Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Chernobyl HBO

NYTT TEMA
Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 12507
12.06.19 09:13

Filmen Threads fra 1984 ja, mest depressive filmen jeg har sett. En av få filmer jeg aldri vil se igjen. RIP Sheffield.

«Fallout»

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 10341
12.06.19 12:43

Hadde store forventninger til serien utifra temaet og traileren. 

Etter de 4 første episodene så føler jeg meg vel egentlig bare snytt. 

At engelskmenn kjører en karikatur av russere får så være, hadde serien vært på russisk så hadde den vært for spesielt interesserte (få). 

Personlig så synes jeg at Khomyuk er en karakter som ikke hører hjemme i serien. Bortsett fra det åpenbare, altså at det ikke er en ekte person men heller en såkalt composite character, så blir det så mye som går på kryss og tvers av det som var Sovjetunionen og ikke minst arbeidet som ble gjort. Fra å oppdage utslippet i Minsk til å reise til Pripyat til å plutselig sitte rundt samme bord som Gorbatsjov og uttale seg om status. Det hele blir jo en massiv facepalm, ikke skjedde det og ikke er det sannsynlig utifra den politiske situasjonen som eksisterte. Sådan blir det fullstendig håpløst å inkludere det i en serie som tar for seg katastrofen i Chernobyl, som jo i stor grad er et resultat av det politiske hierarkiet.

Det irriterer meg at man ikke går lengre i å gi et helhetlig bilde av hva som var situasjonen. Behovet for å "kontrollere befolkningen" f.eks, som førte til at man evakuerte Pripyat alt for sent, eller 1 Mai feiringen i Kiev hvor det var uaktuelt at noe som helst skulle kanselleres. Alle skulle møte opp og alle skulle ha med familie, for å vise at det ikke var noen grunn til panikk. Alt man gjorde var å samle inn færre folk samtidig som man kuttet ned paraden til 2 timer.

Makatelli
MakatelliInnlegg: 10119
12.06.19 13:32
Slikkepott: Etter de 4 første episodene så føler jeg meg vel egentlig bare snytt.

Kanskje du skal se ferdig serien før du kommer med en vurdering?

Slikkepott
12.06.19 14:23

Fordi siste episode, altså episode 5, kommer til å endre på helhetsinntrykket og det jeg nevnte i innlegget mitt ?

Crabsen
CrabsenInnlegg: 13755
12.06.19 14:40
Slikkepott: Fordi siste episode, altså episode 5, kommer til å endre på helhetsinntrykket og det jeg nevnte i innlegget mitt ?

Spoiler: Nei

Makatelli
MakatelliInnlegg: 10119
12.06.19 16:56
Slikkepott: endre

Du ødelegger forresten seeropplevelsen for deg selv ved å se lese masse om hva som er sant og ikke sant i serien før du har sett den ferdig. Da sitter du med den informasjonen i bakhodet og vil irittere deg over det som er feil istedet for å nyte historien. Rookiemove. 

Slikkepott
12.06.19 18:32

Hadde ikke hørt om serien når jeg leste midnight in chernobyl. 

(Innlegget ble redigert 12.06.19 18:34)

Son
SonInnlegg: 5742
12.06.19 18:39
Makatelli: Du ødelegger forresten seeropplevelsen for deg selv ved å se lese masse om hva som er sant og ikke sant i serien før du har sett den ferdig. Da sitter du med den informasjonen i bakhodet og vil irittere deg over det som er feil istedet for å nyte historien. Rookiemove.

Så du satt med ingenting i bakhodet du da.

Eller det vet vi jo fra før at du ikke gjør.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 6669
12.06.19 18:52

For de som liker litt gamingz (de fleste av dere er tross alt 200 kilos potetgullspisende fettberg) kan jeg virkelig anbefale spillserien STALKER, som gir samme opplevelse og atmosfære som serien. 

Hitherto
HithertoInnlegg: 1088
13.06.19 22:30
Trehjulssykkel: de fleste av dere er tross alt 200 kilos potetgullspisende fettberg

Beste beskrivelse av oss på VGD jeg har sett.

HarryH
HarryHInnlegg: 29769
14.06.19 22:58

Mine kilder i Hviterussland melder at alt er realistisk i denne serien. Skjønner at jeg må se den. 

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33570
18.06.19 19:21

Utgangspunktet veldig skeptisk til serier som ikke er på orginalspråket. Alt blir jo hypet opp nå.

idiomatisk
idiomatiskInnlegg: 968
18.06.19 19:58
VivaLV: Utgangspunktet veldig skeptisk til serier som ikke er på orginalspråket. Alt blir jo hypet opp nå.

Serien er en klinkk 10'er i mine øyne og veldig mange andres. Spenningen og intensiteten i serien er til å ta og føle på. Om man ser serien med noe forbehold om at noen av scenene og karakterer er oppdiktet for god TV sin skyld er det umulig å bli skuffet, tror jeg. 

1. plass på IMDB fortsatt, med over 250k stemmer. 

LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 1083
22.06.19 00:59
VivaLV: Utgangspunktet veldig skeptisk til serier som ikke er på orginalspråket. Alt blir jo hypet opp nå.

Gjør meg ingenting at denne serien er på engelsk....men lydlogger og dokumenter som vises i serien er på russisk.
En av mine favoritt serier ever.

missvolta
missvoltaInnlegg: 1206
24.06.19 11:49

Karakterene og flere scenesekvenser i denne serien hjemsøker meg fortsatt. Utrolig sterke skildringer. Chernobyl er ingen underholdningsserie, så her må en legge fra seg popcornet,  observere og bli med inn i den ubehagelige stemningen. Terningkast 6 fra meg. Flotte skuespillerprestasjoner av alle, og vil særlig trekke fram Jared Harris. Pussig nok ender han sitt liv på samme vis i "Mad Men", men det er åpenbart at denne mannen kan mer enn å spille suicidal på film. Det er noe med hans vesen som lyser troverdighet og dybde.

missvolta
missvoltaInnlegg: 1206
24.06.19 12:12

Det hadde beskyttelsesdrakter på seg, kan det ha vært medvirkende? De to som døde på sykehuset vasset jo rett i det radioaktive vannet i vanlige klær. Synes scenen med de to fra sykehuset var hjerteskjærende. Måtte de virkelig dø på en slik forferdelig måte, puste og leve til bare skjelettet lå igjen? Opprivende å se på, og når man vet at det faktisk skjedde, blir det enda verre. Vanskelig å bedømme om dette er "verdens beste serie". Det er et dokumentarisk drama i kun fem episoder , og kan ikke settes opp mot serier jeg ellers følger med på. De er også ren fiksjon. Serien får toppkarakter fra meg fordi den er sterk , interessant, engasjerende og utrolig godt laget . Ser at mange kritiserer bruken av britiske skuespillere. Hvordan tror dere serien ville sett ut om den ble produsert av russiske filmskapere? Jeg tror den måtte lages av noen "utenfra" for å være mer troverdig. Skuespillerne og kulissene er mer enn troverdige nok i seg selv. 

as_roma
as_romaInnlegg: 21809
15.07.19 03:57

Bra serie for all del, men den beste av alle? Nei. Mulig det ødela litt at jeg kunne historien fra før av og at det dermed ikke var noen store overraskelser.

Bare jeg som irriterer meg over at de snakker engelsk? Vært mye bedre om de snakket russisk/ukrainsk.

Son
SonInnlegg: 5742
15.07.19 04:14
as_roma: Bare jeg som irriterer meg over at de snakker engelsk? Vært mye bedre om de snakket russisk/ukrainsk.

Nei. Serien hadde ikke vært like underholdende å sett på med klassiske russiske tryner og ord. Så definitivt ikke.

idiomatisk
idiomatiskInnlegg: 968
26.07.19 01:02
as_roma: Bare jeg som irriterer meg over at de snakker engelsk?

Skjønner ikke at det går an å mene dette når spenningen og frykten i dialogene i serien, for min del er noe av det aller beste jeg har sett. 

Men forstår jo egentlig at dette ikke er en serie for alle. 

K-dawg
K-dawgInnlegg: 3047
26.07.19 19:01

Det som fremhever Chernobyl er den intense stemningen og skuespillet som blir levert i de 5 episodene. Man føler nesten hver episode i kropp og sjel. Scenene fra sykehuset er helt grusomme.

8.5/10 fra meg. Scoren på iMDb er selvsagt helt på viddene. Tidenes serie? Neppe.

mjordan23
mjordan23Innlegg: 18453
11.08.19 13:41

Glitrende serie dette, blir 9,5 av 10 for min del. Kunne ikke så mye av detaljene rundt hendelsen fra før av, så det ble en ganske lærerik opplevelse også. Ekstremt godt gjennomført håndtverk dette. 

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3803
19.08.19 14:25

Veldig bra serie. Fikset meg et abbo på HBO kun fordi jeg ville se denne serien og jeg ble ikke skuffet. Av factscheck jeg har sett så er det mye som stemmer opp mot serien også. Enkelte episoder er fiction, men skitt au. Gruvearbeiderne var en svært fornøyelig gjeng.

8/10 fra meg.

Litt off topic. Ble en runde til med Band of brothers også når først HBO var oppe og gikk. Det er den beste serien jeg har sett, og den står seg fantastisk selv om den snart er 20 år gammel. Helt nydelig persongalleri. Soleklar 10/10.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg