Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

bassister

NYTT TEMA
rogerns
rogernsInnlegg: 989
13.12.15 12:40

og delvis gitarister. Hva er egentlig greie for å ha gitaren hengende nede på knærne ? bortsett fra å ha den overhodet så finnes det vel innen dårligere posisjon for en gitar ?

det blir jo en utrolig keitete vinkel på ryggen, når man må bøye seg forover og ha armene strake for i det hele tatt nå ned til strengene. Lurer på om de står i denne stillingen når de øver i flere timer, noe de antagligvis  gjør for o beholde posisjon på skuldre og håndledd.

En merkelig, og til tider en tåpelig gimmick, like praktisk som å kjøre bil med ryggen mot kjøreretningen

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30333
16.12.15 03:20
rogerns: og delvis gitarister. Hva er egentlig greie for å ha gitaren hengende nede på knærne ? bortsett fra å ha den overhodet så finnes det vel innen dårligere posisjon for en gitar ? det blir jo en utrolig keitete vinkel på ryggen, når man må bøye seg forover og ha armene strake for i det hele tatt nå ned til strengene. Lurer på om de står i denne stillingen når de øver i flere timer, noe de antagligvis gjør for o beholde posisjon på skuldre og håndledd. En merkelig, og til tider en tåpelig gimmick, like praktisk som å kjøre bil med ryggen mot kjøreretningen

Jeg har ikke gitaren helt nede på knærne, men jeg har den ganske lavt. Når jeg spiller Black Metal synes jeg armen min er i en mye mer behagelig posisjon for veldig rask tremolo. Det er dog ikke så bra for venstrehånden, men så er det stort sett relativt enkle grep som brukes der, og fint lite soloarbeid.

Så det kommer vel litt an på hva man skal, men mange har de så lavt nede at det bare er tåpelig, ja.

Joaun
JoaunInnlegg: 180
27.01.16 17:14

Det er vel fordi de mener det ser bedre ut. Rent ergonomisk er det helt forferdelig for venstre hånden

Tjaaah
07.02.16 05:55
Joaun: Det er vel fordi de mener det ser bedre ut. Rent ergonomisk er det helt forferdelig for venstre hånden

Man spiller altså ikke kun gitar med venstehånden. For noen av oss er det langt mer fokus på høyre.

fargerik
fargerikInnlegg: 63270
16.04.16 18:33
Tjaaah: Man spiller altså ikke kun gitar med venstehånden. For noen av oss er det langt mer fokus på høyre.

Broren til Bruce Fowler har bassen ganske høyt oppe.

Da kan det ikke være feil.

Tal Wilkenfeld har også bassen høyt oppe.

(Innlegget ble redigert 16.04.16 18:41)

Tormund
TormundInnlegg: 26899
16.04.16 18:37

Lær av The Beatles, ha den helt oppunder armhulene.

Neida, det er ikke gunstig det heller. Keith Richards prøvde å fortelle John Lennon at han burde senke gitaren litt, for da ble det enklere og mer behagelig å håndtere instrumentet. Lær av Keef.

fargerik
16.04.16 18:44
Tormund: Lær av The Beatles, ha den helt oppunder armhulene. Neida, det er ikke gunstig det heller. Keith Richards prøvde å fortelle John Lennon at han burde senke gitaren litt, for da ble det enklere og mer behagelig å håndtere instrumentet. Lær av Keef.

Det er nok en smakssak. Både den høyre og venstre armen skal brukes slik det passer best for den enkelte, og så er det nok som nevnt over her noe som passer til høyrehåndsronk og noe som passer til venstrehåndsronk.

Tormund
TormundInnlegg: 26899
16.04.16 19:08
fargerik: Det er nok en smakssak. Både den høyre og venstre armen skal brukes slik det passer best for den enkelte, og så er det nok som nevnt over her noe som passer til høyrehåndsronk og noe som passer til venstrehåndsronk.

Det må da være mest behagelig å ha den midt på, da slipper man å stå å heve skuldrene som f.eks The Beatles, eller man slipper å stå med krum rygg alá Robert Trujillo.

Men, det er som du sier ikke noe særlig å diskutere, det er en smakssak :)

Tjaaah
16.04.16 20:12
fargerik: Broren til Bruce Fowler har bassen ganske høyt oppe. Da kan det ikke være feil. Tal Wilkenfeld har også bassen høyt oppe.

Det kommer altså helt an på hva man vil gjøre. Jeg som spiller svartmetall og fokuserer veldig på det har selvsagt gitaren på en helt annen måte enn en som f.eks spiller jazz.

fargerik
22.05.16 09:27
tofi: Det er nok fordi hun da har noe å hvile puppen på!

hehehe...jeg ser den. Puppen, altså.

Han her har ikke pupp :-)

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 12353
11.08.17 11:56
Tjaaah: Jeg har ikke gitaren helt nede på knærne, men jeg har den ganske lavt. Når jeg spiller Black Metal synes jeg armen min er i en mye mer behagelig posisjon for veldig rask tremolo. Det er dog ikke så bra for venstrehånden, men så er det stort sett relativt enkle grep som brukes der, og fint lite soloarbeid.

Jeg har aldri helt forstått Black Metal, men det er sikkert bare fordi jeg ikke har satt meg inn i det. Er det meningen at det skal svinge på noen måte, eller dreier det seg bare om å få ut aggresjon?

Tjaaah
11.08.17 13:41
A_Øivind: Jeg har aldri helt forstått Black Metal, men det er sikkert bare fordi jeg ikke har satt meg inn i det. Er det meningen at det skal svinge på noen måte, eller dreier det seg bare om å få ut aggresjon?

Det kommer helt an på typen black metal.

Det er forståelig at man ikke kjenner til den enorme spennvidden innen Black Metal om man ikke har satt seg inn i det.

Men Windir skal nok svinge ja.

Marduk er mer aggresjon.

Atmosfærisk BM skal egentlig bare være fint.

Det er faktisk noe for alle og enhver innen Black Metal, så lenge man kan venne seg til vokal og noe røfft uttrykk.

22647
22647Innlegg: 39
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg