Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lykkeland

NYTT TEMA
Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 4246
25.10.18 16:12

Starter søndag på NRK klokken 20:55.

Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 4246
28.10.18 09:52

Første episode ute nå. NRK med en sak om hva som er fakta og hva som er fiksjon.

B.O.B
B.O.BInnlegg: 1551
28.10.18 21:42

Denne blir bra..

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 1610
28.10.18 22:10

Meget bra denne her faktisk. Kommer garrantert til å følge.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45780
30.10.18 19:33

Ja, dette var ganske bra.

En del artig for oss som har levd en stund. Blant annet kontor med blyantspissere. Lenge siden jeg har sett.

Ellers var det meste vel ganske realistisk. Dog - tvangsgifte var vel ikke så vanlig i Norge for 50 år siden, selv i de mest kristne miljøer?

Sarella
SarellaInnlegg: 12402
04.11.18 19:21

Enig, dette er bra laget, ganske godt skuespill også.

kytec
kytecInnlegg: 36475
04.11.18 21:04

Veldig bra serie, tidsautentisk og stavangerdialekten til trivago-nordlendingen er betydelig bedre enn Wesenlund på SK 917.

Altimeter
AltimeterInnlegg: 4049
04.11.18 21:17

En fordel å se denne dokumentarserien på NRK først, slik at en kan skille mellom fiksjon, kunstnerisk frihet og fakta.

https://tv.nrk.no/serie/olje-norsk-dokumentarserie

(Innlegget ble redigert 04.11.18 21:18)

fargerik
fargerikInnlegg: 55224
05.11.18 05:26
Altimeter: En fordel å se denne dokumentarserien på NRK først, slik at en kan skille mellom fiksjon, kunstnerisk frihet og fakta. https://tv.nrk.no/serie/olje-norsk-dokumentarserie

Ja. Lykkeland er en dramaserie, dokumentaren du linker til er saklig.

Vi som er gamle nok har jo vært med på dette og levd livet både før og etter olja. Men dramaserien er jo godt laget slik jeg ser det etter episode 2, det er imponerende hvor autentisk og tidsriktig de har klart å få til alt sammen, med kulisser man kan kjenne seg igjen i.

Jeg ble selv sendt til Kårstø for å bygge gassterminal, det var dårlige tider her og datidens NAV ga meg ikke noe valg.

OK, det var en opplevelse for livet å bli kastet inn i dette, det var svære greier, men det var bra å slippe ut av det igjen også. Det er litt spesielt liv å bo i en brakkerigg med nesten 5000 anllegsslusker over lengre tid.

(Innlegget ble redigert 05.11.18 05:39)

DrSchwei
05.11.18 08:23

Ja, det er bra saker. Selv om jeg savner litt mer fokus på de sentrale myndighetene i serien. Denne historien om 17-åringen som blir tvangsgiftet kunne de spart seg. Var dette virkelig tilfelle, at det kunne skje på seint 60-tall at unge jenter ble tvangsgiftet?

At oljen kom strømmende opp på den måten er vel et filmgrep som er innenfor. Denne radiomeldingen om oljefunnet, som kunne være stort, ble litt søkt...  Men kanskje greit nok.

Uansett - veldig bra så langt. Har jo vokst dels opp med miljøet som har levert utstyr til denne bransjen, først og fremst til supplyskip. Og jeg har jo vært om bord i noen av dem.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5652
05.11.18 14:01
DrSchwei: Var dette virkelig tilfelle, at det kunne skje på seint 60-tall at unge jenter ble tvangsgiftet?

Absolutt.

Til slutten av 70-tallet faktisk. Det vet jeg av egen erfaring :-)
Kanskje ikke akkurat med tvang da, men det ble i alle fall forventet at man giftet seg.

xpoolman
05.11.18 14:09
DrSchwei: At oljen kom strømmende opp på den måten er vel et filmgrep som er innenfor.

Dette skjedde aldri på Ocean Viking.

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 19990
05.11.18 14:13

Virker lovende så langt. Kommer til å se alt.

xpoolman
05.11.18 14:17
DrSchwei: Uansett - veldig bra så langt. Har jo vokst dels opp med miljøet som har levert utstyr til denne bransjen

Enig. 
Veldig bra serie.
Jeg husker Ocean Viking da den kom til Rosenberg verft i Stavanger, og også at funnet ble omtalt i avisene og på Dagsrevyen.
Dette var veldig spennende for oss som bodde i Stavanger på den tiden husker jeg :-)
Jeg er også oppvokst en kilometer fra Rosenberg verft og i Stavanger sentrum, og har jobbet i leverandørindustrien for oljeindustrien hele mitt arbeidsliv.
Jeg kjenner igjen både steder og personer i serien.

Dette er gøy !

(Innlegget ble redigert 05.11.18 14:19)

kytec
05.11.18 23:45

Dokumentaren "Olje!" er nesten bedre enn serien.

Et eller annet hvalkokeskip boret nesten 3000m ned i havbunnen før de gav opp. Da var de åpenbart kun 43m i fra det som i dag er Vallhall-feltet. Og det var før det første funnet. 

Helt sykt! 

Sarella
06.11.18 09:38
kytec: Da var de åpenbart kun 43m i fra det som i dag er Vallhall-feltet. Og det var før det første funnet. Helt sykt!

Hehe ja :)

Og litt rart de i serien ikke har funnet noen som helst plass til Jens Evensen, mannen som virkelig var primus motor til å få på plass alt sammen, den rollen har de gitt til Arne Rettedal selv om han kun var med på å skaffe tomter i Stavanger når kontraktene allerede var på plass.

MacanT
MacanTInnlegg: 11340
06.11.18 12:53
Sarella: Og litt rart de i serien ikke har funnet noen som helst plass til Jens Evensen, mannen som virkelig var primus motor til å få på plass alt sammen, den rollen har de gitt til Arne Rettedal selv om han kun var med på å skaffe tomter i Stavanger når kontraktene allerede var på plass.

Vel, Arne Rettedal var da med på langt mer enn å skaffe tomter i Stavanger.

Sarella
06.11.18 19:32

Han frontet Stavanger og sørget mer eller mindre for at byen i konkurranse med Trondheim og Bergen ble vår oljehovedstad, sant nok, og som sagt la alt til rette for selskapene i form av nye tomter osv.

Men lenge før det så var det jo Jens Evensen sammen med Carl August Fleischer og Terje Løddesøl som sikret statens interesser i oljevirksomheten og sørget for kontraktene på norsk sokkel.  

Eksberten
EksbertenInnlegg: 24443
11.11.18 21:13

Nå sang de Me and Bobby McGee flere måneder før den ble utgitt. De er vel nå i starten av 1970 og den låta kom vel ikke ut før etter Joplins død i slutten av året.

Ser Roger Miller hadde en hit med den allerede i 1969, så da er det vel innafor :-)

(Innlegget ble redigert 11.11.18 21:19)

Xavi7
Xavi7Innlegg: 2403
11.11.18 21:16

Nydelig serie!

Altimeter
AltimeterInnlegg: 4049
11.11.18 21:17
Eksberten: Nå sang de Me and Bobby McGee flere måneder før den ble utgitt. De er vel nå i starten av 1970 og den låta kom vel ikke ut før etter Joplins død i slutten av året.

Nå var det ikke Janes Joplin som ga denne ut på plate først, men Roger Miller i 1969.

(Innlegget ble redigert 11.11.18 21:21)

DrSchwei
11.11.18 21:21

Mehh... Nå var det høydepunkt at de fant olje i forrige episode, og så er det bare kvinnfolkgreier med 17-åring med barn som er tvangsgiftet, psykisk syk fabrikkeierkone og tankefull fabrikkeiersvigerdatter...

Stenia
SteniaInnlegg: 2587
12.11.18 01:01
DrSchwei: Mehh... Nå var det høydepunkt at de fant olje i forrige episode, og så er det bare kvinnfolkgreier med 17-åring med barn som er tvangsgiftet, psykisk syk fabrikkeierkone og tankefull fabrikkeiersvigerdatter...

Eh, er det nytt for deg hva en dramaserie handler om ?

Det som gjør denne serien severdig hittil, er alt det som skjer mellom de menneskene i livet og på jobben. Frø plantes og det blir spennende å se fortsettelsen.

DrSchwei
12.11.18 11:59
Stenia: Eh, er det nytt for deg hva en dramaserie handler om ? Det som gjør denne serien severdig hittil, er alt det som skjer mellom de menneskene i livet og på jobben. Frø plantes og det blir spennende å se fortsettelsen.

Nja, jeg synes det er ganske så klisjéaktig og tenderer til såpeopera. Dessuten mener jeg det er ekstremt urealistisk at en enslig mor på 17 blir plassert i en gammel fiskeskøyte. Det er på grensen til parodi. Får følelsen av at det nå er 80 prosent såpeopera, resten oljehistorie, hadde ønsket at det var omvendt, eller i alle fall 50-50.

Morsomst i siste episode synes jeg den der kaffekanna på frokostbordet var. Den husker jeg naboen hadde. ! :-)

McLovin
McLovinInnlegg: 12006
13.11.18 08:00

Men nå var hun jo faktisk ikke enslig. Hun var gift, og hadde rømt fra en tulling av en gammel kar hun var mer eller mindre tvangsgiftet med.

Og at man har blitt tvangsgiftet i bedehusmiljøene er neppe særlig urealistisk. 

DrSchwei
13.11.18 09:49
McLovin: Og at man har blitt tvangsgiftet i bedehusmiljøene er neppe særlig urealistisk.

Kjenner ikke forholdene i Stavanger på den tiden, men på Nordvestlandet høres det veldig fjernt ut i hvert fall. Omtrent på samme tiden fødte min tante barn utenfor ekteskap, og både hun og datteren vokste opp hos bedsteforeldrene mine, der faren både var lærer og klokker. Selvsagt ikke en optimal situasjon, men interessant nok var det også slik der, har jeg hørt, at faren var mildere og taklet det bedre enn moren, som var mer opptatt av hva folk vil si. Det var kanskje slik det var - at sladrekjerringene og kulturen mellom de hjemmeværende var mest giftig. Det kommer kanskje litt fram i serien her, og det er interessant.

Soteria
SoteriaInnlegg: 10097
14.11.18 02:46

Foreldrene kunne av og til gjøre slik at de unge "måtte" gifte seg, ved å presse på. Det var også vanlig at de hindret slektninger i å skille seg, på samme måte. 

Tidligere fantes begrepet "brutt ekteskapsløfte". I en oversikt over hva som hendte i Evenes på 1900-tallet. står det:

"1940: En mann fra Evenes dømmes til 120 dagers betinget fengsel for brutt ekteskapsløfte."

Så det var ikke rart at dette hang igjen på 60-tallet. Men en slik tiltale var jo avhengig av at noen påstod offentlig at mannen var skyldig i å bryte et ekteskapsløfte.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 24899
14.11.18 03:57

Har Stavanger bygget noe for olje-pengene eller bare fylt opp lommebøker ? Stavanger sentrum er vel som i gamle dager ?

kytec
18.11.18 21:07

Hadde de vindsurfebrett i Norge på slutten av 60-tallet?-tall Eg kan ikkje huske de kom før tidlig på 80-tallet. 

kytec
18.11.18 21:11

Hun fru Direktør må være bipolar. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester