Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Einar - hele historien

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48460
15.09.19 17:41

NRK-serie av Erling Borgen i fire episoder. Hele historien om Gerhardsen. Endelig et folkeopplysende historisk program på NRK i beste sendetid på søndag kveld. Ser fram til dette.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19279
15.09.19 19:31
DrSchwei: Ser fram til dette.

Blir ikke sett her nei. Har aldri likt Erling Borgen, selv om noen på bilforumet påstår jeg er Tesla-hater, så finner jeg hans utspill: "Erling Borgen: – Jeg hater Tesla-sjåfører" som mer en dokumentasjon av han enn Tesla-sjåfører. Liker bare ikke fyren jeg. Gode hensikter og meninger forsvinner ofte med høylytt dårlig ordbruk.

kansas00
kansas00Innlegg: 21958
15.09.19 19:45

Skeptisk. Erling Borgen er en for politisk figur. Blir litt som Oliver Stone på den internasjonale arenaen eller Michael Moore. Synes programmer/historiske dokumentarer tar seg best ut når de lages av personer med mer interesse for historie, ikke politikk. Kanskje litt spesielt at det var SVer Lahlum som skrev biografien om Haakon Lie, mens det nå er Erling Borgen (er han politisk type : Rødt ? søstra hans er ordfører fra SV)  som lager dokumenter Einar Gerhardsen.... only in norway ...

(Innlegget ble redigert 15.09.19 19:51)

DrSchwei
15.09.19 20:08

Er jo ingenting som tyder på at Borgen lar sitt politiske syn prege noe av dokumentaren. Det mest irriterende er at NRK driver med egenreklame når klokken allerede er tre minutter på overtid ift oppsatt plan!

kansas00
15.09.19 21:02
DrSchwei: Er jo ingenting som tyder på at Borgen lar sitt politiske syn prege noe av dokumentaren

Kan være enig der, selv om jeg bare har sett 1 episode som for det meste dreier seg om tiden før Einar er blitt landsfaderen. Liker at de har mikset arkivklippene med historier fra familien. Artig å høre hvordan eldre personer bruker det forholsvis upersonlige/nøytrale ordet mor/far om sine foreldre. Veit ikke om det var en glipp, men sies vel inn i dokumentaren at einar var på slottsplassen da kongen kom til norge og at han deretter gikk hjem til enerhaugen. Da skal han vel være noe sånt som 7-8 år. Er muligens et utslag av noe man ser ofte ved historiske begivenheter. At flere har vært til stede enn det som egentlig har vært det. Mistenker sterkt at det er en røverhistorie (som i grunnen er vanskelig å ettergå fordi man må tro han på ordet, men passer godt sammen med narrativet man prøver å bygge). Vet ikke hvor vanlig det var at unger i den alder ruslet rundt alene i byen på den tiden. Og hvor stor interesse skulle en 7-åring ha av kongen ?  Litt artig rute han tok for å komme til til st.petersburg/petrograd.

(Innlegget ble redigert 15.09.19 21:12)

DrSchwei
15.09.19 21:18

Likte umiddelbart at de lar en kvinnelig skuespiller ha fortellerstemmen, men funket greit nok etter hvert. Sa vel at han "befant seg plutselig på Slottplassen", skjønte heller ikke helt dette. Litt av en tur å reise til St. Petersburg den gangen, ja.

Ellers er det nok en del som blir overrasket over hvor revolusjonære Ap var på den tiden.

Litt artig å se gamle klipp. Så langt interessant, og blir jo enda mer interessant når man kommer til hans velmaktsdager.

(Innlegget ble redigert 15.09.19 21:18)

DrSchwei
15.09.19 21:40

Ser forresten ingen anmeldelse av serien i norske aviser?! Den såkalte kulturavdelingen i Aftenposten er mest opptatt av dusin-seriene på Netflix

Rolles er ute med en kommentar om at den slags dokumentarer som skal fortelle "alt" er "ut". Klager over harelabb og klisjeer. Men roser nærbilder av familien etc. Han mener at man burde ha som mål å lage noe som engasjerer de som ikke kjenner Gerhardsen fra før.

Skjønner ikke helt hva han mener. Er vel få Netflix-brukere på 26 som som hadde giddet å se på en dokumentar om Gerhardsen, uansett.

(Innlegget ble redigert 15.09.19 21:40)

Sulfat
SulfatInnlegg: 13365
16.09.19 15:49

Gerhardsen? Zzzznork. Trodde det skulle handle om Tørnquist.

Tormund
TormundInnlegg: 26100
16.09.19 15:51

...og jeg hadde håpet den handlet om Einar Lunde :(

Shirokuma
ShirokumaInnlegg: 507
16.09.19 16:41

Lurer på om de kommer til å ta opp Nortraship skandalen!?

kansas00
16.09.19 16:58

En del arkivmaterialet i dokumentaren er hentet fra et program som gikk på nrk på 70-tallet en gang. Ellers så var det en annen feil i dokumentaren.. Det sies at Gerhardsen vokste opp på Enerhaugen , mens flere av bildene fra bakgården som blir vist når gerhardsen forteller om sin oppvekst derfaktisk er gråbeingårdene på tøyen. En bagatell, men driver man med dokumentarfilm bør man vel prøve å være litt nøye ?

(Innlegget ble redigert 16.09.19 16:58)

pfrog567
pfrog567Innlegg: 13759
16.09.19 21:49
kansas00: En del arkivmaterialet i dokumentaren er hentet fra et program som gikk på nrk på 70-tallet en gang. Ellers så var det en annen feil i dokumentaren.. Det sies at Gerhardsen vokste opp på Enerhaugen , mens flere av bildene fra bakgården som blir vist når gerhardsen forteller om sin oppvekst derfaktisk er gråbeingårdene på tøyen. En bagatell, men driver man med dokumentarfilm bør man vel prøve å være litt nøye ?

Trodde han vokste opp på Grunerløkka/Sofienberg-strøket jeg. Hvis jeg husker riktig det jeg har lest om "Landsfaderen" da.

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 5510
16.09.19 22:45

Er denne verdt å bruke kvelden på?

kansas00
18.09.19 16:34
pfrog567: Trodde han vokste opp på Grunerløkka/Sofienberg-strøket jeg. Hvis jeg husker riktig det jeg har lest om "Landsfaderen" da.

Stemmer på det vis at han bodde på Tøyen (Sofienberggata) mesteparten av sitt vosken liv (fra han var statminister til han døde), men oppveksten var på Enerhaugen. Barna forteller litt om det i 2.episoden i forbindelse med at de flyttet inn i statsministerboligen som tydeligvis ikke var noe for dem. Så da kjøpte de seg heller bolig i et område som tydeligvis var avsatt for folk som jobbet i storting/regjeringsapparatet på Tøyen. Siste og kanskje eneste statsministern som har bodd på oslos østkant ?

(Innlegget ble redigert 18.09.19 16:35)

DrSchwei
26.09.19 15:44

Da har jeg sett hele serien. Synes at det ble ganske tregt etter hvert, og kritikken etter første episode hadde litt for seg.... Blir veldig forklarende om helt enkle ting. Det går veldig seint. I tillegg er det en gjennomgående irriterende tone med blant annet trekkspill gjennom hele greien. Mulig dette kommer bedre fram på min laptop enn på TV, men i alle fall ble litt spoling brukt over sekvenser der det ikke ble sagt noe. Kunne med fordel vært strammet en del inn, men uansett, greit å få med seg alt.

kansas00
28.09.19 21:05

Synes "knekken" i siste episoden på dokumentaren er litt artig.. legger ut om hvordan det skjærer seg med både håkon lie og trygve bratteli for å avslutte med en skykkelig skytehistorie, hvor EG nærmest på dødsleiet forteller brundtland at hun har overgått hans forventnginger. Litt småkvalmt. Ellers virker dokumentarskaper (Borgen) å ha litt interesse/sans for fcorholdet mellom gerhardsen og krutchov.

DrSchwei
28.09.19 21:50
kansas00: Synes "knekken" i siste episoden på dokumentaren er litt artig.. legger ut om hvordan det skjærer seg med både håkon lie og trygve bratteli for å avslutte med en skykkelig skytehistorie, hvor EG nærmest på dødsleiet forteller brundtland at hun har overgått hans forventnginger. Litt småkvalmt. Ellers virker dokumentarskaper (Borgen) å ha litt interesse/sans for fcorholdet mellom gerhardsen og krutchov.

Ja, men det er jo en ganske så kjent historie, skjønt, husket ikke detaljene om at det fantes to versjoner. Det med Gro var vel mest en understreking av hvor stor EG var i veldig manges øyne. Han var jo da blitt "landsfaderen", vil jeg tro. Gerhardsens dialog med Sovjet  var dels uglesett, tydeligvis, men forteller jo at det med dialog med er viktig og vil lønne seg på sikt. Men klart, lett å si i etterkant.

Ellers avdekker jo serien hva Ap har hatt å si for oppbyggingen av Norge og arbeidsfolks rettigheter opp gjennom tiden, men samtidig var jo det en enorm maktarroganse og etter hvert en stor selvgodhet. Synes Borgen kunne sagt litt mer om motstanderne i de andre politiske partiene på den tiden. SVs rolle kom i jo bra fram, men både Høyre, Venstre og Sp var jo ikke helt ubetydelige på den tiden.

(Innlegget ble redigert 28.09.19 21:50)

inspector
inspectorInnlegg: 9022
19.10.19 09:38

Meget interesant biografi om landsfaderen.

Utad en keitete bestefar, innad en kalkulerende ringrev med stor makt. Egenskaper han brukte til fulle i en periode med store spenninger og omveltninger.

lsklars
lsklarsInnlegg: 82322
19.10.19 15:01
Tormund: ...og jeg hadde håpet den handlet om Einar Lunde :(

Trodde den handlet om Einar Tørquist og Jan Thomas blir venner. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg