Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elektrisk og forsterker

NYTT TEMA
crnlr
crnlrInnlegg: 56
20.06.14 22:32

Hei!

Er en jente (overraskende nok) som vurderer å kjøpe en elektrisk gitar og en forsterker. Har spilt akustisk en stund, kan ikke si jeg er en nybegynner. Spiller mest fingerspill da jeg har en akustisk, men har begynt å interessere meg for litt annen type musikk. Du skjønner, Papa Roach, Fall out boy og den stilen der. Må si at sangen Last Resort er den første jeg blir til å lære meg hvis jeg går til innkjøp av elektrisk!

Skal bruke rundt 7000 kroner på både elektrisk og forsterker. Har sett mye på Roland Cube 40gx og den virker egentlig veldig ålreit. Men vil høre dere andres meninger! Skal ikke ha en elektrisk til under 2000, da jeg kjøpe en akustisk til rundt tusenlappen og den egentlig bare er masseprodusert søppel fra Kina (den låter hvertfall ut søppel).

Er ikke en ekspert, så trenger all hjelp jeg kan få!

crnlr
22.06.14 23:46

Også venter man i spenning på svar :))

tofi
tofiInnlegg: 4554
23.06.14 16:30

Hvis du ikke bor for langt unna en musikkforretning eller to, så vil jeg anbefale deg å besøke disse.

crnlr
24.06.14 10:50

Stakk innom 4sound i går og prøvde litt. Fant ut at jeg ender opp med Roland Cube 40gx, men står mellom to gitarer. Enten epiphone les Paul(s?) studio ebony, eller epiphone g400 pro cherry. Synes at les Paulsen var bedre å spille på, men er fortsatt litt usikker. Tror jeg drar og prøver i dag og! Får høre med de som jobber der om hva jeg burde velge :-)

tofi
24.06.14 14:13

Velg den som passer deg best. Du sier jo selv at LP er bedre å spille på. Duden i butikken trenger du ikke å høre på.

Never leave home without your pick!

crnlr
24.06.14 22:09

Eneste som var dumt med den var at den veide et tonn i forhold til den andre gitaren.. Men det er vel kanskje bare en vanesak!

tofi
24.06.14 23:49

LP er vanligvis blytunge, men en bred reim pleier å hjelpe litt på.
Se på det som ei treningsøkt for kroppen! :-) (Bonus.)

crnlr
25.06.14 09:40

Da satser jeg på å bli bola til neste sommer!

crnlr
25.06.14 22:19

Kanskje ikke såå bola ;-)

tofi
25.06.14 22:52

Det var vel å ta i litt kanskje...

crnlr
27.06.14 21:51
tofi: Det var vel å ta i litt kanskje...

Nå så jeg litt på en annen gitar også. http://www.4sound.no/gitar/elektrisk/hoyrehendt/epiphone-les-paul-standard-ebony

Har hørt at standard er bedre enn studio. Men da må jeg bestille den, og er veldig redd for at halsen skal bli ødelagt under frakt ..

tofi
27.06.14 23:44

Jeg har ingen erfaring med EPI/LP, så der har jeg ingen tips å gi.
Når det gjelder skader under transport, er det ingen problemer. Gitaren har sikkert en form for garanti. Husk å be gitarduden i butikken å justere og intonere gitaren - veldig viktig!
Disse gitarene har hatt en lang sjøreise bak seg og er ganske ute av form når de ankommer Norge. Hvis de ikke vil gjøre det, dropp kjøpet.

(Innlegget ble redigert 27.06.14 23:46)

crnlr
28.06.14 09:04

Da hører jeg om han gidder det neste gang jeg er i butikken der! :-)

erisol2
erisol2Innlegg: 2
26.08.14 17:14

Hvis du ikke har kjøpt Gitar enda?Har du prøvd Hagstrøm Super Swede?Tremar? Om du ikke har bestemt deg ta å prøv den davell...

crnlr
29.08.14 21:54
erisol2: Hvis du ikke har kjøpt Gitar enda?Har du prøvd Hagstrøm Super Swede?Tremar? Om du ikke har bestemt deg ta å prøv den davell...

Hei du! Har dessverre ikke fått kjøpt enda, for klarer virkelig ikke bestemme meg.. Har ikke mulighet til å få prøvd Hagstrøm gitarer, de selger det ikke her i Tønsberg. Men hvis ikke skulle jeg jo gjerne ha prøvd :-)

dainbramage
dainbramageInnlegg: 1516
30.08.14 21:26

Hei! Ville bare nevne at du vil få mye mer for pengene om du går for brukt gitar.

Papa Roach spiller vanligvis med gitarer med humbuckere (som er en type mikrofoner på gitaren). Dette betyr at du med ditt mål til pris bør se etter en brukt Epiphone-gitar eller lignende.

crnlr
02.09.14 18:16
dainbramage: Hei! Ville bare nevne at du vil få mye mer for pengene om du går for brukt gitar. Papa Roach spiller vanligvis med gitarer med humbuckere (som er en type mikrofoner på gitaren). Dette betyr at du med ditt mål til pris bør se etter en brukt Epiphone-gitar eller lignende.

Aha takk takk! Har vurdert brukt, men da vurderte jeg mest for å spare noen lapper haha! 

Kunne du gitt et mer spesifikt eksempel på en gitar? Er ganske grønn, har mer peiling på akustisk :-) 

crnlr
17.09.14 18:51

Kan legge til at jeg har økt budsjettet og har valgt å bruke opptil 7000 på elgitar, og har funnet noen brukte på finn som rett og slett ser supre ut. Den ene er fra LTD og den andre fra Ibanez. Men er usikker på om det er gode merker :-) 

hedning_9
hedning_9Innlegg: 6094
17.09.14 19:27
crnlr: Kan legge til at jeg har økt budsjettet og har valgt å bruke opptil 7000 på elgitar, og har funnet noen brukte på finn som rett og slett ser supre ut. Den ene er fra LTD og den andre fra Ibanez. Men er usikker på om det er gode merker :-)

Burde vel være mulig å få en brukt Gibson SG til ca den prisen. Den er ikke blytung,og er en klassiker innen rocken. Aner ikke hvem artistene du referer til er da,og er for lat til å sjekke det ut. Men vet at SG er en knakende god gitar,selv om jeg har LP selv.

crnlr
17.09.14 19:55
hedning_9: Burde vel være mulig å få en brukt Gibson SG til ca den prisen. Den er ikke blytung,og er en klassiker innen rocken. Aner ikke hvem artistene du referer til er da,og er for lat til å sjekke det ut. Men vet at SG er en knakende god gitar,selv om jeg har LP selv.

Kan sjekke det ut! Er glad i papa roach, muse og rhcp! Vil gjerne ha gitar med tremolo, og har ikke sett en gibson gitar med det.. Men det med tremolo er noe jeg fikk interesse for for litt siden, og har ikke skrevet det i dette innlegget her :-) Men finner jeg den gitaren, er selvfølgelig ikke tremoloen viktig.

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
19.09.14 07:32
crnlr: Kan sjekke det ut! Er glad i papa roach, muse og rhcp! Vil gjerne ha gitar med tremolo, og har ikke sett en gibson gitar med det.. Men det med tremolo er noe jeg fikk interesse for for litt siden, og har ikke skrevet det i dette innlegget her :-) Men finner jeg den gitaren, er selvfølgelig ikke tremoloen viktig.

Guttungen prøvde en del forskjellig før han kom over en Hamer og ble frelst.

Jeg syns også det er en herlig gitar, og spesielt halsen er utrolig bra i finishen. Veldig bra lakk!

Hamer har så vidt jeg vet vært i Fenderkonsernet i flere tiår, men er nå blitt et selvstendig merkenavn. Kjenner ikke historien så godt, men slikt kan du vel google.

Herlig, lettspilt gitar. En sjappe i Sarpsborg har de gitarene, og prisen er ikke så verst heller.

(Innlegget ble redigert 19.09.14 07:37)

crnlr
19.09.14 16:24
fargerik: Guttungen prøvde en del forskjellig før han kom over en Hamer og ble frelst. Jeg syns også det er en herlig gitar, og spesielt halsen er utrolig bra i finishen. Veldig bra lakk! Hamer har så vidt jeg vet vært i Fenderkonsernet i flere tiår, men er nå blitt et selvstendig merkenavn. Kjenner ikke historien så godt, men slikt kan du vel google. Herlig, lettspilt gitar. En sjappe i Sarpsborg har de gitarene, og prisen er ikke så verst heller.

Tusen takk for tips! Skal se litt rundt på finn, for foreldrene mine kommer aldri til å kjøre meg til Sarpsborg he he :-) Kan selvfølgelig ringe og bestille, men fant ikke mye info på nett og da blir det litt vanskelig.. Så får se! :-)

crnlr
20.09.14 11:06

Har sett litt på denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51057021&searchclickthrough=true&searchQuery=el%20gitar

Noen som vet noe om den? For den virka grei og var ikke sånn altfor dyr.

Er ikke tremolo på den, men pappa synes det var uaktuelt å kjøpe gitar til 7000 når jeg ikke har jobb he he! Men kan alltids drømme og få overtalt han til å la meg få kjøpe en i den prisklassen :-) 

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
24.09.14 07:31
crnlr: Har sett litt på denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51057021&searchclickthrough=true&searchQuery=el%20gitar Noen som vet noe om den? For den virka grei og var ikke sånn altfor dyr. Er ikke tremolo på den, men pappa synes det var uaktuelt å kjøpe gitar til 7000 når jeg ikke har jobb he he! Men kan alltids drømme og få overtalt han til å la meg få kjøpe en i den prisklassen :-)

Nå har det gått tre måneder siden du opprettet tråd, det er på tide å kjøpe en gitar snart!

Du må dra rundt i musikkforretningene og teste alt du kommer over, og bare ta en avgjørelse og kjøpe noe snart! Du vet ikke om en gitar er bra for deg ut i fra et bilde i en annonse, du må prøve deg fram.

La følelsen bestemme, og kjøp en brukt gitar som du liker å spille på og som er innenfor budsjett som et førstekjøp. Da har du ihvertfall noe å spelle på.

Når du får spart opp penger, kan du etterhvert kjøpe en bedre gitar dersom du finner noe du liker bedre.

crnlr
28.09.14 12:39
fargerik: Nå har det gått tre måneder siden du opprettet tråd, det er på tide å kjøpe en gitar snart! Du må dra rundt i musikkforretningene og teste alt du kommer over, og bare ta en avgjørelse og kjøpe noe snart! Du vet ikke om en gitar er bra for deg ut i fra et bilde i en annonse, du må prøve deg fram. La følelsen bestemme, og kjøp en brukt gitar som du liker å spille på og som er innenfor budsjett som et førstekjøp. Da har du ihvertfall noe å spelle på. Når du får spart opp penger, kan du etterhvert kjøpe en bedre gitar dersom du finner noe du liker bedre.

Har sett masse siden jeg opprettet denne tråden, men prøver ikke de dyre gitarene for så å finne de billigere på finn. Så har aldri funnet en gitar som virker perfekt i mine hender. Synes det er verdt å vente, og kan gjerne vente tre måneder til :-)

Og siden jeg ikke finner en gitar som passer til meg i de musikkbutikkene her jeg bor, må jeg nesten ta til meg andres anbefalinger. Fant en enkel gitar på 4sound jeg likte, men den veide et tonn og ble da for tung for meg.

Overlever foreløpig med min akustiske, men den er noe dritt så skal ikke kjøpe en billig gitar igjen he he. Og har forelsket meg i en LTD, så nå skal jeg stalke den gitaren på youtube og se om det er noe :-)

Underboob
UnderboobInnlegg: 1874
01.10.14 13:28

Så spennende! 
Å kjøpe sin første elektriske gitar er noe helt spesielt. Selv om jeg har spillt  gitar i mange år er det fortsatt artig å kjøpe en ny gitar, det gir en ny gnist og spenning i øvingen og inspirasjonen strømmer til. Ser du skriver at du enda ikke har funnet en gitar som er perfekt i dine hender, og det er akkurat det du skal gå etter. Ikke kjøp en gitar på finn.no du ikke får prøvd i forkant.  Gitaren du kjøper må gi deg spilleglede og inspirasjon. 
Det finnes jo tusenvis av forskjellige merker og varianter. Med et budsjett på 7000 kr vil du mest sannsynlig få deg en utrolig god gitar som vil vare livet ut. Jeg personlig ville aldri kjøpt en ibanez eller LTD som du selv nevner i postene dine. Jeg ville kanskje gått for en Fender Stratocaster Mexico. utrolig gode gitarer, som du finner i enhver musikkfohandler, disse har i tillegg tremolo. Stratocastere er enklere mer "allround" gitarer enn ibanez og andre "metal" gitarer. Disse gitarene er ofte ment for en spesiell sjanger og har vanskelige stemmesystemer som er frustrerende for nybegynnere, og til og med for erfarne gitarister. 

-

crnlr
01.10.14 19:43
Underboob: Så spennende!
Å kjøpe sin første elektriske gitar er noe helt spesielt. Selv om jeg har spillt gitar i mange år er det fortsatt artig å kjøpe en ny gitar, det gir en ny gnist og spenning i øvingen og inspirasjonen strømmer til. Ser du skriver at du enda ikke har funnet en gitar som er perfekt i dine hender, og det er akkurat det du skal gå etter. Ikke kjøp en gitar på finn.no du ikke får prøvd i forkant. Gitaren du kjøper må gi deg spilleglede og inspirasjon.
Det finnes jo tusenvis av forskjellige merker og varianter. Med et budsjett på 7000 kr vil du mest sannsynlig få deg en utrolig god gitar som vil vare livet ut. Jeg personlig ville aldri kjøpt en ibanez eller LTD som du selv nevner i postene dine. Jeg ville kanskje gått for en Fender Stratocaster Mexico. utrolig gode gitarer, som du finner i enhver musikkfohandler, disse har i tillegg tremolo. Stratocastere er enklere mer "allround" gitarer enn ibanez og andre "metal" gitarer. Disse gitarene er ofte ment for en spesiell sjanger og har vanskelige stemmesystemer som er frustrerende for nybegynnere, og til og med for erfarne gitarister.

Tusen takk, hjalp mye :-) Visste ikke at de var såpass metal gitarer, tenkte at de kunne duge litt allround nå. Har prøvd en stratocauster, men synes lyden var veldig bussy om du skjønner. Spilte snow -rhcp på den da jeg prøvde og det var liksom ikke helt meg dessverre. Men det var jo en gitar til tre tusen, og den du mener er vel den til rundt 7k? Får nok stikke opp til norsk musikk eller 4sound en dag!

Men vet også at jeg kommer nå til å spille mye papa roach, ozzy osbourne og green day. Ikke at det er metal, men føler at en metal gitar hadde vært suveren til det. Snakker ikke av erfaring da he he. Men prøvde typens el gitar om han kjøpte for 6 år siden. En slik billig epiphone, og den klarte jammen meg papa roach. så det ''gutset'' har nok de fleste gitarer, noe som gjør det litt vanskeligere igjen. Men jeg leter, og jeg venter til jeg finner den gitaren!

drei
dreiInnlegg: 56
30.11.14 13:55

For allsidig bruk styr unna vib arm og typiske metal gitarer slik det er nevnt over.  En Les paul type eller en Telecaster type er bra tips. Stratocaster regner jeg ikke som begynnergitar pga at vib-armen skaper visse problemer, og at den kan være litt trang å få plass til høyrehanda på.  Det finnes mange bra til moderate kjøpesummer. Men uten at gitaren er justert passelig og " stemmer i båndene " (intonasjon ) så er det bortkastet å kjøpe noen gitar i det hele tatt, dyr eller billig.  Dette bør man helst kunne selv, eller få noen til å gjøre som kan det. Roland Cube er bra greier. Etter hvert som du blir mer kritisk til lyd, så er det dessverre bare rør-forsterkere som funker. men da kommer problemene. Hold deg til Cube og liknenede til å begynne med. Billig og veldig bra. Både telecaster og Stratocaster kan ha et problem med disse hersens justeringssskruene på stolen som stikker opp.

tofi
30.11.14 23:46
drei: Stratocaster regner jeg ikke som begynnergitar pga at vib-armen skaper visse problemer, og at den kan være litt trang å få plass til høyrehanda på.

Tullprat!

Klikk for å gå tilbake til toppen