Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Batman TAS

NYTT TEMA
PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 3545
20.09.19 10:48

Har et religiøst forhold til denne serien , beste med hele 90-tallet :D

On leather wings (synes synd i Manbat , han vil jo bare flakse rundt i Gotham ;)

The last laugh (Joker på ferde igjen , denne gang med kaptein Klovn som makker)

Underdwellers (første jeg så , åpenbart basert på Oliver Twist......undervurdert)

MrPets
MrPetsInnlegg: 445
20.09.19 12:33

En fantastisk serie som fulgte meg gjennom barndommen. Har også sett hele i voksen alder, og syns den holder seg glimrende. Såvidt jeg vet ikke tilgjengelig på norske strømmetjenester, men vi er heldigvis i den situasjonen at vil man, så kan man. 

(Innlegget ble redigert 20.09.19 12:33)

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2808
20.09.19 15:40
MrPets: En fantastisk serie som fulgte meg gjennom barndommen. Har også sett hele i voksen alder, og syns den holder seg glimrende. Såvidt jeg vet ikke tilgjengelig på norske strømmetjenester, men vi er heldigvis i den situasjonen at vil man, så kan man.

Batman: The Animated Series er helt klart i en klasse for seg selv med tanke på animerte superhelt/action serier fra 90-tallet. Men den holder så absolutt den dag i dag.

Må innrømme at denne serien gikk meg nærmest hus forbi som guttunge, men husker jo selvsagt enkelte episoder (tror det var svensk tv som viste dem på første halvdel av nittitallet på søndagsmorgen) og hadde et par actionfigurer som jo virket å være basert på serien, men Turtles og Bikermice from Mars var nok en del hakk mer interessant i perioden 1990-1994.

Nå er jo hele serien gjenutgitt i Blu-ray format og vurderer å oppdatere, har den i hylla på DVD men skal visst være meget solid arbeid som er lagt ned i bilde, lyd og bonusmateriale.

Husker ved nærmere gjensyn at man ble noe "skuffa" over enkelte av Joker episodene, og endte i stedet opp med å favorisere de hvor mer "vanlige" og ikke fullt så kjente skurker gjør sin inntreden i Gotham by. Tenker på de som er veldig langt unna typiske superskurkene, og var ofte noe meget trist over deres skjebner/historier som igjen gjorde langt mer inntrykk enn først antatt. 

Ellers må jo den fantastiske Mask of Phantasm (1993) nevnes, denne er jo klart beste Batman filmen fra 90-tallet, og i min mening en av de aller beste filmene om den kappekledde beskytteren av Gotham City. Utrolig flott animasjon, musikk og handling og der får mer ut av forhistorien til Bruce Wayne/Batman enn noen annen Batman film, synes nå jeg da. 

Vurderer å se igjen serien senere i høst, utmerket underholdning på denne tiden av året og samtidig dra frem Batman: Arkham Asylum på PS3. 

(Innlegget ble redigert 20.09.19 15:41)

PaulBearers_urne
27.09.19 15:06

På tide at Batman TAS og Batman '66 kommer med norsk tekst dog det er vel tvilsomt siden Batman TAS dvd boksene floppet i Sverige :(

Frank.N.Steen
27.09.19 16:47

The Animated Series har jeg sett flere ganger på forskjellige bruktsjapper med norsk, svensk og dansk tekst men da i versjoner der kun inneholder ca, 4-5 episoder per DVD. Visste ikke at komplette bokssett har blitt utgitt i Sverige før, men 2 av sesongene i samlingen min er region 2 utgaver mens de to siste er region 1. 

Batman 66 filmen vel utgitt minst en gang her til lands med norsk tekst men du tenker kanskje på tv-serien? 

Er vel større sjanse for at man finner serien med norsk tekst på en eller annen streaming side enn at de skulle dukke opp på Blu-ray/DVD formatet med nordisk tekst.

(Innlegget ble redigert 27.09.19 16:47)

MrPets
01.10.19 16:28

.

(Innlegget ble redigert 01.10.19 16:30)

MrPets
01.10.19 16:31

VGD er fullsendig ute av det i dag, og nekter meg å legge ut dette som et innlegg. Får prøve å splitte det opp.  

Etter trådens opprettelse ble jeg inspirert til å se et titalls episoder. Her er fem av mine favoritter, for nye og gamle seere. 

Two-Face (Sesong 1, episode 17 og 18): Harvey Dents uhell har vært vist i en lang rekke versjoner. I denne tegneserien får vi servert en dobbeltepisode som er interessant fra et psykologisk ståsted, og treffer emosjonelt da Dent har vært med i flere episoder tidligere. 

The Man Who Killed Batman (Sesong 1, episode 49): Hva ville skjedd dersom en ordinær mann i gata drepte Batman? 

Baby-Doll (Sesong 3, episode 4): En episode uten glamorøse skurker, men likefullt svært minneverdig. En trist historie om en skuespiller og hennes utfordringer, både grunnet typecasting og kortvoksthet.

(Innlegget ble redigert 01.10.19 16:33)

MrPets
01.10.19 16:33

Etter trådens opprettelse ble jeg inspirert til å se et titalls episoder. Her er fem av mine favoritter, for nye og gamle seere. 

Heart of Ice (Sesong 1, episode 3): Denne episoden mottok Emmy for manuset, og viste at animasjon også kunne levere tragiske historier på imponerende vis. I tillegg ble det klart at skurkene i dette Batman-universet ikke behøvde å slekte på sine tidligere fremstillinger fra West-tiden.

Almost Got´im (S1, episode 35): En særs artig episode som viser alle våre favorittskurker i en mer avslappet setting, hvor de forsøker å avgjøre hvem som har vært nærmest å fjerne Batmans konstante involvering. 

Vil også nevne Mad Love fra The New Batman Adventures, som gir definitivt gir det beste innblikket i forholdet mellom Harley Quinn og Joker. 

(Innlegget ble redigert 01.10.19 16:34)

PaulBearers_urne
02.10.19 13:28

https://www.dailymotion.com/video/x6mxopx

Gjesteroller Mike des Barres aka Murdoc og Locklear , kult

(bare enkelte eps er utgitt på vhs med norsk tekst , dvd-boksene har ikke norsk tekst ei heller dansk tekst men pussig nok gresk tekst)

(Innlegget ble redigert 02.10.19 13:31)

Frank.N.Steen
02.10.19 14:49
MrPets: Two-Face (Sesong 1, episode 17 og 18): Harvey Dents uhell har vært vist i en lang rekke versjoner. I denne tegneserien får vi servert en dobbeltepisode som er interessant fra et psykologisk ståsted, og treffer emosjonelt da Dent har vært med i flere episoder tidligere.  The Man Who Killed Batman (Sesong 1, episode 49): Hva ville skjedd dersom en ordinær mann i gata drepte Batman?  Baby-Doll (Sesong 3, episode 4): En episode uten glamorøse skurker, men likefullt svært minneverdig. En trist historie om en skuespiller og hennes utfordringer, både grunnet typecasting og kortvoksthet.

Kjenner jeg burde få sett igjen serien i sin helhet, men for tiden har jeg nettopp påbegynt min årlige (vel fjoråret ble så som så) Halloween oktober utfordring, og innser at 31 skrekkfilmer pluss sikkert en ekstra dose annen film vil ta på tid og "krefter". Så får heller forsøke å se hva en kan få til, da Batman: The Animated Series er som skapt for sene høstkvelder, gjerne under ei varm dyne før man tar kvelden.

Two Face (dobbeltepisoden) er helt klart en av de som gjorde mest positivt utslag hos meg. Veldig rørende, mørk og intens og ekstra kult å vite at det er Richard Moll (skurken fra den første House filmen i 1986) som har lånt bort stemmen til Harvey Dent.

Ellers er de andre episodene du bringer opp også av typen som gjorde at man virkelig fikk opp øynene for hvor herlig og utbredt universet er i serien med tanke på skurker og variasjon. 

Nei, får se om jeg greier å holde ut til november, fikk jo som sagt veldig lyst til å gyve løs på sesong 1 men vi får se. Uansett, veldig moro at andre tilhengere av denne animerte perlen er å finne her på VGD og kommer til å følge med videre i tråden. :)

(Innlegget ble redigert 02.10.19 14:49)

Frank.N.Steen
02.10.19 14:50
MrPets: VGD er fullsendig ute av det i dag, og nekter meg å legge ut dette som et innlegg.

Dessverre en gjenganger, litt for ofte forsvinner alt man har skrevet i det man trykker "send inn", men heldigvis virker det som at alt er automatisk lagret om man trykker "gå tilbake" en side, og deretter forsøker igjen. Men tryggest om en skriver mye og lengre innlegg, er å alltid lagre det. For sikkerhets skyld. 

MrPets
02.10.19 19:33
Frank.N.Steen: Dessverre en gjenganger, litt for ofte forsvinner alt man har skrevet i det man trykker "send inn", men heldigvis virker det som at alt er automatisk lagret om man trykker "gå tilbake" en side, og deretter forsøker igjen. Men tryggest om en skriver mye og lengre innlegg, er å alltid lagre det. For sikkerhets skyld.

Du har helt rett. Begynte på samme innlegg for noen dager siden, og var svært fornøyd før alt gikk i kluss ved publisering. Trengte noen dager for å legge skuffelsen bak meg og begynne på nytt...

Tar med en ekstra episode for de som Adam West-inkarnasjonen i sitt hjerte, nemlig Beware the Gray Ghost (Sesong 1, episode 32). Flott episode med West i gjesterollen.

MrPets
02.10.19 19:35
Frank.N.Steen: Så får heller forsøke å se hva en kan få til, da Batman: The Animated Series er som skapt for sene høstkvelder, gjerne under ei varm dyne før man tar kvelden.

Absolutt, en perfekt serie rett før en lander på puten! Er på vestkysten i Frankrike ut året, må nok vente godt og vel en måned før jeg får den samme høststemningen her. Ikke at jeg klager på det. 

MrPets
02.10.19 21:14

Har noen sett Batman Beyond? Husker at jeg svitsjet innom det et par ganger i barndommen, er det noe å anbefale? 

Frank.N.Steen
03.10.19 09:27
MrPets: Batman Beyond?

Kan på det varmeste anbefale filmen Batman Beyond: Return of the Joker (2000) som for min del sto igjen som den kanskje nest beste av de mange animerte Batman filmene (kun slått av Mask of Phantasm) og der animasjonen og handlingen er top notch så og si hele veien. Men pass på å gå for den ukuttede versjonen, da visstnok sensuren (grunnet en eller flere av skolemassakrene på tampen av 90-tallet tidlig 00-tallet) gikk fullstendig amok og bestemte at her skal alt som kan være "farlig" og "inspirere" til potensielle morderiske gærninger kuttes i stykker, og Beyond var visstnok en av de ofrene som fikk kjørt seg hardt den gang.

Serien derimot hadde jeg aldri noe særlig forhold til. Var nå i tenåra og interessen for å benke meg foran tven om søndagsmorgen var nok langt forbi men hendte jo at man kikket innom når man først var oppe og klar for ny dag. 

Var vel noe med at Batman/Bruce Wayne var nå en godt gammel mann og fremtids Gotham virket igjen å være et sted som trengte at den mørke ridder skulle igjen komme tilbake for å holde kontroll over den stadig voksende galskapen der steg opp av undergrunnen.

(Innlegget ble redigert 03.10.19 09:27)

Frank.N.Steen
03.10.19 09:42
MrPets: Beware the Gray Ghost

Også en favoritt her i gården. Klart det hjelper godt på å kjenne til Batman historikken her, denne ville nok mest sannsynlig flydd meg forbi som guttunge men nå er denne helt klart en av favorittene fra hele serien. 

PaulBearers_urne
12.10.19 00:58

Lock Up (fangevokter som tar loven i egne hender , dessverre var ikke denne det helt store imo)

A bullet for Bullock (manuset er ulogisk)

MrPets
18.10.19 18:48
MrPets: Har noen sett Batman Beyond?

Ja, nå har jeg altså sett sesong 1 av denne serien. Animasjonen er god, hakket bedre enn Batman TAS. Ellers ble jeg aldri revet med av denne serien. Mulig det ville vært bedre å se den tidlig i tenårene, temaene er nok litt mer relaterbare da. For min del det blir nok Batman TAS neste gang jeg blir lysten på animasjon. 

PaulBearers_urne
01.11.19 22:18

Moon of the Wolf (kul episode)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg