Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Melodi Grand Prix 2021

NYTT TEMA
Fazam

Fazam
23.02.21 09:14
TheOpiate: Kan ikke huske sist det var en seriøs artist med god musikk som deltok i MGP. Har det egentlig noen gang skjedd?

Det spørs vel hva du legger i dette. Jeg vil nå påstå at det var flere artister med pondus i år; f.eks Jørn Lande, Beady Belle og Maria Solheim.

Fazam

Fazam
23.02.21 09:17
Aprilsnarr*MOD*: poenget var uansett at det er en selvfølge at det ikke kun er låten som avgjør hvem som vinner, men og rammene rundt og personen som fremfører.

Var det noe spesielt med den forrige vinneren; Nederland 2019?

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
23.02.21 09:43

Er jo selvsagt ikke slik at samtlige vinnere har noe spesielt ved seg, poenget er at det veldig ofte er mer enn bare sangens kvalitet som gjør at folk stemmer, enten i en nasjonal eller internasjonal finale. Burde vært en smal sak å forstå, poenget mitt var rettet mot påstanden om at sangen til tix ikke hadde vunnet om en annen fremførte den - hvor poenget mitt er at sangen isolert sett sjeldent alene fører til en seier; men det handler om mer enn bare sangen.

Var dette, musikalsk sett, den nest beste sangen i 2012?

selvsagt var det ikke det, men det var andre elementer der som folk likte, fant underholdende og som dro stemmer. På samme måte som en Skjeggete dame eller andre ting man kan se.

Perbu

Perbu
23.02.21 11:15

Den nederlandske vinnerlåten fra 2019 ligger på 17.plass på VG-lista nå, as we speak.

Art-Vandelay

Art-Vandelay
23.02.21 11:19
Perbu: Den nederlandske vinnerlåten fra 2019 ligger på 17.plass på VG-lista nå, as we speak.

Why?

Har den alltid vært der siden 2019 eller er det en spesiell grunn til at den har et oppsving nå?

Frenemy

Frenemy
23.02.21 11:34

Aboslutt enig i at det sjelden er bare sangen som vinner i Eurovision - eller MGP, for den saks skyld. I dette tilfellet syntes jeg dog det kanskje er litt ekstra synd, siden grunnene til at TIX vant her i Norge ikke vil gi ekstra stemmer i Europa. 

Nå er det vel bare spekulasjon fra min side, men jeg tror at mye av stemmene kom fra det faktum at han er TIX - kul populær artist i Norge. Ikke nødvendigvis at han har satt fokus på mental helse (noe som er suprt, tommel opp). 

Misliker jeg TIX? Nei, vet svært lite om han, det jeg vet er heller ikke negativt. Liker jeg MGP og skulle ønske vi sendte en bedre sang? Ja. 

milfern

milfern
23.02.21 12:32
TheOpiate: Dette skjedde heldigvis ikke i dette tilfellet. Kan ikke huske sist det var en seriøs artist med god musikk som deltok i MGP. Har det egentlig noen gang skjedd?

Skjer hvert år.

TheOpiate

TheOpiate
23.02.21 13:22
Fazam: Det spørs vel hva du legger i dette. Jeg vil nå påstå at det var flere artister med pondus i år; f.eks Jørn Lande, Beady Belle og Maria Solheim.

Kan ofte være brukbare artister med i delfinaler, og i enkelte ganger også landsfinaler. Når det kommer til selve finalen, altså den internasjonale, så har som regel de falt utenfor. Da sitter man som regel igjen med de klassiske MGP-artistene, med de klassiske MGP-låtene. Da er generelt kvaliteten meget lav. Keiino, Tix m.m er jo gode eksempler på dette. Synd at alt skal inn i den klassiske MGP-kverna for å nå igjennom til det store publikum

eppaen

eppaen
23.02.21 14:05

Altså. Det er så ufattelig svakt å sende Tix avgårde til ESC fremfor Keiino. Hørte gjennom låtene igjen i dag - og ikke minst sett reaksjonene fra utlandet. De er jo nærmest i sjokk.

Investor

Investor
23.02.21 14:59
eppaen: Altså. Det er så ufattelig svakt å sende Tix avgårde til ESC fremfor Keiino. Hørte gjennom låtene igjen i dag - og ikke minst sett reaksjonene fra utlandet. De er jo nærmest i sjokk.

NRK gnir seg nok i hendene nå. Penger spart i 2022, som kan brukes til fornuftigere ting. Men ang. mobbingen av TIX, så synes jeg Dagbladet kunne spart seg for det.

Sulfat

Sulfat
23.02.21 17:05

Nå får de internasjonale kommentatorene i hvertfall en morsom historie å fortelle om slaktoffer TIX og journalisten som måtte spise pannebåndet hans på direkte TV.

Vahlley

Vahlley
23.02.21 19:05

I kveld skal en viss Dagbladet-anmelder spise TIX-pannebåndet på direkten i Debatten på NRK1 – med TIX til stede.

Sendestart: 2120

[Som Sulfat var inne på.]

(Innlegget ble redigert 23.02.21 19:06)

Art-Vandelay

Art-Vandelay
23.02.21 19:07

Ønsker å se minst mulig av denne Grønneberg. Virker som en ufyselig fyr.

KjetilHelle

KjetilHelle
23.02.21 19:51

Er artig vert år og se kor masse eneklte sanger blir spilt, men dei som spiller den av aner ikkje kor den kommer fra

Oslogg123

Oslogg123
23.02.21 21:46

Herregud, jobber med musikk og står på nasjonal tv og sier hun stemte på Tix fordi han traff henne!! Faen ass!

Oslogg123

Oslogg123
23.02.21 21:55
Art-Vandelay: Ønsker å se minst mulig av denne Grønneberg. Virker som en ufyselig fyr.

Fikk litt sansen for han jeg nå

Fazam

Fazam
24.02.21 08:09
Art-Vandelay: Virker som en ufyselig fyr.

Han ble ikke noe mindre ufyselig, selv om han spiste litt av det som ble servert han.

ms_8

ms_8
24.02.21 08:18
eppaen: Altså. Det er så ufattelig svakt å sende Tix avgårde til ESC fremfor Keiino. Hørte gjennom låtene igjen i dag - og ikke minst sett reaksjonene fra utlandet. De er jo nærmest i sjokk.

Rettelse: ESC fansen er i sjokk. Men fansen har ikkje alltid rett. Finst mange eksempel på at låter fansen ikkje likte gjorde det bra og virsa versa.

Mange av dei som er i sjokk er også Keiino fans og dei er nok svært skuffa. Litt lignande situasjon skjedde i Finland i fjor dei fansen store favoritt tapte mot ein fyr og mange var sjokka av nabolandet i år. Mange fans var også i sjokk over at Dotter tapte mot The Mamas i den svenske finalen. 

Med all respekt, men eg trur ikkje Keiino ville gjort det så bra om dei vant. Finale ja, men ingen topp 5. Låten mangler det siste lille og framstod litt som ein svakere kopi av Spirit in the sky.

Fazam

Fazam
24.02.21 08:28
ms_8: Men fansen har ikkje alltid rett.

De får vanligvis sin favoritt igjennom, selv om resultatet internasjonalt ikke alltid står i stil (2011, 2012, 2016).

eppaen

eppaen
24.02.21 10:30

Det vil jo alltid være slik i sterke nasjonale konkurranser. Er fortsatt helt utenforstående til at ikke svenskene sendte avgårde Jon Henrik Fjallgren feat. Anina i 2017. 

PapaSmurf

PapaSmurf
24.02.21 10:39
ms_8: Med all respekt, men eg trur ikkje Keiino ville gjort det så bra om dei vant. Finale ja, men ingen topp 5. Låten mangler det siste lille og framstod litt som ein svakere kopi av Spirit in the sky.

Enig i dette. 

Men Tix kommer ikke til finalen en gang. Vi havner nede i den gryta med svake sanger uten egenart. Og med slike sanger er det utseendet på artisten og sangstemmen som trekker stemmer. 

Og Tix er vel ganske så gjennomsnittlig på begge de områdene. Skal slite hardt med å slå lettkledde modellpene jenter fra Øst-Europa eller glassklare fløyelsstemmer. 

Jeg har aldri vært mer skuffet noensinne over Norges bidrag. Jeg liker Eurovision. Det er tradisjon hjemme hos oss. Og for første gang i historien har jeg egentlig ikke lyst å se. Skjemmes over sangen Norge sender. 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 10:43)

Topographix

Topographix
24.02.21 12:16

Sputnik, DDE og alle de mest folkekjære artistene får ofte terningkast 1 av musikkanmeldere. Men de har sluttet å bry seg og ler hele veien til banken. Velkommen i klubben Tix. 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 12:16)

Frenemy

Frenemy
24.02.21 12:38

@PapaSmurf 
Samme her, jeg er så glad i Eurovision, og kommer til å se som alltid. Jeg får heller velge meg et annet land å heie på, tenker jeg. Jeg og samboer så finalen med et vennepar, og vi spøkte godt fra starten av sendingen med at 'Haha, TIX vinner'. Samboer som er fra Nederland lo godt, han kunne ikke tro at Norge - som i senere år har sendt mye respektabelt, sende denne sangen. Den er jo så generisk og utdatert. 

Sikkert en grei sang å spille på radioen nå og da, TIX er jo superstjerne her i Norge. Gruer meg dog litt til vi er i gang, for sceneshow og sang totalt er jo litt flaut rett og slett - når vi ser hva annet vi kunne sendt. 

tendy

tendy
25.02.21 10:32

TIX synger ikke så verst.Håper virkelig han lykkes i Rotterdam.Men jeg mener kriteriene for å få lov til å representere Norge i Eurovisjon burde vært at man har en sangstemme som er blant de hundre beste i landet.Eventuelt at man har et ekstremt bra sceneshow/kul låt som kompenserer for dette.

(Innlegget ble redigert 25.02.21 10:34)

Fazam

Fazam
25.02.21 14:32
tendy: Men jeg mener kriteriene for å få lov til å representere Norge i Eurovisjon burde vært at man har en sangstemme som er blant de hundre beste i landet.

Og hvordan skulle en slik utvelgelse foregå? MGP er ikke The Voice.

Sulfat

Sulfat
25.02.21 14:47
tendy: Men jeg mener kriteriene for å få lov til å representere Norge i Eurovisjon burde vært at man har en sangstemme som er blant de hundre beste i landet.

Med den regelen hadde ikke Fairytale kunnet representere Norge.

tendy

tendy
25.02.21 16:00
Sulfat: Med den regelen hadde ikke Fairytale kunnet representere Norge.

Den låten er spesiell siden Rybak bokstavlig talt hadde flere strenger å spille på enn sangstemmen.Felegnikkingen til Rybak ga den låten et særpreg som gjorde at den vant.Uten fela hadde Fairytale definitivt ikke vunnet Eurovisjon det året.

(Innlegget ble redigert 25.02.21 16:06)

tendy

tendy
25.02.21 16:24

Edit:Eurovision heter det vel.

JODDEMM

JODDEMM
25.02.21 16:43

Tendy: Edit:Eurovision heter det vel.

** I NRK snakker de om "ESK" (ESC)- huff som jeg gremmer meg over å høre det! :-)

tendy

tendy
25.02.21 16:56
JODDEMM: ** I NRK snakker de om "ESK" (ESC)- huff som jeg gremmer meg over å høre det! :-)

Nei, det skal ikke være lett nå for tiden.Det var enklere før.Da sang alle på morsmålet sitt og både den norske og internasjonale finalen ble kalt for Grand Prix :-) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg