Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mot i Brøstet

NYTT TEMA
lsklars
lsklarsInnlegg: 78055
21.05.19 19:26
Frank.N.Steen: Blir nok en stund til man kommer seg dit, da i følge Wikipedia er denne fra sesong 5 men skal nok få til å se unna hele serien fremover denne vår/sommeren.

Ligger på Youtube.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2148
22.05.19 13:59
Frank.N.Steen: Ellers interessant å se hvor "sunt" kosthold Nils har. Går stort sett i corn flakes, seigmenn, cola og potetgull i nesten hver bidige episode.

I går kjørte Nils en fin og nokså original mat variant, Corn Flakes med sjokoladesaus, jordbærsyltetøy og seigmenn.

Må ha sikkert smakt helt "utsøkt", men var visstnok gjort for å blidgjøre Henry da han til vanlig lot seg irritere over all støyen fra knasingen som ble til grunnet Nils sine spisevaner ved frokostbordet. Men nå var altså Corn Flakesen langt mer overkommelig ettersom seigmennene sørget for å dempe alt bråket. ;)

Lurer på hvor mye seigmenn, cola og Corn Flakes Sven Nordin egentlig måtte dytte i seg gjennom de 4-5 åra han spilte Nils.

(Innlegget ble redigert 22.05.19 14:01)

zephyrus
zephyrusInnlegg: 3627
22.05.19 14:33
Frank.N.Steen: Lurer på hvor mye seigmenn, cola og Corn Flakes Sven Nordin egentlig måtte dytte i seg gjennom de 4-5 åra han spilte Nils.

He he. Det kan man spørre om...Syntes nesten litt synd på den godeste Sven som hadde i seg all den gørra...:-)

Husker en episode der han hadde pisket krem på cornflakesen. Det var til å bli kvalm av...

Frank.N.Steen
22.05.19 16:34

Nei lysten på Cornflakes blir ikke akkurat noe spesielt større jo mer man ser av Nils sine daglige kreative oppskrifter på da å benytte seg av alt annet enn melk og jordbærsyltetøy til, og i stedet gå for alt annet som er lesset til randen av sukker og fett.

Men den sjokoladepuddingen i trekantet form bragte jo frem mange gode barndomsminner fra tidlig 90-tallet, men da aller helst uten lakrisbåtene ;) 

(Innlegget ble redigert 22.05.19 16:34)

Frank.N.Steen
23.05.19 07:11

Mat er åpenlyst et gjennomgående tema i showet og må innrømme at spesielt episoden "På helsa løs" fra sesong 2 var en av de mer underholdende til nå. Trodde at Nils sitt kosthold var noe spesielt, men Henry tar bokstavelig talt kaka og mere til i det han starter opp dagen ved å "feire" sitt amerikanske barnebarn ved å fråtse i seg ørten forskjellige kaker, da til Karls store forundring og senere bekymring.

Løsningen på Henrys usunne kosthold går således hardt utover matvanene husets beboere i det Karl får helse noia og bestemmer for seg selv og alle at her skal det kjøres i gang med et sunnhetsregime hvor alt som inneholder fett og sukker blir straks kastet på dør, for nå skal kaloriene telles og fettet forbrennes.

(Innlegget ble redigert 23.05.19 07:11)

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 11037
23.05.19 09:20

Koselig serie og thread. Fint å se på før man legger seg, snill humor. Lenge siden jeg har sett episoder sammenhengende, er vel kanskje litt av humoren som har gått ut på dato..? Tror for øvrig min favorittepisode er den hvor Karl overnatter i telt i hagen. Hysterisk!

fruitman
fruitmanInnlegg: 881
23.05.19 11:18

Synes Karl og Co er bedre enn Mot i brøstet. Kan være fordi jeg er født på 90-tallet og at humoren derfor ikke treffer. Ulf og Smestad er legender.

Ser på Karl og Co ofte, men det er dessverre få episoder. Håper det kommer på DVD, for tror ikke alle episodene ligger på YouTube, og det er håpløst å finne det andre steder.

(Innlegget ble redigert 23.05.19 11:27)

Oslogg123
Oslogg123Innlegg: 858
23.05.19 13:06

Karl og Co er mye bedre.

Frank.N.Steen
23.05.19 15:54
Ale-Jet: Koselig serie og thread. Fint å se på før man legger seg, snill humor. Lenge siden jeg har sett episoder sammenhengende, er vel kanskje litt av humoren som har gått ut på dato..? Tror for øvrig min favorittepisode er den hvor Karl overnatter i telt i hagen. Hysterisk!

Husker at TV2 eller TV2 Zebra pleide å sende reprisene på morgenkvisten for en tid tilbake men er enig i at serien gjør seg aller best som feel-good underholdning på kvelden, gjerne da før leggetid, men må passe på så det ikke blir for seint for det er fort gjort å peise på med en 2-3 episoder på rappen.

Akkurat nå er nok "På helsa løs" favoritten av de episodene man har til nå sett siste tiden, og må si Tor Ryen og co var mektig effektive på den tia, er vel nå snart i gang med sesong 3 og står fortsatt TV2 1993 helt på tampen av rulleteksten, men så ble det vel og da gjort 8 sesonger på 5 år og nærmere 150 episoder totalt. 

Karl og Co må jeg innrømme at man har sett altfor lite av til å bedømme om er bedre eller morsommere enn Mot i Brøstet, men skulle serien få en ny utgivelse til en grei pris på DVD så blir det nok til at man får vurdere om ikke den også blir å få i heimen. 

(Innlegget ble redigert 23.05.19 15:54)

Frank.N.Steen
24.05.19 11:43

I går ble det en liten høydare via dobbeltepisoden "Over skyene er himmelen alltid blå" der avslutter sesong 2 og åpner sesong 3. Selv om scenen med Nils og Henry var noe tamme i lengden så lo jeg godt av Arve Opsahl der han ligger og i sofaen med avistrykksverta nærmest limt fast i ansiktet. Slik husker ja at farfar også alltid lå, da gjerne etter en tyngre middag og var som guttunge fascinert over hvordan han kunne utstå den fæle trykksverte lukta fra de gamle og langt større Aftenposten utgavene. Men sov gjorde han, og leeeenge og vel.

Uansett, scenene med Karl og Målfrid ombord på fly til Kreta var noe av de bedre hittils i showet, da selvfølgelig mye grunnet en meget morsom gjesteopptreden fra Rolv Wesenlund som gjør en "kort" prosess på Karls flyskrekk. 

Ellers er jo Nils sine matvaner igjen en liten happening som alltid. Her går det i varm melk med hvitløk. Ei brødskive sunda (for det er jo så sunt) og selvfølgelig en hel asjett med div appelsin frukter der skal hjelpe mot Nils sin vitamin mangel. 

(Innlegget ble redigert 24.05.19 11:45)

zephyrus
24.05.19 14:49
Oslogg123: Karl og Co er mye bedre.

Er mye morsommere skuespillere i Karl og co.

Men det går nesten bare ut på det samme hele tiden. At Ulf kommer til morgenkaffe og at Karl møter forretningsforbindelser f.eks.

Karl og co er ingen dårlig serie, men blir litt ensformig. I Mot i brøstet blir det litt mer variasjon.

(Innlegget ble redigert 24.05.19 14:50)

Thecokeman
ThecokemanInnlegg: 23090
24.05.19 15:05

"Rart" jeg ikke har fått med meg denne tråden, har vel sett alle episodene 20 ganger (om ikke mer....). Suverent beste TV-underholdning noensinne. Fortsatt ser jeg en episode eller tre daglig. 

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 3573
24.05.19 19:04

Thecokeman: "Suverent beste TV-underholdning noensinne."

Favoritten min av norske serier. Har sett alle episodene mange ganger selv, men ler fortsatt så tårene triller.

Eivinder
EivinderInnlegg: 1103
24.05.19 22:23
zephyrus: Men det går nesten bare ut på det samme hele tiden. At Ulf kommer til morgenkaffe

Og det er til gjengjeld akkurat like morsomt hver gang.

PotetFlak
PotetFlakInnlegg: 439
04.06.19 00:39
Oslogg123: Karl og Co er mye bedre.

Aldri vært fan av MIB.....men kommer det ny utgivelse av Karl & Co på dvd så kjøper jeg den nok.
Spesielt nå som den ikke går på tv lengre.

Oslogg123
Oslogg123Innlegg: 858
04.06.19 13:22

Synd vi aldri fikk sett Magda

fruitman
fruitmanInnlegg: 881
04.06.19 15:12
Oslogg123: Synd vi aldri fikk sett Magda

-"Magda for faen!? Da må vi jo støpe hele dritten i betong jo"

Frank.N.Steen
05.06.19 15:33

Blitt en god del episoder på rekke og rad siste tiden, og er vel nå kommet snart oppunder sesong 4. De julerelaterte dobbeltepisodene var jo smått komiske, spesielt "pyntingen" av juletreet i stua. 

Ellers er det stadig vekk interessant og morsomt å følge med matvanene og ikke minst varene som gutta handler inn og spiser. Tenker på hvordan artiklene har forandret seg med årene (ikke at det er uvanlig) og blir jo veldig nostalgisk av å se de gamle Idun ketsjup/sennep flaskene der var jo mye mer massive i størrelse og utseende. 

Leste i en nyere artikkel der Sven Nordin ble intervjuet angående karakteren Nils og at han stadig vekk blir spurt om hvor mye seigmenn han spiste og hvor mange litervis med cola det gikk med under sendingene.

Nordin innrømte at spesielt potetgullet gikk det mye av, også da grunnet at han fikk sitt eget (eller Nils da) potetgullmerke (tror også "dama" hans, Hilde Lyrån endte opp med ei potetgull pose på nittitallet). Og han var tydelig og klar på at skulle hans ansikt pryde ei slik vare måtte den godkjennes av ham selv, og det gjorde det visst også. 

Er det forresten noe nytt rundt Tore Ryen? Husker det var en del triste nyheter om at helsa hans var ganske dårlig i fjor høst, men håper jo at han er i bedre forfatning nå.

(Innlegget ble redigert 05.06.19 15:33)

zephyrus
12.06.19 02:27
Frank.N.Steen: De julerelaterte dobbeltepisodene var jo smått komiske, spesielt "pyntingen" av juletreet i stua.

Enkeltepisoden der de feirer jul er ikke noe å skryte av. Het vel "O jul med din glede" om jeg ikke husker feil.

Dobbeltepisoden er derimot en del av jula for meg! Den er knallmorsom. Men enkeltepisoden der det er julefeiring var vel i en av de siste sesongene.

Men slik er det vel med de fleste TV-serier som varer en god stund. Blir bare dårligere og dårligere etter hvert...

Frank.N.Steen
12.06.19 14:49

Har ei bok om Mot i Brøstet (utgitt i 1996 og ble sluppet i forbindelse med feiringen av seriens 100 første episoder). En del interessant info (ikke lest hele) og der til min store overraskelse fikk så opplyst at på det meste lå serien hestehoder foran noen av datidens største tv-suksesser (X-Files, NYPD Blue og Seinfeld) av hva TV 2 sendte på første halvdel av 90-tallet, og Mot i Brøstet grusa dem med flere hundre tusen seere og der selv reprisene dro oppunder nærmere en halv million i gjennomsnitt. 

Ganske vanvittige tall, og joa man kan si mangt og mye om Tore Ryen og gjengen men det står jo likevel respekt av slikt. TV2 var vel også på den tiden selverklært "underholdnings eksperten" eller noe slikt, og forventet vel aldri at en norsk sitcom skulle gjøre det så bra.

(Innlegget ble redigert 12.06.19 14:50)

Kumite
KumiteInnlegg: 6372
13.06.19 23:28

Både Mot i Brøstet og Karl og Co er ganske gøyale serier. Med karakterer som Nils, Karl, Smestad og Ulf så må det bare funke.

Karl Den Tredje derimot er rimlig skrøpelig.

zephyrus
14.06.19 01:30
Kumite: Karl Den Tredje derimot er rimlig skrøpelig.

Tenkte å gi den serien en sjanse når den startet i sin tid selv om jeg mistenkte at det ville bli en flopp. Men det var så ræva at jeg skrudde av TV`en etter 5 minutter av første episode.

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 23565
14.06.19 01:36
Kumite: Både Mot i Brøstet og Karl og Co er ganske gøyale serier. Med karakterer som Nils, Karl, Smestad og Ulf så må det bare funke.Karl Den Tredje derimot er rimlig skrøpelig.

Støtter den vurderingen 100 %.

Fjøsbonden
14.06.19 01:37
Oslogg123: Synd vi aldri fikk sett Magda

Ja...hadde mange våte drømmer om henne

kansas00
kansas00Innlegg: 21648
14.06.19 16:30
Frank.N.Steen: En del interessant info (ikke lest hele) og der til min store overraskelse fikk så opplyst at på det meste lå serien hestehoder foran noen av datidens største tv-suksesser (X-Files, NYPD Blue og Seinfeld) av hva TV 2 sendte på første halvdel av 90-tallet, og Mot i Brøstet grusa dem med flere hundre tusen seere og der selv reprisene dro oppunder nærmere en halv million i gjennomsnitt.

Med tanke på at MIB var et sånn program alle generasjoner så synes jeg ikke det var så overaskende. Også med tanke på at det gikk på norsk. Husk at selv på 90-tallet da det gikk så var det fremdeles dårlig med engelskkunnskaper blant de eldre generasjonene og de yngste. Gikk vel også på gunstigere tidspunkter.. husker ikke, men tror det muligens gikk 19.30 (?) altså rett etter dagsrevyen så må ha vært rimelig primetime den gangen.

Fjøsbonden
15.06.19 12:21
fruitman: Ser på Karl og Co ofte, men det er dessverre få episoder. Håper det kommer på DVD, for tror ikke alle episodene ligger på YouTube, og det er håpløst å finne det andre steder.

Er for lengst ute på DVD som komplett samling.

(Innlegget ble redigert 15.06.19 12:21)

mashadar2
mashadar2Innlegg: 15027
15.06.19 23:05
Frank.N.Steen: også da grunnet at han fikk sitt eget (eller Nils da) potetgullmerke (tror også "dama" hans, Hilde Lyrån endte opp med ei potetgull pose på nittitallet).

Husker at jeg likte Nils-potetgullet ganske godt (tror det var grillkrydder eller noe liknende på det). Det var ikke potetgull, men peanøttringer som ble frontet av Trine (Hilde Lyrån), en rød pose husker jeg.

Var stor fan av Mot i brøstet da det gikk på 90-tallet, men for min del har nok ikke humoren tålt tidens tann (da har nok Karl & co holdt seg bedre). I 6.klasse var vi til og med på klassetur til Oslo der vi var publikum under innspillingen av en episode. Dette var i 1997, så det var nok en av de siste sesongene. Fikk en liten poster som alle skuespillerne signerte etterpå. Har den nok fortsatt liggende et eller annet sted, men husker ikke hvor. Husker også at jeg hadde en MIB VHS-kassett som kom ut i forbindelse med 100-episoders-jubileet, med intervjuer av skuespillerne og høydepunkter fra de første 100 episodene.

zephyrus
26.06.19 14:19

Har nettopp sett på episoden "Kryss på linjen".

En av de første episodene i epoken der trioen prøver å tjene penger på noen tvilsomme gode, gamle teletorgtjenester.

Knallmoro!!!!!

Frank.N.Steen
26.06.19 15:15
zephyrus: der trioen prøver å tjene penger på noen tvilsomme gode, gamle teletorgtjenester.

Minnet meg litt om hvordan Cosmo Kramer i Seinfeld forsøkte seg (nokså uheldig) som kinoprogram ekspert over telefon, og det endte jo med total fiasko det også.

(Innlegget ble redigert 26.06.19 15:15)

zephyrus
27.06.19 03:12

"Formål ekteskap".

Var moro før Karl startet opp firmaet sitt og de prøvde forskjellige måter å tjene penger på...:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg