Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Harald Eia presenterer...

NYTT TEMA
Wavy
WavyInnlegg: 11915
29.01.20 12:15

Harald Eia er tilbake på NRK TV med et nytt program. Foreløpig har jeg ikke helt skjønt om programmet har noe navn, da det ser ut som hver episode heter forskjellige ting.

Det er episoder på ca et kvarter som består i at Harald Eia snakker om et tema på sånn fleipete faktavis, litt sånn han snakker i Brille. Hver episode er nærmest som en slags TED talk presentasjon. De to episodene som ligger ute nå snakker han om hva som faktisk er typisk norsk og hvordan det manifesterer seg i kulturen vår. I episode to sammenligner han mye med USA.

Som gammel Eia-fan syns jeg dette er veldig bra. Det er lenge siden han forlot sketsjeformatet, og det plager meg ikke nevneverdig. Han er dritgod på informasjonsformidling, og han snakker lett, ledig og uavhengig om temaer han kan noe om. Ser ingen grunn til å gi dette noe annet enn toppscore.

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 8367
29.01.20 12:20

Kan minne litt om Typisk norsk med Schjerven.

lsklars
lsklarsInnlegg: 87873
29.01.20 12:42

Eia er en pionér. Dette må ses.

(Innlegget ble redigert 29.01.20 12:47)

Xavi7
Xavi7Innlegg: 7217
29.01.20 12:45

Der må jeg trille terningkast 6 altså. Morsomt, informativt og passe korte episoder. 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 57463
29.01.20 12:52

Sånn er Norge 

Art-Vandelay
29.01.20 13:01

Såg andre episode først. Terningkast 6. Burde kanskje sett første episode først, for kontekst.

Wavy
29.01.20 13:30
Art-Vandelay: Såg andre episode først. Terningkast 6. Burde kanskje sett første episode først, for kontekst.

Ja kan være lurt. Andre episode er en fortsettelse av første.

Xavi7
Xavi7Innlegg: 7217
29.01.20 13:54

Sterk og svak stat og borgernes syn på frihet. Genialt. 

borbje
borbjeInnlegg: 10785
29.01.20 14:55

En på jobben skulle være med på dette.., sjekke reprisen om han var med nå 

Laberget2
Laberget2Innlegg: 294
29.01.20 21:30
Hoppidioten: Kan minne litt om Typisk norsk med Schjerven.

Himmel og hav. Jeg bare venter på at Scherven må svare på om dette er vel likt hans program.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49317
29.01.20 21:42

Hvorfor referere  til USA hele tiden? Er vel mer interessant å se hvordan vi er i forhold til våre naboer, enten det er Sverige, Russland, UK eller lengre syd...

DrSchwei
29.01.20 21:48

Eia snakker om amerikanere og viser Youtube-snutter fra USA. Dette var tynne greier...

Laberget2
Laberget2Innlegg: 294
29.01.20 21:57

Dette var kleint.

DrSchwei
29.01.20 22:01

Terningkast 4 i VG og Dagbladet. Tipper det hadde blitt 2 om det var en annen som sa akkurat det samme. Har stor sans for Eia, så dette ble ekstra skuffende.

(Innlegget ble redigert 29.01.20 22:01)

Eivinder
EivinderInnlegg: 1358
29.01.20 22:37

Dette var glimrende!

Wavy
30.01.20 08:29
DrSchwei: Eia snakker om amerikanere og viser Youtube-snutter fra USA. Dette var tynne greier...

Han bruker videoer for å illustrere de poengene han kommer med. Når han skal forklare hvorfor amerikanere er mer knyttet til sine foreldre bruker han en video hvor dette behovet forklares i praksis: de betaler alle dine viktige utgifter før du kommer deg i arbeidslivet.

Syns dette var informativt og fint.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4518
30.01.20 09:17

Brilliant av Eia. Rett og slett nydelig.

Art-Vandelay
30.01.20 09:19
DrSchwei: Er vel mer interessant å se hvordan vi er i forhold til våre naboer, enten det er Sverige,

Tror kanskje du har misforstått noe her. 

Texas_John
Texas_JohnInnlegg: 3399
30.01.20 09:25

Dette var dårlige greier, kanskje noe av det dårligste jeg har sett på lenge. Bruke 20 minutter på å fortelle noe som kunne vært oppsummert på 2. Folk har ikke tid til slik 70-talls tv i 2020.

Hvis de først skal bruke så jævlig lang tid bare for å kunne kalle noe "et program", så bruk heller tiden på å analysere hvordan noen faktisk kan men at en sterk og inngripende stat kan representere frihet. 

(Innlegget ble redigert 30.01.20 09:26)

lsklars
lsklarsInnlegg: 87873
30.01.20 09:38

Så litt på det. Holdt på å sovne. 

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 18058
30.01.20 09:38

Tamt.

Wavy
30.01.20 09:39
Texas_John: Hvis de først skal bruke så jævlig lang tid bare for å kunne kalle noe "et program", så bruk heller tiden på å analysere hvordan noen faktisk kan men at en sterk og inngripende stat kan representere frihet.

Er du sikker på at denne setningen ikke er preget av dine egne personlig meninger rundt government?

Det er vel forklart ganske greit i episoden at økonomisk uavhengighet gjennom offentlige støtteordninger er noe vi setter mer pris på i Norge. Dette er vel ingen radikal mening?

Art-Vandelay
30.01.20 09:40
lsklars: Så litt på det. Holdt på å sovne.

Kommer neppe til å gidde se første episode, selv om jeg lo litt av noen poenger i andre episode.

Texas_John
30.01.20 10:14
Wavy: Er du sikker på at denne setningen ikke er preget av dine egne personlig meninger rundt government?
Det er vel forklart ganske greit i episoden at økonomisk uavhengighet gjennom offentlige støtteordninger er noe vi setter mer pris på i Norge. Dette er vel ingen radikal mening?

Når det gjelder spørsmålet om hva frihet og uavhengighet er, tenker jeg først og fremst på det filosofiske planet. Jeg, som de fleste andre, synes jo velferdsstat er utrolig behagelig. Men om det gir uavhengighet og frihet er en annen sak. Er det å slippe å ta personlig økonomisk ansvar for eksempel for graviditet, en frihet? Kanskje. Likevel har fødselstallene i Norge så lave at det ganske enkelt ikke går rundt. Det er vel nettopp dette som får det til å skurre for meg. Er det dette fraværet av behov for familie i vår egen oppvekst som gjør at nordmenn flest ikke gidder å starte sin egen (i alle fall ikke med nok barn)? Dette er ting jeg lurer på.

Det er ikke en radikal mening akkurat i Norge akkurat i dag, nei.

(Innlegget ble redigert 30.01.20 10:17)

Wavy
30.01.20 11:06
Texas_John: Er det å slippe å ta personlig økonomisk ansvar for eksempel for graviditet, en frihet?

Det er vel ikke snakk om å slippe å ta ansvar, men å få økonomisk hjelp til en vanskelig fase. Ikke alle har rike foreldre, og den norske modellen er basert på at alle skal få hjelp, ikke bare de som har råd til det.

Dette er en frihet ja.

Texas_John
30.01.20 11:18
Wavy: Det er vel ikke snakk om å slippe å ta ansvar, men å få økonomisk hjelp til en vanskelig fase. Ikke alle har rike foreldre, og den norske modellen er basert på at alle skal få hjelp, ikke bare de som har råd til det.
Dette er en frihet ja.

For de som får det gratis ja. Men ikke for de som tvinges til å finansiere det. Man trenger for øvrig ikke rike foreldre for å få et barn, noe som illustreres av det enkle faktum at i ca. 98% av verden får folk vesentlig flere barn enn i Norge selv om de ikke bor i en velferdsstat.

Wavy
30.01.20 11:42
Texas_John: ca. 98% av verden får folk vesentlig flere barn enn i Norge selv om de ikke bor i en velferdsstat.

Hvis alle skulle bekoste sin egen fødsel ville store deler av befolkningen gå konkurs. 

I Norge har vi en bedre levestandard enn 98% av verdens befolkning av en grunn.

Hele poenget er at vi i Norge setter pris på denne friheten/uavhengigheten og at vi ikke er i et evig avhengighetsforhold til våre foreldre.

Texas_John
30.01.20 11:59
Wavy: Hvis alle skulle bekoste sin egen fødsel ville store deler av befolkningen gå konkurs. 
I Norge har vi en bedre levestandard enn 98% av verdens befolkning av en grunn.
Hele poenget er at vi i Norge setter pris på denne friheten/uavhengigheten og at vi ikke er i et evig avhengighetsforhold til våre foreldre.

Det er ikke slik frihet fungerer. Du kan ikke ta halvparten av pengene jeg tjener, for så å gi de tilbake til meg den dagen jeg skal føde og kalle meg "fri". Selvsagt ville ikke store deler av befolkningen gå konkurs.

Wavy
30.01.20 12:59
Texas_John: Det er ikke slik frihet fungerer. Du kan ikke ta halvparten av pengene jeg tjener, for så å gi de tilbake til meg den dagen jeg skal føde og kalle meg "fri". Selvsagt ville ikke store deler av befolkningen gå konkurs.

Nå er du inne i en sånn politisk idedebatt som er litt på sida av debatten om TV-programmet. Det virker som du er en tilhenger av libertariansk tankegang, som selvfølgelig er veldig anti-government. Bare det at du omtaler skattelegging som å "ta" penger sier ganske mye.

De færreste er enige med deg i den ekstremliberalismen som kommer de færreste til gode, og da vi tilbake til kjernen: vi i Norge ser på velferdsstaten som et gode, ikke et onde hvor staten stjeler pengene dine. Harald Eia ville få dette frem.

(Innlegget ble redigert 30.01.20 13:00)

Texas_John
30.01.20 13:21
Wavy: Nå er du inne i en sånn politisk idedebatt som er litt på sida av debatten om TV-programmet. Det virker som du er en tilhenger av libertariansk tankegang, som selvfølgelig er veldig anti-government. Bare det at du omtaler skattelegging som å "ta" penger sier ganske mye.   De færreste er enige med deg i den ekstremliberalismen som kommer de færreste til gode, og da vi tilbake til kjernen: vi i Norge ser på velferdsstaten som et gode, ikke et onde hvor staten stjeler pengene dine. Harald Eia ville få dette frem.

Hva jeg er tilhenger av og ikke er vel ikke relevant. Nå diskuterte jeg frihetsbegrepet. De fleste vil ikke anse total avhengighet fra staten gjennom hele livet som "frihet". Og man kan fint være tilhenger av velferdsstaten, samtidig som man erkjenner at den eksisterer på bekostning av reell frihet. At resten av verden ser på dette annerledes enn nordmenn har noe med historien vår å gjøre. Problemet er at mange nordmenn har fått for seg at vår kultur nærmest er naturtilstanden og slik alle mennesker i hele verden ønsker å ha det. Det er overhodet ikke tilfelle. 

Men hvis det kun er selve programmet som skal diskuteres så var det jo dårlig. Det hadde gjort seg bedre som en to-minutters video på NRKs Youtube-konto. 

(Innlegget ble redigert 30.01.20 13:21)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg