Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Re-dubbing av Mummitrollet?

NYTT TEMA
EvilEivind
EvilEivindInnlegg: 1092
02.12.17 03:45

Når tegnefilmserien av I Mummidalen først ble vist på TV-en og når jeg så serien som barn, så var det Trond Brænne som hadde stemmen til Mummitrollet.

Når jeg senere har villet se på noen episoder for å mimre, så har jeg blitt forferdet over at Mummtrollet plutselig har en ny annen! Og ikke bare en annen stemme, men Hemulens stemme. Og Hemulen har blitt gitt en ny stemme. Jeg tror dette er Bjørn Jenseg, som først har stemmen til Hemulen og deretter Mummitrollet.

Jo, stemmebytter skjer jo av og til ettersom noen skuespillere får andre forpliktelser (og i verste fall går bort). Men litt uvanlig å bytte om på stemmer, at en karakter får en annens stemme, som er totalt ulik. Dessuten er jeg sikker på at de gikk tilbake og faktisk re-dubbet/omdubbet de gamle episodene! Jeg husker klart og tydelig at det var Trond Brænne som hadde stemmen til Mummitrollet i f.eks. episoden "Trollmannens hatt". Men når jeg har sett den senere (på YouTube, i NRKs nett-arkiv, og på DVDer/VHSer jeg har fått tak på), så har det vært Hemulens stemme, altså Bjørn Jenseg.

Heldigvis har de ikke re-dubbet langfilmen Kometen kommer, og her hører vi Trond Brænne som Mummitrollet (og originale Sniff, som jeg mener hadde en lignende skjebne med re-dubbing). Se en trailer her.

Så jeg lurer, er det noen som kan bekrefte at det faktisk var Trond Brænne som var det originale Mummitrollet her i Norge, og at de spilte inn den nye stemmen på gamle episoder?

Og bonus hvis noen kan si hvorfor dette ble gjort, og hvor man kan få tak i episodene med de originale stemmene.

theturntable1985
theturntable1985Innlegg: 9
09.04.20 15:07

Hei! Vet at dette er en gammel tråd, men det stemmer at det ble en redubbing. Jeg leter intenst etter den første versjonen, men den er vanskelig å få tak i. 

charlie27
charlie27Innlegg: 5407
09.04.20 15:30

Er ganske sikker på at Trond brænne var den første til og gi stemme til Mummitrollet. Aksel hennie har også gjort det en gang Men blir helt feil i mine ører :)  Ivar nørve skal være mummipappa, Lise fjeldstad mummimamma og Trond brænne mummitrollet. Og Svein Tindberg fortelleren :)

(Innlegget ble redigert 09.04.20 15:36)

theturntable1985
09.04.20 21:59

Helt enig med deg. Jeg leter intenst etter folk som har tatt opp denne serien da den gikk på TV med skikkelige stemmer. Det er ikke lett, men jeg har fått litt.

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 5274
10.04.20 10:41

De burde gi den ut på DVD i det minste , samme med Dogtanian og Willy Fog med norske stemmer :D

charlie27
10.04.20 11:59

Så ett klipp på YouTube der Svein Tindberg ikke var fortelleren,blir så feil det :) og stinky hadde stemmen til en mann, Gro Solemdal eller ingen sier jeg :)

theturntable1985
10.04.20 13:18

Husker du hvem som var Totiki?

charlie27
10.04.20 15:03

Måtte Google kom fram til unn Vibeke hol,Magnus Nilsen og Kari Ann grønsund.

https://m.youtube.com/watch?v=uxKiRwzn1tw Magnus Nilsen .

(Innlegget ble redigert 10.04.20 15:10)

theturntable1985
10.04.20 17:04

Husker du å ha sett serien på 90-tallet? De nye stemmene ble jo vist på TV fra og med 2003

charlie27
10.04.20 22:11

Ganske sikker på 90 tallet .

theturntable1985
11.04.20 11:15

Ok. Du har ikke tilfeldigvis noen gamle VHS-kassetter liggende med opptak fra serien?

charlie27
11.04.20 23:59

Har ikke dessverre. 

EvilEivind
26.04.20 17:11

Oi, plutselig folk som poster her! Hyggelig! Et par kommentarer.

Jeg er ganske sikker på at redubbingen skjedde alt en gang på 90-tallet, og ikke 2003. Har venner som er litt yngre men som mener de så på I Mummidalen med de "nye" stemmene senere på 90-tallet.

Et fåtall av episodene som er på DVD og VHS har Trond Brænne som Mummitrollet, og jeg har noen av disse. Men da er andre stemmer gjerne gale; har ikke funnet noen offisielle utgivelser hvor stemmene er 100% riktige i forhold til originalbesetningen.

Det virker som det er enda vanskeligere å finne episoder med den originale Sniff-stemmen, Helge Reiss. Tror ikke jeg har funnet en eneste episode blant kjøpefilmene så langt.

Unntaket er, igjen, Kometen Kommer, hvor jeg mener at alle stemmene er riktige (altså de samme som da NRK først viste serien).

Jeg er også selvfølgelig veldig interessert i å få tak på originalepisoder før redubben og stemmebytter.

(Innlegget ble redigert 26.04.20 17:12)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 29677
06.05.20 10:32
EvilEivind: Oi, plutselig folk som poster her! Hyggelig! Et par kommentarer. Jeg er ganske sikker på at redubbingen skjedde alt en gang på 90-tallet, og ikke 2003. Har venner som er litt yngre men som mener de så på I Mummidalen med de "nye" stemmene senere på 90-tallet. Et fåtall av episodene som er på DVD og VHS har Trond Brænne som Mummitrollet, og jeg har noen av disse. Men da er andre stemmer gjerne gale; har ikke funnet noen offisielle utgivelser hvor stemmene er 100% riktige i forhold til originalbesetningen. Det virker som det er enda vanskeligere å finne episoder med den originale Sniff-stemmen, Helge Reiss. Tror ikke jeg har funnet en eneste episode blant kjøpefilmene så langt. Unntaket er, igjen, Kometen Kommer, hvor jeg mener at alle stemmene er riktige (altså de samme som da NRK først viste serien). Jeg er også selvfølgelig veldig interessert i å få tak på originalepisoder før redubben og stemmebytter.

Interessant, denne tråden fikk meg til å gjøre en research både på nett og på kvist :)

Grunnen til at det er ulike dubber, ser ut til å være at noen dubbet bare for NRK, mens det var delvis andre som dubbet for VHS-utgavene. 
https://norske-dubber.fandom.com/no/wiki/I_Mummidalen(TV-serie)
Som det står i linken en ganske fast besetning i tv-versjonen, mer skifting i VHS-dubben. 
https://no.wikipedia.org/wiki/I_Mummidalen

Så kom jeg på at jeg overtok en del VHS-kassetter etter at en av mine tanter døde for noen år siden og der oppe på kvisten (overloftet)var det noen kassetter med Mummitrollet. 
Jeg fant 2 kassetter med opptak fra NRK 1 og det dreier seg vel mest om fra første sesong med denne orginalbesetningen med Trond Brænne, Lise Fjelstad, etc. Ca 6 timer, som vel blir en 16-17 episoder, kan jeg tenke meg. Et minus med dette er at bildekvaliteten ikke er 100% siden det er den gamle tv-antennen som sto for signalene.
Fant også en VHS-kassett, som het Snusmumrikken kommer tilbake. Denne har andre stemmer. Eneste årstallet som står på denne videoen er 1990, men det er jo produksjonsåret og ikke det året den ble utgitt.
Siden det er flere som ønsker å se dette, så ville det beste vært om jeg fikk lagt det ut på youtube? Dette er jo noe jeg har tenkt å gjøre med mye av de gamle opptakene, men har ikke blitt om hittil. Er det noen her som har forslag til beste og enkleste metode for å utføre dette?

(Innlegget ble redigert 06.05.20 10:40)

borbje
borbjeInnlegg: 19020
06.05.20 12:17

Artig tråd..

Ser at topic folkene prater om tråden her, koselig det 

EvilEivind
13.05.20 18:47
Eksberten: Siden det er flere som ønsker å se dette, så ville det beste vært om jeg fikk lagt det ut på youtube? Dette er jo noe jeg har tenkt å gjøre med mye av de gamle opptakene, men har ikke blitt om hittil. Er det noen her som har forslag til beste og enkleste metode for å utføre dette?

Oi, virker som du har en liten skatt der! Strålende!

En ting du kan gjøre, er å anskaffe et "capture card". Det finnes varianter man kan bruke for å koble en VHS-spiller til en datamaskin, så man kan ta det opp. Det pleier å koste 1,000 NOK+. Skal man ha en perfekt rip så er det litt jobb, og vet det kan være overveldende å finne ut av hva det beste oppsettet er. Prøv litt på Google, og se hva de har tilgjengelig av hardware på CDON og Komplett (men utvalget i Norge er ganske begrenset). Si i fra hvis du trenger litt mer hands-on hjelp der, så kan jeg prøve å grave frem noen mer spesifikke alternativer.

Et annet alternativ er å få tak på en DVD-VHS combo spiller, som lar deg ta opp fra VHS til DVD-R plater. Så kan du rippe de på datamaskinen i etterkant. (Det anbefales vanligvis capture card, grunnet fleksibilitet og kvalitet, men resultatet kan bli nesten like så bra etter min begrensede erfaring.)

Jeg har også et capture card selv (og VHS-spiller, selvsagt). Har også en venn som driver med litt VHS ripping. Hvis du ikke vil investere tid og penger i det selv, så kan du potensielt sende kassettene til meg. Så kan jeg sende de tilbake når de er rippet.

Hadde vært veldig morsomt å få disse rippet, på den ene eller andre måten! Så si i fra hvordan jeg/vi kan hjelpe.

PS. Jeg er litt usikker på teorien om at den originale dubben var bare for NRK. Det vil si, det kan godt stemme, men når NRK har sendt repriser av serien så har det vært av den nye dubben, ikke av den gamle originale med Trond Brænne og Helge Reiss. Hvis de alt hadde en dub og hadde rettighetene til den, hvorfor sendte de ikke bare reprise av dubben de alt hadde?

Kan jo være de (eller deres distributør) mistet originalopptakene og da faktisk ikke hadde de, eller at de mistet rettighetene og endte opp med å kjøpe opp rettighetene til å sende dubben fra hjemmeutgivelsene.

Detaljene her er fortsatt et mysterium.

(Innlegget ble redigert 13.05.20 18:49)

theturntable1985
24.05.20 18:15

NRK lagde den første versjonen (med originale stemmer) i 1992-1994 for visning på NRK Barne-TV. SF Norge hadde skaffet rettighetene til å gi ut VHS-kassetter, men disse rettighetene innebar ikke retten til å vise NRK-versjonen, så de måtte rett og slett få noen til å lage en ny versjon. Dette ble gjort av et studio som heter Salut Audio Video APS (et dansk studio med en norsk avdeling). Dette var først og fremst for video, men av en eller annen uforståelig grunn så kjøpte NRK den nye dubben og sendte den først i 2003. I alle år før det hadde NRK sendt den gamle dubben. Grunnen til at stemmene skifter så ofte i den nye versjonen er at den ble laget nettopp for video, ikke for TV. De ble dubbet sporadisk: Når SF hadde bestmt seg for å gi ut en kjøpefilm så måtte de episodene som skulle være med på videoen dubbes. Det vil si at de kunne være lengre perioder mellom hver dubbeøkt, og da kunne det hende at skuespillerene hadde flyttet, reist for å studere eller noe slikt, og dermed ikke var tilgjengelige. De episodene som er på samme VHS ble altså dubbet samtidig, ellers så var det rotete.

Når det gjelder å laste opp så hadde det kanskje vært lurt med YouTube, men det kan hende de fjerner det. I så fall kan Google Disk være lurt. Dersom du vil at det skalle være mest mulig "offentlig", så er YouTube en god mulighet.

(Innlegget ble redigert 24.05.20 18:17)

Deathlock84
Deathlock84Innlegg: 1639
25.05.20 17:35

Ble alle Mummi-trolled nå??

EvilEivind
27.05.20 16:48
theturntable1985: NRK lagde den første versjonen (med originale stemmer) i 1992-1994 for visning på NRK Barne-TV.

Så NRK lagde den selv, "in house"? Det var ikke et eksternt studio som hadde ansvaret for dubbingen?

theturntable1985
27.05.20 19:57

Når NRK lagde sin versjon (nå legger vi videodubben, dub 2, til side) begynte de på Marinelyst. De hadde et lite studio i kjelleren som nå er borte hvor produsent, lydtekniker og skuespillere jobbet med serien. De 26 første episodene ble dubbet på Marinelyst ("in-house"), før Morten Lange (produsenten) flyttet produksjonen til et eksternt studio (Norsound AS, som ikke eksisterer lenger) for å lage de neste 13 episodene. Produksjonen flyttet så tilbake til Marinelyst for å de resterende 9 episodene. Jeg tror at dette kan ha vært på grunn av at det tross alt var snakk om 48 episoder, og NRK skulle ikke sende samtidig. Denne dubben klarte likevel å være helt konsekvent på stemmene, noe den andre dubben ikke klarte. 

theturntable1985
03.06.20 10:19

En ting når det gjelder YouTube opplastninger: 

YouTube har hatt en tendens til å fjerne ting på grunn av opphavsrett. Når andre folk har sendt opptak til meg så har det enten vært gjennom Jottacloud, Gmail eller Google Disk. Alle disse funker veldig bra. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg