Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eurovision Song Contest 2018 - Tråden

NYTT TEMA
KjetilHelle
KjetilHelleInnlegg: 1281
13.03.18 20:59

Da er Eurovision Song Contest 2018 sirkuset i full gang, alle sangene er presentert. Så eg tenkte eg kunne lage en tråd for heftig debatt om sangene osv.

Semifinale 1: 8 Mai
Semifinale 2: 10 Mai
Grand Finale: 12 Mai
Scene: Altice Arena, Lisboa

5 beste i fjor:
1. Portugal: Salvador Sobral - «Amar pelos dois» (758 poeng)
2. Bulgaria: Kristian Kostov - «Beautiful Mess» (615)
3. Moldova: Sunstroke Project - «Hey Mamma!» (374)
4. Belgia: Blache - «City Lights» (363)
5. Sverige: Robin Bengtsson - «I cant Go On» (344)

10. Norge: JOWST - «Grab the Moment» (158)

5 Siste vinnere:
2017: Portugal: Salvador Sobral - «Amar pelos dois»
2016: Ukraina: Jamala - «1944»
2015: Sverige: Måns Zelmerlöv - «Heroes»
2014: Østerike: Conchita Wurst - «Rise Like a Phoenix»
2013: Danmark: Emmelie de Forest - «Only Teardrops»

Det er i år også nokon som vender tilbake. Alexander Rybak, er såklart med etter at han vant i en soleklar seier i 2009, med sangen «Fairytale».

Waylon var en del av duoen The Common Linnets med sangen «Calm After the Storm». Som kom på andreplass i 2014, bak Conchita Wurst.

Mens Australias jente Jessica Mauboy var pausenummer i den dankse finalen i 2014, der ho framførte sangen «Down Under».

Semifinale 1
Albania: Eugent Bushpepa - «Mall»
Azerbaijan: Aisel - «X My Heart»
Belgia: Sennek - «A Matter of Time»
Bulgaria: Equinox - «Bones»
Estland: Elina Nachayeva - «La Forza»
Hviterussland: Alekseev - «Forever»
Island: Ari Ölafsson - «Our Choice»
Israel: Netta - «Toy»
Litauen: Ieva Zasimauskaitë - «When We`re Old»
Tsjekkia: Mikolas Josef - «Lie to Me»
del 2
Armenia: Sevak Khanagyan - «Qami»
Finland: Saara Aalto - «Monsters»
Hellas: Gianna Terzi - «Oneiro mou»
Irland: Ryan O`Shaughnessy - «Together»
Kroatia: Franka - «Crazy»
Krypros: Eleni Foureira - «Fuego»
Makeonia: Eye Cue - «Lost and Found»
Sveits: Zibbz - «Stones»
Østrerike: Cesär Sampson - «Nobody but You»

Semifinale 2
Australia: Jessica Mauboy - «We Got Love»
Danmark: Rasmussen - «Higher Ground»
Moldova: DoReDos - «My Lucky Day»
Nederland: Waylon - «Outlaw in `Em»
Norge: Alexander Rybak - «Thats How You Write a Song»
Romania: The Humans - «Goodbye»
Russland: Julia Samoylova «I Won`t Break»
San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening - «Who We Are»
Serbia: Senja Iliv & Balkanika - «Nova Deca»
del 2
Georgia: Iriao - «Sheni Gulistvis»
Latvia: Laura Rizotto - «Funny Girl»
Malta: Christabelle - «Taboo»
Montenegro: Vanja Radovanovic - «Inje»
Slovenia: Lea Sirk - «Hvala, ne!»
Sverige: Benjamin Ingrosso - «Dance You Off»
Polen: Gromee feat. Lukas Meijer - «Light Me Up»
Ungarn: AWS - «Viszlàt nyàr»
Ukraina: Mèlovin - «Under the Ladder»

Dei «5 Store» + Vinneren fra 2017, Portugal:
Portugal: Clàudia Pascoal - «O Jardim»
Frankrike: Madame Monsieur - «Mercy»
Italia: Ermal Meta & Fabrizio Moro - «Non mi avete fatto niente»
Tyskland: Michael Schulte - «You Let Me Walk Alone»
Spania: Alfred & Amaia - «Tu canciòn»
Storbrittania: SuRie - «Storm»

(Innlegget ble redigert 13.03.18 21:03)

Sarella
SarellaInnlegg: 11297
13.03.18 23:07

Er ikke Tyrkia med lenger?

KjetilHelle
13.03.18 23:30
Sarella: Tyrkia

Nei Tyrkia har ikkje vert med siden 2012.

Felix_25
Felix_25Innlegg: 3312
14.03.18 09:40
KjetilHelle: Semifinale 2
Australia: Jessica Mauboy - «We Got Love»
Danmark: Rasmussen - «Higher Ground»
Moldova: DoReDos - «My Lucky Day»
Nederland: Waylon - «Outlaw in `Em»
Norge: Alexander Rybak - «Thats How You Write a Song»
Romania: The Humans - «Goodbye»
Russland: Julia Samoylova «I Won`t Break»
San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening - «Who We Are»
Serbia: Senja Iliv & Balkanika - «Nova Deca»
del 2
Georgia: Iriao - «Sheni Gulistvis»
Latvia: Laura Rizotto - «Funny Girl»
Malta: Christabelle - «Taboo»
Montenegro: Vanja Radovanovic - «Inje»
Slovenia: Lea Sirk - «Hvala, ne!»
Sverige: Benjamin Ingrosso - «Dance You Off»
Polen: Gromee feat. Lukas Meijer - «Light Me Up»
Ungarn: AWS - «Viszlàt nyàr»
Ukraina: Mèlovin - «Under the Ladder»

Liker faktisk Norge sitt bidrag mer og mer. Veldig catchy låt som er lett og like. Om vi har en topp 5 låt er jeg usikker på, men jeg tror denfintivt Norge skal ta seg videre fra en semifinale denne gang.

Perbu
PerbuInnlegg: 3795
14.03.18 10:23

Scenepersonlighet betyr mye i Eurosong. Der har Rybak et pluss, nok til å kvalifisere den gammeldagse, kjedelige og på alle måter skrekkelige låten hans til finalen, med nød og neppe. Men der tror jeg det vil gå med ham som det gikk med en annen vinner som deltok på nytt i Eurosong, også hun ni år etter seieren, Charlotte Johansson Perelli, som ble nummer 18 andre gang hun stilte opp, etter å ha vært favoritt. 

(Innlegget ble redigert 14.03.18 10:23)

Bml-93
Bml-93Innlegg: 503
14.03.18 10:42

Uten å ha sett noen særlig andre en Rybak sin, og tilfeldigvis ha snublet over den danske, så må jeg si at den danske låta er ganske digg.

Sarella
SarellaInnlegg: 11297
14.03.18 11:11

Har hørt litt på alle låtene nå, syns nivået er dårligere enn i før, utrolig mye dritt, men tipper ESC 2019 går av stabelen i Berlin eller Bucuresti...

KjetilHelle
14.03.18 13:40
Felix_25: Norge

Norge er  heldige som er i ei svak gruppe.

Langorm
LangormInnlegg: 7799
14.03.18 15:03
KjetilHelle: Det er i år også nokon som vender tilbake. Alexander Rybak, er såklart med etter at han vant i en soleklar seier i 2009, med sangen «Fairytale».

2009! Hvor blir tiden av? A.Rybak har lite endret seg siden den gang. Men "låtmixen" er kanskje ikke helt den samme? Så er det fela? Blir det pluss eller minus for den i år? Og så må det være lov til å undre seg over om hva det er med Finland, som stiller opp med en låt med tittelen "Monsters". Er de bergtatt, eller noe? :-D

Sulfat
SulfatInnlegg: 9528
14.03.18 15:07
Langorm: fela

Syns det var alt for lite fele i låta. Det beste partiet var den vesle felesoloen.

Burde byttet ut det überteite Schubi-dubi-dabb-dabb-patriet men noe heftig felegnikking.

KjetilHelle
14.03.18 17:12
Sulfat: lite fele

Ja, er faktisk enig med deg der.. Og synest dei burde tone ned dei som spiller fæle på backup. Ødlegger litt av den genuine følelsen som man fikk i 2009 bla.

KjetilHelle
14.03.18 17:32

Tenkte eg kunne poste som tidligere år, en Topp liste av dei sangene som er mest likt på YouTube. Det vil si att eg ser igjenom «Eurovision 2018 – My top 43»-videoer. Som denne. Og sangen som kommer på tiende plass får 1 poeng, mens sangen som kommer på 9. plass får 2 og videre med 3,4,5,6,7,8,10 og 12 som i vanlig. Litt artig og se kva brukerne synest, Vinneren på den listen i fjor var Italia med 929 poeng og var storfavoritt. Portugal som vant fikk forøvrig 139 poeng.

Men uansett, her er listen i år:
(Sålangt)

1. Belgia: Sennek - «A Matter of Time» 280 poeng (1)
2. Estland: Elina Nachayeva - «La Forza» 234 poeng (1)
3. Israel: Netta - «Toy» 231 poeng (1)
4.
Finland: Saara Aalto - «Monsters» 214 poeng (1)
5. Frankrike: Madame Monsieur - «Mercy» 191 poeng
6. Hellas: Gianna Terzi - «Oneiro mou» 179 poeng (1)
7. Krypros: Eleni Foureira - «Fuego» 171 poeng (1)
8. Spania: Alfred & Amaia - «Tu canciòn» 162 poeng
9. Bulgaria: Equinox - «Bones» 159 poeng (1)
10. Ukraina: Mèlovin - «Under the Ladder» 157 poeng (2)
11. Tsjekkia: Mikolas Josef - «Lie to Me» 140 poeng (1)
12. Italia: Ermal Meta & Fabrizio Moro - «Non mi avete fatto niente» 139 poeng
13. Sverige: Benjamin Ingrosso - «Dance You Off» 134 poeng (1)
14. Danmark: Rasmussen - «Higher Ground» 105 poeng (2)
15. Makeonia: Eye Cue - «Lost and Found» 98 poeng (1)
.....
28. Norge: Alexander Rybak - «Thats How You Write a Song» 32 poeng (2)
.....
42=: San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening - «Who We Are» 0 poeng (2)
42=: Island: Ari Ölafsson - «Our Choice» 0 poeng (1)
(Statestikk etter eg har sett igjennom 60 videoer på YouTube, hvilken semifinale dei er i, står i parantes)

Man ser jo tydelig kor alle dei som er mest likt er plassert. Er som oftest plassert i første semifinale.

Er utrolig kor stor interesse Eurovision har rundt om i verden, når man tenker på kor mange som orker og lage top 43 lister der samtlige sanger er med, i skrivende stund lastes det vel opp 12 videoer i timen. Det blir 264 for dagen minimun, så har en del og henge fingrene i.. + eg er lei av og høre en kortversjon av Israels låt nå :P

(Innlegget ble redigert 14.03.18 17:43)

Punter8X
Punter8XInnlegg: 55
14.03.18 19:45

Belgia har en veldig fin sang i år. Foreløpig er den min favoritt. Hellas sin er også fin, men kanskje litt for typisk og "oppbrukt". Flere andre som er småfengende, så har jeg en greie for Hviterussland. Men i 2019? Da tror jeg vi skal til Tel Aviv.

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 31969
15.03.18 12:43

Registrerer at Israel er favoritter. Forhåpentligvis går ikke dette freakshowet gjennom til de millioner av europeiske hjem. Men, i disse meeto-tider er nok faren stor for at folk lar seg villede. Synd at man skal promotere usunne kvinneidealer på denne måten(og det går selvsagt uten kritikk da vedkommende er "normal"), men skal sies at det er med noen flotte halvnakne dansere i videoen..

Selve sangen er jo fengende, burde bare vært fremført av en ikkefreak.

(Innlegget ble redigert 15.03.18 12:44)

Navarone73
Navarone73Innlegg: 4676
15.03.18 13:01

Israels bidrag imponerer ikke. Hva er den kaklingen? 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 31969
15.03.18 13:04

Hun kommer til å bli hyllet herfra til finalen for at hun er en normal jente, og så kommer man til å kjøre girl Power og Metoo i samme sleng, sikker vinner. Synd at oddsen allerede har oppdaget dette, ellers kunne man jo tjent noen kroner..

Sulfat
SulfatInnlegg: 9528
15.03.18 13:08

Tror Norge klarer topp 5. Øst-Europa elsker fyren.

Kommer ikke til å få stort med stemmer fra juryene i vest, så helt i toppen blir det ikke.

(Innlegget ble redigert 15.03.18 13:10)

Vahlley
VahlleyInnlegg: 67423
26.03.18 17:48

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 43 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 43. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

43. ISLAND
«Our choice»
(Thorunn Clausen)
Ari Ólafsson

19-åringen Ari Ólafsson er et lite sjarmtroll, jeg må innrømme det. Men sangen han er satt til å fremføre er dørgende sjarmløs. Den starter midt i kjedsommelighetens jammerdal og utvikler seg ikke av flekken i løpet av de tre bortkastede minuttene låta varer. At Ari imponerer med noen høye toner her og der, hjelper lite. Snarere tvertimot.

Min dom: 2,0 poeng av 6,0 mulige

Islands fem beste prestasjoner i Eurovision Song Contest:

1999 - 2 - 55,3 - "All out of luck" - Selma
2009 - 2 - 44,3 - "Is it true?" - Yohanna
1990 - 4 - 49,2 - "Eit lag enn" - Stjòrnin
1992 - 7 - 30,3 - "Nei eða já" - Heart 2 Heart
2003 - 8 - 27,0 - "Open your heart" - Birgitta

(F.v.: år - plass - % av maks oppnåelige poengsum - tittel - artist)

(Innlegget ble redigert 26.03.18 17:48)

Vahlley
27.03.18 22:58

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 42 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 42. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

42. UKRAINA
«Under the ladder»

(Kostantin Bocharov/Mike Ryals)
Mélovin

I likhet med det islandske bidraget, fremføres også det ukrainske bidraget av en ung kjekkas. Hadde jeg vært homofil og ute etter gutter på halvparten min egen alder, så hadde jeg siklet etter Mélovin, eller Kostantin Bocharov som 20-åringen egentlig heter. Og akkurat som Ari Olafsson, så bedrar skinnet. Det musikalske kjøttet er blekt. Men han skal ha kredit for at han iallfall prøver å løfte låta si ut over middelmådigheten.

I musikkvideoen, som åpenbart viser hvordan han fremførte sangen under den ukrainske finalen, stirrer han inn i kameraet med jeg-er-deilig-blikket i et par minutter – før i det siste minuttet å sprade energisk rundt på scenen før han ender opp i en "Playing with fire"-rippoff* på et piano øverst på et stilas av flammer. Joda, han lykkes nesten med å forføre meg til å tro at dette er en bra låt.

*) "Playing with fire" = Romanias piano- og flammedrevne ESC-bidrag fra Fornebu arena i 2010, fremført av Ovi og Paula Seling

Min dom: 2,3 poeng av 6,0 mulige

Ukrainas fem beste prestasjoner i Eurovision Song Contest:

2004 - 1 - 66,7 - "Wild dances" - Ruslana
2016 - 1 - 54,3 - "1944" - Jamala
2007 - 2 - 47,8 - "Dancing lasha tumbai" - Verka Serduchka
2008 - 2 - 45,7 - "Shady lady" - Ani Lorak
2013 - 3 - 46,9 - "Gravity" - Zlata Ognevich

(Innlegget ble redigert 27.03.18 23:03)

Bibelnissen
BibelnissenInnlegg: 24675
28.03.18 14:25

Kommer på banen snart jeg også. Kjører samme opplegg som i fjor. Må bare finpusse lista litt først. Opplevde i fjor at jeg angret på en del plasseringer underveis. Registrerer at vår første semi-store uenighet allerede er dukket opp.

Vahlley
28.03.18 23:16

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 41 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 41. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

41. NEDERLAND
«Outlaw in 'em»
(Willem Bijkerk/Ilia Tosjinskij/Jim Beaver)
Waylon

Guess who's back? Jo, Waylon! Han som utgjorde den mannlige halvpart av The Common Linnets i ESC 2014 – som med den rolige country-inspirerte "Calm after the storm" sang Nederland til andreplass, bare slått av Conchita Wurst. Nå synger han solo, og for en sjelden gangs skyld kan jeg slå fast at det faktisk er sammenheng mellom kvantitet og kvalitet: "Outlaw in 'em" er halvparten så god som "Calm"– og da er jeg ganske snill

Årets nederlandske bidrag er langt røffere i kantene enn 2014-bidraget, men det Waylon fremfører er svært standard og generisk hesterock hvor han av ukjente grunner forsøker å etterligne Axl Rose i vokalarbeidet. Låtas beste parti (jf. musikkvideoen) er det siste gitardrevne minuttet hvor Waylon ikke synger. Her er det trøkk og rock 'n' roll. Bare synd at det nettopp er dette partiet som må sløyfes for at låta skal bli under tre minutter slank.

Ære være Nederland og Waylon for at de sprøyter inn litt country & western inn i ESC-manesjen, men måtte de absolutt gjøre det med en låt som det finnes hundre av på dusinet? Skuffende.

Min dom: 2,3 poeng av 6,0 mulige

Nederlands fem beste prestasjoner i Eurovision Song Contest:

1975 - 1 - 70,4 - "Ding-a-dong" - Teach-In
1957 - 1 - 34,4 - "Net als toen" - Corry Brokken
1959 - 1 - 21,0 - "Een beetje" - Teddy Scholten
1969 - 1 - 12,0 - "De troubadour" - Lenny Kuhr
2014 - 2 - 55,1 - "Calm after the storm" - The Common Linnets

(Innlegget ble redigert 28.03.18 23:18)

Vahlley
29.03.18 23:59

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 40 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 40. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

40. SAN MARINO
«Who we are»

(Mathias Strasser/Christof Straub/Zoe Straub/Jenifer Brening/Stefan Moessle)
Jessika featuring Jenifer Brening

I år er det Malta og Tyskland som skal representere verdens eldste republikk: 29 år gamle Jessika Muscat synger og 21 år gamle Jenifer Brening rapper. Forsåvidt en ganske OK låt dette, fremført med vitalitet av de to nevnte kvinner.

Men det er et par ting som skurrer i mine ører: Først: For meg er rap et velkoment element i enhver Eurovision-konkurranse. Noen ganger passer rap-elementet inn i hovedsangen, noen ganger ikke. Dette er ikke.

Dernest: Hver gang jeg hører på "Who we are", klarer jeg ikke la være å tenke på vinnerlåta fra Wien 2015. Hva i all verden er det låtskriverne har tenkt på? Ringte det aldri noen bjeller i skriveproosessen? Neida, jeg sier ikke dette er et plagiat, for det er det ikke. Men likheten med "Heroes" er uansett så tilstede at det irriterer meg.

Min dom: 2,5 poeng av 6,0 mulige

San Marinos beste prestasjon i Eurovision Song Contest:

2014 - 24 - 3,2 - "Maybe" - Valentina Monetta

(Øvrige syv forsøk: Utslått i semifinalen)

(Innlegget ble redigert 30.03.18 00:04)

Bibelnissen
30.03.18 14:07

Sånn, nå er det min tur her. Tallene i parentes indikerer hvor mange plasser jeg har plassert låtene enten lenger opp (+) eller lenger ned (-).

43. plass:
42. plass:
41. plass:
40. plass: Island: Ari Olafsson - "Our Choice" (+3)
39. plass: Nederland: Waylon - "Outlaw in 'Em" (+2)
38. plass: San Marino: Jessika ft Jenifer Brening - "Who We Are" (+2)
37. plass:
36. plass:
35. plass:
34. plass:
33. plass:
32. plass:
31. plass:
30. plass:
29. plass:
28. plass:
27. plass:
26. plass:
25. plass:
24. plass:
23. plass:
22. plass:
21. plass:
20. plass:
19. plass:
18. plass:
17. plass:
16. plass:
15. plass:
14. plass:
13. plass:
12. plass: Ukraina: Melovin - "Under the Ladder" (+30)
11. plass:
10. plass:
9. plass:
8. plass:
7. plass:
6. plass:
5. plass:
4. plass:
3. plass:
2. plass:
1. plass:

Ukraina:
Jeg hadde denne opprinnelig lenger nede jeg også etter kun korte klipp, frem til jeg hørte hele låten et par ganger. Verset er for meg sterkere enn refrenget, men helheten i låta er også fin - som jeg ikke la merke til i de korte klippene av refrenget. Det er mulig jeg, som du er inne på, blir litt forført - og da må jeg bare få presisere at jeg ikke er i helt gæren aldersgruppe sånn sett.

De tre andre du har plassert til nå er det vel ikke stort mer å skrive om. Her er vi helt enige.

Syttenhundretallet
SyttenhundretalletInnlegg: 1453
30.03.18 22:55

Med tanke på de to siste begredelig kjedelige vinnersangene, så tviler jeg litt på hvor reelle de youtube stemmene er.

Syttenhundretallet
SyttenhundretalletInnlegg: 1453
30.03.18 22:59

Jeg har ikke sett Israel enda. Men ser at hun blir kalt freakshow i en post, og normal jente i en annen, (av samme debattant) så det blir spennende.

Vahlley
30.03.18 23:05

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 39 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 39. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

39. TYSKLAND
«You let me walk alone»
(Michael Schulte/Thomas Stengaard/Katharina Müller/Nisse Ingwersen)
Michael Schulte

"I was born 
from one love 
of two hearts 
We were three kids 
and a loving mum"

Tyskland står kanskje for årets mest hjerteskjærende sang sånn tekstmessig. Michael Schulte synger om en mor som ikke er der lenger (Michael har selv opplevd å miste sin far som 14-åring). Dessverre er det slik at i Eurovision Song Contest teller musikken betydelig mer enn tekst. Og denne teksten hadde virkelig fortjent bedre melodilinjer. For meg er musikken helt uten nerve og sjel. Det blir veldig platt i mine ører. Det kommer noen stryke-lyder mot slutten, men det blir for sent, og det blir ikke nok.

Min dom: 2,5 poeng av 6,0 mulige

Tysklands fem beste prestasjoner i Eurovision Song Contest:

1982 - 1 - 78,9 - "Ein bißchen Frieden" - Nicole
2010 - 1 - 53,9 - "Satellite" - Lena Meyer-Landrut
1980 - 2 - 59,3 - "Theater" - Katja Ebstein
1981 - 2 - 57,9 - "Johnny Blue" - Lena Valaitis
1987 - 2 - 56,0 - "Laß die Sonne in dein Herz" - Wind

(Innlegget ble redigert 30.03.18 23:06)

Vahlley
31.03.18 23:10

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 38 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 38. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

38. ALBANIA
«Mall»

(Eugent Bushpepa)
Eugent Bushpepa

Refrenget har en del driv, og Eugent synger med innlevelse, men jeg sliter med å huske denne låta i ettertid. Så dette er en av de låtene som havner i forglemmelsesbåsen min. Det vil si: Slettes ikke verst, men akk så anonymt.

Min dom: 2,6 poeng av 6,0 mulige

Albanias fem beste prestasjoner i Eurovision Song Contest:

2012 - 05 - 29,7 - "Suus" - Rona Nishliu
2004 - 07 - 25,2 - "The image of you" - Anjeza Shahini
2010 - 16 - 13,6 - "It's all about you" - Juliana Pasha
2005 - 16 - 11,6 - "Tomorrow I go" - Ledina Çelo
2008 - 17 - 10,9 - "Zemrën e lamë peng" - Olta Boka

Vahlley
01.04.18 22:27

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 37 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 37. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

37. SERBIA
«Nova deca»
(Aleksandar Sanja Ilić/Tatjana Karajanov Ilić/Danica Krstajić)
Sanja Ilić & Balkanika

Introen er svært balkansk og lovende. Men akk så langvarig. (Har serberne misforstått konseptet "intro"?) Først etter minuttet bryter det ut en slags allsang, og etter ytterligere et halvt minutt setter hovedrytmene inn, denne gang av typen tekno. En tre minutters miks av tradisjonell folkemusikk og moderne grooves kan ofte fungere godt, men ikke i dette tilfellet. Iallfall ikke i mine ører.

Det ligger en god melodi der et sted, men den blir pakket i altfor mye surr. Dessuten blir det for mye kvinnelig jamring underveis som legger seg som virus på balansenerven min.

Min dom: 2,7 poeng av 6,0 mulige

Serbias fem beste prestasjoner i Eurovision Song Contest:

2007 - 01 - "Molitva" - Marija Šerifović
2012 - 03 - "Nije ljubav stvar" - Željko Joksimović
2008 - 06 - "Oro" - Jelena Tomašević feat. Bora Dugić
2015 - 10 - "Beauty never lies" - Bojana Stamenov
2010 - 13 - "Ovo je Balkan" - Milan Stanković

Vahlley
02.04.18 23:58

VAHLLEYS TOPP 43

Det er 36 dager igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2018. I den anledning presenterer jeg her det 36. beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

36. ROMANIA
«Goodbye»
(Alexandru Matei/Alin Neagoe/Cristina Caramarcu)
The Humans

Kjedelig fram til 80-sekundersmerket, så kommer det en gitarbasert utblåsning som blåser liv i låta, men den følges ikke opp av minneverdige melodier eller vokalprestasjoner. Og plutselig, på 120-sekundersmerket, så stilner låta til kjedelig-modus igjen, før den på 135-sekundersmerket igjen blåser opp til full gitartrøkk. Men som vi alle vet: Etter 180 sekunder må alt ta slutt i en ESC-låt, og denne slutter like plutselig som overgangene.Jeg sitter igjen med inntrykket av en låt som har sine energiske stunder, men som er usammenhengende og oppstykket  med altfor brå overganger mellom de rolig og røffe partiene.

Min dom: 2,8 poeng av 6,0 mulige

Romanias fem beste prestasjoner i Eurovision Song Contest:

2010 - 3 - 35,5 - "Playing with fire" - Paula Seling & Ovi
2005 - 3 - 34,6 - "Let me try" - Luminița Anghel
2006 - 4 - 39,8 - "Tornerò" - Mihai Trăistariu
2017 - 7 - 28,7 - "Yodel it" - Ilinca feat. Alex Florea
2002 - 9 - 25,7 - "Tell me why" - Monica Anghel & Marcel Pavel

Bibelnissen
03.04.18 00:40

43. plass:
42. plass:
41. plass:
40. plass: Island: Ari Olafsson - "Our Choice" (+3)
39. plass: Nederland: Waylon - "Outlaw in 'Em" (+2)
38. plass: San Marino: Jessika ft Jenifer Brening - "Who We Are" (+2)
37. plass: Albania: Eugent Bushpepa - "Mall" (+1)
36. plass: Romania: The Humans - "Goodbye" (+1)
35. plass:
34. plass: Tyskland: Michael Schulte - "You Let Me Walk Alone" (+5)
33. plass:
32. plass:
31. plass:
30. plass: Serbia: Sanja Ilic & Balkanika - "Nova Deca" (+7)
29. plass:
28. plass:
27. plass:
26. plass:
25. plass:
24. plass:
23. plass:
22. plass:
21. plass:
20. plass:
19. plass:
18. plass:
17. plass:
16. plass:
15. plass:
14. plass:
13. plass:
12. plass: Ukraina: Melovin - "Under the Ladder" (+30)
11. plass:
10. plass:
9. plass:
8. plass:
7. plass:
6. plass:
5. plass:
4. plass:
3. plass:
2. plass:
1. plass:

Vi er overraskende samkjørte så langt, Vahlley. Foruten Ukraina venter jeg på den helt store splittelsen. Ikke mye å tilføre noe sted her. Jeg liker veldig godt de balkanske vibbene fra det serbiske bidraget, men som du nevner; introen er aaalt for lang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg