Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Piano = jukseinstrument

NYTT TEMA
Texas_John

Texas_John
10.04.13 23:28

I've been playing guitar for about 15 years, and I know how difficult it is to master that instrument.

Bought a piano a couple of weeks ago, and although I had never played piano before, it took me 3 hours and I could play a lot of famous pop songs quite well actually.. for fuck sake, just play a C chord and playing some random shit with the right hand and just stay the fuck away from the black keys, and voila.

This instrument is seriously a joke. If you play the chords C-G-Am-F and just stay away from the black ones everything you play will sound good.

I used to have respect for piano players, no more sorry buddy..

(Innlegget ble redigert 10.04.13 23:29)

TellMcGregor

TellMcGregor
10.04.13 23:31

Som pianist kan jeg ikke annet enn å si meg enig. Syns dog det er dårlig gjort av deg å bryte piano-eden ved å informere folk om det her. Mange som risikerer å stå uten jobb. Bruk hodet før du poster.

Hatleking

Hatleking
10.04.13 23:37

Kva vil skje med pianistar som Andsnes når folk får vete at han eigentleg er NAV-klient og spelar litt C-akkordar på si?

petterG

petterG
10.04.13 23:51
Texas_John: Bought a piano a couple of weeks ago, and although I had never played piano before, it took me 3 hours and I could play a lot of famous pop songs quite well actually.. for fuck sake, just play a C chord and playing some random shit with the right hand and just stay the fuck away from the black keys, and voila.

Det var litt overraskende at du faktisk brukte så mye som tre timer på å løse koden...

Texas_John

Texas_John
10.04.13 23:51
TellMcGregor: Som pianist kan jeg ikke annet enn å si meg enig. Syns dog det er dårlig gjort av deg å bryte piano-eden ved å informere folk om det her. Mange som risikerer å stå uten jobb. Bruk hodet før du poster.

Sorry buddy just had to get it out there u know. I thought learning the piano would be hard as hell with all them keys an pedals, but man I'm tellin you, if you smoke some weed and just stick to the white keys you could very well become a popstar over night.

fargerik

fargerik
11.04.13 00:13
Texas_John: Sorry buddy just had to get it out there u know. I thought learning the piano would be hard as hell with all them keys an pedals, but man I'm tellin you, if you smoke some weed and just stick to the white keys you could very well become a popstar over night.

I ANDERSTAND YER PROBLEM NOW.

Itts the Weed.

Spek norsk in the norske social media, we alle vet that you kann iff you want.

Gudd løøk with yer piano carreer, expect to see your first perrformance in Olso Rectrum nekst week.

Piano

(Innlegget ble redigert 11.04.13 00:15)

Joaun

Joaun
11.04.13 13:37

Du vet det finnes andre tonearter enn C-dur? Du vet det finnes andre sanger enn pop sanger med 4 akkorder? Uansett hvilket akkord-instrument du har så kan du mange sanger om du kan de 4 akkordene, men det er så mye mer enn det man kan gjøre :)

(Innlegget ble redigert 11.04.13 13:38)

MissAlly

MissAlly
11.04.13 21:59

Åj åj åj, her måtte jeg le :D Her vanker det myyyyyye uvitenhet ;)

Jeg er selv pianist med en utøvende mastergrad, så jeg vet hva jeg snakker om. Det er noe i uttrykket "dess mer man lærer, dess mer skjønner man at man ikke får til.. enda". For de som driver med dette på heltid, er pianofaget et livslangt studium som er utrolig spennende. Det er så mange parametre som spiller inn.. Man kan skape så utrolig mange klangfarger og stemninger på et piano, ulike karakterer.. men for å få til dette kreves det masse teknikkjobbing, terping og gradvis mer og mer modenhet, både for pianoet og for musikk i sin helhet. Så kjære Texas John, du har nok bare såvidt pirket på den mest overfladiske overflaten ;) Men men, hvordan kan du vite når du er så uviten..? Dette ble litt sånn som elevene mine kan reagere. De kommer på første pianotime, vi lærer noe gøy, og de sier "det var jo lett å spille piano, jo!!" Hehe....

Kommer ikke til å følge denne tråden, syns bare dette var så komisk at jeg måtte kommentere ;)

(Innlegget ble redigert 11.04.13 22:01)

petterG

petterG
11.04.13 23:20
MissAlly: Så kjære Texas John, du har nok bare såvidt pirket på den mest overfladiske overflaten ;) Men men, hvordan kan du vite når du er så uviten..?

Den dama der flakser rundt overalt på VGD med google-translate-engelsk og troller i vilden sky...

MissAlly

MissAlly
11.04.13 23:40

What???

MissAlly

MissAlly
11.04.13 23:44

PetterG, du er helt på jordet. Kunne bedt deg om å vise meg hva du sikter til, men det blir bare for dumt. Jeg er bare meg, jeg kommenterer der jeg har noe å si. Verre er det ikke. Makan!

Texas_John

Texas_John
12.04.13 00:31
MissAlly: PetterG, du er helt på jordet.

Best thing you've said so far :)

PetterG lost a juridical argument against me couple of weeks ago on the jus forum, and is still bitter.

I might've put the easyness of playing piano a bit on the point, but u know, i seriously impressed a girl so much after just some hours of playing, that she... well, let's just say that little John didn't spend the night alone that day.

The problem with a piano of course is that you can't bring it to nachpiels.

fargerik

fargerik
12.04.13 00:49
Texas_John: The problem with a piano of course is that you can't bring it to nachpiels.

Amateur! bring the nachspiel to the piano. Just make sure they are far f***** drunk before you do your blues in C major ;-)

MissAlly

MissAlly
12.04.13 00:53

Man kan spille piano på mange ulike nivåer, og bruke det til så mangt, hehe.. ;) Hvem som helst kan lære seg noen poplåter ganske fort i en enkel toneart. Men vil man bli en dyktig pianist, så trengs årevis med hard jobbing, og jobbingen tar aldri slutt. Men så er det jo utrolig interessant og gøy underveis også da, veien er viktigere enn målet. Hodet ligger alltid foran det man får til i praksis, noe som gjør at man alltid har noe å strekke seg etter når man øver. Men det betyr jo at man i utgangspunktet må ha lært seg å vite hva man lytter etter. Klangfarger, stemninger, karakter, timing, rytmikk, orkestrering (klassisk orkestrering; melodien må komme mest fram, deretter basstemmen, også må stemmene som ligger i mellom ligge mer i bakgrunn) fraseringer, ulike fraseringer i hver hånd, kanskje t.o.m ulike fraseringer i en hånd som tar seg av to stemmer. For ikke å snakke om ulike måter å bruke pedalen på. Alt i alt er det jo snakk om å lage musikk, skape magi, og det gjøres ikke bare ved å trykke ned de riktige tangentene ;) 

fargerik

fargerik
12.04.13 01:35
MissAlly: Hodet ligger alltid foran det man får til i praksis

Godt sagt.

Forøvrig diametralt forskjellig fra trådstarters påstand. Festlig.

Spiller du litt skapjazz?

petterG

petterG
12.04.13 03:11
MissAlly: PetterG, du er helt på jordet. Kunne bedt deg om å vise meg hva du sikter til, men det blir bare for dumt. Jeg er bare meg, jeg kommenterer der jeg har noe å si. Verre er det ikke. Makan!

"Den dama der" var ikke ment om deg, men om Texas_John(jeg har alltid trodd det skjulte seg et kvinnemenneske bak det nicket). Beklager misforståelsen!

(Innlegget ble redigert 12.04.13 03:13)

Vigilius_Osloensis

Vigilius_Osloensis
26.08.13 12:29
Texas_John: Sorry buddy just had to get it out there u know. I thought learning the piano would be hard as hell with all them keys an pedals, but man I'm tellin you, if you smoke some weed and just stick to the white keys you could very well become a popstar over night.

see video clips of Glenn Gould playing Bach, and tell me if still seems easy.

Vigilius_Osloensis

Vigilius_Osloensis
26.08.13 12:37
Texas_John: but man I'm tellin you, if you smoke some weed and just stick to the white keys you could very well become a popstar over night.

now, who'd like to be a popstar? stick it to the white keys.. well as long as you do that, and dont start messing with the black ones, you are going to befine. but you're just a very basic piano player if u dont venture out on the blacks.

Vigilius_Osloensis

Vigilius_Osloensis
26.08.13 19:36
Texas_John: This instrument is seriously a joke. If you play the chords C-G-Am-F and just stay away from the black ones everything you play will sound good.
I used to have respect for piano players, no more sorry buddy..

reading this again, i'd rather say that you are a joke, not the piano. you dont know how to PLAY a piano after 3 hours and the C chord progression. you "know" how to play a few simplified pop tunes. doesnt mean that you know about playing piano. stick with your C, and see how far u get. anyone respecting you as a player, knows even less than you do.

Vigilius_Osloensis

Vigilius_Osloensis
26.08.13 19:38
Texas_John: I might've put the easyness of playing piano a bit on the point, but u know, i seriously impressed a girl so much after just some hours of playing, that she... well, let's just say that little John didn't spend the night alone that day.

proves my point. she knows less about piano playing than yourself.  

the rest of your posting becomes worse: u seriously impressed a girl and didnt spend the night alone. but u should know: a gentleman never tells....

Vigilius_Osloensis

Vigilius_Osloensis
26.08.13 19:43
MissAlly: noe som gjør at man alltid har noe å strekke seg etter når man øver. Men det betyr jo at man i utgangspunktet må ha lært seg å vite hva man lytter etter.

neida. C er nok..... det har vi jo fått lære i dag.

remington07

remington07
19.09.13 11:41

hva gjør TS inne på siden her? En person som hverken behersker det norske skriftspråket og mangler det aller mest elementære innen musikk burde faktisk holde kjeft når han lever i den troen at et piano er et elektronisk tangentinstrument som programmeres

Ts kan vel underbygge sin påstand ved å sette seg ned ved et akustisk piano og bruke mer enn de hvite tangentene, og gjerne spille en godnatt melodi i Ess dur. 

petterG

petterG
19.09.13 16:52
remington07: hva gjør TS inne på siden her?

Don't feed the troll...

eurepides

eurepides
21.09.13 10:41
Texas_John: Bought a piano a couple of weeks ago, and although I had never played piano before, it took me 3 hours and I could play a lot of famous pop songs quite well actually.. for fuck sake, just play a C chord and playing some random shit with the right hand and just stay the fuck away from the black keys, and voila.

And I must just say that I just now just put 1 and 1 together and got 2, then I went all the way up to 100 + 100 and got 200. It was so easy!

Also if you just follow the multiplication table you get all the right answers for multiplication.

Sorry all mathematicians I no longer have respect for mathematics!.

fargerik

fargerik
21.09.13 11:39
eurepides: Sorry all mathematicians I no longer have respect for mathematics!.

Hva er 5+2*2?

(Innlegget ble redigert 21.09.13 11:42)

ynnory

ynnory
21.09.13 11:41
fargerik: Hva er 5+2X2?

Gir du oss 3 minutter?

fargerik

fargerik
21.09.13 11:42
ynnory: Gir du oss 3 minutter?

Ja.

(jeg redigerte litt)

(Innlegget ble redigert 21.09.13 11:43)

ynnory

ynnory
21.09.13 11:58
fargerik: (jeg redigerte litt)

Viser at du er perfeksjonist! Ikke sovet i natt og ser 2 mulige svar..

eurepides

eurepides
21.09.13 16:16
fargerik: Hva er 5+2*2?

Kommer an på hvilke regler du følger og i hvilken kontekst (matematikk, programmering o.a):

- 5 + (2 * 2) = 9

- (5 + 2) * 2 = 14

petterG

petterG
21.09.13 19:39
eurepides: 5 + (2 * 2) = 9

Rett. Den andre er feil.

Både i matematikk og programmering blir gange og dele utført før pluss og minus, så lenge paranteser ikke er satt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg