Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

HBO med serie av George R.R.Martin

NYTT TEMA
Tormund
TormundInnlegg: 26091
01.05.19 12:32
mcdermott: --- De vil nok svare med at det betyr fryktelig lite så lenge den ble den mest sette episoden noen gang

Så enkel tror og håper jeg ingen er.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 14901
01.05.19 12:33

Ville ikke blitt overrasket etter hvordan denne tråden har utviklet seg den siste uken.

Tormund
TormundInnlegg: 26091
01.05.19 12:40
LaGoeba: Ville ikke blitt overrasket etter hvordan denne tråden har utviklet seg den siste uken.

Så svart/hvit har jo ikke diskusjonen vært, eller har jeg oversett noe?

Det må jo gå an å like episoden selv om det var utrolig mange logiske brist. Den var intens og storslagen, samtidig enkel og med mange(insert ukens trend ord)deus ex machina. 

LaGoeba
01.05.19 12:49

Nei, den har kanskje ikke det. Blir vel fort farget av enkelte brukere og gjentagende (manglende) argumenter.

Enig i det siste du skriver. Der jeg ligger også.

RamGuy
RamGuyInnlegg: 4906
01.05.19 12:54

Det er naturligvis lov til å være uenige, men jeg ser ikke helt hvordan det er bedre å ha en slags holdning og forventning av at dette er fantasy så ikke forventet, overtenk eller analyser noe som helst. Bare sitt, nyt og gå videre.

Jeg har ikke noe særlig problem med å forstå hvorfor TV-serien har havnet der den er. Det er nok temmelig naturlig, det var aldri planlagt fra serieskaperne sin side (Weiss og Benioff) at G.R.R. Martin skulle få en såpass stor skrivesperre og utfordringer med motivasjonen når det kom til å fullføre bokserien at de skulle sitte helt uten materialet å bygge serien, episodene og handlingene helt på egenhånd var neppe det de så for seg når de startet med serien i sin tid.

G.R.R. Martin har jo også trekket seg helt ut av produksjonen, han har jo vært screenwriter på noen episoder i de første sesongene og var jo ganske så involvert i produksjonen. Men når serien gikk forbi bøkene så trakk han seg også ut noe som jo er forstålig, om han sitter med skrivesperre og sliter med å komme seg videre med bøkene så vil han vel helst unngå å sitte å bli spurt om detaljer og handlinger til TV-serien når han ikke er helt fornøyd med det han har fått gjort klart i bøkene selv enda.

Sesong 4-6 bar jo preg av at de i sesong 4 begynte å gå tom for materialet fra bøkene og at fra sesong 5 så måtte de bygge opp alt selv. Kvaliteten på dialoger, mye av logikken bak reisetider og handlinger generelt begynte å falle sammen. Endel karakterer begynte å fremstå annerledes og ikke lenger fremstå helt som seg selv osv..

Det skjedde en merkbar forandring fra sesong 6 til sesong 7, og jeg vil nå påstå at det var til det beste for TV-serien når alt kommer til stykke. Sesong 4-6 fikk mye kritikk for å være langtekkelige, nokså kjedelige. Mye problemet lå nok på at serieskaperne forsøker å fortsette i samme stilen som de første sesongene hvor mye av plottet var bygget på karakterbygging, politikk og dialoger. Ting handlet ikke først og fremst om handlinger og action. Men uten materialet til å klare å bygge dette tilstrekkelig så ble det såpass merkbart fall i kvaliteten på det som ble vist at mye falt i mellom alle stoler. Ting gikk brått fra å være temmelig fantastisk til å plutselig fremstå temmelig middelmådig.

Det ser ut som Weiss og Benioff selv også fikk med seg dette og innså at de ikke har nubbesjans til varte opp med den samme dialogkvaliteten, de samme intrigene, den samme karakteroppbyggingen og politikken som en temmelig bunnsolid forfatter som G.R.R. Martin har klart å levere de bøkene som har blitt skrevet så langt og det ville jo vært helt sinnssykt å forvente eller kreve at de skulle klare å matche det.

Så i sesong 7 så legger de om på stilen. De går bort ifra å ha samme fokus på smarte dialoger, karakteroppbygging, politikk osv til å heller gjøre det hele mer tradisjonell fantasy, med enklere mer endimensjonale karakter og plott og heller ha fokus på å levere imponerende visuelle episoder med mye engasjerende actionsekvenser og et plot som underbygger dette og muliggjør enda mer visuelt engasjerende episoder. Dette er noe de selv er langt bedre på og mer komfortable med og det har også gjort serien langt mer seerverdig fremfor det å forsøke å fortsette i samme stilen som de ikke mestrer som gav oss jevnt over temmelig kjedelige episoder og sesonger, kombinert med at den underliggende kvaliteten også falt såpass at liksom ingen ble fornøyde. Verken de som er stor fan av universet og verket som ligger til grunn, ei heller de som ser på det som mer utelukkende tradisjonell fantasyunderholdning på TV-skjermen.

Sesong 7 skapte etterhvert enda mer distanse med fansen som ser på TV-serien for litt mer enn utelukkende at det skal se kult ut på TV-skjermen da alt blir gjort så mye enklere, karakterer blir gjort langt mer simple og endimensjonale, ting blir langt mer forutsigbart og ting begynner plutselig å gå imot logikk og normer satt av universet og de første sesongene for å bli bedre tilpasset et litt annet mer "hollywoodifiser" format i mangelen på et bedre ord og forklaring.

Samtidig så har jo dette utvilsomt økt underholdningsverdien på det som blir vist som jo da har økt engasjementet for de som nyter episodene for den seerverdigheten det gir der.

Sesong 8, Episode 3 blir veldig mye det samme som Sesong 7, Episode 6 hvor vi får servert episoder som leverer så til de grader når det kommer til specticle på TV-skjermen som jo glatt står til 9/10 av 10 på en karakterskala. Men som jeg som en veldig stor tilhenger og fan av historien og universet som G.R.R. Martin har skapt vil si at ikke står til stort mer enn 2/3 av 10.

Og selv om jeg har kritisert serien veldig mye de siste sesongene, for det jeg mener er helt fortjent kritikk når serien har falt såpass i underliggende kvalitet på det som leveres av dialoger, historieoppbygging, karakterutvikling osv klarer jeg jo å nyte TV-serien for det den er og det som blir vist på skjermen, men det går jo faktisk an å ha et eget syn på utviklingen som historiefortellingen og alt det andre har hatt til tross for at det som blir vist på TV-skjermen fremdeles ser kult og er underholdende å se på.

Det blir jo enda irriterende og frustrerende i all den tid G.R.R. Martin etter all sannsynlighet aldri får fullført serien så vi aldri får muligheten til vite hvordan serien hadde utviklet seg og fullført fort utenom den langt mer dummet ned og hollywoodifiserte utgaven som Weiss og Benioff gir oss på TV-skjermen.

JCDenton
JCDentonInnlegg: 6588
01.05.19 13:39
LaGoeba: Jaime og Brienne skulle aldri overlevd ut i fra det vi fikk se under slaget.

Vet vi at de overlevde ? Så vi de etter slaget ?

Crabsen
CrabsenInnlegg: 13846
01.05.19 14:30

Tenker å bestille bøkene og få de med seg etter sesongen og før spin-offen settes igang. Regner med at de som har lest bøkene anbefaler det? Tenkte igrunn å vente til nyeste boka også er kommet ut, men det kan visstnok ta sin tid 

Crabsen
CrabsenInnlegg: 13846
01.05.19 14:32

JCDenton: Jepp, det gjorde vi 

RamGuy
01.05.19 15:53
Crabsen: Tenker å bestille bøkene og få de med seg etter sesongen og før spin-offen settes igang. Regner med at de som har lest bøkene anbefaler det? Tenkte igrunn å vente til nyeste boka også er kommet ut, men det kan visstnok ta sin tid

De første sesongene synes jeg er såpass gode adopsjoner at det ikke er så alt for stor merverdi i bøkene. Du får jo langt flere detaljer, samt flere karakter og mer dybde men sesong 1-3 har gjort en temmelig formidabel jobb med å få med seg alt det viktigste og filmatisert og dramatisert det i TV-serien på en temmelig utmerket måte.

De begynte å gå mer fra bøkene i sesong 4 og diverse karakterer og plots begynte å gå forbi bøkene allerede i sesong 4. Fra og med sesong 5 så har man egentlig vært helt på egne veier i serien og er jo herfra og utover ting har begynt å gå litt i alle mulige retninger og enkelte karakterene enten har stoppet helt opp eller fått temmelig merkelige utvikling.

Du har mye bra i vente om du setter deg ned med bøkene, med hver forberedt på at det er temmelig tungleste og det er veldig mange, og ikke minst veldig like navn å forholde seg til i alle mulige retninger i bøkene. Kan bli temmelig svimmel.

Også vil du jo oppleve at bøkene stopper opp lenge før serien da, er tross alt to bøker igjen i bokserien før ting er ferdig.

Vahlley
VahlleyInnlegg: 67773
01.05.19 16:06

Ideelt sett bør jo George R.R. Martin skjerme seg selv fullstendig fra TV-serien, med andre ord leve i isolat, for å kunne fullføre sitt verk uten forurensning fra Weiss & Benioff.

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 14277
01.05.19 16:19
Vahlley: Ideelt sett bør jo George R.R. Martin skjerme seg selv fullstendig fra TV-serien, med andre ord leve i isolat, for å kunne fullføre sitt verk uten forurensning fra Weiss & Benioff.

Han elsker jo TV-serien. Tenk deg så mye gryn han har tjent på dette.

Så er det heldigvis for oss som liker serien godt hans avslutning vi får.

Stoner
StonerInnlegg: 12803
01.05.19 17:32
Tempelhof: Man kan ikke både fremstille The Night King som en ustoppelig naturkraft og så magisk dra opp Arya-kortet i aller siste liten

Det kan man så absolutt. Det er ingenting som skjer i scenen mellom Arya og Night King som ikke er godt etablert. Knivblad av dragonglass dreper White Walkers. Det har vi sett mange ganger. Arya har ekstreme snikmordevner. Hun brukte halvannen sesong på å gå i lære, og vi har senere sett evnene hennes demonstrert. På toppen av dette kjenner hun Winterfell som sin egen bukselomme, så hun vet hvor hun kan komme seg rundt usett. Det er vel heller ingenting som tyder på at Night King er ustoppelig når han ikke har et hav av zombier rundt seg, selv om han virker vanskelig å slå i en tvekamp én mot én.

(Innlegget ble redigert 01.05.19 17:33)

Amnon
AmnonInnlegg: 17725
01.05.19 17:49

Night King døde av valyrian steel (kniven til Littlefinger som startet hele konfliktsjauen i serien), ikke dragon glass. Han var, tvert imot, blitt til pga dragon glass.

Ellers faller det på sin egen urimelighet det du skriver. Han overlevere direkte drageflammer over en lengre periode uten en skramme. Det, i universet han lever i, bør være selve definisjonen på uovervinnelig. For å lage Valyrian Steel må man blandt annet bruke drageflammer. Drager er magiske vesen, og isdragen var jo feks nok til å rive muren.

Kan se i mellom fingrene på dette, men er jo ikke en veldig elegant løsning

Stoner
01.05.19 17:52
RamGuy: Martin har jo nevnt hvilken avsmak han har for tradisjonell fantasy som Ringenes Herre hvor han ikke har noe sans for måten slaget der ender på med hvordan ringen blir ødelagt også var hele trusselen borte. Også får vi nærmest en helt identisk handling og utfall her, det blir jo en slags fornærmelse av Martin som historieforteller også når han har flaget såpass klart hva han synes om handlingsforløp som akkurat dette også ser han det bli filmatisert i TV-serien som benytter hans materialet og univers som utgangspunkt. Nå har vel han holdt seg temmelig langt unna serien siden sesong 3/4 så han har vel hatt veldig lite innspill og påvirkninger her vil jeg tro.

Hvem bryr seg om Martin og ettermælet til bokserien hans? Han kan takke seg selv for at serien ligger an til å bli den eneste slutten på historien han startet. Han får skrive ferdig bøkene sine snart dersom han er så misfornøyd med måten serieskaperne fullfører historien på.

Stoner
01.05.19 17:56
Amnon: Ellers faller det på sin egen urimelighet det du skriver. Han overlevere direkte drageflammer over en lengre periode uten en skramme. Det, i universet han lever i, bør være selve definisjonen på uovervinnelig. For å lage Valyrian Steel må man blandt annet bruke drageflammer. Drager er magiske vesen, og isdragen var jo feks nok til å rive muren.

Faller på sin egen urimelighet? Har serien etablert noe sted at immunitet mot drageflammer også gir immunitet mot valyrian steel? Vi har sett denne typen dolker og sverd tar knekken på White Walkers før, så det ville tvert imot gått mot de etablerte spillereglene serien har satt opp dersom dolken plutselig ikke hadde noen effekt nå.

(Innlegget ble redigert 01.05.19 17:57)

Amnon
01.05.19 18:08

Kanskje litt drøyt å dra det så langt, men det at han er upåvirket av en av de mektigste kreftene i universet som er så tett knyttet til VS burde være en indikasjon på at det måtte noe mer til, ja. Feks en noe mer sofistikert løsning ala bruk av brans krefter? Noe annet uventet som spilte på profetiene? Det er forøvrig ikke etablert at den gemene WW-generalen har samme attributter som Night King - som helt åpenbart fremstilles som noe mer enn disse.

Men som sagt, jeg kan gå med på det fordi det ikke er definert noen konkrete regler rundt WW utover det du nevner, jeg sier bare at det er uelegant. Rett og slett for enkelt.

(Innlegget ble redigert 01.05.19 18:11)

Stoner
01.05.19 18:11
LaGoeba: jon : spent the entire 8 season isolated from any plotpoint but north the wall and WW....his entire story revolve around them...fought them killed them and did everything he could in preparation for the long night jon during the long night : trying not to fall on his ass , didn't do anything of significant....screamed at a dragon like a retard while his little sister who didn't know WW exist until few weeks ago got the big kill look how they massacred my boy.....he should've stayed dead Haha, folk er ikke spesielt fornøyd nei..

Merkelig skrevet. Det var vel Jons fortjeneste at det i det hele tatt ble stilt en felles front mot dauingenes felttog etter at muren falt. Folk klager over at denne episoden hadde et sterkt preg av Hollywood-løsninger, men er likevel skuffet over at Jon snytes for å slå Night King i en siste duell.

LaGoeba
01.05.19 18:20
Stoner: Folk klager over at denne episoden hadde et sterkt preg av Hollywood-løsninger, men er likevel skuffet over at Jon snytes for å slå Night King i en siste duell.

Folk klager over at man ikke fikk et endelig oppgjør mellom Jon og NK. Det er da særdeles få som skriver at man ønsket at Jon skulle drepe NK. Det kunne like gjerne gått andre veien. 

Hele arcen til Jon er jo bygd opp rundt WW, og når den endelige kampen kommer så virrer han bare rundt uten noen større betydning. Det er det folk klager over. 

Det er alltids noen som klager over at Jon ikke fikk være den som drepte NK, men jeg ser flere som er misfornøyde med andre ting rundt han og spesielt at NK døde så tidlig. 

Men Jon Snow skal vel hele veien inn han også, så da er det lettest å la han få en kamp han egentlig skulle dødd i da han kjempet mot Wightsene, men så overlever han plutselig allikevel. 

Andre har tidligere skrevet at Jon gjør flere feil på slagmarken, men kunne ikke dette vært en episode hvor han fikk redemption på dette feltet? I stedet for å gi han en episode som det her. 

Da kunne han like gjerne vært død. Edit; Satt på spissen. Nå ligger vel alt til rette for Targeryan på tronen.

(Innlegget ble redigert 01.05.19 18:21)

LaGoeba
01.05.19 18:21
Stoner: Det er vel heller ingenting som tyder på at Night King er ustoppelig når han ikke har et hav av zombier rundt seg, selv om han virker vanskelig å slå i en tvekamp én mot én.

Hva hadde han rundt seg da han ble drept egentlig..?

Stoner
01.05.19 18:28
Amnon: - Dothrakiene blir sendt som slakt, de velger altså å løpe rett på en hær av uendelig antall døde. Dette er selvfølgelig for å slippe hester i kampscenene (derfor ble nok også Ghost med), men følger overhodet ingen logikk internt i serien.

Gjør det ikke? Om jeg ikke husker feil er det slik dothraki-hordene har kjempet gjennom hele serien.

Amnon
01.05.19 18:40

Ofret 100000 mann ved å løpe inn i den sikre død? Ikke sikker jeg. Taktikken generelt i slaget henger ikke på greip i et show hvor det en gang betydde mye.

Stoner
01.05.19 18:40
LaGoeba: Folk klager over at man ikke fikk et endelig oppgjør mellom Jon og NK. Det er da særdeles få som skriver at man ønsket at Jon skulle drepe NK. Det kunne like gjerne gått andre veien.  Hele arcen til Jon er jo bygd opp rundt WW, og når den endelige kampen kommer så virrer han bare rundt uten noen større betydning. Det er det folk klager over.  Det er alltids noen som klager over at Jon ikke fikk være den som drepte NK, men jeg ser flere som er misfornøyde med andre ting rundt han og spesielt at NK døde så tidlig.  Men Jon Snow skal vel hele veien inn han også, så da er det lettest å la han få en kamp han egentlig skulle dødd i da han kjempet mot Wightsene, men så overlever han plutselig allikevel.  Andre har tidligere skrevet at Jon gjør flere feil på slagmarken, men kunne ikke dette vært en episode hvor han fikk redemption på dette feltet? I stedet for å gi han en episode som det her.  Da kunne han like gjerne vært død. Edit; Satt på spissen. Nå ligger vel alt til rette for Targeryan på tronen.

Så Hollywoods klassiske fortellerteknikker er avleggs og brukes som kriitikk mot episoden, men bare ikke når det gjelder Jon Snows subplott. Da er vi skuffet fordi vi ikke får et endelig oppgjør mellom han og hans nemesis. Jeg synes i grunn det var forfriskende å se Jon løpe rundt i Winterfell, egentlig ute av stand til å utrette noe som helst. Alle forventer at han skal nå frem til Night King, men han befinner seg midt i et slag og det finnes ingen tom gate som leder ham frem til målet. Borgen er full av plagsomme dauinger, og plutselig står det også en drage midt i veien og lager faen. Et innslag av realisme at den forventede frelseren ikke får fritt leide til å innfri forventningene.

Stoner
01.05.19 18:45
Amnon: Ofret 100000 mann ved å løpe inn i den sikre død? Ikke sikker jeg. Taktikken generelt i slaget henger ikke på greip i et show hvor det en gang betydde mye.

At de ofret seg vet jo vi og de gjenlevende karakterene først i etterpåklokskapens lys. Taktikken med å sende horder av ryttere i hodet på motstanderen har jo fungert fint for dothrakiene hittil i serien. Og nå var de til og med utstyrt med fine brennende sverd på toppen av det hele. Jeg tror tvert imot at de følte seg ganske sikre på seier der de red over slagmarka. Greit at taktikk har betydd mye i slagene hittil i serien, men det betyr ikke at "vår" side ikke kan begå noen taktiske feilvurderinger innimellom.

(Innlegget ble redigert 01.05.19 18:47)

Stoner
01.05.19 18:49
LaGoeba: Hva hadde han rundt seg da han ble drept egentlig..?

Hvis dette er et retorisk spørsmål så tar jeg ikke helt poenget. Hva mener du?

mcdermott
mcdermottInnlegg: 65736
01.05.19 18:52
Stoner: Taktikken med å sende horder av ryttere i hodet på motstanderen har jo fungert fint for dothrakiene hittil i serien. Og nå var de til og med utstyrt med fine brennende sverd på toppen av det hele. Jeg tror tvert imot at de følte seg ganske sikre på seier der de red over slagmarka

--- Enig,jeg har heller ikke noe problemer med den taktikken - og ikke minst fordi det vel er/var et fåtall av de som var med i slaget som faktisk hadde erfaring med å møte de døde.

Dothrakiene har hele tiden slått meg som særdeles arrogante i sin tro på sine ferdigheter på slagmarken.

Amnon
01.05.19 18:59

Feil gjøres naturligvis, det at noen lykkes så bra med taktiske grep i tidligere slag er jo delvis knyttet til at den andre siden gjør en dårlig jobb. Eller feil, om du vil. Poenget mitt er jo at dette spesifikke grepet er ekstremt drøyt. Ja, Dothrakiene er en offensiv kraft som normalt ville ridd inn som de gjør her - men alle visste at dette ikke var en normal fight. WW har et massivt taktisk grep vi allerede så i Hardhome; de sender nær uendelige mengder wights mot fienden for å zerge de ihjel. Dette viste man jo kom, hva er poenget med å oppsøke de i åpen kamp? Derfor mener jeg taktikken ikke henger på grep ved å la de store hærene (Vale, Brienne, Dothraki og Unsullied) stå på utsiden av muren og til og med på gal side av flammegropene. De visste nok til å løse dette bedre, og det må jo være rimelig å kunne kritisere da det ikke hadde kostet serieskaperne mye å ta noen enkle grep. Som gjorde dette litt mer troverdig. Det er jo tross alt noen, innenfor seriens rammer, skarpe og erfarne soldater på Winterfells side her.

Hva med å ha de beste bueskytterne fra Dothraki bemanne muren? De er jo kjent som svært gode bueskyttere. Hva med å i det minste forsøke et flankegrep når de først har 100000 mann på hest?

De hadde jo tapt selve slaget uansett pga den uendelige mengden døde, men klarer ikke å se på det som en god unnskyldning for å bare løpe inn i den sikre død. Dette handlet jo om å kjøpe tid og å lure frem Nights King, og de gjorde vel ikke akkurat det beste ut av det.

Stoner
01.05.19 19:06
Amnon: Kanskje litt drøyt å dra det så langt, men det at han er upåvirket av en av de mektigste kreftene i universet som er så tett knyttet til VS burde være en indikasjon på at det måtte noe mer til, ja. Feks en noe mer sofistikert løsning ala bruk av brans krefter? Noe annet uventet som spilte på profetiene? Det er forøvrig ikke etablert at den gemene WW-generalen har samme attributter som Night King - som helt åpenbart fremstilles som noe mer enn disse. Men som sagt, jeg kan gå med på det fordi det ikke er definert noen konkrete regler rundt WW utover det du nevner, jeg sier bare at det er uelegant. Rett og slett for enkelt.

Vi får være enige om å være uenige i hvor enkelt det ble gjort. Jeg synes det var en ganske rimelig løsning. Valyrian glass er ikke et hvilket som helst materiale, og når noen først lykkes i å komme helt innpå Night King bør nesten denne veletablerte dolken innfri. I stedet for Brans krefter (formoder jeg), fikk vi se Aryas krefter demonstrert. 

Det er egentlig like greit. Night King var aldri noen Thanos. Det var alltid ødeleggelsen og fordervelsen han representerte, som en naturkraft, som gjorde ham spennende i mine øyne. Som karakter var han i seg selv lite interessant.

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 14277
01.05.19 19:07
Amnon: De hadde jo tapt selve slaget uansett pga den uendelige mengden døde, men klarer ikke å se på det som en god unnskyldning for å bare løpe inn i den sikre død. Dette handlet jo om å kjøpe tid og å lure frem Nights King, og de gjorde vel ikke akkurat det beste ut av det.

Jeg regner jo med at de forventet å gjøre mye større motstand med hestene enn hva de faktisk fikk til, og på den måten kjøpe tid. I ettertid forstod de nok at de gjorde en feil.

RamGuy
01.05.19 19:07

Problemet er jo ikke at Arya dreper The Night King, problemet er jo måte den hele skjer på. Hele The Godswood er omringet av wights og white walkers. Likefult så kommer hun sen inn helt usett og lynraskt helt uten forvarsel.

Hun har jo strevet voldsomt med å komme seg rundt på borgen tidligere, var jo kun den noe merkelige og rolige scenen inne på biblioteket hvor hun klarte å snike seg forbi et par usett. Ellers så fikk hun jo bøttevis etter seg og hadde jo fått rundjuling om det ikke var for The Hound og Beric.

Plutselig så kan Melisandre hinte frempå at hun skal ta the Night's King og vips så kommer hun seg helt til The Godswoods tilsynelatende uten problemer og forbi alle wights og white walkers som omringer Bran og The Night King.

Det blir jo fryktelig merkelig og fryktelig lett. Vi vet jo at det er wights bokstavelig talt over alt på dette tidspunktet. Det er helt umulig at hun skal klare å komme seg frem helt uten problemer og helt usett. Samtidig så blir det i overkant mye når de legger opp til at samtlige hovedkarakterer alle havner i hver sin "sikker død" situasjon og dør om type 5 sekunder akkurat i det Arya tar knerten på The Night King.

De har altså alle klart det utrolige å overleve så lenge, og akkurat nå rett før The Night King blir drept så er alle i livsfare og går en nokså sikker død i møte om få sekunder? Det blir smurt veldig tykt på her, og det da å få en Arya som kommer ut fra ingen steder og flyr igjennom lufta blir noe voldsomt.

Må heller ikke glemme at hele situasjonen i seg selv er utrolig bisarr. The Night King har ikke noe på slagmarken å gjøre, det er type 5-10 minutter før alle er slaktet og både wights og white walkers er helt åpenbart kommandert til å la Bran være så Night King kan ta han selv. Han må bare holde seg unna i noen minutter til så er han helt garantert at det ikke er noen igjen til å ta han.

Det er også helt beleilig for alle involverte hvordan han venter helt til slutten med å gjenoppreise alle de som er dødd så langt. Dette kunne han ha gjort når som helst på et tidligere tidspunkt for å sikre seieren. Han velger naturligvis også å ha samtlige white walkers stående å bare se på istedenfor å fullføre alle de gjenværende, stående å se på og forsåvidt dette kan uten at det forhindrer Arya i å bare fyke rett forbi. Hadde jo vært bedre om han i det minste hadde hatt white walkers kjempende i borgen så det hvertfall var en mulig bane for Arya og ta frem til The Night King.

Logikken her fungerer også veldig dårlig, om Bran er såpass viktig for han at han er villig til å gå inn før ting er trygt og kampen er sikret hvorfor ikke angripe tidligere og med Viserion? Det hele blir så enten eller for å passe plottet.

Det er nå hvertfall min mening.

Stoner
01.05.19 19:12
Amnon: Feil gjøres naturligvis, det at noen lykkes så bra med taktiske grep i tidligere slag er jo delvis knyttet til at den andre siden gjør en dårlig jobb. Eller feil, om du vil. Poenget mitt er jo at dette spesifikke grepet er ekstremt drøyt. Ja, Dothrakiene er en offensiv kraft som normalt ville ridd inn som de gjør her - men alle visste at dette ikke var en normal fight. WW har et massivt taktisk grep vi allerede så i Hardhome; de sender nær uendelige mengder wights mot fienden for å zerge de ihjel. Dette viste man jo kom, hva er poenget med å oppsøke de i åpen kamp? Derfor mener jeg taktikken ikke henger på grep ved å la de store hærene (Vale, Brienne, Dothraki og Unsullied) stå på utsiden av muren og til og med på gal side av flammegropene. De visste nok til å løse dette bedre, og det må jo være rimelig å kunne kritisere da det ikke hadde kostet serieskaperne mye å ta noen enkle grep. Som gjorde dette litt mer troverdig. Det er jo tross alt noen, innenfor seriens rammer, skarpe og erfarne soldater på Winterfells side her.
Hva med å ha de beste bueskytterne fra Dothraki bemanne muren? De er jo kjent som svært gode bueskyttere. Hva med å i det minste forsøke et flankegrep når de først har 100000 mann på hest?
De hadde jo tapt selve slaget uansett pga den uendelige mengden døde, men klarer ikke å se på det som en god unnskyldning for å bare løpe inn i den sikre død. Dette handlet jo om å kjøpe tid og å lure frem Nights King, og de gjorde vel ikke akkurat det beste ut av det.

Jeg vil ikke svare på dette punkt for punkt. Mitt argument for hvorfor jeg synes scenen var troverdig og i tråd med seriens indre logikk er egentlig ganske enkelt: Det var ikke åpenbart for meg at dothrakiene ville bli fullstendig rævpult før de faktisk ble det. Det var ingenting fra hva jeg tidligere hadde sett i serien (eller lest i bøkene) som gjorde at handlingen skurret. Det er en annen sak hva man i ettertid synes at de burde ha gjort.

(Innlegget ble redigert 01.05.19 19:13)

Klikk for å gå tilbake til toppen