Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nissene over skog og hei fjernes, blitt rasistisk

NYTT TEMA
storpeder

storpeder
03.12.20 17:56

Nei, det er ingen aprilspøk. Nå har greia med gamle "black face»-saker som ingen brydde seg om i sin samtid altså nådd Norge:

https://www.vg.no/rampelys/i/39B6Be/avpubliserer-nissene-over-skog-og-hei-etter-kritikk-for-blackface-karakter

«Heldigvis» går det ikke utover originalen Nissene på låven, som jo var mye bedre.

(Innlegget ble redigert 03.12.20 17:57)

charlie27

charlie27
03.12.20 18:03

Ingen heva ett øyenbryn for 10 år siden. Alt er krenking nå.

DennisB

DennisB
03.12.20 18:06

Dette er jo komplett galskap. Snart er det ikke lov å tøyse med noe som helst lenger, før noen føler seg tråkket på tærne.

Dette blir for dumt. Den gangen jeg så originalen, hadde jeg ikke den minste formening om at dette var rasistisk. Men det er selvsagt alltid noen som føler seg krenket. For hva det enn måtte være.

Herregud folkens, hvorfor skal man ta alt så høytidelig?

PapaSmurf

PapaSmurf
03.12.20 18:09

Enda mer komisk er det når man vet at det var Eckbos mørke kompis som foreslo at Eckbo skulle gjøre en slik karakter med hans sløve innstilling til livet. 

Jeg kan forstå at blackface var krenkende i den tiden da hvite fikk rollene til mørke, men her er det Eckbo som spiller mange roller. Vanligvis får man kjeft når serier er blendahvite som de kalles. Men nåde den som er hvit og sminker seg mørk, selv i en slik serie der en mann spiller de fleste rollene. 

En jeg har forstått at Woke-kulturen har inntatt Norge med full kraft. Det letes med lys og lykte etter noe å sette fingeren på. Og finner de ikke noe har man alltids hvite menn å klage over. 

(Innlegget ble redigert 03.12.20 18:14)

daskedusken

daskedusken
03.12.20 18:09

Hehe, når man blir krenket av Eckbo må livet være tungt. Er vel av de minst provoserende komikerne vi har i Norge?

Et problem nå er at Eckbos "rollegalleri" blir veldig blendahvitt. Hmmm... ikke bra!

(Innlegget ble redigert 03.12.20 18:10)

King_Kenny92

King_Kenny92
03.12.20 18:11

Har heldigvis serien på DVD. l

Trist hvor lettkrenket vi har blitt i Norge i dag. 

Hansaguden

Hansaguden
03.12.20 18:12

Og Diplom-is skal endre sin logo, da den kan virke krenkende på inuittfolket på Grønland. 

Husker ikke hva som kom først, men Negro sukkerkulør var vel  en av de første

Hopperen

Hopperen
03.12.20 18:13

Dette er faktisk det verste jeg har lest på mange år. Glem Covid, glem Trump blir president. Dette er det verste. Gud bedre. Når skal folk lære seg å tolke bøker, filmer osv utifra den tiden de ble produsert. Ok, så er det kanskje deler som ikke hadde vært passende å ha i en ny tv-serie idag men man kan jo ikke bare gå tilbake i tid og "slette kulturskatter" på denne måten?

mcdermott

mcdermott
03.12.20 18:14

--- Jeg husker at jeg lo godt og synes Ernst Øyvind var en genial karakter første gang Eckbo viste han. Han var en vandrende Imovane som jobbet i en videobutikk og bare levde på cola og potetgull.

Så er spørsmålet: var han morsom fordi han var i "blackface" og var rogalending ? ville karakteren vært like morsom om han hadde droppet sminken? Jeg må ærlig si at jeg tror ikke det.

Men er det da rasisme? Figuren ville jo ikke fungert om det var en farget skuespiller som hadde spilt rollen, for det er jo Eckobo som gjør hele rollen?

DennisB

DennisB
03.12.20 18:17

Den eneste julekalenderen jeg hadde tenkt å følge i år. Helt uskyldig moro som ikke er ment å krenke noen som helst.

En kjempekaktus er sendt Dplay/TVNorge.

tendy

tendy
03.12.20 18:18

Trodde først jeg leste en artikkel fra satire-siden Vredens Gnag, men dette er faktisk ikke kødd.For en merkelig tid vi lever i.2020 hører hjemme i bakvendtland...Ingenting er normalt lengre.
Glad jeg har denne serien på DVD! 

(Innlegget ble redigert 03.12.20 18:19)

mcdermott

mcdermott
03.12.20 18:19

--- Og så har vi eksempler på det stikk motsatte: Eddie Murphy i Coming to America. Her gjør han roller som f eks en gammel,jødisk mann. Hvorfor er det greit at svarte ikler seg "white face" men ikke motsatt? Er det fordi det er greit at de tar igjen?

Sarella

Sarella
03.12.20 18:19
storpeder: Nei, det er ingen aprilspøk. Nå har greia med gamle "black face»-saker som ingen brydde seg om i sin samtid altså nådd Norge:

Herregud, trodde faktisk først det var en spøk....

jonas

jonas
03.12.20 18:30
mcdermott: -- Og så har vi eksempler på det stikk motsatte: Eddie Murphy i Coming to America. Her gjør han roller som f eks en gammel,jødisk mann. Hvorfor er det greit at svarte ikler seg "white face" men ikke motsatt?

Eksemplet ditt er en 30 år gammel film? Er du sikker på at det ville vært greit i dag? 

norball

norball
03.12.20 18:33

det er dessverre totalitære stemmer som har fått sneket seg med i samfunnsdebatten. Når folk ikke snakker i mot, så får det bare fortsette. Det er synd at dplay har gått med på dette, de hadde strengt tatt ikke noen grunn til det, siden de ikke har brutt noen lover. For samfunnets skyld håper jeg dette blir fulgt opp i debatter, fordi sensur og "bokbrenning" er det første tegnet på at ting begynner å rase nedover. Dplay er uansett avbestilt, til de viser bedre skikk

mcdermott

mcdermott
03.12.20 18:36
jonas: Eksemplet ditt er en 30 år gammel film? Er du sikker på at det ville vært greit i dag?

--- Vel, vi får se hva han har funnet på når toern kommer nå i desember. Det er jo noe eget med komikere som spiller flere roller slik som da Murphy og vår Eckbo. Jeg tror f eks ingen hadde reagert om Ernst Øyvind hadde vært en sør-amerikaner med svart,krøllete hår og digre gullsmykker.

mcdermott

mcdermott
03.12.20 18:42

--- Så er det litt interessant å vite: hvem står bak denne Instagram-kontoen?

norball

norball
03.12.20 18:43
mcdermott: --- Så er det litt interessant å vite: hvem står bak denne Instagram-kontoen?

virker som noen skrullinger med litt totalitære fetisher

Sarella

Sarella
03.12.20 18:47
norball: Det er synd at dplay har gått med på dette, de hadde strengt tatt ikke noen grunn til det

Joda, det er en trend i tiden dette:

Academy of Motion Picture Arts and Sciences at de innfører nye regler i kategorien «årets beste film». Fra og med 2024 må alle kandidater oppfylle minst to av fire nye standardkrav om mangfold, både foran og bak kamera. De nye Oscar-kravene går i korte trekk ut på at hovedrollene eller store biroller må representere etniske minoritetsgrupper, det kan være innen nasjonalitet, rase, legning eller funksjonshemning. Et alternativ er at filmen handler om en underrepresentert gruppe. Andre krav er at filmen sikrer mangfold i staben også når det gjelder ledelsen av de kreative prosessene, i markedsføringen, distribusjonen og i bruken av praktikanter. Filmen må oppfylle spesifikke mangfoldskrav om hudfarge og kjønn også når det gjelder de som jobber i kulissene på settet.

tendy

tendy
03.12.20 18:49

Tre nøtter til Askepott blir vel også tatt av programmet i år.Stemødre blir tross alt fremstilt i et veldig dårlig lys i den filmen.Sånt hører vel ikke hjemme i 2020? Finner sikkert masse upassende i Disney-tegnefilmene også.Alltid noen som blir krenket uansett i disse tider.

Schpaaliph

Schpaaliph
03.12.20 18:52

At Dplay gjør knefall for disse kulturfascistene er en skam. Hadde jeg hatt abonnement der så hadde jeg sagt opp driten.

norball

norball
03.12.20 18:59
Sarella: Joda, det er en trend i tiden dette: Academy of Motion Picture Arts and Sciences at de innfører nye regler i kategorien «årets beste film». Fra og med 2024 må alle kandidater oppfylle minst to av fire nye standardkrav om mangfold, både foran og bak kamera. De nye Oscar-kravene går i korte trekk ut på at hovedrollene eller store biroller må representere etniske minoritetsgrupper, det kan være innen nasjonalitet, rase, legning eller funksjonshemning. Et alternativ er at filmen handler om en underrepresentert gruppe. Andre krav er at filmen sikrer mangfold i staben også når det gjelder ledelsen av de kreative prosessene, i markedsføringen, distribusjonen og i bruken av praktikanter. Filmen må oppfylle spesifikke mangfoldskrav om hudfarge og kjønn også når det gjelder de som jobber i kulissene på settet.

ja, Oscars vil flytte filmen fra kunstverdenen over til å bli et propagandaverktøy. Jeg tror det bare slår tilbake på dem selv, og at det etterhvert vil ligge mer prestisje i andre filmpriser. Folk gjennomskuer slikt

(Innlegget ble redigert 03.12.20 19:00)

Sarella

Sarella
03.12.20 19:03
norball: Folk gjennomskuer slikt

Det er mitt håp også.

jonas

jonas
03.12.20 19:09

Men akkurat nå går Julefergå på TV2Zebra. Der er det jo noen ålesundere som har sminka seg til cubanere(?). Skal vi kjøre et stunt og se om vi får TV2 til å fjerne den? Noen som tar ansvar og sender inn klage?

Sulfat

Sulfat
03.12.20 19:13
jonas: Skal vi kjøre et stunt og se om vi får TV2 til å fjerne den? Noen som tar ansvar og sender inn klage?

Send et tips til https://www.instagram.com/rasisme.i.norge/, så tipper jeg snøballen begynne å rulle.

Flaut at TV2 fortsatt viser den julekalenderen. Og da tenker jeg på kvaliteten, og ikke ansiktssminken.

storpeder

storpeder
03.12.20 19:14

Ellers har vi Jul i Borettslaget som jeg faktisk ikke finner i NRK-appen, ei heller noe annet med Borettslaget. Ikke at jeg er så stor fan, men merkelig.

Kan vel ikke ha noe å gjøre med de pakistanske karakterene til Stoltenberg, men man kan jo begynne å lure. 

charlie27

charlie27
03.12.20 19:16

Da håper jeg de fjerner det makkverket av en en julekalender ( julefergå )

(Innlegget ble redigert 03.12.20 19:16)

King_Kenny92

King_Kenny92
03.12.20 19:17
charlie27: Da håper jeg de fjerner det makkverket av en en julekalender ( julefergå )

Det vil faktisk være å gjøre det norske folk en stor tjeneste. 

King_Kenny92

King_Kenny92
03.12.20 19:24
storpeder: Jul i Borettslaget

Jul i Borettslaget vises hver lille julaften. Også ligger den tilgjengelig på NRK nett tv frem til midten av januar tror jeg. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg