Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eurovision Song Contest 2019

NYTT TEMA
Vahlley
VahlleyInnlegg: 67739
19.05.19 11:50

Den fullstendige resultatlista i årets Eurovision – med min subjektive plassering (fra Vahlleys topp 41) i parentes:

01 (29) NEDERLAND
02 (18) ITALIA
03 (30) RUSSLAND
04 (17) SVEITS
05 (13) NORGE
06 (06) SVERIGE
07 (09) ASERBAJDSJAN
08 (14) NORD-MAKEDONIA
09 (39) AUSTRALIA
10 (03) ISLAND

11 (05) TSJEKKIA
12 (11) DANMARK
13 (02) SLOVENIA
14 (37) FRANKRIKE
15 (34) KYPROS
16 (32) MALTA
17 (07) SERBIA
18 (23) ALBANIA
19 (24) ESTLAND
20 (01) SAN MARINO

21 (20) HELLAS
22 (10) SPANIA
23 (40) ISRAEL
24 (27) TYSKLAND
25 (15) HVITERUSSLAND
26 (04) STORBRITANNIA
27 (41) POLEN
28 (25) UNGARN
29 (22) LITAUEN
30 (31) MOLDOVA

31 (35) BELGIA
32 (33) ROMANIA
33 (08) GEORGIA
34 (16) KROATIA
35 (12) PORTUGAL
36 (38) LATVIA
37 (28) ARMENIA
38 (19) MONTENEGRO
39 (36) FINLAND
40 (26) ØSTERRIKE
41 (21) IRLAND

Jeg konstanterer at Europas musikksmak fortsatt ikke kan friskmeldes.

Med dette skriver jeg meg ut av Eurovision Song Contest 2019 og legger arrangementet bak meg. Takk for følget, godtfolk!

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 47431
19.05.19 11:53

Kanskje det er din musikksmak som må utredes?...

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 3355
19.05.19 11:53
Bakkus: Vi hadde vunnet!

Jeg innbilte meg i går kveld at vi fikk 251 poeng og ikke 291 fra publikumsstemmene. Har ingen anelse hvorfor.

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 3355
19.05.19 11:55

Du traff bra på Sverige da Vahlley.

Art-Vandelay
19.05.19 11:56

Hvorfor fikk Tsjekkia så lite stemmer fra publikum? Trodde det var en publikumlåt mer enn jurylåt, så var det faktisk omvendt..

Martinho
MartinhoInnlegg: 2802
19.05.19 11:57

Skjønner fortsatt ikke hvorfor Nord-Makedonia fikk så mange jurystemmer.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3261
19.05.19 12:08

"Skjønner fortsatt ikke hvorfor Nord-Makedonia fikk så mange jurystemmer"

Viser vel at det ikke er bare homofile som ser programmet. 

Art-Vandelay
19.05.19 12:08

Når jeg først er i gang.

Skjønner ikke hvorfor Norge får ca 100 mindre poeng fra jury enn Sveits og Tsjekkia. Dette er jo ikke akkurat sanger av høyverdig kultur som bør belønnes så mye bedre enn et flott show som Norge. Og hvordan en jury kan belønne Danmark sin sang over Norge, ufattelig! 

Ikke at jeg nødvendigvis mener at Norge fortjener så enormt mye fra juryene, men når de gir andre meningsløse sanger mye mer så er det noe rart.

Og til slutt så er det utrolig mye åpenbare stemmer, man vet hvem som får 12 poeng. Og verst av alle er kanskje Norden og Baltikum som gir poeng til Sverige bare fordi de er Sverige. Sverige var absolutt ingen låt som fortjente å vinne jurystemmene. Svakt av juryene å la seg blende så lett av en blid fyr og noen frodige korister.

Kanskje bør man gjøre noe sånn som å kjøre et år eller to med kun seerstemmer. Bare for å friske alt opp. Man vil da få et morsommere show med langt flere gladsanger og tullebidrag selvsagt, så usikker på om det er lurt å kjøre det fast. Samtidig kan den ene, eller de få, som sender en rolig ballade skinne ekstra..

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 33050
19.05.19 12:09

Jeg likte ESC veldig godt før. Men for hvert år så taper det seg. 

Det største problemet er at pauseunderholdningen er så langdryg. Og i går var det en gigaflopp med all opphausingen av en Madonna som var kveldens svakeste artist. 

Dette var etter min mening den svakeste gjennomførte finalen på lenge. Og jeg er ikke engang motstander av Israel. Jeg er nøytral i den konflikten.

Og fagjuryene... Kveldens kjedeligste sang i Sverige og så det makkverket til Nord-Makedonia. Her fikk budskapet stemmer og ikne sangen. Og det fra en fagjury. Skammelig.

Synd for Norge at sangen deres ble ødelagt av produsenten da fagjuryene skulle gi sine stemmer. Det går 10 år mellom hver gang vi har den beste sangen. Og selv om økonomisjefen i NRK er lettet er det synd at Keiino ikke fikk den pokalen de fortjente. 

Art-Vandelay
19.05.19 12:15

Regner med at EBU strammer inn til neste år på pauseunderholdning, og tidsbruken. De kan ikke fortsette med så lange program. I år må det ha vært unormalt lang pause. Tipper det er Madonnas skyld. I tillegg til Madonna hadde de jo alt mulig annet også i pausen.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5094
19.05.19 12:17
Art-Vandelay: Hvorfor fikk Tsjekkia så lite stemmer fra publikum?

Fordi det var en helt skrekkelig rævva sang.

Aastja43
Aastja43Innlegg: 387
19.05.19 12:20
Martinho: Skjønner fortsatt ikke hvorfor Nord-Makedonia fikk så mange jurystemmer.

Hør på  teksten. Kvinnesak. De andre tolverne fra juryene gikk til Sverige med en svart mann ,fire digre svarte "mamas" og en heller dårlig melodi. Har du hørt om pk - juryer ....? Det er nokså betenkelig når land som Sverige , Island og England gir oss 12 poeng fra seerne , men INGENTING fra de respektive juryer . Håper NRK manner seg opp til å si fra om dette gale systemet. Men jeg har min tvil . Jon Ola Sand: Hva gjør du med saken ?

Art-Vandelay
19.05.19 12:21

Hyggelig at du har sånn tiltro til folk da..

daskedusken
19.05.19 12:23

Bare hyggelig. Må da stole på at andre folk har like gode ører som meg, og forstår at det var en søppelsang. Men det skal sies, i følge mitt eget "karakterskjema" var faktisk hele tre sanger enda mer rævva i finalen.

Art-Vandelay
19.05.19 12:26

Når folket samtidig stemmer frem San Marino som tiende beste låt så er jeg usikker på om jeg kan gi folk den fulle tillit:)

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10277
19.05.19 12:34
VivaLV: Fremdeles sjokkert at Norge vant ganske klart. Flere millioner? stemte på de. Så var det 200 jurydeltagere (40 land*5) som mente at de ikke var gode nok og sa de kun fortjente en femteplass. Som jeg sa i går. Dette er starten på slutten for ESC. Hvem gidder å se ett show hvor 200 stk. kan overprøve hva flere millioner mener.

Jeg har hele tiden vært i mot denne rene delingen som har funnet sted siden 2015- som gjør at slike utslag er mulig. I 2016 var det Russland det skjedde med- i går var det oss.

Likevel støtter jeg en viss bruk av fagjuryer slik at de om mulig kan "korrigere" den verste nabostemmingen. Dessverre viste bla.a Hellas og Kypros seg nok en gang som ikke akkurat "helproffesjonelle" fagjuryer! La merke til at publikum i Tel Aviv ropte "Greece" og "Cyprus" i kor i forkant av offentliggjøringen av disse 2 lands 12-poengere!

Så jeg vil så absolutt ha tilbake disse kombinerte poengsummene bestående av både telefon og jury-stemmer som tidligere var 50-50- men som gjerne kan være 60-40, 75-25 el. i favør telefonstemmer for å kompensere for det fåtallet personer som utgjør de ulike fagjuryene!

Så et innslag av fagjuryer er mao. innafor synes jeg! Er littegrann trasig å se det fokuset der er på at "200 personer" frarøvet Norge seieren- når vi tross alt kom på en meget flott 5.plass :-) Første Topp 5-plassering på 6 år, og for første gang på 10 år var vi best i Norden (!)...

...eller blir resultatlisten stående slik som den er nå etter Islands palestina-protest? De har vel flere ganger iløpet av uken fått påpakning for disse politiske utspillene om dette omstridte spørsmålet- ja endog vært inne på teppet hos Jon Olav Sand: likevel presterer de altså å holde opp disse 2 bannerne på slutten av ESC-kvelden (!)

Man kan mene hva man vil om Israel/Palestina-konflikten (personlig er det ikke akkurat aktuelt å melde meg inn i Palestina-komiteen for å si det sånn)- men NEI: jeg er ikke interessert i at storpolitikken skal sette for mye dagsorden i ESC!

Nei blir personlig ikke totalt overrasket om Island mister 10.plassen etter dette her! Georgia fikk i 2009 i Moskva heller ikke stille med låta "We dont wanna Put in"- noe som var helt på sin plass! (Og jeg er heller ingen varm støttespiller til Russland og deres gjøren og laden i Øst-Ukraina og Krim-halvøya!)

daskedusken
19.05.19 12:36
Art-Vandelay: San Marino som tiende beste låt

Den var jo morsom, og hadde sjarm. Om enn vokalisten hadde "litt" å gå på.

Art-Vandelay
19.05.19 12:38

Det samme kan sies om Tsjekkia, og de hadde heller ikke like rævva vokal.

JODDEMM
19.05.19 12:45
PapaSmurf: Synd for Norge at sangen deres ble ødelagt av produsenten da fagjuryene skulle gi sine stemmer. Det går 10 år mellom hver gang vi har den beste sangen. Og selv om økonomisjefen i NRK er lettet er det synd at Keiino ikke fikk den pokalen de fortjente.

(ment som et konstruktivt spørsmål)- men er det grunn til å tro at vi mistet seieren på dette lyd og bilde-trøbbelet i juryfinalen?

Var jo tross alt 154 poeng opp til Nederland på topp- og vi kan da ikke ha mistet så mye poeng på dette trøbbelet her?

De fleste "fagjury-folkene" rundt om i Europa og verden forøvrig har vel hørt gjennom låtene opptil flere ganger og gjort seg opp sin personlige mening lenge før juryfinalen likevel- så om vi har mistet noen poeng på det som skjedde?

Ikke usannsynlig det- men at vi har mistet såpass mye at "pokalen røk": er ikke det litt tvilsomt?

daskedusken
19.05.19 12:46

Uenig. Men tror den tsjekkiske sangen kunne gjort det greit i 1988.

Perbu
PerbuInnlegg: 4047

Skulle likt å vite hvordan juryene jobber. Fins det noen regler for det?  Diskuterer de seg imellom? Har de hemmelig avstemning? Jeg tillater meg å tvile på sistnevnte. Gruppepress er den eneste grunnen jeg kan se til at den krampekule tsjekkiske gjengen fikk 12 poeng fra oss. 

Dr_Who
Dr_WhoInnlegg: 328

Det var historiens kjedeligste og dårligst produserte Eurovision-finale. Over fire timer med tørrprat og utallige repriser på låtene.

Er litt usikker på om programlederne var idioter eller anså seerne for idioter, men samme kan det være. Lavmål.

(Innlegget ble redigert 19.05.19 12:46)

JODDEMM
19.05.19 12:49

Nye plassrekorder:

1: Nederland (Seier nr.5 og sin første seier på 44 år! Gratulerer med å endelig ha "avløst" Teach-In fra 1975!)

8: Nord-Makedonia (Landets første Topp 10-plassering. 12.plass som best fra før)

20: San Marino (24.plassen fra 2014 best inntil i natt)

Sulfat
SulfatInnlegg: 12298
19.05.19 12:49

Sendingen bør være ferdig til midnatt. I går tok det 4 timer og 11 minutt.  Tre timer er egentlig for langdrygt også, men vanskelig å kutte mer.

Hva kan gjøres?

Vekk med fagjury. Tar mye tid med utdeling av både fagjurystemmer og telestemmer. Telestemmene går riktignok fort, men tok ca 15 min igår. Dessuten er fagjuryene langt ute på viddene, i forhold til folks smak. Esc er underholdning for folket, ikke noe høykulturell kvalitetskonkurranse. -15 min

Kun 24 låter i finalen. 9 videre fra hver semi, ikke 10. 26 låter tar lang tid, og fokuset for hva som foregår på skjermen svinner kraftig mot slutten. -10 min

Kortere pauseunderholdning. Pauseunderholdningen er stort sett aldri underholdende. (Riverdance og Glow er to unntak jeg kommer på.) Kutt så mye som mulig. I går brukte de 1 time og 2 minutter, fra siste låt til jurystemmene begynte! Portugiserne klarte det på 43 min.

Vet ikke helt hvor lang tid de må ha på å få talt over telestemmene, men underholdningen bør ikke vare mer enn en halvtime, om mulig. -32 min.

Da var 57 minutter spart inn, i forhold til gårsdagen, og vi er ferdig til 00.15. Litt mindre programlederpjatt og litt mindre styr før første låt kommer igang, så har vi kuttet de siste 15, og er ferdig til midnatt.

eppaen
eppaenInnlegg: 25463
19.05.19 13:12
VivaLV: Fremdeles sjokkert at Norge vant ganske klart. Flere millioner? stemte på de. Så var det 200 jurydeltagere (40 land*5) som mente at de ikke var gode nok og sa de kun fortjente en femteplass.
Som jeg sa i går. Dette er starten på slutten for ESC. Hvem gidder å se ett show hvor 200 stk. kan overprøve hva flere millioner mener.
I tillegg er showet blitt alt for langdrygt.
Og har ingenting imot homofile, transer. Men trur mange syntes det blir litt i overkant mye av det i showet

Veldig presist oppsummert egentlig.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 33050
19.05.19 13:57

Det plager meg skikkelig at jeg ikke kommer på hvilken sang vinnermelodien minner meg om. 

Spesielt introen. Mener bestemt at det er en hit som har gått på radio de siste årene. Og det er en som Sier Ooooo-ooo-oo i samme melodi som introen. Vanskelig å forklare  

(Innlegget ble redigert 19.05.19 13:59)

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 18189
19.05.19 14:15

Tror de må gjøre noe med både avstemningen og opptellingen, for det hele fremstår jo som ganske parodisk for en TV-seer. Det ene øyeblikket så holder alle pusten over hvem som skal vinne mellom Nederland og Sverige, og sekunder senere er Sverige nede på 6. plass etter Norge.

Måtte le litt av å tenke på hvordan den føltes for nabofolket (en rett høyre i solar plexus), men det viser jo også litt hvor kunstig det virker med den frenetiske opptellingen av TV-seernes tall etter den omstendelige og rimelig korrupte fagjuryavstemningen. Drit nå i disse fagjuryene - de er en gjeng oppblåste idioter som sitter og belønner naboland, straffer de de ikke liker og tar en rekke helt uforståelige avgjørelser (hvorfor ga den norske juryen Tsjekkia 12 poeng?)

(Innlegget ble redigert 19.05.19 14:17)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2745
19.05.19 14:27
Folkflesk: Drit nå i disse fagjuryene - de er en gjeng oppblåste idioter som sitter og belønner naboland, straffer de de ikke liker og tar en rekke helt uforståelige avgjørelser (hvorfor ga den norske juryen Tsjekkia 12 poeng?)

Sveriges deltager uttalte at juryene er "tungt profesjonelle mennesker" som uttaler seg, så stemmene derfra var det viktigste.

Enig i at det blir et antiklimaks når så mye tid brukes på fagjuryene, og så endrer resultatet seg helt når folket sine stemmer kommer. Det er heller ikke samme framførelse de sitter og stemmer over. Det viktigste bør være hvordan man gjør det under selve konkurransen.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 50000
19.05.19 14:35
VivaLV: Fremdeles sjokkert at Norge vant ganske klart. Flere millioner? stemte på de. Så var det 200 jurydeltagere (40 land*5) som mente at de ikke var gode nok og sa de kun fortjente en femteplass.
Som jeg sa i går. Dette er starten på slutten for ESC. Hvem gidder å se ett show hvor 200 stk. kan overprøve hva flere millioner mener.
I tillegg er showet blitt alt for langdrygt.
Og har ingenting imot homofile, transer. Men trur mange syntes det blir litt i overkant mye av det i showet.

Greit oppsummert.

Påvirkningen fagjury/seere kan ikke være 50/50, det sier seg selv. Og selv om en av fordelene ved fagjuryer skal være at de hører låtene flere ganger før de gir poeng, i motsetning til mange av seerne, er fagjuryenes stemmegivning til tider bisarr, jfr feks Nord-Makedonia. Fagjuryer skal liksom belønne kvalitet, men ga tilnærmet null og niks til en sterk vokalprestasjon som Israel. Spent på om de gjør noe endringer mtp fagjuryer fremover, spesielt gitt at så mange reagerer på det.

Pauseunderholdningen var katastrofalt lang i går, det var egentlig bare kunstig at Madonna var med. Hun har ingen befatning med ESC, og det hele ble bare en fjern promotering/relansering av en artist gått ut på dato.

Enough with the gay parade, ESC er først og fremst en slagerkonkurranse.

On a positive note, opplegget med avsløringen av seerstemmene var bra.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 50000
19.05.19 14:38
Folkflesk: hvorfor ga den norske juryen Tsjekkia 12 poeng?

Den norske fagjuryen pleier stort sett å gi 12 poeng til de mest sære bidragene. Skulle tro de har for vane å plukke ut en gjeng med skrullinger hver gang.

Hvem satt i den norske juryen i år?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg