Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fender Telecaster eller Gibson SG

NYTT TEMA
crnlr
crnlrInnlegg: 56
10.03.15 08:47

Nå har jeg ENDELIG klart å bestemme hvilken elgitar jeg skal velge. Lager en ny tråd for å få mer oversikt. Cluet er at det står mellom to gitarer. Nemlig fender telecaster og gibson sg. Jeg vil spille musikk fra red hot chilli peppers, muse, rascal flatts, green day, Ozzy Osbourne, Rooster, Papa Roach, Guns n' roses og Switchfoot. Altså litt av hvert. Hva ville dere anbefalt av de to gitarene?

Skal vel og merke bytte bridgen slik at jeg kan spille med tremolo (sagt på ikke så fint fagspråk he he)

crnlr
10.03.15 09:01

Og akkurat i det jeg postet den glemte jeg helt å skrive at jeg også synes at gibson les paul traditional er å vurdere.. :-)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15858
10.03.15 09:14

Bygge bridge på en Telecaster eller SG? De er ikke konstruerte for slikt bytte, med mindre du borer/freser hull i dem eller velger vibarm-system som ikke er gjennomgående.  Uansett må du bygge om gitaren, som gjør den mindre attraktiv og mindre salgbar om du vil selge.  Dessuten mister du en del sustain ved å bygge om.

Gibson leverer visst en SG med ferdig tremolo: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Diablo-Tremolo.aspx

For Telecaster finnes et vib-system sett som kan monteres: http://www.guitarworld.com/review-super-vee-maverick-telecaster-tremolo-system

Var jeg deg, ville jeg heller kjøpt en gitar med ferdig system for vib-arm, enn å skifte bridge.

crnlr
10.03.15 09:21
TomPadang: Bygge bridge på en Telecaster eller SG? De er ikke konstruerte for slikt bytte, med mindre du borer/freser hull i dem eller velger vibarm-system som ikke er gjennomgående.  Uansett må du bygge om gitaren, som gjør den mindre attraktiv og mindre salgbar om du vil selge.  Dessuten mister du en del sustain ved å bygge om. Gibson leverer visst en SG med ferdig tremolo: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Diablo-Tremolo.aspx For Telecaster finnes et vib-system sett som kan monteres: http://www.guitarworld.com/review-super-vee-maverick-telecaster-tremolo-system Var jeg deg, ville jeg heller kjøpt en gitar med ferdig system for vib-arm, enn å skifte bridge.

Har ikke sett noen av de gitarene med allerede en "ferdig installert" tremolo, derfor jeg snakket om å bytte. Altså har ikke sett de med tremolo her i Norge. Måtte isåfall fått en på musikkbutikken her hjemme å bytte for meg.

Er skeptisk til å bestille fra andre land skjønner du, for er redd gitaren skal få skader

drei
dreiInnlegg: 56
12.03.15 11:41
crnlr: Har ikke sett noen av de gitarene med allerede en "ferdig installert" tremolo, derfor jeg snakket om å bytte.

Hel enig i at det blir kluss å prøve å "bygge om " disse gitarene.  Jeg har i huset bl.a. to Teler og en SG.  Men alt er mulig, og du lærer mye av å prøve. Ta nå for all del og "ødelegg" en billig variant av sorten. SG Epiphone, Tele Mex e.l.   Tipper du drømmer om " Floyd Rose type vib ? Glem å bygge det inn. Kjøp en brukbar gitar som har dette. Lykke til. 

PS.  En vib arm type "Bigsby" er vel kanskje det du tenker på. Disse finnes på SG og muligens Tele. Det er det mulig å få til - kanskje.

crnlr
13.03.15 21:43
drei: Hel enig i at det blir kluss å prøve å "bygge om " disse gitarene.  Jeg har i huset bl.a. to Teler og en SG.  Men alt er mulig, og du lærer mye av å prøve. Ta nå for all del og "ødelegg" en billig variant av sorten. SG Epiphone, Tele Mex e.l.   Tipper du drømmer om " Floyd Rose type vib ? Glem å bygge det inn. Kjøp en brukbar gitar som har dette. Lykke til.  PS.  En vib arm type "Bigsby" er vel kanskje det du tenker på. Disse finnes på SG og muligens Tele. Det er det mulig å få til - kanskje.

Ja blir nok for mye kluss å bygge om, det er jeg enig i. Drømte meg litt bort rett og slett.

Det finnes på både SG og telecasteren ja, men finner det søren meg ikke her til lands.. Så hvis du vet om noen i Norge som selger så si ifra!

Myrkant
MyrkantInnlegg: 519
23.02.17 19:57

Med tanke på stilen du tenker å spille, vil jeg anbefale Gibson SG. Selv om man fint kan bruke både en SG og en Telecaster til alt mulig, vil nok humbuckerne i SG'en gi deg en lyd som er lettere å jobbe med i denne sammenhengen :)

tofi
tofiInnlegg: 4554
14.03.17 16:41
crnlr: Og akkurat i det jeg postet den glemte jeg helt å skrive at jeg også synes at gibson les paul traditional er å vurdere.. :-)

Hva er galt med Fender Stratocaster? Her har du det beste fra to verdener.

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
25.03.17 05:39
crnlr: Nå har jeg ENDELIG klart å bestemme hvilken elgitar jeg skal velge.

Jøss! Det var slett ikke verst. Var det i 2014 du begynte å vurdere å kjøpe deg en gitar?

Jeg kjøpte meg en brukt Stratocaster i desember. Strålende gitar. Det eneste som manglet var spaken, men en slik fikk jeg av broren min.

Du har sløst bort flere år på å tenke.

drei
dreiInnlegg: 56
25.01.19 09:44

Noe som sjelden blir nevnt, er at Fender gjør nytte av metall og plast i for å få fram den karakteristske lyden. Gibson derimot, støtter seg i større grad til treverket. Dette er tydelig når en studerer instrumentene og hører på lyden uforsterket. Det er for eksempel vanskelig å få fram en levende lyd som man kan bli glad i når man spiller på en Strat eller Tele uforsterket. Men det det er finere lyd tørt i f.eks en  SG. Prolemet er at SG bygges gjerne som tungrock- gitar (mikrofonene) Jeg har byttet mikrofoner på en SG som lar treverket spille med. Lyden er veldig bra. Ville ikke byttet mot noen.

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
20.02.19 11:33
drei: Noe som sjelden blir nevnt, er at Fender gjør nytte av metall og plast i for å få fram den karakteristske lyden. Gibson derimot, støtter seg i større grad til treverket. Dette er tydelig når en studerer instrumentene og hører på lyden uforsterket. Det er for eksempel vanskelig å få fram en levende lyd som man kan bli glad i når man spiller på en Strat eller Tele uforsterket. Men det det er finere lyd tørt i f.eks en SG. Prolemet er at SG bygges gjerne som tungrock- gitar (mikrofonene) Jeg har byttet mikrofoner på en SG som lar treverket spille med. Lyden er veldig bra. Ville ikke byttet mot noen.

Jeg har en av hver, jeg. Strat og SG. Problem solved.

Klikk for å gå tilbake til toppen