Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eurovision Song Contest 2021

NYTT TEMA
ms_8

ms_8
16.05.21 23:03
SirOwen*MOD*: FYI, jeg har "lobbyert" for utvidet åpningstid på VGD under ESC-finalen. Gir beskjed her så fort jeg har fått (forhåpentligvis/trolig) grønt lys.

Nydeleg. Dette burde absolutt vært utvidet. Saman med Super Bowl, OL og amerikansk politikk. Så er Eurovision meget populært på nattetid. Dessutan er det fint for alle som må følgje konkurransen  aleine. Blir litt ekstra fint om man kan diskutere låtene med nokon på nett :) 

aegi2

aegi2
16.05.21 23:05
SirOwen*MOD*: FYI, jeg har "lobbyert" for utvidet åpningstid på VGD under ESC-finalen. Gir beskjed her så fort jeg har fått (forhåpentligvis/trolig) grønt lys

Sier dem nei så skal jeg sørge for å få bøndene som var en tur i Oslo for noen dager siden til å returnere med tilhengeren full av god gammeldags blaut kuskitt , og den skal sprees i akersgata :-)

Skraevadottir

Skraevadottir
17.05.21 08:22

Finland, ja. Jeg trodde ikke det var noen som lagde nu-metal lenger, men der tok jeg feil. Selv om jeg skal innrømme at sangen er litt fengende, så føles den utdatert. De prøver også å framstå som veldig tøffe, men for meg ser de ut som posører. Mangler den naturlige sjarmen og attityden til Italia, syns jeg.

Terningkast 3 hvis jeg er snill, 2 hvis jeg er streng.

JODDEMM

JODDEMM
17.05.21 11:11

Gratulerer med dagen alle sammen: Eurovision-uka er i gang ;-)

Har gått gjennom Topp 10-listene til oss 4 som har kommet i mål med å rangere årets låter (undertegnede, Vahlley, Ms8 og Bibelnissen)- og resultatlista utfra den tradisjonelle poengskalaen 1-8, 10 og 12 poeng ble dermed seende slik ut:

Vinner: 32 poeng: Finland (12 poeng fra Bibelnissen, 10 fra Vahlley og Ms8)

2: 19: Hellas (10: Bibelnissen, 7: Vahlley, 2: Ms8)
3: 18: Sveits (12: JODDEMM, 6: Ms8)

4: 16: Malta (8:Vahlley, Bibelnissen)
5: 13: Østerrike (10: JODDEMM, 3: Vahlley)
6: 12: Belgia (12: Vahlley)
6: 12: Slovenia (12: Ms8)
8: 11: Irland (7: Ms8, 3: JODDEMM, 1: Bibelnissen)
8: 11: Kypros (7: Bibelnissen, 4: Ms8)
8: 11: Romania (8: Ms8, 3: Bibelnissen)

11: 9: Litauen (5: Bibelnissen, 4: Vahlley)
12: 8: Nord-Makedonia (8: JODDEMM)
13: 7: Danmark (7: JODDEMM)
14: 6: Russland (6: Vahlley)
14: 6: Sverige (6: Bibelnissen)
14: 6: Tsjekkia (6: JODDEMM)
17: 5: Estland (5: Ms8)
17: 5: Nederland (5: Vahlley)
17: 5: NORGE (3: Ms8, 2: Bibelnissen)
17: 5: Portugal (5: JODDEMM)

21: 4: San Marino (4: Bibelnissen)
21: 4: Spania (4: JODDEMM)
23: 2: Bulgaria (2: JODDEMM)
23: 2: Ukraina (2: Vahlley)
25: 1: Georgia (Vahlley)
25: 1: Island (Ms8)
25: 1: Serbia (JODDEMM)

28: 12 land, blant annet de 2 største favorittene pr.nå- altså Frankrike og Italia. Også direktekvalifiserte Tyskland og Storbritannia + Australia som dessverre ikke er her står på 0!
Italia er vel sånn sett dårligst stilt med bare en 26.plass fra Bibelnissen og eventuelt Ms8.

Apekattene

Apekattene
17.05.21 18:46

^sykehus-liste

Vahlley

Vahlley
17.05.21 21:00

VAHLLEYS TOPP 39

Det er ett døgn igjen til første semifinale i Eurovision Song Contest 2021. I den anledning presenterer jeg her det aller beste bidraget etter min subjektive oppfatning.

1. BELGIA
«The wrong place»
(Alex Callier/Charlotte Foret)
Hooverphonic

Delikatesse. Hvis jeg bare skulle brukt ett ord på å beskrive “The wrong place”, så er det nok det. Men som jeg har nevnt tidligere: Alle mine topp 7-låter får terningkast fem fra meg, og jeg vil bli en lykkelig mann 22. mai (rettere: 23. mai) om en av disse sju vinner Eurovision Song Contest 2021. Alle sju er meget gode, men ingen av dem gir meg det jeg forlanger av en terningkast seks-låt, nemlig enten vedvarende eufori, lykkerus, gåsehud eller en annen kraftig følelsesmessig reaksjon.

Men med “The wrong place” er jeg så nær en euforisk sinnsstemning som det er mulig å komme i årets konkurranse. Jeg føler i det minste et kraftig velbehag når jeg hører låta – som er skrevet av Hooverphonics bassist/keyboardist Alex Callier og den 20 år gamle Charlotte Foret, vinneren av The Voice Belgia 2019. (Han er flamsk, hun er vallonsk, så tilsammen er låta 100 % belgisk.) Skjønt, det er litt rart å bruke ordet “velbehag” når teksten er såpass angstfull som den er, så her sliter jeg med litt kognitiv dissonans.

Akkurat som det finske (“Dark side”), så er altså angst hovedtema i det belgiske bidraget, men i dette tilfelle en mer konkret form for angst: fylleangst, nærmere bestemt fylleangst etter en one-night-stand. Man våkner i senga med et menneske som man skulle ønske, i etterpåklokskapens navn, man ikke skulle ha våknet opp med (“You're lying next to me / I don't know where to hide”). Men på grunn av inntak av diverse kjemiske substanser kvelden i forveien (“It all ended in the weirdest trip”), som resulterer i svekket vurderingsevne (“I ignored you for a long, long time / but then you had the best opening line”), så blir man svak nok til å la det skje. Når dette mennesket i senga, attpåtil smiler til deg og har tatt på seg din favortitt-t-skjorte, så er kvalmen og vemmelsen ikke langt unna (“I get up cause I need / a shot of instant remedy”).

Tekst er viktig i god rock- og popmusikk, men i kontekst Eurovision Song Contest, har tekst alltid hatt underordnet betydning for meg (mye grunnet at jeg ikke forstår de fleste europeiske språk). Det er kun når teksten er særlig svak eller særlig god at den påvirker min totalvurdering, og i “The wrong place” har jeg med en særlig god tekst å gjøre. Jeg liker spesielt at man blir satt i en uggen stemning allerede i første vers (erkjennelsen av å ha vært på fylla kvelden i forveien), men at katastrofens fullstendige omfang ikke blir avslørt før i refrenget (“You’re lying next to me”). Jeg liker også skiftet mellom bruk av førsteperson i første strofe (“I wake up, and I think I can use another drink”) og andreperson i tilsvarende strofe etter refrenget (“You wake up, and you think you won’t need another drink”). Dette skaper en kontrast mellom de to sengekameratenes helt ulike opplevelser av situasjonen de har havnet i. Og denne kontrasten kommer frem flere andre steder i teksten også (han smiler, hun vil gråte; hun vil ha en ny drink, han vil ha organisk te osv.). Nei, denne teksten er ess – og jeg kan godt sette meg inn i både hun-personens og han-personens situasjonsopplevelse uten å avsløre hvilken rolle jeg er aller mest kjent med.

Det er 25 år siden Hooverphonic ga ut sitt debutalbum, triphop-miniklassikeren A New Stereophonic Sound Spectacular (1996), et album jeg kjøpte til CD-samlingen min samme år som det ble utgitt, mens de fremdeles titulerte seg som Hoover. På grunn av navnekonflikt med andre band, skiftet de raskt navn til Hooverphonic, og de skiftet også vokalist like raskt. Liesje Sadonius ble erstattet av Geike Arnaert som holdt ut med resten av bandet gjennom fem studioalbum (utgitt 1998-2008). Geike sto over de påfølgende fire studioalbumene (utgitt 2011-2019), og hun sto også over ESC 2020 da det var Luka Cruysberghs som sang “Release me”. Nå er altså bandets mest benyttede vokalist tilbake. Man kan jo saktens begynne å lure på hvordan de to gutta i bandet, Alex Callier og Raymond Geerts, behandler sine kvinnelige kolleger, men det vil nok være å dra spekulasjonene for langt.

Uavhengig av vokalist, fjorårets “Release me” var en stillferdig og noe søvndyssende affære som jeg plasserte midt på rangeringstreet mitt. Hooverphonics andre forsøk, “The wrong place”, er det langt mer substans over. Melodisk er den nydelig, noe jeg kan si om alle tre hoveddeler (vers, pre-refreng og refreng), men skal jeg utpeke mitt favorittelement, så vil det nok bli gjentakelsene av “last night”, som er det som har klistret seg mest fast i hjernen, nærmere bestemt i nynnebanken. Det eneste min pirkefinger vil peke på, er tekstfrasen “Don’t you ever dare to wear my Johnny Cash t-shirt” – som jo utvilsomt er et litterært høydepunkt, men jeg er ikke spesielt begeistret for hvordan den er melodisatt og plassert. At låta ender ganske så brått med denne frasen, er også et lite ankepunkt.

Komposisjonen er det eneste området jeg finner noe å trekke, altså Cash-frasen og den brå avslutningen. Resten av det innspilte produktet – produksjonen, arrangementet, teksten, instrument- og vokalutøvelsen – er det klasse over. Noen hevder (i diverse kommentarfelt) at låta er for god for Eurovision, at den ikke passer inn i konseptet – ja, rett og slett at den er på “the wrong place”. Paneldeltaker og tidligere ESC-vinner (1999) Charlotte Perrelli ville sikkert ha sagt: “Bra låt, fel arena” dersom det eminente nordiske tv-programmet “Inför Eurovision” fortsatt hadde vært eksisterende.

I prinsippet, mener jeg disse påstandene er reneste tøv da det er viktig å ha variasjon i bidragene for å sikre mangfold og toleranse for forskjellige kulturelle uttrykk i ESC. Men i praksis, har nok skeptikerne rett. Dette er sannsynligvis en låt som vil bli likt i fagjuryene rundtomkring i Europa, men vil neppe bli tatt like godt imot blant Europas SMS-stemmende folk. I et knalltøft semifinale-heat (#1) er jeg redd Hooverphonic kun får én sjanse til å skinne i Rotterdam, nemlig tirsdag 18. mai. Jeg håper jeg tar feil.

Men uansett hvordan det går, så har Hooverphonic gitt meg en god musikalsk (og litterær) opplevelse. Det samme kan jeg si om de andre seks bidragene i min topp 7 (Finland, Malta, Hellas, Russland, Nederland og Litauen). Jeg heier på dem alle sammen og skal bruke all min SMS-makt for at disse skal lykkes i årets Eurovision-uke.

Fordi låtkvailtet bør telle (mest).

-----------------------------------------

Belgia i ESC (1956-2019) – utvalgte fakta:

Beste resultat i hvert tiår:

1950-tallet:
(5.) 1958 - "Ma petite chatte" - Fud Leclerc

1960-tallet:
(4.) 1966 - "Un peu de poivre, un peu de sel" - Tonia

1970-tallet:
(2.) 1978 - "L'amour ça fait chanter la vie" - Jean Vallée

1980-tallet:
(1.) 1986 - "J'aime la vie" - Sandra Kim

1990-tallet:
(6.) 1998 - "Dis oui" - Mélanie Cohl

2000-tallet:
(2.) 2003 - "Sanomi" - Urban Trad

2010-tallet:
(4.) 2015 - "Rhythm inside" - Loïc Nottet
(4.) 2017 - "City lights" - Blanche

Får ofte finalepoeng fra: Polen (63 poeng på 10 finaler), Nederland (173/46), Latvia (42/9), Litauen (35/8), Ukraina (27/6) og Ungarn (27/6)

Gir ofte finalepoeng til: Armenia (58/10), Irland (164/42), Nederland (186/47), Australia (34/5) og Frankrike (186/58)

Får sjelden finalepoeng fra: Aserbajdsjan (4/5), Kroatia (11/13), Albania (6/6), Bosnia-Hercegovina (10/9) og Moldova (8/5)

Gir aldri/sjelden finalepoeng til: Nord-Makedonia (0/9), Hviterussland (0/6), Slovenia (4/13), Litauen (4/11) og Bosnia-Hercegovina (8/15)

(Innlegget ble redigert 17.05.21 21:03)

ms_8

ms_8
17.05.21 21:30

Tusen takk for lista Vahlley 

Liste

1. Slovenia
2. Finland
3. Romania
4. Irland
5. Sveits
6. Estland
7. Kypros
8. Norge
9. Hellas
10. Island
11. Malta
12. Polen
13. Danmark
14. Litauen
15. Sverige
16. Frankrike
17. Latvia
18. Albania
19. San Marino
20. Kroatia
21. Azerbaijan
22. Bulgaria 
23. Spania
24. UK
25. Tsjekkia
26. Italia
27. Østerrike
28. Beliga
29. Georgia
30. Serbia
31. Portugal
32. Nord Makedonia
33. Moldova
34. Israel
35. Nederland
36. Ukraina
37. Tyskland
38. Australia
39. Russland

Belgia: Ein av mange låter som havner på 3. Belgia stiller med ein små koseleg og litt annleis låt. Det er ikkje noko dårleg med denne og eg forstår at andre kan like denne betre. For min del er likevel dette ein låt som verken blir fugl eller fisk. Den er berre dei. 

Skal eg være ærlig så håper eg Belgia går vidare i morgen om vi kun tenker kvalitet. Dessverre for Belgia trur eg denne gjer det helt greitt oss juryen, men havner ut av folket. Dessutan er det andre låter eg heller vil sjå vidare og då må eg nesten håpe Belgia ryker. For at land som Norge, Slovenia, Irland eller Romania kan gå vidare. 

Alt i alt havner denne litt under middels, men det er meir fordi det er utruleg mange gode låter i år. 

mashadar2

mashadar2
17.05.21 21:53

Har nå hørt gjennom alle låtene, og jeg står på at Italia og Litauen er de to bidragene jeg liker soleklart best i år.

Men vil også fremheve Nederland, som virkelig har vokst på meg. Etter første gjennomhøring hadde jeg den ca midt på treet, men nå er den inne på min topp 5-liste.

Min poenggiving pr nå hadde blitt omtrent slik (her kan ting sikkert endre seg når jeg får sett og hørt de live):

12 - Italia
10 - Litauen
  8 - Slovenia
  7 - Nederland
  6 - Sverige
  5 - Hellas
  4 - San Marino
  3 - Sveits
  2 - Finland
  1 - Ukraina

Close, but no cigar: Aserbajdsjan, Island, Malta, Belgia, Moldova

Ellers, takk til Vahlley for en grundig gjennomgang av låtene.

(Innlegget ble redigert 17.05.21 21:56)

Skraevadottir

Skraevadottir
17.05.21 21:56
Vahlley: Det eneste min pirkefinger vil peke på, er tekstfrasen “Don’t you ever dare to wear my Johnny Cash t-shirt” – som jo utvilsomt er et litterært høydepunkt, men jeg er ikke spesielt begeistret for hvordan den er melodisatt og plassert. At låta ender ganske så brått med denne frasen, er også et lite ankepunkt.

Enig i dette. Ellers en behagelig og lekker låt, og selv om den stort sett er ganske rolig, så har den en ganske bra groove. Sånn sett blir den ikke kjedelig for min del, da jeg kan være litt med på denne grooven, om enn med litt rolig gynging.

sodajr

sodajr
17.05.21 22:00

Noen som ser på The story of fire saga ikveld, som oppvarming til imorgen?

Kongemannen

Kongemannen
17.05.21 22:03

Skrekkelig film om en må være ærlig. Men nå er jo MGP ett freakshow.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
17.05.21 22:08
sodajr: Noen som ser på The story of fire saga ikveld, som oppvarming til imorgen?

Som film isolert, er den jo av tvilsom kvalitet.

Men som sidedish til ESC-sirkuset fungerer den helt ypperlig.

Skraevadottir

Skraevadottir
17.05.21 22:27
sodajr: Noen som ser på The story of fire saga ikveld, som oppvarming til imorgen?

Har sett den en gang, og det var en gang for mye. Akkurat musikken var faktisk ok, da, og veldig ESC (satt på spissen, i hvert fall).

Skraevadottir

Skraevadottir
17.05.21 22:34
mashadar2: Har nå hørt gjennom alle låtene, og jeg står på at Italia og Litauen er de to bidragene jeg liker soleklart best i år.

Helt enig der, i hvert fall etter å ha sett andre prøve fra Sveits ...

Hos meg er det noe som dette akkurat nå:

1 poeng: Israel
2 poeng: Hellas
3 poeng: Belgia
4 poeng: Latvia
5 poeng: Aserbajdsjan
6 poeng: Estland
7 poeng: Russland
8 poeng: Sveits
10 poeng: Italia
12 poeng: Litauen

"Boblere" (altså like utenfor topp ti foreløpig): Slovenia, Moldova, Island, Kypros og Georgia.

molishani

molishani
17.05.21 22:50

Fortsatt nesten sjokkert over at Norge valgte TIX foran Keiino. At vi velger en sippete unge fra Bærum som synger om noe mobbegreier fremfor Keiino som virkelig kunne gått langt i europeiske finalen med en låt som promoterer Norge på aller beste måte. Nå må vi ta til takke med en "jeg ble mobbet, men jeg kom meg gjennom det-sang". 

JODDEMM

JODDEMM
17.05.21 23:30

Veldig enig! Utrolig skuffende at vi velger bort Keiino til fordel for dette her :( Men håper nå likevel det blir finale på oss og at vi unngår sisteplassen der.

aegi2

aegi2
17.05.21 23:33
molishani: Fortsatt nesten sjokkert over at Norge valgte TIX foran Keiino. At vi velger en sippete unge fra Bærum som synger om noe mobbegreier fremfor Keiino som virkelig kunne gått langt i europeiske finalen med en låt som promoterer Norge på aller beste måte. Nå må vi ta til takke med en "jeg ble mobbet, men jeg kom meg gjennom det-sang"

Sjokkert ? Folket velger

Keiino , var nesten en kopi så like greit at den ikke vant

Sippete unge fra Bærum ?
Hva har bostedet til en deltager å si ?
Hva er så sippete ?

Du har kanske ikke fått det med deg at det som han sliter med er det mange som gjør enten via tourette/ocd les på 

https://www.ananke.no/ 

https://www.touretteforeningen.no/tourettes-syndrom/hva-er-tourettes-syndrom/

og at han stiller opp i eurovision også med i mine øyne helt grei låt er helt topp , + mediaomtale og det er nok mange rundt om i europa som kansje får litt øya opp , sannsynligvis slike som deg , men  jeg tviler du vil få de opp for det lyser lang vei hvilken type du er.

PS Har du hisset deg opp like mye på alle andre tekster og hva det handler om ? 

(Innlegget ble redigert 17.05.21 23:35)

JODDEMM

JODDEMM
17.05.21 23:58

Å nei! Årets Keiino-låt var mye mer storslått, solid og "ren" enn 2019-låten som var mer et sammensurium av alt mulig + litt lettere malplassert joiking inni der!

Tror mer vi hadde sånn cirka kopiert plasseringen fra 2019 om vi hadde sendt Keiino igjen.

Ellers går vi straks over i 18.mai: 25 år siden ESC-Finalen i Oslo Spektrum :-)

(Innlegget ble redigert 17.05.21 23:59)

Vahlley

Vahlley
18.05.21 07:35

VAHLLEYS TOPP 39 – Oppsummering

- NÅ MED BONUSMATERIALE!

"Bonusmaterialet" består av tallene i parentes. De representerer den rangeringen jeg ville ha gitt bidragene dersom jeg hadde brukt de offisielle musikkvideoene som vurderingsgrunnlag. Jeg har nemlig, etterhvert som jeg har tillatt meg å se videoene, gitt dem en vurdering hvor jeg vektlegger det visuelle 51 % og soundtracket 49 %. Som et slags eksperiment. (Dette er egentlig utenfor min komfortsone, men jeg har gått systematisk og seriøst til verks og forsøkt å ta med både scenografi, koreografi, kostymer, klipping/redigering, kameraføring og artistisk formidlingsevne (utstråling) i beregningen.)

01 BELGIA «The wrong place» (8.)
02 FINLAND «Dark side» (15.)
03 MALTA «Je me casse» (16.)
04 HELLAS «Last dance» (9.)
05 RUSSLAND «Russian woman» (1.)
06 NEDERLAND «Birth of a new age» (10.)
07 LITAUEN «Discoteque» (2.)
08 ØSTERRIKE «Amen» (12.)
09 UKRAINA «Shum» (13.)
10 GEORGIA «You» (22.)

11 LATVIA «The moon is rising» (23.)
12 FRANKRIKE «Voilà» (3.)
13 SVEITS «Tout l'univers» (4.)
14 SVERIGE «Voices» (5.)
15 DANMARK «Øve os på hinanden» (14.)
16 SERBIA «Loco loco» (24.)
17 PORTUGAL «Love is on my side» (39.)
18 ESTLAND «The lucky one» (25.)
19 SLOVENIA «Amen» (26.)
20 ALBANIA «Karma» (27.)

21 NORD-MAKEDONIA «Here I stand» (28.)
22 MOLDOVA «Sugar» (6.)
23 TYSKLAND «I don't feel hate» (7.)
24 POLEN «The ride» (29.)
25 ROMANIA «Amnesia» (30.)
26 IRLAND «Maps» (32.)
27 SAN MARINO «Adrenalina» (33.)
28 ISLAND «10 years» (34.)
29 BULGARIA «Growing up is getting old» (17.)
30 KROATIA «Tick-tock» (35.)

31 ASERBAJDSJAN «Mata Hari» (18.)
32 SPANIA «Voy a quedarme» (36.)
33 KYPROS «El diablo» (37.)
34 ITALIA «Zitti e buoni» (19.)
35 ISRAEL «Set me free» (38.)
36 AUSTRALIA «Technicolour» (31.)
37 TSJEKKIA «Omaga» (11.)
38 NORGE «Fallen angel» (20.)
39 STORBRITANNIA «Embers» (21.)

Eksberten

Eksberten
18.05.21 08:43

Hvis denne Keiino låta var så fantastisk, hvorfor blir den ikke spilt i det helle tatt på radio, mens Tix går hele tiden og noen av de andre bidragene også har fått mye spilletid etter finalen?

Kanskje det heller varslik at Keiino fikke masse stemmer fordi dem gjorde det så bra sist og ikke først og fremst på grunn av årets låt? Tror i alle fall det talte minst like mye inn som sympatistemmer til Tix.

Bibelnissen

Bibelnissen
18.05.21 09:24
Eksberten: Hvis denne Keiino låta var så fantastisk, hvorfor blir den ikke spilt i det helle tatt på radio, mens Tix går hele tiden og noen av de andre bidragene også har fått mye spilletid etter finalen? Kanskje det heller varslik at Keiino fikke masse stemmer fordi dem gjorde det så bra sist og ikke først og fremst på grunn av årets låt? Tror i alle fall det talte minst like mye inn som sympatistemmer til Tix.

"Monument" var skreddersydd for Eurovision-konseptet, og er ikke nødvendigvis en like radiovennlig låt som andre i feltet. At TIX går er ikke rart, da det norske folk digger TIX, men Europa har jo ikke noe forhold til ham - og det er de som helst skal stemme på oss. Så da blir spørsmålet om låta er god nok i seg selv - hadde den blitt spilt like mye om det var en annen artist som stod bak? Jeg tipper nei, men mener også den holder mål, og ikke fortjener den slakten den får enkelte steder.

Hvilke andre låter fra den norske finalen har blitt spilt mye? Jeg hører ikke på radio.

Hvis vi bruker Spotify-streams som målestokk, så finner vi:

"Monument" 6 millioner streams
"Fallen Angel" 5,7 millioner streams ("Ut av mørket" har ca. 8 mill)
"Hero" 1,6 millioner streams
"Let Loose" 1,6 millioner streams
"Faith Bloody Faith" 1,1 millioner streams

Resten under millionen. Ingen tvil om at "Monument" er populær.

(Innlegget ble redigert 18.05.21 09:29)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
18.05.21 09:28
Vahlley: 01 BELGIA «The wrong place» (8.)
02 FINLAND «Dark side» (15.)
03 MALTA «Je me casse» (16.)
04 HELLAS «Last dance» (9.)
05 RUSSLAND «Russian woman» (1.)
06 NEDERLAND «Birth of a new age» (10.)
07 LITAUEN «Discoteque» (2.)
08 ØSTERRIKE «Amen» (12.)
09 UKRAINA «Shum» (13.)
10 GEORGIA «You» (22.) 11 LATVIA «The moon is rising» (23.)
12 FRANKRIKE «Voilà» (3.)
13 SVEITS «Tout l'univers» (4.)
14 SVERIGE «Voices» (5.)
15 DANMARK «Øve os på hinanden» (14.)
16 SERBIA «Loco loco» (24.)
17 PORTUGAL «Love is on my side» (39.)
18 ESTLAND «The lucky one» (25.)
19 SLOVENIA «Amen» (26.)
20 ALBANIA «Karma» (27.) 21 NORD-MAKEDONIA «Here I stand» (28.)
22 MOLDOVA «Sugar» (6.)
23 TYSKLAND «I don't feel hate» (7.)
24 POLEN «The ride» (29.)
25 ROMANIA «Amnesia» (30.)
26 IRLAND «Maps» (32.)
27 SAN MARINO «Adrenalina» (33.)
28 ISLAND «10 years» (34.)
29 BULGARIA «Growing up is getting old» (17.)
30 KROATIA «Tick-tock» (35.) 31 ASERBAJDSJAN «Mata Hari» (18.)
32 SPANIA «Voy a quedarme» (36.)
33 KYPROS «El diablo» (37.)
34 ITALIA «Zitti e buoni» (19.)
35 ISRAEL «Set me free» (38.)
36 AUSTRALIA «Technicolour» (31.)
37 TSJEKKIA «Omaga» (11.)
38 NORGE «Fallen angel» (20.)
39 STORBRITANNIA «Embers» (21.)

Som den tallknuser jeg er så har jeg sammenlignet din rangering med oddsene pr nå. Man kan ganske raskt fastslå at du ikke er i takt med markedet. Uten at det betyr noe, men hvis oddsene gir en god pekepinn på hva vi kan forvente så kan det jo bli tre frusterende kvelder for deg.

Du er helt enig med markedet når det gjelder Malta og lengst unna med Italia. I snitt "bommer" du mot markedet med 12 plasser. Minmum er 0, maksimum man kan bomme med er 19 i snitt.

1) Belgia - 22 på oddsen, en bom på 21
2) Finland - 14 = 12
3) Malta - 3 = 0
4) Hellas - 11 = 7
5) Russland - 10 = 5
6) Nederland - 30 = 24
7) Litauen - 9 = 2
8) Østerrike - 25 = 17
9) Ukraina - 8 = 1
10) Georgia - 39 = 29
11) Latvia - 31 = 20
12) Frankrike - 2 = 10
13) Sveits - 7 = 6
14) Sverige - 12 = 2
15) Danmark - 23 = 8
16) Serbia - 21 = 5
17) Portugal - 16 = 1
18) Estland - 32 = 14
19) Slovenia - 34 = 15
20) Albania - 33 = 13
21) Makedonia - 37 = 16
22) Moldova - 26 = 4
23) Tyskland - 28 = 5
24) Polen - 36 = 12
25) Romania - 18 = 7
26) Irland - 24 = 2
27) San Marino - 13 = 14
28) Island - 4 = 24
29) Bulgaria - 6 = 23
30) Kroatia - 17 = 13
31) Aserbajdsjan - 20 = 11
32) Spania - 38 = 6
33) Kypros - 5 = 28
34) Italia - 1 = 33
35) Israel - 19 = 16
36) Australia - 29 = 7
37) Tjekkia - 34 = 3
38) Norge - 15 = 23
39) Storbritannia - 27 = 12

(Innlegget ble redigert 18.05.21 09:32)

Kagawa

Kagawa
18.05.21 09:30

Er dere ladd?

Bibelnissen

Bibelnissen
18.05.21 09:35

Endelig liste:

39. plass: Portugal: The Black Mamba - "Love Is On My Side" (-22)
38. plass: Georgia: Tornike Kipiani - "You" (-28)
37. plass: Bulgaria: VICTORIA - "growing up is getting old" (-8)
36. plass: Nord-Makedonia: Vasil Garvanliev - "Here I Stand" (-15)
35. plass: Belgia: Hooverphonic - "The Wrong Place" (-34)
34. plass: Tyskland: Jendrik - "I Don't Feel Hate" (-11)
33. plass: Østerrike: Vincent Bueno - "Amen" (-25)
32. plass: Tsjekkia: Benny Cristo - "Omaga" (+5)
31. plass: Nederland: Jeangu Macrooy - "Birth Of A New Age" (-25)
30. plass: Sveits: Gjon's Tears - "Tout l'univers" (-17)
29. plass: Storbritannia: James Newman - "Embers" (+10)
28. plass: Estland: Uku Suviste - "The lucky one" (-10)
27. plass: Island: Dadi Freyr - "10 Years" (+1)
26. plass: Italia: Måneskin - "ZITTI E BUONI" (+8)
25. plass: Kroatia: Albina - "Tick-Tock" (+5)
24. plass: Serbia: Hurricane - "Loco Loco" (-8)
23. plass: Russland: Manizha - "Russian Woman" (-18)
22. plass: Slovenia: Ana Soklic - "Amen" (-3)
21. plass: Albania: Anxhela Peristeri - "Karma" (-1)
20. plass: Ukraina: Go_A - "Shum" (-11)
19. plass: Latvia: Samanta Tina - "The Moon Is Rising" (-8)
18. plass: Aserbajdsjan: Efendi - "Mata Hari" (+13)
17. plass: Polen: Rafal - "The Ride" (+7)
16. plass: Moldova: Natalia Gordienko - "Sugar" (+6)
15. plass: Frankrike: Barbara Pravi - "Voila" (-3)
14. plass: Israel: Eden Alene - "Set Me Free" (+21)
13. plass: Australia: Montaigne - "Technicolour" (+23)
12. plass: Spania: Blas Canto - "Voy a quedarme" (+20)
11. plass: Danmark: Fyr & Flamme - "Øve Os På Hindanden" (+4)
10. plass: Irland: Lesley Roy - "Maps" (+16)
09. plass: Norge: TIX - "Fallen Angel" (+29)
08. plass: Romania: Roxen - "Amnesia" (+17)
07. plass: San Marino: Senhit (ft. Flo Rida) - "Adrenalina" (+20)
06. plass: Litauen: THE ROOP - "Discoteque" (+1)
05. plass: Sverige: Tusse - "Voices" (+9)
04. plass: Kypros: Elena Tsagrinou - "El Diablo" (+29)
03. plass: Malta: Destiny - "Je me casse" (=)
02. plass: Hellas: Stefania - "Last Dance" (+2)
01. plass: Finland: Blind Channel - "Dark Side" (+1)

Belgia: Jeg har ikke så mye positivt å komme med her, og siden dagen endelig er her, velger jeg å holde de negative kommentarene for meg selv, og heller fokusere på det positive: I følge bookmakerne er det god sjanse for at de fleste av låtene jeg liker i kveld tar seg til finale :-D

Litt buzzkill at til tross for tre like i topp fire, så ender vi altså her, med Belgia som det bidraget vi er mest uenige om, Vahlley. Malta det vi er aller mest enige om, men det er jo en del +1/+2. Vel blåst - nå er jeg klar for show!

Bibelnissen

Bibelnissen
18.05.21 09:40
oddvar_kjempebra: 2) Finland - 14 = 12

Finland vil nok fort lide av at Italia stikker av med flere stemmer i kategorien "jeg bryr meg ikke, jeg vil bare ha noe rock". I takt med at Italia har inntatt teten på oddsen, har Finland falt, til tross for at vi allerede har sett live-fremførelsen deres og lite er forandret siden da.

Kagawa

Kagawa
18.05.21 09:43

Kvalifiserer TIX seg?

Syttenhundretallet

Syttenhundretallet
18.05.21 11:18
Kagawa: Kvalifiserer TIX seg?

Nei.

Syttenhundretallet

Syttenhundretallet
18.05.21 11:20

Blir det tippetråd om semiene?

Walleman

Walleman
18.05.21 12:01

Gjør min årlige visitt innom VG Debatt, kommer alltid tilbake fordi jeg selvsagt må levere mine stemmesedler i tippetråden, og for å lese Vahlley sine omtaler. :) 

Vahlley

Vahlley
18.05.21 12:45
Syttenhundretallet: Blir det tippetråd om semiene?

Hvis ingen andre lager tippetråd, så kan jeg gjøre det. 

I ettermiddag en gang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg