Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken tv-serie så du sist?

NYTT TEMA
Cabal

Cabal
18.01.21 10:01
LaGoeba: For å få med alle som ikke har sett alle filmene.  Serien har et budsjett på 225 millioner dollar, noe som er tidenes høyeste. Det kommer nok til å skje en del etterhvert.

Joda, det skjer vel noe. Bare synes dette var så unødvendig langt.

Vet ikke hvor mange som ikke har sett filmene som begynner på dette, OG holder ut mer enn to episoder. Selv om de var kortere enn en fis.

JOlsen

JOlsen
18.01.21 10:26

Ulven kommer

Det er en vond serie å se for en som har opplevd vold i hjemmet under oppveksten. Man kjenner igjen mye av handlingen. Men den er fantastisk bra laget. Gripende og veldig aktuell. 

LaGoeba

LaGoeba
18.01.21 10:40
Cabal: Joda, det skjer vel noe. Bare synes dette var så unødvendig langt. Vet ikke hvor mange som ikke har sett filmene som begynner på dette, OG holder ut mer enn to episoder. Selv om de var kortere enn en fis.

Det er ren butikk for Disney, jonas var litt inne på det i superheltserie-tråden her inne. Det er to ukers gratis prøve med Disney+, og det er nok mange som sjekker ut serien og det er derfor hele serien heller ikke blir lagt ut nå. Neste uke skjer det nok noe som skal få folk hektet. 

Det er kjedelig for oss som har betalt for ett år, men man får liksom ikke gjort noe med det heller. Jeg tror og mener at binge-vanene til seere har ødelagt mye av denne opplevelsen i tillegg.

Men man ser det samme mønster i The Mandolorian, hvor de følger mye av den samme modellen med å slippe episoder litt etter litt da Disney+ ble lansert. I The Mandolorian så har man også gjort Din Djarin veldig "dum", i form av at han ikke kan noen ting om Star Wars loren. Dette gjør at de kan forklare mye i serien for nye og gamle seere som ikke husker alt, og dermed blir Din Djarin en døråpner for resten av universet. Jeg tipper på at vi vil se det samme med WandaVision også, spesielt med tanke på at det kommer et lass med Marvel-serier fremover.

Så jeg gjentar man seg en siste gang, det er ren butikk fra Disney rundt Disney+, og det er en taktikk som har fungert så langt, kan man anslå pdd. 

LaGoeba

LaGoeba
18.01.21 12:03

Etter å ha sett de to første episodene av WandaVision så kan jeg virkelig ikke forstå kritikken. 

Virker som om at sesongen blir perfekt satt opp og akkurat så crazy og rart som det har blitt lovet at det skulle være. 

Elguaje

Elguaje
18.01.21 12:34
LaGoeba: Etter å ha sett de to første episodene av WandaVision så kan jeg virkelig ikke forstå kritikken.  Virker som om at sesongen blir perfekt satt opp og akkurat så crazy og rart som det har blitt lovet at det skulle være.

Enig. 

Synes at starten har vært meget lovende med to gode episoder så langt. Har heller ikke hatt noe mot 22-30 minutters episoder, siden episodene så langt har vært en klassisk sitcom som er spilt inn i studio med publikum, så episodene har passet den formelen. 

Så er det mulig at man får lengre episoder mot slutten hvis/når de bryter ut av den tilstanden(?) de befinner seg i nå.  

(Innlegget ble redigert 18.01.21 12:38)

LaGoeba

LaGoeba
18.01.21 12:51
Elguaje: Synes at starten har vært meget lovende med to gode episoder så langt. Har heller ikke hatt noe mot 22-30 minutters episoder, siden episodene så langt har vært en klassisk sitcom som er spilt inn i studio med publikum, så episodene har passet den formelen.  Så er det mulig at man får lengre episoder mot slutten hvis/når de bryter ut av den tilstanden(?) de befinner seg i nå.

Absolutt, og jeg likte veldig godt at jeg satt å tenkte at hu nabokona minnet meg helt sykt om Kitty i That´s 70s Show, og så har de fått med hu som kona til sjefen til Vision 10 minutter senere. 

Dette blir spoiler-ish, men ja, de som virkelig ikke har fulgt med vil vel ikke lese dette;

Det er tilstanden til Wanda, ja. WandaVision er lagt til etter Endgame, hvor som kjent Vision er død. Dette er nok hodet til Wanda som spiller henne et puss i et håp om å holde Vision levende for henne, samtidig som det er starten på "nedgangen" hennes, i form av en mental kollaps for å si det helt basic. Derfor er også de to episodene 100% i forhold til det jeg forventet. Jeg kjenner jeg er veldig usikker på hva folk egentlig forventet her. 

Det eneste spørsmålet jeg har her er hva The Beekeepers og S.W.O.R.D. sin rolle blir her, siden det virkelig ikke henger sammen med rollen deres i comic´sa. 

Nå har jo uansett Wanda startet å briste ut av "fasen", ved at alt har blitt fargelagt på slutten av episode to. 

WandaVision skal i tillegg være viktig for MCU sin nye fase, så det blir sinnsykt (pun intended) spennende å se hvor langt de tør å dra downfallet til Wanda her. 

Spoiler-ish slutt. 

Cabal

Cabal
18.01.21 17:41
Elguaje: Synes at starten har vært meget lovende med to gode episoder så langt.

Hva har vært så "bra" med de to episodene, sånn spesifikt? Skuespillet? Historien?

De er nødvendigvis ikke dårlige, serien sett under ett, men det er jo en intro på hittil to episoder til Wandas knipe (antar jeg). Det blir nok mer. Selve sitcom-biten gir meg bare ingenting, så jeg skjønner ikke "hypen" :) Kan godt hende det blir spennende og spektakulært (skulle bare mangle), men denne oppbyggingen likte jeg bare ikke.

trøndergutten

trøndergutten
18.01.21 20:16

Jeg har blitt hektet på How I met your mother igjen! Jeg har sett alt en gang før + sett enkeltepisoder innimellom, men nå sluker jeg alt på nytt. Jeg tror det er min guilty pleasure tv-serie. 

KapteinMark

KapteinMark
18.01.21 20:21
JOlsen: Ulven kommer Det er en vond serie å se for en som har opplevd vold i hjemmet under oppveksten. Man kjenner igjen mye av handlingen. Men den er fantastisk bra laget. Gripende og veldig aktuell.

Absolutt severdig og gode skuespillere!

Virker realistisk og det får frem hva den enkelte familie og barnevern står ovenfor. Sannheten er ikke alltid sort/hvitt.

Kubala

Kubala
18.01.21 23:06
JOlsen: Det er en vond serie å se for en som har opplevd vold i hjemmet under oppveksten. Man kjenner igjen mye av handlingen. Men den er fantastisk bra laget. Gripende og veldig aktuell.

Dansk drama er på sitt sedvanlige høye nivå med denne syntes jeg. De lager utrolig bra serier med jevne mellomrom, og denne var brennaktuell. Skikkelig berg-og-dal-bane.

Kubala

Kubala
18.01.21 23:20

A Plot Against America (HBO) 
5/6
Boka er jo fra yngste sønn Phillips POV, men syntes David Simon og Ed Burns lager en svært god fortelling på 6 episoder. Selv om man vet at akkurat denne historien er kontrafaktist siden fascismen aldri kom til makten i USA 1940, så er det jo kvalmt å se på hvor skremmende det er med slike bevegelser. Aktuell ifbm med Donald Trump og scenene i statene om dagen. Bygd om sakte, men sikkert og blir med det enda mer guffen jo lenger ut i serien man kommer. Horror/thriller. Zoe Kazan er en fryd for øyet.

The Terror (Amazon Prime) sesong 1

5/6

Gav den en sjanse etter å ha sett en Twitter-anmeldelse. For en sterk cast. Ciaran Hinds, Tobias Menzies (eller Cæsar og Brutus, da) + MVP Jared Harris som legendariske kapteiner sendt av det kongelige britiske admiralitetet for å finne the North Passage i 1845. Historisk kjent som Franklin-Ekspedisjonen. 

Hadde aldri hørt om historien, men dette var svært severdig. Kjente en liten eim Band of Brothers-følelse over brorskapet de sjømennene hadde når de ble nødt til å overvintre i pakkisen flere år. 

LaGoeba

LaGoeba
18.01.21 23:45
Cabal: Om de/hun er "fanget" et sted på noe vis, så bruk 5 minutter på det, og gå videre.

Bare lurer her, men har du egentlig fått med deg plottet for serien i forkant? 

For kritikken virker veldig skivebom til tider, uten at jeg sitter med noen fasit for hånden selvsagt, siden det vil være umulig å spå hvor Marvel ønsker at serien skal gå, utenom at den skal legge grunnlaget for den nye Doctor Strange filmen og fase 4 i MCU.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
19.01.21 11:10

Last of the Mohicans (1971)

Britisk miniserie på 8 episoder, der visstnok følger boken mye tettere enn Michael Manns filmklassiker gjør. Noe som jo kom som ei stor overraskelse, ettersom man kun har nevnte film å gå ut i fra, så her var det mange hendelser som var meget annerledes, men ikke av typen der nødvendigvis gjorde tv-serien noe svakere av den grunn. Faktisk likte jeg det, og hadde blitt rart om ting skulle plutselig forandret seg, med tanke på relasjoner/forhold slik 1992 filmen virket å ta seg ganske så store friheter å forandre på. 

Serien åpnet litt små-billig. Der settene, kostymene og parykkene så ut som noe fra et teaterstykke. Men det tok ikke lange tiden før man glemte det, og der historien og skuespillet definitivt tok over, og ble ganske så spennende og velspilt til tider, selv om da 8 episoder ble kanskje noe i det lengste.

For meg, så var det ingen tvil om at skurken Magua (Phillip Madoc) er den som holder showet i gang, og dominerer så og si hver bidige scene. Aldri for et sekund, tenkte jeg noe særlig over at det var en hvit mann, som sto bakom, selv om enkelte av skuespillerne som spilte indianere virket å slite noe med å dekke over sin erkebritiske aksent.

Må ha vært en ganske så kald produksjon/filming, ettersom størsteparten av utescenene visstnok ble gjort i Skottland, og ettersom samtlige fløy rundt med knapt med klær på kroppen, så antar jeg at regissøren må ha vært glad det ikke var mye regn, for da ville jo all sminken ha rent godt nedover ansikt og kropp. 

Alt i alt, sloss og kampscenene kan selvsagt ikke matche intensiteten og råheten i nevnte Michael Mann film, men jeg synes det var vel utført, og selv om DVD kopien min ikke var all verden, med tanke på bilde og lydkvalitet, ingen tekst heller, bidro ikke til å gjøre det særlig bedre. Men, jeg ble underholdt, og mulig at den kan bikke opp et halvt hakk ved senere besøk.

6,5/10 

Machine_Head

Machine_Head
19.01.21 12:28
LaGoeba: downfallet til Wanda

Er det noen spekulasjoner om eller tror du at hun kommer til å ha en villain-rolle i Doctor Strange Multiverse of Madness? Da ble den plutselig langt mer interessant for min del, aldri brydd meg særlig om Wanda som en protagonist. 

LaGoeba

LaGoeba
19.01.21 12:48
Machine_Head: Er det noen spekulasjoner om eller tror du at hun kommer til å ha en villain-rolle i Doctor Strange Multiverse of Madness? Da ble den plutselig langt mer interessant for min del, aldri brydd meg særlig om Wanda som en protagonist.

Det er det absolutt. Det går veldig mange spekulasjoner om at WandaVision vil bygge opp til House of M storylinen. Det er så klart noen ting som taler mot, som feks at man ikke har Charles Xavier som faren til Wanda, men dette er jo ikke noen store problemer som vil sette Marvel Studios i en veldig stor knipe. 

Vision sitt dødsfall foran øynene til Wanda i Infitity War er nok uansett noe som har satt henne helt ut, noe man også fikk en bitteliten smakebit av i Endgame i «you took everything from me» sekvensen mot Thanos. Om hun går full villain, eller om Marvel bruker denne storylinen som en slags redemption arc er ikke lett å si. Hun har jo tross alt blitt brukt i svært liten grad så langt, og vi har ikke sett hvor sterk hun egentlig er tidligere i MCU føler jeg.

Tror den uansett vil ha veldig mye å si i forhold til hvordan Marvel vil introdusere mutanter i fase 4. 

Det er mye spekulasjoner og tipping, men jeg er fast bestemt på at denne løsningen ser veldig bra ut. Det å bruke en fem minutter, eller kun én episode på en halvtime til dette, hadde vært ekstremt feil. En episode i dette formatet på en time tror jeg også hadde blitt for langt.

Som nevnt så tror jeg binge-vanene til seere har ødelagt mye for denne sakte oppbygningen vi nå ser.

Elguaje

Elguaje
19.01.21 14:20
Cabal: Skuespillet? Historien?

Synes begge de to tingene har vært bra. Har generelt likt hele stemingen serien har skapt etter to episoder, så får man se hvordan det utvikler seg de neste ukene. 

adroit07

adroit07
19.01.21 14:52

Dark S2 9,6/10

Er riktignok noen småting som burde trukket ned litt men jeg nok bare i rett modus da jeg så det.

Fyrer opp siste sesong i kveld.

adroit07

adroit07
19.01.21 14:55

Noen som vet hvor man kan se Hannibal med Mads Mikkelsen?

Sliter også med å finne Its always sunny noe sted.

Orker ikke laste ned med ræva kvalitet hvis det finnes andre steder.

Astonstian

Astonstian
19.01.21 15:38
adroit07: Sliter også med å finne Its always sunny noe sted.

Viaplay har 13 sesonger.

0gg0

0gg0
19.01.21 15:44
adroit07: Fyrer opp siste sesong i kveld.

Synes siste sesong ble litt småtraurig etter hvert. Ser ut som om karakterene er drevet av en slags merkelig stirrekonkurranse. 

Spesielt hovedpersonen. (Jonas.)

adroit07

adroit07
19.01.21 16:59
Astonstian: Viaplay har 13 sesonger

Strøkent - takker!

Elguaje

Elguaje
19.01.21 18:28
adroit07: Noen som vet hvor man kan se Hannibal med Mads Mikkelsen?

Hvis du har VPN er det på den amerikanske og canadiske Netflixen. 

Ingen norske streamingtjenester som har serien dessverre. 

(Innlegget ble redigert 19.01.21 18:29)

JOlsen

JOlsen
19.01.21 20:41
Kubala: Dansk drama er på sitt sedvanlige høye nivå med denne syntes jeg. De lager utrolig bra serier med jevne mellomrom, og denne var brennaktuell. Skikkelig berg-og-dal-bane.

Virkelig bra drama. En merkelig mor som virker utrolig svak. Utrolig aktuelt, spennende å se hva barnevernet gjør. Griper de inn for sjeldent? Noe av det beste på lenge. 

Fpladdden

Fpladdden
19.01.21 23:16

Jeg synes de to første sesongene av Dark var helt fantastiske. Sesong tre var desverre en gigantisk implosjon. 

Problemet var muligens at serien hadde utrolig mange tråder som måtte knytes sammen, og med tissreiseaspektet ble det nærmest umulig å samle alle trådene og avslutte historien på en måte som rettferdiggjorde grunnlaget som var lagt.

Alikevel en serie jeg koste meg stort med og som kan sees i sin helhet utelukkende pga av det høye nivået i de to første sesongene.

Fernandovonarb

Fernandovonarb
21.01.21 12:17

Alex og  Aune på Bleik.

Denne serien hadde gått meg hus forbi, siden den tydeligvis hadde gått på Zebra. Dukket opp som forslag på sumo og ble nysgjerrig på hva det var. Alex Rosen skuffer ikke, og ikke Aune Sand heller for den del. 

Bleik er et av mange nydelige plasser som finnes i Norge, og Alex mener det er den absolutt peneste. I tillegg er det i Nord-Norge med all den fine naturen som hører med på kysten der. De menger seg med lokalbefolkningen i en måned, og for Aune som jeg mistenker er en bygutt av definisjonen, ble det mye storslåtte opplevelser.

Bleik er herved et av mine feriemål. Jeg følte en sterk trang til å besøke stedet. For noen mennesker, og for en natur. Helt nydelig.

Litt merkelig at denne ikke gikk på hovedkanalen til Tv2. Det var en storslått filming/produksjon, og håper den havner der til slutt. Det fortjener den. 

9/10

Fpladdden

Fpladdden
21.01.21 14:23

Har alltid likt Alex Rosen, men Aune Sand er en ekstremt slitsom type. 

Så kun ett par episoder og synes mest de var ett utstillingsvindu for Marianne Aulies "kunst". 

At Bleik er fantastisk vakkert kan alle være enig i.

GreySerpent

GreySerpent
21.01.21 14:29
Fernandovonarb: De menger seg med lokalbefolkningen i en måned, og for Aune som jeg mistenker er en bygutt av definisjonen, ble det mye storslåtte opplevelser.

Vokst opp på Hvaler. Storslått kyst bør vel ikke imponere han så mye.

Men han er av typen som alltid snakker i store bokstaver da.

Cabal

Cabal
21.01.21 14:39

Har nettopp tatt opp igjen sesong 3 av Star Trek Discovery. Jeg var ganske stor fan av sesong 1, litt mere mehhh i sesong 2, og nå i sesong 3 har jeg falt mer ut, og hatt en pause en stund. Når jeg nå begynte på igjen var jeg bare irritert. Hun som spiller Michael hvisker nesten hele tiden, og jeg får fnatt av det. Det der multidimensjonale greian med hun Georgiou er bare dust. Og at disse onde Terran eller hva de heter farger håret svart og tar på øyeskygge er også kun irriterende. Nei, jeg skal se ferdig siste episoden, og så tror jeg at jeg ikke gidder neste sesong. Får satse på Picard ses 2. 

Deila

Deila
21.01.21 15:39

Noen som har sett The Purge? Snart ferdig med sesong 1 og må si at det bare er sjukt spennende og bra. 

LaGoeba

LaGoeba
21.01.21 15:41
Deila: Noen som har sett The Purge? Snart ferdig med sesong 1 og må si at det bare er sjukt spennende og bra.

Datt av i sesong 1. Syntes at det var litt vel mye hopping mellom alt til tider. Kanskje jeg må plukke opp tråden igjen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg