Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beforeigners

NYTT TEMA
Landry
LandryInnlegg: 165
21.08.19 21:49

Premiere på HBO idag, 2 episoder sluppet.

For en herlig serie! Anbefales veldig. Morsom satire som tar for seg flere tema som f.eks rasisme og innvandring, hvor menneskene ikke kommer fra ulike land, men fra ulike tider. 
Et sammensurium av vikinger, 1800-tallsmennesker og steinaldermennesker.

Fantastisk rolleprestasjon av Krista Kosonen, som har den kvinnelige hovedrollen.
Jeg er iallefall hektet!

Framsynt
FramsyntInnlegg: 10138
21.08.19 21:55
Landry: For en herlig serie! Anbefales veldig. Morsom satire som tar for seg flere tema som f.eks rasisme og innvandring, hvor menneskene ikke kommer fra ulike land, men fra ulike tider.

Tenkte å begynne på denne i kveld.

Men jeg frykter litt for karakterdrap på vikinger. At de av PK-grunner blir fremstilt som multikulturalister, noe som selvsagt ville vært en historieforfalskning uten like.

FringeGirl
FringeGirlInnlegg: 1032
21.08.19 22:57

Konge!

Sett to eps og må jo si at serien hittil er råbra :) Det spares ikke på nakne kropper, og humoren er on point! Og ikke minst er drapssaken interessant! 

"Navn" fyren er jo bare... ja, hva skal man si der han sprader rundt med tassen og spiser blodig hare, hehe.

(Innlegget ble redigert 21.08.19 22:58)

abjoern100
abjoern100Innlegg: 1848
22.08.19 01:32

Utrolig hvor mye det hjelper med utenlandske skuespillere. Er jo en lettelse med dialog på "norrønt" og "bohemiansk" fremfor den stokkete norsken til Broch og co. Krista Kosonen er fantastisk. 

Bare så synd de ikke klarer å gjøre det skikkelig gjennomført bra, hvor vanskelig er det å kutte noe av den keitete dialogen? Er problemet at man er for mye kompis? Også er det de der kleine birollene i form av den eldre, tidligere kvinnelige partneren til Broch og politimesteren osv. Det blir sånne innslag av Mot i Brøstet som egentlig er helt unødvendige. Burde kuttet de unødvendige humorinnslagene og beholdt de sterkeste. Men det var det negative, som går igjen i alt av norske serier. 

Oppfinnsomt konsept, elegant introduksjon til dette nye Oslo. Mye bra foto. 

Alt som har med Navn, hulefrue, Alfhildr og hulenaboen er klasse. 

Krimhistorien er interessant, men burde kanskje ha fått litt mer tid til å utfolde seg og litt mer kjøtt på beina. Ble veldig mye som skjedde på kort tid nå. 

(Innlegget ble redigert 22.08.19 01:34)

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 49737
22.08.19 13:31
abjoern100: Oppfinnsomt konsept

Kommer til å bli virkelig bra når de lager en amerikansk versjon.

Sulfat
SulfatInnlegg: 12881
22.08.19 17:17

Dette var ca. like morsomt som Lilyhammer. 

aIseboy
aIseboyInnlegg: 7203
22.08.19 23:06

Nettopp sett de to første episodene. Mye god humor som henspiller på dagens innvandringsproblematikk, med rasisme (som påtagelig nok forøvrig har fått en egen utsending representert i tråden, hei til deg), konflikter mellom ulike grupper "fremlendinger" og "fremlendinger" som adopterer norsk/nåtids normer/mote.

Forstod det slik at det blir mer "alvor" etterhvert da det går over i mer drama/spenning og ikke like mye referanser til nevnte tema. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 5122
22.08.19 23:08

Meget lovende serie dette!

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 49737
22.08.19 23:09

Har ikke sett, men regner da med vikinger er overrepresentert i voldtektsstatistikken, sånn at det hele er realistisk..

McLovin
McLovinInnlegg: 12833
22.08.19 23:41

Dette var jo veldig gøy og underholdende! Sitatet i episode 2: «vi var her før deg» var ganske treffende.

aIseboy
22.08.19 23:57
Art-Vandelay: Har ikke sett, men regner da med vikinger er overrepresentert i voldtektsstatistikken, sånn at det hele er realistisk..

Den mest vittige var vel gjerne denne blondina som var som hentet rett ut fra "Ex on the beach" som hadde fått seg en samboer fra steinalderen som stort sett gikk rundt naken med en skinnfell over seg og som jaktet kaniner som han flådde på det hyperfreshe kjøkkenet og spiste rå. Hun hadde naturligvis egen blogg hvor hun kallte seg "Cave mans wife" og egen pute-kolleksjon hos H&M hvor overskuddet gikk til en LGBT-organisasjon. Du skal være rimelig godt oppdatert i samfunnsdebatten for å få med deg alle nåtidspreferansene der..  (for alt jeg vet så er hun muligens veganer også, men det ble det ikke sagt noe om..) 

Cabal
CabalInnlegg: 12990
25.08.19 20:09
aIseboy: Nettopp sett de to første episodene. Mye god humor som henspiller på dagens innvandringsproblematikk, med rasisme (som påtagelig nok forøvrig har fått en egen utsending representert i tråden, hei til deg), konflikter mellom ulike grupper "fremlendinger" og "fremlendinger" som adopterer norsk/nåtids normer/mote. Forstod det slik at det blir mer "alvor" etterhvert da det går over i mer drama/spenning og ikke like mye referanser til nevnte tema.

Må vel se dette da. Mest fordi det sikkert harselerer med folk som Ultima. Det er jo bestandig stor humor.

aIseboy
26.08.19 12:49
Cabal: Må vel se dette da. Mest fordi det sikkert harselerer med folk som Ultima. Det er jo bestandig stor humor.

Det går nok begge veier, slik "Lilyhammer" gjorde. Spesielt politisjefen som ansetter kvinnen fra viking-tiden fremstilles veldig "politisk korrekt", konfliktsky og passe naiv. Det takler vi selvsagt. Men det vil nok piffe opp tv-kvelden for vedkommende du nevner, og bidra til å gi serien en stjerne i boka hos ham og meningsfellene. Så fremt han skjønner at de harselerer med politisk korrekthet da.  

(Innlegget ble redigert 26.08.19 12:50)

Cabal
CabalInnlegg: 12990
26.08.19 18:28
aIseboy: Så fremt han skjønner at de harselerer med politisk korrekthet da.

Tipper han ikke skjønner et kvekk av noe som helst, som vanlig :)

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 4393
27.08.19 16:33

Nei, dette var bare rart og underlig.

abjoern100
abjoern100Innlegg: 1848
28.08.19 21:42

Nesten ikke til å forstå at denne serien ble unisont hyllet av anmelderkorpset. 

Dialogen og skuespillet gjør det til pute-tv

(Innlegget ble redigert 28.08.19 21:45)

Landry
LandryInnlegg: 165
28.08.19 21:59

Jeg synes det er kjempemorsomt. :D

Sarella
SarellaInnlegg: 15416
28.08.19 23:22

Jeg syns også det er ganske morsomt.

Sykkelbudet Tore Hund fra Romsås var en tøffing allikevel, og Navn ble drept, spennende dette :)

Vahlley
VahlleyInnlegg: 67756
30.08.19 00:45

En befriende annerledes serie med herlige detaljer i annenhver scene og replikk (ikke minst med tanke på talemål). Innenfor den absurde rammen, finnes det en godt gjennomtenkt og troverdig historie.

Jeg håper forøvrig Navn Ukjent overlever nedskytingen. For en fabelaktig karakter!

justanothername
justanothernameInnlegg: 12115
30.08.19 00:53
Framsynt: Men jeg frykter litt for karakterdrap på vikinger. At de av PK-grunner blir fremstilt som multikulturalister, noe som selvsagt ville vært en historieforfalskning uten like.

Hva tenker du på der?

Vikingene var vel mest opportunister. Viking er jo heller ikke en en etnisitet, men aktiviteten som ble utført; man "dro i viking", raiding and trading som det heter på engelsk. Hjemme var man en vanlig nordmann/norrøn.

Og vikingene var jo kjappe med å finne seg lokale damer der de slo seg ned, og endte opp med blandingsraser som i Skottland, Irland og Normandi, hvor man allerede etter en generasjon snakket fransk (visstnok etter vedtak om å endre språket ettersom det nå var her de skulle bo).

justanothername
justanothernameInnlegg: 12115
30.08.19 00:55
Landry: Et sammensurium av vikinger, 1800-tallsmennesker og steinaldermennesker.

Ingen middelardermennesker? (Utenom vikinger da, men de pleier man å ha i egen gruppe i norsk tidsinndeling).

mcdermott
mcdermottInnlegg: 65606
07.09.19 13:02

--- Jeg synes nåtidsskuespillerne gjør den dårligste jobben,kanskje det er lettere å spille fremvandrerne fordi de har mere karakter men det meste av dialogen f eks på politistasjonen er så kunstig at jeg får solide Wam & Vennerød-vibber av det.

FringeGirl
07.09.19 15:43

Liker denne serien godt, og nå er det jo litt interessant med hva som egentlig har hendt med Ingrids venninne som etter en dupp i vannet plutselig fikk råtne tenner.

Alfhildr er kul, men venninnen Urd er jo helt konge.

Sulfat
SulfatInnlegg: 12881
09.09.19 16:10
mcdermott: Jeg synes nåtidsskuespillerne gjør den dårligste jobben,kanskje det er lettere å spille fremvandrerne fordi de har mere karakter men det meste av dialogen f eks på politistasjonen er så kunstig at jeg får solide Wam & Vennerød-vibber av det.

Men det er ikke skuespillerne som gjør en dårlig jobb, men manusforfatterne. Har du en elendig skrevet dialog, er det umulig for en skuespiller å fremstå troverdig.

Drittserie, kan ikke skjønne at den fikk unison hyllest av norske anmeldere. Er vel kanskje for små forhold i Norge, så alle anmeldere kjenner en skuespiller/manusforfatter/produsent/etc som er involvert i prosjektet, og derfor legger på et par ekstra prikker på terningen?

Hoppet av etter to og en halv episode. Humoren funker ikke, krimplottet engasjerer ikke, dialogen flyter ikke. Idèen er jo morsom, så en remake med skikkelige manusforfattere kunne kanskje blitt bra.

FringeGirl
13.09.19 19:49

Sett ferdig.

Jeg for min del digger denne serien, sjelden bra norsk produksjon! 
Ser frem til sesong 2.

(Innlegget ble redigert 13.09.19 19:51)

pcktstrm
pcktstrmInnlegg: 429
13.09.19 20:27

Tok en pause etter episode to, men så de siste episodene nå i uka. Synes den tok seg opp etterhvert, så gir mine anbefalinger. Fin blanding av sci-fi, corny humor og skråblikk på dagsaktuelle samfunnsutfordringer i en absurd setting. Tror dog den mister en viktig dimensjon for seere utenfor de nordiske landene pga språket. Blir nok ikke det samme å se den med engelske undertekster uten å ha en viss forståelse av norrøn dialekt eller norsk/svensk/dansk/islandsk. Håper den blir fornyet med en sesong til. 

Forøvrig sykt imponert av skjoldmøy Krista Kosonen som spiller inn en hel serie på norsk og norrønt uten å forstå et eneste ord av hva hun sier:)

Xavi7
Xavi7Innlegg: 5122
14.09.19 11:18
FringeGirl: Sett ferdig.

Hele?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg