Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Superheltserie-tråden

NYTT TEMA
jonas

jonas
24.05.15 21:04

Lever vi i superheltenes tv-gullalder? Superheltserier er blitt så populære at stadig flere popper entusiastisk opp, effektmakeriet er blitt troverdig nok til ukentlig produksjon og mettheten har ennå ikke satt inn. For oss som er over snittet glade i slike serier er det iallefall meget moro å følge med. Men det kan bli uoversiktlig, spesielt siden flere av seriene deler univers hvor karakterene besøker og hjelper hverandre og nye spin-offs er på trappene. 

Tenkte denne tråden kunne være et forsøk på å samle diskusjonene i en stor tråd. Greit å ha en tråd for å diskutere hva alle bedriver i sine ulike serier. Og for å komme med nye tips.

La oss starte med å oppsummere hvilke serier som er i gang eller kommer snart. Naturlig å dele inn i de to store navnene, DC og Marvel, og så supplere med uavhengige serier.

(Innlegget ble redigert 17.09.15 01:37)

jonas

jonas
24.05.15 21:05

DC:

Arrow: Oliver Queen, styrtrik playboy som bekjemper skurker på fritida. Og har en liten hærskare hjelpere. Er akkurat ferdig med sesong 3. 
Flash: Barry Allen utsettes for atomulykke, får superfart og bekjemper superskurker. Bor i nabobyen(?) til Arrow-gjengen. Har vært 2-3 crossover episoder der Arrow og Flash har møttes. Har mer superkraft-fokus enn Arrow. Og mer humor. Nettopp ferdig med sesong 1.
Gotham: Batman-serie uten Batman. Handler om Jim Gordons innsats i Gotham mens Bruce Wayne var bare barnet. Altså satt i fortida eller no. Tror ikke denne er ment som en del av DCs tv-serie-univers.
Supergirl: Kusina til Supermann. Med stort sett samme funksjon som han. Men morsommere? Supermann eksisterer iallefall i hennes univers, men det er vel usikkert om serien kommer til å være i samme univers som Arrow og Flash. Sesong 1 kommer til høsten, pilotepisoden ble nylig lekket på de unevnelige sider.
DC's Legends of Tomorrow: DCs nye storsatsing hvor de samler et superhelt-team med avhoppere fra Arrow og Flash. Teamet skal ledes av en tidsreisende og bekjempe superskurker i fortid og fremtid. Kommer i 2016.

Marvel:

Agents of SHIELD: Var vel Marvels første egenproduserte tv-serie? Handler om agentene som rydder opp i problemene som oppstår i en verden hvor superhelter har begynt å dukke opp. Deler samme univers som Marvel-filmene. Nettopp ferdig med sesong 2.
Agent Carter: Agent Peggy Carter dukket første gang opp i den første Captain America-filmen. Har fått egen tv-serie om livet som kvinnelig, hemmelig agent på 1950-tallet. Fikk en kort førstesesong, nylig bekreftet ny sesong til etter nyttår.
Daredevil: Den første serien i Marvels forholdsvis ambisiøse Netflix-satsing. Ble sluppet i helhet i april. Handler om den blinde advokaten Matt McMurdock som bruker supersanser til å bekjempe hverdagskriminalitet. Har fått bekreftet sesong 2.
Andre Netflix-serier: I tillegg til DareDevil skal Marvel slippe seriene AKA Jessica Jones, Luke Cage, Iron Fist og Defenders. De tre førstnevnte introduserer heltene fra titlene, sistnevnte blir serien der alle 4 samles for å bekjempe en større motstand. AKA JJ kommer vel til høsten, usikker på hvor kjapt de andre kommer.

Andre serier:

Constantine: Basert på tegneserien fra Vertigo. Om magikeren John Constantine som reiser rundt i USA for å bekjempe «The rising darkness» eller no. Fullførte første sesong, fikk vel ikke fornyet tillit hos kanalen som sendte så sesong 2 ligger foreløpig på is tror jeg.
Heroes reborn: TV-serien Heroes gikk på tv fra 2006. Gjennoppstår nå som Heroes reborn. Mange gamle og kjente ansikt skal være med. Kommer høsten 2015.
Powers: Basert på tegneserien med samme navn, handler om politi-folk som etterforsker superhelt-relatert kriminalitet. Er vel, spesielt nok, produsert av Playstation og sendes via deres online-tjeneste. Har vel sendt 1 sesong og truer med å komme tilbake med mer.

Hohei, det er de jeg kommer på i farta. Gjerne suppler med flere om jeg har glemt noen. Kommer det noen bra i sommer?

Ellers blir det vel lite å diskutere mellom sesongene. Får holde tråden på lunk til høsten når det sparker løs igjen.

(Innlegget ble redigert 24.05.15 21:07)

jonas

jonas
03.08.15 12:31

Lite tv-titting og serier på sommerstid. På tide å se mot høsten. Mener det er disse datoene som gjelder for når seriene starter på:

Arrow: 7.oktober
Flash: 6.oktober
Gotham: 21.september
Supergirl: 26.oktober
Agents of Shield: 29.september
Heroes reborn: 24.september

I tillegg kommer Aka Jessica Jones før jul en gang.

TopOfTheWorld

TopOfTheWorld
03.08.15 22:04

Arrow,Flash og Legends of Tomorrorw crossover episodene kommer til å bli nydelig. Gleder meg

TopOfTheWorld

TopOfTheWorld
03.08.15 22:05

Ikke Superhelt, men IZombie er fra DC comics, bra serie det også.

jonas

jonas
12.08.15 23:42

Constantine er begravd som egen serie, han skal dog få en gjesteopptreden i neste sesong av Arrow. Som om ikke det var nok med metahumans og mystiske ninjaorganissjoner, nå blir det reinspikka magi. Moro. 

TopOfTheWorld

TopOfTheWorld
15.08.15 15:26
jonas: Constantine er begravd som egen serie, han skal dog få en gjesteopptreden i neste sesong av Arrow. Som om ikke det var nok med metahumans og mystiske ninjaorganissjoner, nå blir det reinspikka magi. Moro.

Jeg likte ikke Constantine i det hele tatt, men blir kult å se han i Arrow.

quentez

quentez
15.08.15 18:31
jonas: Lever vi i superheltenes tv-gullalder?

Ja, det er et helvete for oss som ikke har noe til overs for dette superhelttullet.

jonas

jonas
16.08.15 23:17

Et helvete faktisk. Nå er det da temmelig mange serier uten superhelter også. Skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være noe problem. Jeg synes reality-tv er tull. Men det gjør ikke livet mitt til noe helvete. 

TopOfTheWorld

TopOfTheWorld
17.08.15 20:14
quentez: Ja, det er et helvete for oss som ikke har noe til overs for dette superhelttullet.

Så ikke se på det da...

Mister_Morisette

Mister_Morisette
21.08.15 00:51

Oh yes, indeed! Det kunne ikke vært mere tydeligere, noe som bekreftes i antall superheltfilmene som lages.

jonas

jonas
16.09.15 17:49

Nærmer seg sesongstarter nå. Hurra. For å korte ned ventetida, her er noen trailere:

Gotham
Heroes reborn
Agents of Shield
The Flash
Arrow
Supergirl

Bygdetrollet

Bygdetrollet
22.09.15 17:12

Gullalder vil jeg ikke si, siden det bare er søppel de spyr ut. 

Men det er tydelig at det superhelter som er i vinden, i allefall hos de mindre tv-selskapene.

jonas

jonas
09.10.15 13:49

Nå er vel de fleste seriene startet opp så greit å dra opp tråden igjen. Venter fremdeles på Supergirl. Og Jessica Jones, men den er jo Netflix-serie så der slippes hele sulamitten i en smekk. 20.november mener jeg det er.

Hva synes superhelt-nerdene så langt? Agents of Shield er vinneren hos meg sålangt. Liker at det er mange agenter og karakterer med ulike problemer og fortellinger. DC-seriene blir mest fokusert rundt den ene helten føler jeg. 

TopOfTheWorld

TopOfTheWorld
11.10.15 14:33

Av de jeg ser på er disse favorittene mine

1. Arrow 
2. Gotham 
3. Flash 
4. Daredevil 
5. Heroes Reborn

Kommer til å se på Supergirl og Legends of Tomorrow når de begynner. 

tooommm

tooommm
11.10.15 15:57

Helt klart. Mange gode serier for tiden og flere lovende kommer etter hvert. Serien jeg ser mest fram til er Jessica Jones, og alle ep. kommer om en knapp mnd. Ellers er Agents of Shield favoritten her, men har ikke fått begynt på sesong 3.

jonas

jonas
17.10.15 21:18

Jøss, oppdaget nå at Heroes Reborn går på Viasat4 på lørdagskveldene. Episode 4 i kveld i følge boksen min, den ble vel sendt torsdagskveld i USA. Så det er i grunn imponerende kjapt levert fra Viasat-folkene.

tooommm

tooommm
18.10.15 10:23
jonas: Jøss, oppdaget nå at Heroes Reborn går på Viasat4 på lørdagskveldene. Episode 4 i kveld i følge boksen min, den ble vel sendt torsdagskveld i USA. Så det er i grunn imponerende kjapt levert fra Viasat-folkene

Skulle ønske de gjorde det samme med Agents of Shield, men ser dessverre ut som de venter til neste år med den. Så da blir det å bruke andre alternativer.

Når det gjelder Heroes, så ser jeg den får veldig dårlige kritikker fra anmelderne og folket, så står over den foreløpig.

jonas

jonas
26.10.15 20:31
tooommm: Når det gjelder Heroes, så ser jeg den får veldig dårlige kritikker fra anmelderne og folket, så står over den foreløpig.

Jeg synes den er ganske god. Internett-kritikk tar jeg med en solid dose salt, det virker som om de som misliker ting skriker mye høyere enn de som liker. Allerede etter andre episode begynte internettet å sutre over at de ikke forstod handlingen og at ikke alt var forståelig. Siste episoden var knallbra. De fleste trådene som er lagt ut har begynt å samle seg og dra samme retning. Blir spennende tror jeg.

jonas

jonas
05.11.15 23:02

Moro med gjensyn med John Constantine i nyeste Arrow.

K-dawg

K-dawg
06.11.15 23:21

Har ikke Netflix snakket om en mulig Punisher tv serie? Først skal han iallefall medvirke i sesong 2 av Daredevil. 

solimor

solimor
08.11.15 09:33
K-dawg: Har ikke Netflix snakket om en mulig Punisher tv serie?

Vel Punisher er awsome, men hans balanse er meget vansklig jeg vil heller se han i bi roller i Daredevil hvor han går meget lang og setter andres moral på prøve pr nå.

Helt klart på sikt vil jeg si det er awsome om vi får en Marvel Knigth story line hvor Punsher og DD må samarbeide det er alltid intresang å se utspille seg, men Solo føler jeg Puncher har for litte å bringe til en serie pr nå

jonas

jonas
08.11.15 10:03

Vil anta at Punishers tv-fremtid er avhengig av publikums mottakelse av han i DD. Hvis han fungerer der er det vel mer aktuelt. Har lest noen løse rykter om at Marvel vurderer å droppe Iron Fist-serien og heller gå for Punisher. Håper ikke det, har sansen for IF. 

-k9b_

-k9b_
09.11.15 14:49
jonas: Flash:

Den absolutt teiteste superhelten som noensinne har eksistert. 

Speed-force er som ut av fengsel-kort. En superhelt som totalt ignorerer alt som har med fysikk å gjøre i veldig mye større grad enn en tradisjonell OP kar som Superman.

Dette er så teit

Vibrerende hånd...

Så en bygning brant, heldigvis er Flash en lettlært kar.

Flash vs atombombe  Med den farten Flashy måtte beveget seg her så hadde han skapt et gigantisk svart hull som hadde slukt hele galaksen vår. 

Jada, andre superhelter fucker fysikkens lover osv. men ingen puler de så hardt som Flash. Det er så håpløst at jeg sliter med å finne ord på det.

Crabsen

Crabsen
09.11.15 15:16
-k9b_: Den absolutt teiteste superhelten som noensinne har eksistert.  Speed-force er som ut av fengsel-kort. En superhelt som totalt ignorerer alt som har med fysikk å gjøre i veldig mye større grad enn en tradisjonell OP kar som Superman. Dette er så teit Vibrerende hånd... Så en bygning brant, heldigvis er Flash en lettlært kar. Flash vs atombombe  Med den farten Flashy måtte beveget seg her så hadde han skapt et gigantisk svart hull som hadde slukt hele galaksen vår.  Jada, andre superhelter fucker fysikkens lover osv. men ingen puler de så hardt som Flash. Det er så håpløst at jeg sliter med å finne ord på det.

Den er en TV-serie kompis, det meste er lov her

Skal vi begynne å tenke på ting som er fysisk mulig å ikke kan vi jo begrave alle superheltserier, ingen superkrefter er i teorien mulig

Jeg personlig syntes Flash er en av de aller beste superheltseriene som har funnet veien til TV-skjermen, stor underholdning, god story, og fete skurker.

Var storfan av Arrow i starten, men etter å ha sett Flash fikk jeg en ny favoritt

-k9b_

-k9b_
09.11.15 15:19
Crabsen: Den er en TV-serie kompis, det meste er lov her Skal vi begynne å tenke på ting som er fysisk mulig å ikke kan vi jo begrave alle superheltserier, ingen superkrefter er i teorien mulig

Alt med måte. 

Noen er faktisk logiske innenfor sitt univers. Flash er helt usårbar og fullstendig ute av kontroll.

Crabsen

Crabsen
09.11.15 15:26
-k9b_: Alt med måte.  Noen er faktisk logiske innenfor sitt univers. Flash er helt usårbar og fullstendig ute av kontroll.

Joda naturligvis, men når jeg går inn for å se superhelt/sci-fi serier tenker jeg ikke på hva som går ann og ikke. Blir mye morsommere da av en eller annen grunn

Vet ikke om du har fått med deg Arrow, men det er jo en serie som faller litt mer under den kategorien du vil fram til. Dette før denne Magic-John dukket opp naturligvis

jonas

jonas
19.11.15 17:32
-k9b_: Flash er helt usårbar og fullstendig ute av kontroll.

Alle eksemplene dine er da hentet fra tegneserier. Tv-Flash er langt på nær så ute av kontroll som du sier det. De tar seg selvsagt store friheter med fysikken, men det er jo en naturlig del av sjangeren.

Personlig synes jeg vi bare må smile av slikt. Denne sesongen har vi forøvrig sett Captain Cold fryse laserlys. Og Supergirl som stoppet en elektrisk kortslutning ved å knekke ledningen. Herlig frekt.

Og ellers i superheltverdenen, i morgen slippes Jessica Jones løs på Netflix. Hadde jeg bare hatt fri fra kone og barn ville det blitt bingewatching.

jonas

jonas
03.12.15 21:51

Spenstig superhelt-uke dette. Nærmer seg halvsesongavslutning og da drar det seg til. Agents of Shield leverte kanskje sin beste episode sålangt? Flash og Arrow kjørte crossover som ble mer lapskaus enn indrefilét. Men morsomt.

Sveinboer

Sveinboer
03.12.15 22:29
jonas: Agents of Shield leverte kanskje sin beste episode sålangt?

Enig. Agents of S.H.I.E.L.D tar jo helt av nå. Digger denne sesongen :) Ward har gått fra å være den verste karakteren i serien (mesteparten av sesong 1) til å bli en av de beste.

Klikk for å gå tilbake til toppen