Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MGP, dekadensens høyborg

NYTT TEMA
inspector

inspector
21.02.21 11:16

Nok en gang har vi vært vitne til et opp-hypet og utdatert konsept, fullt av overfladiske mennesker som gjør sitt beste for å bli lagt merke til. Musikken kommer dessverre langt nede på prioriteringslisten, etter et påfugl-lignende sceneshow.

https://www.vg.no/rampelys/i/39mbrP/tix-om-mgp-seieren-jeg-er-livredd

Hva kan man ellers si om:
- programledere som enten er blinde, skeive eller i overkant lykkelige ?
- en velgermasse dominert av overfladiske sympatibølger ?
- årvisse tekniske problemer i stemmegivingen ?

https://no.wikipedia.org/wiki/Dekadanse

NRK strever tydelig i blinde for å beholde seertallene......

(Innlegget ble redigert 21.02.21 11:18)

Rusten

Rusten
21.02.21 12:44
inspector: Nok en gang har vi vært vitne til et opp-hypet og utdatert konsept

Dette er vel et konsept som fortsatt er meget populært i Skandinavia og i resten av Europa? Seertall som gruser det meste av konkurrerende konsept. Interessen er så stor internasjonalt at Land utenfor Europa vurderer å melde seg inn.

(Innlegget ble redigert 21.02.21 12:45)

inspector

inspector
21.02.21 18:31
Rusten: Interessen er så stor internasjonalt at Land utenfor Europa vurderer å melde seg inn.

Ja, ser stadig at Israel, Australia mfl. deltar til tross for at EBU er arrangør. EUbyråkratene i Brussel gnir seg i hendene bruker tydeligvis alle midler for å bre seg utover.....

Oslogg123

Oslogg123
22.02.21 09:03
inspector: utdatert

Hva er utdatert?

inspector

inspector
22.02.21 20:47
Oslogg123: Hva er utdatert?

Hele konseptet er jo en overlevning fra tiden hvor norsk popmusikk besto av de ukentlige radioprogrammene «Norsktoppen» og «Ønskekonserten». Tiden da ungdommen var sulteforet på internasjonal popmusikk og Norges eneste radiokanal måtte ha et stort innslag av klassisk musikk. Tiden da svensk P3 hadde sin storhetstid og Radio Luxembourg sendte på mellombølgen 1439 khz. Tiden da vinnermelodien ofte ble en internasjonal hit og ble spilt på Momarken.

Tiden for sympatistemmer og «starstruck» er forbi.  Takke meg til Idol....

inspector

inspector
22.02.21 23:56

Så lenge artistene får fremføre en melodi en gang, blir wow-faktoren og alt det utenom-musikalske viktig.

Å kalle dette en konkurranse blir helt feil.

Fazam

Fazam
23.02.21 09:00
inspector: Tiden da vinnermelodien ofte ble en internasjonal hit og ble spilt på Momarken.

Den årlige Momarked-festivalen er dessverre nedlagt. Men, man må ikke lengre tilbake enn forrige vinner for å finne en internasjonal hit (Topp 10 i Norge). Flere av de senere årenes vinnere har faktisk blitt en hit.

Fazam

Fazam
23.02.21 09:04
inspector: Takke meg til Idol....

Karaoke-konkurransen på TV2; hvor man får dårlige coverversjoner av diverse sanger? Det er lenge siden det programmet var populært blant det brede lag; slik MGP er.

pfrog567

pfrog567
23.02.21 11:00
Fazam: Men, man må ikke lengre tilbake enn forrige vinner for å finne en internasjonal hit (Topp 10 i Norge). Flere av de senere årenes vinnere har faktisk blitt en hit.

Hvilke sanger er det?

De internasjonale sangene som jeg husker best fra MGP opp gjennom årene er ABBAs "Waterloo" (selvfølgelig), Carolas "Fremling", Cliff Richards "Congratulations" og Sandie Shaws "Puppet on a string". Av norske er det "Mil etter mil", "Optimist", "La det swinge", "Samid Ædnan" og "Fairytale"

Fazam

Fazam
23.02.21 11:50
pfrog567: Hvilke sanger er det?

Lena Meyer-Landrut - Satellite

Loreen Talhaoui - Euphoria

Emmelie de Forest - Only Teardrops

Måns Zelmerlöw - Heroes

Duncan Laurence - Arcade

Conchita Wursts Rise Like A Phoenix og Common Linnets Calm After The Storm var inne på henholdsvis Topp 20 og Topp 10 på den britiske hitlisten i 2014, men markerte seg ikke i Norge.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 11:52)

pfrog567

pfrog567
23.02.21 12:12
Fazam: Lena Meyer-Landrut - Satellite Loreen Talhaoui - Euphoria Emmelie de Forest - Only Teardrops Måns Zelmerlöw - Heroes Duncan Laurence - Arcade   Conchita Wursts Rise Like A Phoenix og Common Linnets Calm After The Storm var inne på henholdsvis Topp 20 og Topp 10 på den britiske hitlisten i 2014, men markerte seg ikke i Norge.

Ok. Men jeg har ikke hørt de sangene :)

inspector

inspector
23.02.21 18:47
Fazam: Karaoke-konkurransen på TV2; hvor man får dårlige coverversjoner av diverse sanger?

Da får artisten vist sine sang og sceneferdigheter i forskjellige sjangere og tonearter. Det kan man ikke i den ene melodien som skal ta hensyn til mange andre interesser; å bli lagt merke til, en fengende melodi, gjerne et sympatiskapende politisk budskap, litt pr for eget land osv osv.

Dette skaper et fe-sjå av tåpelige dimensjoner......

(Innlegget ble redigert 23.02.21 18:53)

inspector

inspector
23.02.21 18:52
pfrog567: Ok. Men jeg har ikke hørt de sangene

Og du er ikke alene.

Når jeg skriver internasjonal hit, mener jeg musikk som spilles om 10 år og folk flest nikker gjenkjennende. Dette klarer ikke lenger MGP/ESC......

pfrog567

pfrog567
23.02.21 22:04
inspector: Og du er ikke alene. Når jeg skriver internasjonal hit, mener jeg musikk som spilles om 10 år og folk flest nikker gjenkjennende. Dette klarer ikke lenger MGP/ESC......

Helt enig. Ingen som husker "hitlåtene" fra MGP de siste årene, nettopp pga at de ikke er noen hitlåter..

Fazam

Fazam
24.02.21 08:05
inspector: Når jeg skriver internasjonal hit, mener jeg musikk som spilles om 10 år og folk flest nikker gjenkjennende

Da gjelder det vel det meste av utgivelser som har blitt hits de siste årene? De som interesserer seg for slikt vil nok hevde det motsatte. Jeg tviler vel på om de som har skrevet i denne tråden er en del av den målgruppen.
Nå vet jeg ikke om Euphoria spilles lengre, men at den ble en stor internasjonal hit, i likhet med Rybaks Fairytale, kan ingen ta ifra dem. At 2019-vinneren nå er populær igjen i Norge, beviser i alle fall noe (selv om den ikke spilles ti år frem i tid eller huskes av noen brukere på VGD).

inspector

inspector
27.02.21 08:57
inspector: Så lenge artistene får fremføre en melodi en gang, blir wow-faktoren og alt det utenom-musikalske viktig.

I denne sesongen var det umodne tenåringers sympati for TIX som var utslagsgivende.

Åpenhet om en problematisk oppvekst, hetsing og mørke speilglass-solbriller for å skjule sin egentlige personlighet er vel og bra.

Men da er man vel laaaaangt unna intensjonen med MGP ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg