Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor produserer ikke man noen

NYTT TEMA
Greip
GreipInnlegg: 30758
10.07.11 14:16

bra norske låter på norsk?se til Sverige eller Danmark,der er det låt etter låt som synges på moderspråket og blir til hiter,både i hjemlandet og i resten av Skandinavia.Har man her i Norge gitt opp å synge på norsk?Må det synges på engelsk for å være kult?hva er grunnen?.Syns det er synd og en skam å ikke ta i bruk mer det norske språket i låtene man produserer.

Jacobdw
JacobdwInnlegg: 124
12.07.11 01:04

Hmm? Dumdumboys? Raga? Delillos?

Greip
12.07.11 06:51
Jacobdw: Hmm? Dumdumboys? Raga? Delillos?

Vet vi hat noen velkjente travere men dagens nykommere..det går stort sett i engelsk språk.Syns det er synd.

Eziiio
EziiioInnlegg: 493
12.07.11 17:46

Kvelertak!!

Supply
SupplyInnlegg: 9815
13.07.11 17:19

Jeg synes det er lettere å både skrive og synge på engelsk.

Ikke fordi jeg synes Norsk er teit eller Engelsk er tøft, og jeg har ikke ambisjoner om å slå igjennom i utlandet for å si det sånn.

Muligens fordi jeg hører på mye engelskspråklig musikk, og derfor synes det er lettere å skrive det sånn da, men mest fordi det er litt beskyttende.

Jeg føler meg litt naken og utsatt, kanskje litt for ærlig når jeg synger de norske låtene mine (heh) for kompiser o.l. Engelsk blir liksom et skjold.

Greip
13.07.11 22:29
Supply: Jeg synes det er lettere å både skrive og synge på engelsk.
Ikke fordi jeg synes Norsk er teit eller Engelsk er tøft, og jeg har ikke ambisjoner om å slå igjennom i utlandet for å si det sånn.
Muligens fordi jeg hører på mye engelskspråklig musikk, og derfor synes det er lettere å skrive det sånn da, men mest fordi det er litt beskyttende.
Jeg føler meg litt naken og utsatt, kanskje litt for ærlig når jeg synger de norske låtene mine (heh) for kompiser o.l. Engelsk blir liksom et skjold.

Jeg skjønner.Men vil ikke det at du skriver på norsk forsterke teksten og da melodien?at det blir mer intens og mer råere og at man skiller seg litt mere ut fra de fleste?at låten og sangen tar enn mer direkte og personlig,den "sitter" mere enn enn hvis man skriver på engelsk?det vi jeg iallfall tro.

DrHofmann
DrHofmannInnlegg: 640
13.07.11 22:41
Greip: Men vil ikke det at du skriver på norsk forsterke teksten og da melodien?

Enig i at det kan forsterke en tekst at den er på norsk, men fy pokker så mange skalaer det går oppover på vanskelighetsskalaen for å få til en god tekst.

Melodien blir nok like god eller død (alt etter som) uavhengig av teksten.

Slenger inn et sitat fra en gruppe med suksess, sett med norske øyne:

Spel Jonny, spel! Ta ein te - dudelidei.
Go Jonny, go! Hey, hey, hey. What did I say?.
Norske poprefreng dei lukte skog og hei.
Sha-la-lee bee dubi dua.

Greip
13.07.11 22:49
DrHofmann: Enig i at det kan forsterke en tekst at den er på norsk, men fy pokker så mange skalaer det går oppover på vanskelighetsskalaen for å få til en god tekst.
 Melodien blir nok like god eller død (alt etter som) uavhengig av teksten.
Slenger inn et sitat fra en gruppe med suksess, sett med norske øyne:
Spel Jonny, spel! Ta ein te - dudelidei.Go Jonny, go! Hey, hey, hey. What did I say?.Norske poprefreng dei lukte skog og hei.Sha-la-lee bee dubi dua.

Det kan være at det er vanskeligere og gir deg mer utfordringer, men hvorfor alltid prøve den letteste utvei eller måten?det blir lett bare middels resultat allikavel..men prøver du på norsk og du får  det til så vil du høste det ti dobble enn hvis du hadde samme låten synget på engelsk tror jeg.

DrHofmann
13.07.11 23:26

Er med deg, men vanskelig nok å lage en god melodi som glir igjennom P3-klausulene uten å benytte seksuelle tjenester på de musikkansvarlige. Norsk har et trangere vindu av en eller annen grunn, selv om det blir kvotert inn på P1..

Men vil vel også ta med at jeg tror ingen band her i Norge som prøver å satse har et valg om å ta en lett vei.

Og å høste det ti doble med å synge på norsk faller vel litt på sin egen grunn når vi har 5 mill nordmenn som forstår norsk og noen millioner flere som skjønner engelsk? 

Greip
15.07.11 09:34
DrHofmann: Er med deg, men vanskelig nok å lage en god melodi som glir igjennom P3-klausulene uten å benytte seksuelle tjenester på de musikkansvarlige. Norsk har et trangere vindu av en eller annen grunn, selv om det blir kvotert inn på P1..
Men vil vel også ta med at jeg tror ingen band her i Norge som prøver å satse har et valg om å ta en lett vei.
Og å høste det ti doble med å synge på norsk faller vel litt på sin egen grunn når vi har 5 mill nordmenn som forstår norsk og noen millioner flere som skjønner engelsk?

Hvis første del av det du ytrer er riktig så er det noe riv ruskende gale.Norsk er morsmålet vårt og burde da som en selvfølgelighet ikke blitt motarbeidet.Her ligger man jo da føringer på at syng,men ikke på ditt eget språk.Sjokkerende syns jeg.Til det siste du skrev.Hvis du tenker på verdenserobring så forstår jeg den tankegangen der,men man er på feil spor hvis man har det i hodet at alle som kan synge og eventuelt produserer selv må gjøre dette på engelsk for erobre det enorme markedet utenfor Norge.Hvem er det som lykkes der?helt alvorlig?de fleste er og blir noen som ikke blir lagt merke til der og ender med å ha markedet sitt her i Norge men da syngende på engelsk.Og da blir tapende på det siden de valgte et annet språk enn det norske,man blit middelmådig.Etter mitt syn iallfall.Det går ann å synge på norsk og ha et skandinanavisk marked og leve fett på det hvis man er god og har lykken med seg.Man vil få et mer engasjert publikum og fan skare hvis man synger på morsmålet sitt.

DrHofmann
02.08.19 23:07

Post $potify, fortsatt leve godt på det?

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 12372
26.08.19 13:47
Greip: bra norske låter på norsk?se til Sverige eller Danmark,der er det låt etter låt som synges på moderspråket og blir til hiter,både i hjemlandet og i resten av Skandinavia.Har man her i Norge gitt opp å synge på norsk?Må det synges på engelsk for å være kult?hva er grunnen?.Syns det er synd og en skam å ikke ta i bruk mer det norske språket i låtene man produserer.

Kan det ha noe med at "norske" genre som Rock, viser og country/folk/danseband er nede i en bølgedal? Popmusikken blomstrer jo, men der er det nok alt for fristende å gå for de store markedene og synge på engelsk?

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
07.09.19 08:35
A_Øivind: Kan det ha noe med at "norske" genre som Rock, viser og country/folk/danseband er nede i en bølgedal? Popmusikken blomstrer jo, men der er det nok alt for fristende å gå for de store markedene og synge på engelsk?

Norsk spilleliste, gammelt og nytt

spotify:playlist:37i9dQZF1E4BhayBGBUZhH

Klikk for å gå tilbake til toppen