimar under Ibanez merket.

(Innlegget ble redigert 18.01.11 19:54)

Hatleking
18.01.11 21:45
wenster: Har ikke hørt om cimber. Står ikke cimar en plass på den? Jeg vet at cimar gitarer ble produsert i japan, vistnok i Ibanez-fabrikken etter onde tunger. En lawsuit gitar I dag ligger i allfall cimar under Ibanez merket.

Eg får innrømme det, då. Eg har ikkje peiling på gitarar, og har ikkje høyrt om nokon av merka som har blitt nemd her, men det forstod du vel. Var vel litt drøyt av MOD å slette eitt av innlegga dine?

wenster
18.01.11 22:17
Hatleking: Eg får innrømme det, då. Eg har ikkje peiling på gitarar, og har ikkje høyrt om nokon av merka som har blitt nemd her, men det forstod du vel. Var vel litt drøyt av MOD å slette eitt av innlegga dine?

Jeg lukta lunta ja, og når du kastet en plankegitar inn i debatten så trollet du deg ut..hehe

Jeg tar ikke Mod så seriøst, de leser ikke innleggene virker det som, bare sletter

Hatleking
18.01.11 22:21
wenster: Jeg lukta lunta ja, og når du kastet en plankegitar inn i debatten så trollet du deg ut..hehe Jeg tar ikke Mod så seriøst, de leser ikke innleggene virker det som, bare sletter

Det var meininga å verke litt håplaus, men orsak for bryet. Skal ikkje spamme til tråden. Du får tommel som plaster på såret :)

wenster
18.01.11 22:39
Hatleking: Det var meininga å verke litt håplaus, men orsak for bryet. Skal ikkje spamme til tråden. Du får tommel som plaster på såret :)

Skjønte det, jeg våser i tråder av og til jeg også:)Litt gøy skal man ha

mzzlfbs
19.01.11 12:30
wenster: Har ikke hørt om cimber. Står ikke cimar en plass på den?

Haha, jo. Cimber er jo et flyselskap. Det var bare jeg som blandet.

wenster
19.01.11 17:05
mzzlfbs: Haha, jo. Cimber er jo et flyselskap. Det var bare jeg som blandet.

Ok:)

De laget jo gitarer med mahogeny sider/bunn,samt rosewood.

Ellers produserte de mange billig modeller.

Sannsynligvis har du en billigere type, jeg har ikke hørt om ettertraktet vintage cimar gitarer,men du kan jo være heldig å eie en mahogney eller rosewood-gitar.Ligger sikkert noe på nettet om du graver litt

mzzlfbs
19.01.11 22:03
wenster: Sannsynligvis har du en billigere type, jeg har ikke hørt om ettertraktet vintage cimar gitarer,men du kan jo være heldig å eie en mahogney eller rosewood-gitar.Ligger sikkert noe på nettet om du graver litt

Sikkert ikke av dyreste slag, men den lyder som sagt veldig fint. 

Klikk for å gå tilbake til toppen