Finurlig diskusjonteknikk fra din side. Dra alle over en kam, stemple alle som haters osv men fortsetter stadig å diskutere.
Du diskuterer jo mer eller mindre på nøyaktig samme måte som flere av oss som er kritiske til alle de logiske bristene, bare at du sitter på motsatt ende av skalaen. Det er ikke nødvendigvis noe bedre/dårligere det.
Det er en ganske så stor mengde med folk som er veldig kritiske til den siste episoden, eller egentlig flere episoder fra denne sesongen generelt og endel mot slutten av den forrige.
Det å stemple oss som "haters" er bare flåsete og minner mer om en hersketeknikk enn noe annet. Tror du vi sitter her å ser på serien, har sett på den i over syv sesong og skriver opp og ned i mente om hver bidige episode, kaster oss på diverse teorier og diskuterer serien med stort engasjement fordi vi hater den?
Vi er genuint interesserte og opptatte av serien. De fleste av oss syntes serien har vært noe av det beste som har blitt produsert av en TV-serie. Mange av oss er også genuint opptatt av historien og materialet og flere av oss har nok et eller annet forhold til grunnhistorien/bøkene også. Hadde vi ikke det før serien startet, så har nok flere av oss kastet oss over bøkene i etterkant.
Problemet til serien er at den har lagt opp til et temmelig skyhøyt nivå hva gjelder integritet og historiefortelling via de første sesongene. Det som "blåste meg av banen" når det kom til denne serien var det skyhøye detaljnivået på dialogene, hvor "down to earth" serien har vært hvor salgscener fremstår ekstremt realistisk iforhold til hva som er normalen for slike serier. Ingen av hovedkarakterene er i nærheten av trygge, serien går og historien i seg selv går langt i å ikke sky noe som helst hva gjelder incest, seksualitet, rasisme, kjønnsdiskriminering, tortur og hva det måtte være. Det har rett og slett vært en fantastisk serie på mer eller mindre samtlige punkter frem til sesong 6. Produksjonkvaliteten har også vært ute av en annen verden for en TV-serie. Noe jeg også vet å sette pris på.
Da blir det, hvertfall for min egen del litt antiklimatisk og et lite problem når serieskaperne gjør en helomvending og forandrer tempoet i serien og begynner endrer på alle de verdiene som har gjort serien til hva den er.
Det er jo ikke sånn at slutten av sesong 6 og sesong 7 har vært dårlig. På ingen som helst måte. Men serien har gått fra å være superdetaljert, med en utrolig høy attention to detail og generelt veldig lite overfladisk til å bli en Hollywoodfilm ala The Avengers. Produksjonkvaliteten er fremdeles prima, og det er fryktelig mange gode skuespillere som gjør en veldig god jobb på TV-skjermen. Men det er jo ikke så rart at flere av oss reagerer (og det negativt) når de endrer såpass som de har gjort sammenlignet med tidligere sesonger.
Jeg kan nyte en Hollywoodfilm like mye som de fleste andre, jeg kan fint se på The Amazing Spider-Man og innse at det er mye her som ikke nødvendigvis gir så mye mening men det er fremdeles god underholdning. Men da går jeg inn med en viss forventning av hva jeg kommer til å få servert.
Nå har Game of Thrones gått inn i sin syvende sesong, at man skal gå fra en superdetaljert serie med ekstremt høy attention to detail over til noe som fremstår langt flatere, mer generisk og langt mer hollywoodinspirert hvor den ene karakteren blir reddet fra den ene umulig "jeg er så godt som død" situasjonen til den andre er ikke det jeg har kommet til å forvente av denne serien.
Det er klart at det å henge seg opp i ting som kjettinger osv.. Er å være i overkant kritisk. Men det er jo ikke det det handler om. Poenget er jo at de generelt har kastet veldig mye av integriteten og "attention to detail" rett ut av vinduet og at det er så mange småting i hver episode når som ikke henger på greip. Hadde det bare vært kjettingen på slutten av episode 6 så hadde det jo vært en ting, men når man kan legge sammen småting her og der igjennom nesten hver eneste episode denne sesongen så blir det litt mye.