Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

His Dark Materials

NYTT TEMA
Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 7330
04.11.19 15:53

I natt slapp HBO den nye serien His Dark Materials. Serien er et fantasy-drama basert på Phillip Pullmanns bøker med samme navn, og den er produsert for BBC og HBO. Den første sesongen er på 8 episoder, og innspillingen til sesong 2 er allerede i gang.

Fantasy-trilogien ble skrevet fra 1995-2000 og dens popularitet førte til at filmen Det gylne kompass ble produsert i 2007. Denne er basert på den første boken (samme som sesong 1 av tv-serien). Suksessen til filmen ble derimot laber, da den høstet massiv kritikk både fra His Dark Materials fansen, men også religiøse miljøer da det ble hevdet at serien fremmet anti-religiøse temaer. Håpet til fansen nå er at de skal få en tv-serie som står i stil i bøkene.

Serien har fått litt blandet tilbakemeldig så langt, men stort sett av det positive slaget.

NRKs anmeldelse.

Dagbladets anmeldelse.

VGs anmeldelse.

Litt blandet tilbakemelding her til lands, men stort sett bra.

The Guardians anmeldelse.

New York Vultures anmeldelse.

Hollywood Reporters anmeldelse.

Britene i ekstase, mens amerikanerne virker mindre overbevist.

Nå skal det sies at disse anmeldelse vel er basert på de 4 første episodene og ikke hele sesongen.

Sarella
SarellaInnlegg: 15931
04.11.19 17:21

Er litt ambivalent over 1.ep, må nok se flere episoder. Førsteinntrykket er at James McAvoy ikke føles helt rett i rollen som Lord Asriel, jeg er heller ikke helt fornøyd med Dafne Keens tolkning av Lyra. Ruth Wilson syns jeg derimot nailet Mrs Coulter. Ellers litt mye overforklarende dialog kontra fortellende scener.

Men må se mer som sagt. Irriterende den HBO-greia med å kun legge ut en og en episode med en hel uke mellom hver gang. De burde i alle fall lagt ut to.

ArcticRose
ArcticRoseInnlegg: 163
04.11.19 18:09

Eg synst det gjekk litt fort, liten tid til å bli kjent med karakterene. Kanskje fordi eg sammenligner med bøkene 

-Longva-
-Longva-Innlegg: 1051
04.11.19 22:16

Grei start, gleder meg mest til å se panserbjørnene.

Skal denne tråden holdes spoilerfri mtp. hva som skjer å bøkene?

Sarella
SarellaInnlegg: 15931
11.11.19 20:49

Syns det tok seg opp kraftig i ep.2, nesten uhyggelig spennende. Denne serien kan bli meget bra.

FlipYa
FlipYaInnlegg: 935
11.11.19 22:30

Ruth Wilson som Mrs Coulter er i alle fall casting of the year. Makan.

craaazy
craaazyInnlegg: 6215
11.11.19 23:43

Episode 2 hevet lista betraktelig ja. Nå gleder jeg meg til fortsettelsen!

-Longva-
-Longva-Innlegg: 1051
08.12.19 13:02

Tja. Mest skuffet over mangelen på daemons så langt. Uten tvil for å spare penger på CGI'en.

Dette slo voldsomt ut i scenen hvor de finner Billy Costa, hvor det plutselig var helt ufattelig at han ikke hadde en daemon....

Liker derimot det at de inkluderer Will allerede i sesong 1, og ikke venter til sesong 2. Gir dybde til serien at de fokuserer mye på Stanislaus Grumman/John Parry

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg