Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sommer i P2 2018

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 31937
27.06.18 18:19

Vi forsøker oss med en tråd i år også. Sannsynligvis få som leser den.

Dvs. det var jo en som kommenterte at han trudde jeg var så høyrevridd siden jeg kommenterte at det var mange venstrevridde i serien. Har stemt nesten alle politiske partier i Norge så det er jeg sånn sett ikke. Selv om jeg nok kanskje er på høyresiden når det gjelder innvandringspolitikk.

Ikke noe imot at de får "taletid" i programmet, men syntes det burde være bedre balanse.

VivaLV
27.06.18 18:24

26.06.2018: Anne Kalvig

Professor religionvitenskap. Søster til Siri Kalvig.

Behagelig radiostemme og god musikk. Jeg syntes fremdeles programmet skal være en blanding av "dette er mitt liv", litt sommerminner og kanskje om hva man nå gjør i livet.

Her ble det nesten bare politikk og det også på ytterste høyrefløy med OTTAR, Palestina, Sexlov osv. Det ble kanskje litt for "tungt" for min del, spesielt for konseptet Sommer i P2.

At det da også som nevnt tidligere år blir ytterligere en med meninger på venstresiden understøtter min venstrevri på programmet.

Men behagelig radiostemme, god musikk og god til å snakke for seg og ikke kanskje nødvendigvis den mest typiske venstresidepersonen gjorde det til ett OK program.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45665
27.06.18 22:45
VivaLV: ytterste høyrefløy

Snarere venstre! Høres ikke bra ut. Står over henne. Synes tråden din er veldig interessant, men sjelden jeg tar meg tid til å høre på dette programmet. Ottar-damer i hvert fall ikke.

Ser at en litt halvfjern slektning er med i år, Bjørn Egil Flø - han skriver på sin FB-side at det nok blir dystert, så han håper at det blir sendt en regnværsdag. Bygdeforskning er det han holder på med.

VivaLV
28.06.18 17:59
DrSchwei: Snarere venstre! Høres ikke bra ut. Står over henne. Synes tråden din er veldig interessant, men sjelden jeg tar meg tid til å høre på dette programmet. Ottar-damer i hvert fall ikke. Ser at en litt halvfjern slektning er med i år, Bjørn Egil Flø - han skriver på sin FB-side at det nok blir dystert, så han håper at det blir sendt en regnværsdag. Bygdeforskning er det han holder på med.

Uff. En liten hjerneskade der trur jeg på meg. Sier ofte motsatt av det jeg mener. Vinterferie når det er høstferie og omvendt og andre rariteter.

VivaLV
29.06.18 16:09

25.06.2018: Kari Hilde French

Mor til Joshua French.

Bestandig imponerende at en mor står på for sønnen sin. På den annen side kanskje noe de fleste hadde gjort. Allikevel en interessant livsreise. Dvs. som ateist er jeg jo ikke så veldig glad i misjonærer.

Dog hadde jeg hørt på NRK Podcasten "To hvite menn" så ble jo endel som ble ganske likt.

Litt merkelig med samme musikkvalg 2 ganger!!!

VivaLV
04.07.18 22:03

27.06.2018: Inge Eidsvåg

Foreleser Nansenskolen.

Nok en på venstresiden. "Uten innvandring stopper Norge", "tenk om vi selv var flyktning osv.".

Ellers en god miks av barneoppvekst og endel historier rundt diverse visesangere som gjorde programmet mer enn OK.

borbje
borbjeInnlegg: 5735
05.07.18 18:52

Alt i Nrk er venstrevridd 

VivaLV
06.07.18 14:02

28.06.2018: Anne Bitsch

FFF= Forsker, forfatter og feminist

Man har forskjellig smak. Jeg har ikke satt terningskast på årets runde, men dette var en klar ener.

Nå var temaet vennskap, men blir alt for nært og uinteressant når halve programmet blir brukt til å ramse opp hennes nære venninger og hva de har betydd for hun. Den andre halvdelen var bekmørkt med overgrep fra far og alkoholisert mor.

Alt for tung og alt for personlig til og være med i Sommer i p2.

notlob
notlobInnlegg: 34281
07.07.18 13:37
DrSchwei: . Synes tråden din er veldig interessant,

Høres merkelig at du finner den veldig interessant. Altså et program som du ikke gidder høre. På samme måte som jeg finner musikk- og filmanmeldelser som jeg ikke skal høre eller se, lite interessant.

VivaLV
08.07.18 21:40

29.06.2018: Mikkel Soya Bølstad

Skogforsker?

Grei time med fokus på friluftsliv og skog. Litt lærerikt her og der, men så fryktelig spennende var det ikke.

VivaLV
08.07.18 22:56
notlob: Høres merkelig at du finner den veldig interessant. Altså et program som du ikke gidder høre. På samme måte som jeg finner musikk- og filmanmeldelser som jeg ikke skal høre eller se, lite interessant.

He-he. Jeg også bet meg merke i den. Men det er jo også ofte en generell kommentar av samfunnspersoner. Det er jo mange interessante personer her i Norge utenom Petter Northug og Tone Damli Aaberge.

VivaLV
18.07.18 14:18

30.06.2018: Igor Dunderovic

Artist og humorist.

Det virker som det er en kvote med x-antall innvandrere som skal fortelle om det og bli norsk i hver sesong. Denne var imidlertid av de bedre med morsomme referanser og mye god norsk musikk.

Siden jeg er på ferie i Kroatia føltes kanskje programmet ekstra relevant (han kom som flyktning fra Sarajevo i 1992). Tapte seg de siste 20 minutter hvor man ble litt lei av "maset" om norsk og 2 egne musikkstykke.

VivaLV
25.07.18 13:41

01.07.2018: Ole Robert Sunde

Forfatter

Vært mange litt fjerne forfattere i dette programmet, og dette var en av de.

Han var vel invitert pga. siste boken hans som handlet om han syke kone som døde. Greit nok, men ble litt vel trist og mye fokus på dette. Kun korte barokkmusikkstykker innimellom. Ble vel mer ett kåseri om sorg og døden.

Fungerte innimellom. Det er jo ett tema man kanskje burde snakk om og han gjorde her sitt beste.

VivaLV
25.07.18 15:32

02.07.2018: Jarl Wåge

Lærer og forfatter

En time om det å stå frem som homofil og homofilkampen. Interessant historie om hvordan det var. Husker jo selv AIDS-skrekken på 80-tallet. Den var vel ganske intens!

VivaLV
28.07.18 15:44

03.07.2018: Siri Helle

Forfatter og skribent

Mye om kortreist mat. Kjedelig musikk og også temaet syntes jeg ble ganske kjedelig.

VivaLV
30.07.18 12:08

05.07.2018: Michael Stilson

Forfatter

Veldig lite glad i når man skal herme etter stemmen til familiemedlem som ingen av oss har forutsetning for å vite hvordan høres ut. Her var det mye herming! I tillegg mange historier som virket overdramatisert.

Så dette ble faktisk en time som irriterte meg! Ny klar terningskast 1!

VivaLV
30.07.18 13:30

06.07.2018: Berit Havrevold Finne

Datter av kjent skuespillerpar

Artige historier fra en svunnen tid. Syntes det var ett godt program.

VivaLV
31.07.18 14:07

07.07.2018: Zeshan Shakar

Forfatter.

Mange med innvandrerbakgrunn har vært veldig opptatt av og fortelle om om hva det vil si og være norsk.

Her var det lite/ingenting om det, men en fortelling om året 2001 og oppvekst på Stovner og del av ett gjengmiljø (ihvertfall litt på siden). Det gjorde det til ett ganske interessant program.

Interessant nok har det tilsynelatende gått bra med disse i gjengen og alle har gode jobber i 2018!

dengelgen
dengelgenInnlegg: 1033
31.07.18 15:02

Generelt liker jeg å høre på disse programmene, men synes at NRK kunne "stramme" opp konseptet littegrann.  Få inn mer aktuelle personer som har en unik historie å fortelle.

I dag hørte jeg Torgny Amdam sitt bidrag, det var veldig godt fortalt med mye god musikk.

VivaLV
31.07.18 15:32

08.07.2018: Sissel gran

Parterapeut

Om å komme i voksen alder er jo ikke i min målgruppe (selv om jeg nærmer meg). Ble litt for nært og uinteressant og litt for mye snakk om egne foreldre. Kjedelig altså!

VivaLV
03.08.18 19:23

09.07.2018: Lars Aarønæs

Redaktør =Oslo

Ble kanskje litt smalt med tema båter. På den annen side er kystkultur viktig og det er ihvertfall bedre at man tar opp ett tema istedenfor og bare snakke om private ting.

VivaLV
03.08.18 19:23

10.07.2018: Elin Ørjasæter

Journalist

Tok med lytterne på en norgesreise. Endel interessant, men ble også kanskje litt i overkant masete. F.eks. 10 minutter om hvor forferdelig det var med rosa høyballer.

VivaLV
04.08.18 15:53

12.07.2018: Anne Sverdrup-Thygeson

Insektsforsker

Foruten Sommer i P2 er "Abels tårn" en av de få/enste andre podcastene jeg følger med på. Her ble det en interessant gjennomgang om forskjellige innsekter og deres utvikling.

VivaLV
04.08.18 15:54

13.07.2018: Birgit Alm

Forfatter og freelancejournalist.

Kom litt skjevt ut med og klage over hvor dårlig det var og være freelanscer. Ett yrke man jo har valgt selv! Men tok seg inn igjen og ble sånn sett OK.

DrSchwei
06.08.18 22:56

Ingrid Espelid Hovig. Reprise dette, fra den gang hun var 87. Fint og  interessant program, selv om det meste er kjent gjennom både portretter og bøker. Nytt for meg at hun hadde  prøvd å lære å lage seg papirblomster hos Jane Mykle, kona til Agnar. Morsom beskrivelse av hvorfor hun sluttet på kurset. Gnaske forutsigbare musikkvalg, men et par fine jazzinnslag.

VivaLV
06.08.18 23:03

14.07.2018: Joel Glover

Nevrobiolog

Interessant gjennomgang av en karriere som forsker på nevro. Kunne kanskje snakket enda mer om USA/Norge. Nordmenn elsker jo og høre om USA og hva man syntes er forskjellige fra USA/Norge.

VivaLV
06.08.18 23:06
DrSchwei: Ingrid Espelid Hovig. Reprise dette, fra den gang hun var 87. Fint og interessant program, selv om det meste er kjent gjennom både portretter og bøker. Nytt for meg at hun hadde prøvd å lære å lage seg papirblomster hos Jane Mykle, kona til Agnar. Morsom beskrivelse av hvorfor hun sluttet på kurset. Gnaske forutsigbare musikkvalg, men et par fine jazzinnslag.

Ja. Tenkte og nevne det. De la også ut reprise når Åsleik Engmark døde.

Av en merkelig grunn er det kun enkelte programmer som er tilgjengelig fra arkivet og de fleste av de er døde!!??

Michelet f.eks. ligger også ute!

DrSchwei
07.08.18 09:53

Da var det Bjørn Egil Flø, da. Ja, dette var jo midt i blinken for meg, men neppe for den vanlige lytter. Har vokst opp noen år senere, og ikke på Flø, men var der alle somre og påsker, og har jo hele farsslekta der, dog er jeg ikke helt sikkert på hvor nært jeg er dagens kåsør.  Muligens firemenning, men det er jo heller ikke så allment interessant.

Kan jo bidra med en liten illustrasjon på hvordan det ser ut på det stedet han beskriver. Gården har kommer fra ligger omtrent midt på bildet. Hilste på broren hans for to år siden, som driver bruket.

Flø

Blir veldig mye om veite og faren og ting som var og hvordan ting gikk litt galt for landbruket. Godt poeng med at de mellomstore brukene faller mellom. Artige fortellinger om nøysomhet, beskjedne kår og Firkløver på ferga. Også fint at han er klar på at teori fungerer ikke bra om det ikke kan settes ut i praktisk utførelse. Ellers kunne han godt ha skrytt litt av hva etterkommerne av disse fiskerbøndene har fått til av verdensledende teknologi innen skip og skipsutstyr fra 60-70-tallet og utover. Denne suksessen kan nok i stor gard tilskrives det han snakker om også her - teori og praksis i samarbeid, ved at de som bygde skipene hadde nær kontakt med mannskapet om bord, som gjerne var naboen.

Husker faren hans som en veldig ivrig fisker, som beskrevet mot slutten. Og også lett å kjenne seg igjen at Flø-folket, og sikkert andre, blir mer åpne og snakker mer når man kommer ut på havet.

VivaLV
08.08.18 17:28

15.07.2018: Valgerd Svarstad Haugland

Fylkesmann og eks. Krf.

Ble litt blandet dette her. Interessant og høre en politikers erfaring og spesielt hvordan MeToo ble håndtert for 15 år siden. På den annen side lo jo egen politikk naturlig nok under på alt hun sa.

Hun fremsto kanskje som mindre kristen enn man ville trudd. Smugrøyking på folkehøgskole, dans på lokalet og "Fru Johnsen". På den annen side ble jo programmet avsluttet med kristen sang og "Ja, jeg er kristen og håper jeg kommer til himmelen".

Varierende musikksmak. Artig med versjon av Thank You For The Music av Solveig Slettahjell som jeg ikke kan huske og ha hørt før. Stor ABBA-fan så skal postes på internasjonal fanside.

Og som hun også sa og som jeg selv tenker på flere ganger i året: "Jeg har vanligvis ikke til vane og andre på ting jeg ikke har gjort. Men er det enting jeg angrer på er det at jeg aldri var på Leonard Cohen-konsert".

VivaLV
08.08.18 18:57

16.07.2018: Jan Kristoffer Dale

Forfatter

Vanligvis ikke så glad i de triste historiene i Sommeråpent. Men her var det en god historie om det å bli mobbet, utenforskap osv. Kjente meg igjen i noe her. Viktig tema og trur det fremdeles er slik at det er svært mange som faller utenfor det man vanligvis vil kalle A4-liv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester