Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spille inn egen musikk

NYTT TEMA
Audioslave
AudioslaveInnlegg: 7228
03.08.11 10:49

Når jeg spiller gitar hender det at jeg lager melodier jeg blir ganske fornøyd med. Det gir meg lyst til å bygge videre på låten, legge på flere gitarer, trommer, bass etc. Jeg kjenner ingen andre som spiller instrumenter, så dette er noe jeg må gjøre selv. Problemet er at jeg er fullstendig grønn på området.

Ser for meg å spille inn de forskjellige gitarsporene selv og bruke et program man kan lage trommerytmer, bassrytmer osv med.

Men hvor begynner man? Hvilke programmer trenger man? Hvilket utstyr trenger man? Er det vanskelig å lære? Koster det mye? Noen som har erfaringer å dele?

Vet ikke om jeg gjennomfører det, men det er ihvertfall noe jeg ofte tenker hadde vært morsomt å gjøre.

Underboob
UnderboobInnlegg: 1874
03.08.11 13:46

Har samme problemet, hehe. Godt utstyr til sånt er veldig dyrt, og kan nok komme opp i alt fra  4 til 8 tusen kroner, eller mer. Siden du trenger lydkort, mic, program.

Hvis du derimot har mye penger, vil jeg anbefale deg logic. Men dette er profesjonellt  program, så kan nok bli litt vanskelig hvis du ikke har noe erfaring.

Noe jeg selv gjorde før, når jeg hadde ett riff på hånda som jeg vill bygge videre på, var å skrive det ned i Guitar Pro og/eller Fruity loops. Deretter skrive ned trommer bass osv. Man burde selvsagt ha litt kunnskaper om noteverdier hvis man gjør dette, eller blir det veldig frustrerende. :) 

Fruity loops går det altså an å spille inn på, og er også ett av de billigste alternativa. (går også an å laste ned fyfyf) Men du trenger uansett ett billig lydkort, for sånn ca 2ooo kr.

Det finnes en haug med programmer.. protools, reaper, cubase osv.. bare søk.

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 2697
03.08.11 21:52

Tror du kan få mye ut av en Mac, en forsterker og enkelt lydustyr. Det vil nok svi litt på pungen, men du vet hva de sier; no pain, no gain! ;)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9409
03.08.11 22:56

Mitt råd: Start billig og enkelt.

For å starta treng du kun ein mikrofon og eit program for (fleirspors) opptak.

For ditt behov så kan ein rimelig USB basert mikrofon vera ein OK start. Då treng du ikkje bry deg om lydkort. Eg kjøpte ein Samson USB mikrofon (500 kr) til junior. Den er garantert ikkje god nok for profesjonell bruk, men som ein enkel start, heilt OK.

Programvare kan du finna gratis eller nokså billig. Eg har til eitpar mindre saker brukt Reaper http://www.reaper.fm/ og som glad amatør vil det ta lang tid før den ikkje er god nok. Fordelen med denne er at du kan prøva ut alle funksjonar gratis, og som amatør kostar ein lisens kun $60.

Dersom du kjøper eit skikkelig lydkort så er der som regel inkludert ein "strippa" versjon av profesjonell programvare som garantert bra nok til ditt bruk. I så fall treng du også ein mikrofon (eller fleire). Ein Shure SM57/58 kostar ikkje skjorta (drøy tusenlapp - kan sikkert finnast brukt også) og blir brukt av profesjonelle. Og så treng du eit (eller fleire) mikrofonstativ.

Ettersom du skriv her, så har du tydeligvis ein PC. Den er sikkert heilt OK som ein start.

Dersom du synest at du får det til, så er det ingen grenser. Så vidt eg har sett på dette forumet, så er det fleire som har avansert utstyr og som kan gi råd etterkvart som kunnskapen og kravene aukar. Men det er ingen grunn til å bruka mange tusen for å komma igang. Du lærar like godt på enkelt som på dyrt utstyr.

...og for å sjå korleis ein proff jobbar, så sjekk "Alan Parsons Art & Science of Sound recording". Ein serie videoar om studioarbeid. Den skal eg kjøpa når kveldane blir mørke...

Og til slutt: Dersom du bur i ein større by, så finst det sikkert ein musikkforretning der med ein "studionerd" som kan gi deg råd.

Have fun!

Audioslave
04.08.11 11:27

Takk for fine svar! :-)

Må nok ta dette steg for steg da jeg som sagt har null peiling på framgangsmåte, men svarene her ga meg en pekepinn. Kommer nok til å følge rådet om å starte billig og enkelt, så kan jeg heller avansere på et senere tidspunkt hvis jeg føler behovet.

Så på Reaper-siden som du linket til og skjønner at det er en del å sette seg inn i, det ser litt gresk ut :-) Men regner med at man lærer etterhvert som man prøver seg fram. Kan man forresten lage egne f.eks trommerytmer, eller er disse forhåndsprogrammert i Reaper?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9409
04.08.11 12:49

Så vidt eg veit så har ikkje Reaper forhåndsprogrammerte rytmar. Eit Google søk på "reaper drum patterns" gav iallefall eitpar nettsider der du kan lasta ned saker & ting.

fsandlie
fsandlieInnlegg: 60
08.08.11 01:56

Jeg synes GarageBand (som for øvrig er inkludert når du kjøper en Mac) ville vært midt i blinken for sånt bruk. Du trenger kun å koble til mellom instrumentet og Macen, trenger ingen forsterker mellom, noe som er veldig behagelig. Der ligger det også lydspor (bass, trommer, orkester, synth osv) inne fra før, som du kun trenger å stille inn toneart på.

Good luck ;)

keizersoze
keizersozeInnlegg: 13305
19.08.11 20:21
BuryMeInSmoke: Tror du kan få mye ut av en Mac, en forsterker og enkelt lydustyr. Det vil nok svi litt på pungen, men du vet hva de sier; no pain, no gain! ;)

Eller som naboer og venner av en dårlig ambisiøs gitarist med liten selvinnsiklt sier: no gain no pain.

Ellers..lykke til trådstarter..Skal du ha det godt gjort koster det litt som sagt.
Ellers så kan du jo og leie studio til ikke så svimlende priser.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30386
22.08.11 18:22
Audioslave: Takk for fine svar! :-) Må nok ta dette steg for steg da jeg som sagt har null peiling på framgangsmåte, men svarene her ga meg en pekepinn. Kommer nok til å følge rådet om å starte billig og enkelt, så kan jeg heller avansere på et senere tidspunkt hvis jeg føler behovet. Så på Reaper-siden som du linket til og skjønner at det er en del å sette seg inn i, det ser litt gresk ut :-) Men regner med at man lærer etterhvert som man prøver seg fram. Kan man forresten lage egne f.eks trommerytmer, eller er disse forhåndsprogrammert i Reaper?

Det trenger overhodet ikke koste mye penger å spille inn ting selv. Man trenger et lydkort for innspilling, og så kan man "låne" programvaren man trenger fra diverse nettsider. Det som trengs er rett og slett å øve på å bruke disse programmene.

Cubase eller nuendo er oversiktlig og greit som innsplillingsprogram.

Guitar rig eller amplitube er glimrende for effekter på gitarer og bass.

Ez drummer er ett enkelt trommeprogram, men kanskje ikke veldig bra. Battery er adskillig mer kompliser, men også uendelig mye bedre. Hvis man har problemer med å mappe trommer i selve programmet, er det faktisk mulig å tabulere trommer i gp, noe som er utrolig enkelt.

For eventuelle andre instrumenter finnes det et utall av programmer for orkestre og slikt. Miroslav philharmonik er ett av de bedre.

Så trenger du egentlig bare tid til å lære.

Audioslave
22.08.11 19:41

Takk for bra svar :-) Har vært litt travelt i det siste, så har ikke kommet i gang, men håper på å få prøvd meg litt i løpet av høsten. Kommer i såfall med flere spørsmål her om det trengs.

dainbramage
dainbramageInnlegg: 1516
30.08.11 15:38

Selv begynte jeg med en Zoom H4n opptaker og en sE2200a mikrofon. Dette gir svært bra lyd til akkustiske opptak, og kan brukes med det tidligere nevnte Reaper. Dersom du vil spille inn elektrisk gitar trenger du egentlig ikke mikrofonen, da opptakeren kan kobles rett i PC via USB og brukes som såkalt Audio Interface (lydkort).

Lykke til! :)

slayerized
slayerizedInnlegg: 2948
13.09.11 23:34
Audioslave: Når jeg spiller gitar hender det at jeg lager melodier jeg blir ganske fornøyd med. Det gir meg lyst til å bygge videre på låten, legge på flere gitarer, trommer, bass etc. Jeg kjenner ingen andre som spiller instrumenter, så dette er noe jeg må gjøre selv. Problemet er at jeg er fullstendig grønn på området. Ser for meg å spille inn de forskjellige gitarsporene selv og bruke et program man kan lage trommerytmer, bassrytmer osv med. Men hvor begynner man? Hvilke programmer trenger man? Hvilket utstyr trenger man? Er det vanskelig å lære? Koster det mye? Noen som har erfaringer å dele? Vet ikke om jeg gjennomfører det, men det er ihvertfall noe jeg ofte tenker hadde vært morsomt å gjøre.

Kan anbefale at du laster ned Audacity. Et meget bra innspillings-program selv en 2-åring kunne mestret. 

Et godt tips: Spill inn to identiske gitar-spor, ett til høyre og venstre høytaler. For et ekte "Studio" sound.

Til trommer kan du bruke FL-Studio. Litt komplisert, men det er ingenting Youtube ikke kan hjelpe med;) Bare last ned EZ-drummer.

Nå til "litt" cash-spending.

Den lille jævelen ser ikke ut som noe tess, men DET er den;)

Pris? Ca 800,- NOK

Det er alt du trenger;)

TheSvin
TheSvinInnlegg: 2362
14.09.11 15:16

Line 6-saken over er sikkert fin og i tillegg følger det vel med litt virtuelle effekter a la guitarrig og amplitube. Skal man gjøre det billigst mulig fungerer et usb audio interface fra ebay. Søk etter usb audio interface guitar og det kommer opp en del svarte og hvite forslag som vel er etterligninger av et lydkort fra Behringer (Behringer UCG102). Behringer er ikke sett på som kvalitet, men det funker greit til å starte med.

chelsea8
chelsea8Innlegg: 31025
07.01.12 19:17
slayerized: Til trommer kan du bruke FL-Studio. Litt komplisert, men det er ingenting Youtube ikke kan hjelpe med;) Bare last ned EZ-drummer.

Har lastet ned disse to nå. Hvor henter dere autoriseringskode til å bruke produktet?

Edit: Glem det. Fikk det til :)

(Innlegget ble redigert 07.01.12 19:29)

slayerized
07.01.12 19:34
chelsea8: Glem det. Fikk det til :)

Enjoy :)

chelsea8
08.01.12 23:13

Tenkte å kjøpe et lite miksebord til å ha i kjelleren for å spille inn musikk til hobbybruk med Pro Tools eller Cakewalk. Ser dette bra ut? Er halv pris på det, så prisen var veldig fin.

slayerized
09.01.12 00:30
chelsea8: Tenkte å kjøpe et lite miksebord til å ha i kjelleren for å spille inn musikk til hobbybruk med Pro Tools eller Cakewalk. Ser dette bra ut? Er halv pris på det, så prisen var veldig fin.

Har ikke så mye peiling på miksebord, men tror ikke du trenger det når det er til hobbybruk. Hadde kjøpt et lydkort :) 

Nice pris dog :)

Tjaaah
10.01.12 03:05
chelsea8: Tenkte å kjøpe et lite miksebord til å ha i kjelleren for å spille inn musikk til hobbybruk med Pro Tools eller Cakewalk. Ser dette bra ut? Er halv pris på det, så prisen var veldig fin.

Jeg hadde også heller gått for lydkort.

chelsea8
10.01.12 12:33
Tjaaah: Jeg hadde også heller gått for lydkort.

Har bestilt miksebordet, men det kan jeg også bruke til andre ting. Det kostet bare 1500kr på halv pris. Ser det har steget litt igjen allerede.

Hvilket lydkort er det dere tenker på? Kan dere gi eksempler på et godt lydkort?

Torjus_94
Torjus_94Innlegg: 2803
10.01.12 21:02

Jeg bruker logic og Sibelius. Dette er geniale programmer til å programmere musikk og få det ned på. Logic gir helt klart best lyd, og Sibelius må du skrive ned på noter. 

Anbefaler Logic! Det er ikke gratis, men genialt! Det er også kult å lage backingtracks på den. 

Jeg er så heldig å få det gratis gjennom skolen :)

Tjaaah
11.01.12 11:24
chelsea8: Har bestilt miksebordet, men det kan jeg også bruke til andre ting. Det kostet bare 1500kr på halv pris. Ser det har steget litt igjen allerede. Hvilket lydkort er det dere tenker på? Kan dere gi eksempler på et godt lydkort?

Det beste er selvsagt begge deler. Jeg har et TC electronic konnekt 8 eksternt lydkort som jeg er fornøyd med. Dette er ganske gammelt, men fungerer til min bruk. Jeg tror de fleste eksterne lydkort for innspilling er ganske bra, bare pass på å få nok innganger til din bruk.

chelsea8
21.01.12 02:30
Tjaaah: Det beste er selvsagt begge deler.

Er det store poenget med et slikt eksternt lydkort å forbedre lyden? Hvilken rolle spiller det hvilket lydkort jeg har på datamaskinen min?

Skal jeg da koble for eksempel keyboardet mitt via miksebordet, til det eksterne lydkortet og så inn på datamaskinen?

Tjaaah
21.01.12 14:59
chelsea8: Er det store poenget med et slikt eksternt lydkort å forbedre lyden? Hvilken rolle spiller det hvilket lydkort jeg har på datamaskinen min? Skal jeg da koble for eksempel keyboardet mitt via miksebordet, til det eksterne lydkortet og så inn på datamaskinen?

Du får flere og bedre valgmuligheter til å justere lyden inn med et miksebord før lydkortet ja. Poenget med lydkortet er at det er laget for denne typen bruk, noe vanlige lydkort på pcer ikke alltid er.

chelsea8
21.01.12 15:55
Tjaaah: Du får flere og bedre valgmuligheter til å justere lyden inn med et miksebord før lydkortet ja.

Ok, takk for svar! Skal bestille meg et lydkort. Tror det blir Digidesign Mbox2 eller Steinberg CI1. Mest sannsynligvis sistnevnte.

Kjøper også to mikrofoner til opptak av vokal og el-gitar. Til el-gitar blir det nok en klassisk Shure SM57. Til vokal må jeg finne en stormembranmikrofon til rundt 1000-lappen. Har du noen tips? Slenger også med et popfilter og en shockmount som holder mikrofonen helt i ro. 

Til sist blir det et par med studiomonitorer som gjør det lettere å redigere og justere lyden under innspilling. Har allerede et bra headset fra før.

Tjaaah
21.01.12 21:09
chelsea8: Ok, takk for svar! Skal bestille meg et lydkort. Tror det blir Digidesign Mbox2 eller Steinberg CI1. Mest sannsynligvis sistnevnte. Kjøper også to mikrofoner til opptak av vokal og el-gitar. Til el-gitar blir det nok en klassisk Shure SM57. Til vokal må jeg finne en stormembranmikrofon til rundt 1000-lappen. Har du noen tips? Slenger også med et popfilter og en shockmount som holder mikrofonen helt i ro. Til sist blir det et par med studiomonitorer som gjør det lettere å redigere og justere lyden under innspilling. Har allerede et bra headset fra før.

SM57 har jeg også til gitar, og SM58 til vokal. Begge er ypperlige. Kondensatormikrofon har jeg ikke så mye peiling på egentlig. Har en jeg fikk i en pakke som jeg bruker, husker ikke helt hva den heter, er ikke i nærheten her.

Ellers går det jo an å prøve med lydkortet som er i pcen, men for min del har jeg opplevd at det bare blir tull, og at cubase ikke kan kalibrere det riktig.

chelsea8
03.03.12 18:34

Noen som har tips til gode trommeprogrammer? (software) Har Toontrack sine EZ Drummer og Superior Drummer på nedlasting nå.

facebo1996munyampara
facebo1996munyamparaInnlegg: 34
13.03.12 22:01

hva synes dere om denne sangen har folkens, trenger bare støtte og hjelp, er bare en nybegynner med rap , akkruat startet for 3 måned siden og denne er min 3 sang jeg øver og øver hvar dag :)) ?                      

http://www.youtube.com/watch?v=xudIIPj9gbU&feature=youtube_gdata

redgun
redgunInnlegg: 707
06.09.14 18:05

Noen som er racere i garageband eller har spilt inn trommer fra elektrisk trommesett der før? Har koblet opp med lydkort og full pakke, men får bare valgt den innebygde mikrofonen i garageband, og tar da bare opp "lydene i rommet" og ikke trommelyden..

magnusbjohansson
magnusbjohanssonInnlegg: 37
09.12.14 11:54

Lengesiden. Men- Her har du en fyr som er syyyyk på trommer i Garageband

chelsea8
09.12.14 19:28

Tøft!

Virker som en tungvint måte å spille inn trommer på da. 

Klikk for å gå tilbake til toppen