Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Frontkjempere NRK

NYTT TEMA
Hopperen

Hopperen
06.04.21 21:24

Frontkjempere. Rundt 3600 nordmenn kjempet i Waffen SS under 2. verdenskrig og deltok i blodige slag på Østfronten. Hvorfor? Hva opplevde de? Her er deres historie.

På NRK 1 nå fra 21.20.

inspector

inspector
07.04.21 23:29

De fleste av oss slipper heldigvis å bli stemplet for livet for alle «hyss» man gjør i en tankeløs ungdomstid.

Interessant å se hvordan frontkjemperne tenkte og agerte for 80 år siden. De fleste av dem har heldigvis et mer nyansert syn på sakene i dag.

Lett å være etterpåklok og ukritisk fordømme hva andre gjorde i dumskap og eventyrlyst i en tid med helt andre forutsetninger enn i dag.

perchri

perchri
08.04.21 08:42
inspector: De fleste av oss slipper heldigvis å bli stemplet for livet for alle «hyss» man gjør i en tankeløs ungdomstid. Interessant å se hvordan frontkjemperne tenkte og agerte for 80 år siden. De fleste av dem har heldigvis et mer nyansert syn på sakene i dag. Lett å være etterpåklok og ukritisk fordømme hva andre gjorde i dumskap og eventyrlyst i en tid med helt andre forutsetninger enn i dag.

Ja, du verden hvor kloke vi mennesker er....i ettertid. På 70 tallet jobbet jeg med radar service rundt i norge langs kysten. Med meg hadde jeg en kar som var rørlegger. Trengte en slik kar for montering/rep av "Waveguide" til antennene. De var to brødre fra oslo, hvorav han var med i den norske motstandsbevegelsen, og hans bror endte på østfronten i tysk uniform. Begge jobbet i samme firma som jeg representerte. Kort og godt, som de begge sa, de var 18 og 19 år gamle, og kommunismen var svært lite populært på den tida. begge startet med  åville være med å kjempe mot den. Tyskerene som entret norge var sjøl overbevist på å redde norge og europa fra kommunismen. Tror dere jeg har fått en utførlige forklaring av disse to hvorfor de gjorde som de gjorde? Glorifiseringa av norske motstandsmenn og adferd mot tyskerene , var ikke så lidderlig mye bedre en den tyskerene utførte. Dette hører man ingenting om heller.  Tror den saken bør ligge i fred og ro, og vi andre oppesener holde kjeft.  Historien skrives av seierherrene mine herrer.

kval

kval
08.04.21 08:51
inspector: De fleste av oss slipper heldigvis å bli stemplet for livet for alle «hyss» man gjør i en tankeløs ungdomstid.

"Hyss" som Emil fra Lønneberget? Det ville passe fint inn i mytologien frontkjemperne og andre nazister bygde opp etter 1945. - Over 80% av dem var over 20 år og de fleste av dem var overbeviste nazister. 

FrannyLee

FrannyLee
08.04.21 08:56
perchri: Tror den saken bør ligge i fred og ro, og vi andre oppesener holde kjeft. Historien skrives av seierherrene mine herrer.

Amen to that. Folk har veldig problemer med nyanser synest jeg . Alt skal enten være sort eller Blendahvitt.

Å ha flere tanker i hodet på en gang forekommer meg å være vanskelig for minst brorparten av oss.

Det samme hadde skjedd om dette var i min ungdom på 70tallet eller med dagens ungdom. Mange er i drift og vi har vel aldri vært så flink til å godta utypisk adferd i smått og stort som i dag og gudsjelov for det egentlig.

Men til saken som i så mange andre saker så smyger flisa og bjelken seg inn og noen ganger tar en valg som bærer helt galt avsted og de fleste gangene så går det godt og en lander på føttene. Oftest fordi flaksen er bedre enn forstanden.

Den enes sannhet er også ofte den andres løgn mens den reelle sannheten som oftes ligger en plass midt imellom

kval

kval
08.04.21 08:56
inspector: «hyss»

Landssvik og krigsforbrytelser.

TheBracket

TheBracket
08.04.21 12:22
inspector: De fleste av oss slipper heldigvis å bli stemplet for livet for alle «hyss» man gjør i en tankeløs ungdomstid.

Heldigvis. Hvem har vel ikke i løpet av sin ungdom tilsluttet seg en fiendtlig nasjons militære styrker, dratt i krig og stappet forsvarsløse sivile inn i trekirker for å brenne de levende? Man burde ikke bli stemplet som usympatisk bare fordi man deltar frivillig i et industrielt folkemord som de fleste andre ungdommer.

Nei, den som aldri har stått på geværsiden av en eksekusjonspelotong og skutt mennesker på grunn av deres etnisitet, kan kaste den første tomhylse.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
08.04.21 12:29
kval: Over 80% av dem var over 20 år og de fleste av dem var overbeviste nazister.

Har du dokumentasjon på dette? Altså at 80% var over 20 år og at de var overbeviste nazister, ikke bare antikommunister og NSere.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
08.04.21 12:32
inspector: De fleste av oss slipper heldigvis å bli stemplet for livet for alle «hyss» man gjør i en tankeløs ungdomstid. Interessant å se hvordan frontkjemperne tenkte og agerte for 80 år siden. De fleste av dem har heldigvis et mer nyansert syn på sakene i dag. Lett å være etterpåklok og ukritisk fordømme hva andre gjorde i dumskap og eventyrlyst i en tid med helt andre forutsetninger enn i dag.

Hvorvidt det er dumskap er nå én ting, noe annet er den reelle frykten for kommunisme i Europa. Som ung mann var det nok mange som ble inspirerte for å dra ut i Vinterkrigen og kjempe mot Sovjetunionen etter rekrutteringsannonser i nasjonale og lokale aviser.

Og en må også huske på hva slags "empiri" en hadde rundt kommunisme og fascisme rundt 1939 og hva slags erfaringer folk som Nansen, Quisling og andre hjelpearbeidere som hadde vært i Sovjetunionen kunne fortelle om de forferdelige forholdene i etterkant av revolusjonen. Folk var livredde kommunismen.

granateple

granateple
08.04.21 13:22
GiPazzini_85: Har du dokumentasjon på dette? Altså at 80% var over 20 år og at de var overbeviste nazister, ikke bare antikommunister og NSere.

De første frivillige meldte seg til SS allerede vinteren 1941, mer enn 6 måneder før angrepet på SSSR.

All antirussisk og antikommunistisk propaganda ble kraftig nedtonet etter Ribbentrop og Molotov delte Polen mellom seg, og den store fienden mellom 9. april 1940 og Barbarossa var Storbritannia.

Så for dem som meldte seg før juli 1941 så blir det svært lite troverdig å fokusere på kommunismen som årsak.

Flertallet av de frivillige var enten medlemmer i NS ved vervingstidspunktet eller ble det kort tid etter hverving, selv om det fantes ett lite mindretall som aldri meldte seg inn, men de var ofte medlemmer i GSSN (Germanske SS Norge) og de var ofte svært kritiske både til Quisling og NS, de var i mer som pan- germanere å regne.

En stor del av de frivillige var i tillegg medlemmer av Hirden, Statspolitiet eller en del av partiapparatet til NS.

Fellesnevneren var antidemokrati, antisemittisme, antikommunisme og anti kapitalisme og troen på en nasjonalistisk førerstyrt stat.

MacanT

MacanT
08.04.21 13:30

Han var da litt artig han som angivelig hadde blitt lurt inn i det hele ved å takke ja til å reise til Tyskland for å studere på universitet.

Vel, han kan ikke ha vært veldig interessert i studiene for Operasjon Barbarossa hadde vel så vidt startet når gikk inn og sto stiv som en pinne foran kompanisjefen og meldte seg som frivillig til Østfronten :)

(Innlegget ble redigert 08.04.21 13:34)

GiPazzini_85

GiPazzini_85
08.04.21 20:46
granateple: De første frivillige meldte seg til SS allerede vinteren 1941, mer enn 6 måneder før angrepet på SSSR. All antirussisk og antikommunistisk propaganda ble kraftig nedtonet etter Ribbentrop og Molotov delte Polen mellom seg, og den store fienden mellom 9. april 1940 og Barbarossa var Storbritannia. Så for dem som meldte seg før juli 1941 så blir det svært lite troverdig å fokusere på kommunismen som årsak. Flertallet av de frivillige var enten medlemmer i NS ved vervingstidspunktet eller ble det kort tid etter hverving, selv om det fantes ett lite mindretall som aldri meldte seg inn, men de var ofte medlemmer i GSSN (Germanske SS Norge) og de var ofte svært kritiske både til Quisling og NS, de var i mer som pan- germanere å regne. En stor del av de frivillige var i tillegg medlemmer av Hirden, Statspolitiet eller en del av partiapparatet til NS. Fellesnevneren var antidemokrati, antisemittisme, antikommunisme og anti kapitalisme og troen på en nasjonalistisk førerstyrt stat.

De første frivillige meldte seg til Vinterkrigen i 1939.

Kongemannen

Kongemannen
08.04.21 20:53

Om de stilles i ett godt lys ,blir det urett. Dette var landssvikere som vervet seg til Nazi terrorregimet. Mange av disse var nok med på drap av sivile russere, jøder og krigsfanger.

kval

kval
09.04.21 07:20
GiPazzini_85: Har du dokumentasjon på dette? Altså at 80% var over 20 år og at de var overbeviste nazister, ikke bare antikommunister og NSere.

For å få svar på dette må du først gi din definisjon av begrepet "nazist".

granateple

granateple
09.04.21 08:17
GiPazzini_85: De første frivillige meldte seg til Vinterkrigen i 1939.

Nei det gjorde de ikke!

Da kan man like gjerne hevde at de første frivillige var spaniakjemperne, der vi hadde frivillige på begge sider!

Vinterkrigen er noe helt annet enn det vi diskuterer her, om diskusjonen fortsatt handler om frontkjemperne.

Forskjellene er for mange, og for store om man sammenligner frivillige fra ett fritt Norge som reiste til Finland, og ideologiske soldater som reiste for å slåss sammen med okkupantene.

Dette er knapt sammenlignbart, selv om mange frontkjempere har brukt vinterkrigen for alt den var verd for å tone ned sin egen rolle i støtten til nazismen

GiPazzini_85

GiPazzini_85
09.04.21 09:53

granateple:

Det var flere som startet i Vinterkrigen som senere ble innrullert i SS fra Norge. Egil Ulateig har blant annet skrevet litt om dette før mange år tilbake.

TheBracket

TheBracket
09.04.21 12:17
Kongemannen: Om de stilles i ett godt lys ,blir det urett.

Det opplever jeg ikke at de blir, men for noen er det uholdbart i seg selv at disse mennene i det hele tatt får åpne munnen uten at det er noen til stede som fordømmer og stempler de som menneskelig avfall.

Det er ikke alle som forstår eller aksepterer at historikernes kjerneoppgave er å samle inn disse beretningene. Det er derimot ikke en del av jobben deres å felle moralske dommer eller fremstille menneskelige kilder i et lys bestemt av opinionen. 

Sevens7ar

Sevens7ar
09.04.21 12:41
Kongemannen: Om de stilles i ett godt lys ,blir det urett. Dette var landssvikere som vervet seg til Nazi terrorregimet. Mange av disse var nok med på drap av sivile russere, jøder og krigsfanger.

Jeg vil påstå at serien ikke stilte dem i noe annet lys enn de kastet over seg selv, og den eneste av dem som kom spesielt heldig ut av det vil jeg si var Tuff, som fremsto dypt preget og oppriktig lei seg for å ha havnet på feil side.

De øvrige fremsto ikke som de hadde noe særlig imot nazistene i det hele tatt og selv om flere la hovedvekt på kamp mot bolsjevikene, støtte til Finland o.l. (bort)forklaringer så var det i hvert fall i mine øyne aldri vanskelig å få fatt i at de fleste av dem valgte nazistisk side av den enkle grunn at de delte nazistenes ideologi og gjerne også var tilknyttet NS.

Jeg syns ikke serien kastet et flatterende lys over frontkjemperne i det hele tatt.

granateple

granateple
09.04.21 13:11
GiPazzini_85: ranateple: Det var flere som startet i Vinterkrigen som senere ble innrullert i SS fra Norge. Egil Ulateig har blant annet skrevet litt om dette før mange år tilbake.

Men hva har det med saken å gjøre?

Dette var to helt forskjellige kriger under helt forskjellige omstendigheter.

Vinterkrigen var ett overfall mot en liten nasjon, der diktaturet angrep en demokratisk stat for egne territoriale mål, ikke ulikt det tyske angrepet på Norge.

Fortsettelses krigen var Finlands revansje mulighet for å ta tilbake tapte areal, men nordmenn slåss ikke i "den" krigen, de meldte seg til tjeneste for diktaturet som hadde angrepet Norge uten varsel, og Tysklands eneste fiende mellom juni 1940 og angrepet på Balkan var Storbritannia, og deres allierte, inklusiv Norge.

Først etter juli 1941 var SSSR en fiende, men selv om noen norske enheter som skijeger bataljonen havnet i Finland, så slåss man aldri i finske avdelinger eller under finsk kommando.

Man var tysk soldat under tysk kommando og man slåss for Tyskland!

Vinterkrigen var noe helt annet, og ingen nordmenn verken senere frontkjempere eller andre ble noen gang dømt for å ha deltatt i denne.

Forskjellen på disse to krigene var utmerket forstått av samtiden, og "ingen" som støttet norsk deltagelse i vinterkrigen støttet nordmenn som vervet seg i SS, uansett om motivet deres var å kjempe for Finland!

GiPazzini_85

GiPazzini_85
09.04.21 14:22

Så klart har Vinterkrigen noe å si. Og nordmenn som sloss der sloss jo først og fremst mot kommunismen. Utover 30-tallet og inn mot krigsutbruddet klamrer jo mange i Europa seg til Hitler, både villig og uvillig, som den som kan redde Europa fra et sovjetisk innrykk og videre spredning av kommunismen. Du benytter selv begrepet fortsettelseskrigen og burde med dét ha dette i bakhodet når unge menn verver seg til tysk tjeneste. Man må huske på "empirien" folk flest satt med. De visste (kanskje) litt om overgrepene som gikk for seg i fascistiske stater, men de visste jo mye om den blodige borgerkrigen i Sovjetunionen, Holodomor, det blodige kommunistkuppet i Ungarn, Luxembourg og Liebknecht i Tyskland etc. Og folk flest var livredde for disse kreftene, spesielt mange bønder og småbrukere i innlandsbygder som etter hvert også hadde fått klassekamp "importert" til sine bygder med jernbane og industrialisering.

granateple

granateple
09.04.21 14:42
GiPazzini_85: Så klart har Vinterkrigen noe å si

Nei for det absolutte flertallet av dem som kjempet i vinterkrigen,  var det aldri aktuelt å verve seg på nytt, denne gangen for Tyskland.

De fleste av "vinterkrigerne" gjorde det stikk motsatte, de kjempet mot Tyskland, og relativt mange av dem engasjerte seg i illegale organisasjoner, eller rømmet til England eller Sverige.

At kommunistfrykt helt sikkert hadde betydning er kjent, men for de aller fleste handlet det enda mer om en tro på nazismen og nasjonalismen.

Man var redd for "russerne" ett folk som ikke hadde truet Norge, og derfor allierer man seg med Tyskerne som faktisk hadde invadert og kriget seg gjennom hele landet.

Det er en betydelig logisk brist i det resonnementet om ikke en samtidig har en ideologisk slagside mot det tyske.

Særlig gjelder det alle de som vervet seg før angrepet på Sovjet unionen.

Hvordan det skal kunne oppfattes som å hjelpe Finland mangler fullstendig troverdighet.

Eivinder

Eivinder
12.04.21 19:19
kval: Over 80% av dem var over 20 år og de fleste av dem var overbeviste nazister.

Kilde?

kval

inspector

inspector
13.04.21 16:57
TheBracket: Hvem har vel ikke i løpet av sin ungdom tilsluttet seg en fiendtlig nasjons militære styrker, dratt i krig og stappet forsvarsløse sivile inn i trekirker for å brenne de levende? Man burde ikke bli stemplet som usympatisk bare fordi man deltar frivillig i et industrielt folkemord som de fleste andre ungdommer.

«Karriæren» begynte ikke med folkemord og idealene var ikke som dagens. Mange av datidens øvrighet sympatiserte dessuten åpent med Tyskland.

Flere av dagens samfunnstopper var en gang Maoister, Leninister, Røde Khmertilhengere, cannabisrøykende hippier osv osv uten at dette har medført livsvarig fordømmelse og stigmatisering.

Eivinder

Eivinder
13.04.21 19:08
kval: https://no.wikipedia.org/wiki/Frontkjemper

Du skjønte egentlig hva jeg mente, gjorde du ikke?

(Innlegget ble redigert 13.04.21 19:09)

Kalle73

Kalle73
15.04.21 13:03
Sevens7ar: Jeg syns ikke serien kastet et flatterende lys over frontkjemperne i det hele tatt.

Kanskje ikke, men som historiefortelling syns jeg den er for lite kritisk til deres fremstilling. Man skal ikke bare være et mikrofonstativ og la deres versjon stå åpen når den så til de grader er preget av behovet de har for å unnskylde sin deltakelse.

At Fredrik Jenssen, som var den høyest dekorerte frontkjemperen fra Norge, skal ha vært så uvitende og naiv om sin egen deltakelse finner jeg det veldig vanskelig å tro. Narrativet om den "rene" Wehrmacht og deres noble kamp mot den røde fare ser dessverre ut til å leve godt videre...

tartaglia2

tartaglia2
15.04.21 22:29
Kalle73: Kanskje ikke, men som historiefortelling syns jeg den er for lite kritisk til deres fremstilling. Man skal ikke bare være et mikrofonstativ og la deres versjon stå åpen når den så til de grader er preget av behovet de har for å unnskylde sin deltakelse.

Syns egentlig det er greit at frontkjemperne skal få fortelle sin historie ganske åpent. Historikerne i serien balanserer og korrigerer tross alt det som fortelles ganske bra, men jeg kan ikke så mye om frontkjemperne fra før så mulig jeg har blitt lurt. Etter å ha sett hele serien er hvertfall mitt inntrykk at frontkjemperne støttet Quisling og kjempet for hans Norge. Ikke et fritt, selvstendig og demokratisk Norge.

Ellerby

Ellerby
16.04.21 22:53

Er det noen som vet hvorfor "I Solkorsets tegn" ikke ligger på NRK Nett-TV?

granateple

granateple
22.04.21 12:49
Ellerby: Er det noen som vet hvorfor "I Solkorsets tegn" ikke ligger på NRK Nett-TV?

Jeg mener å ha lest at den serien var så kontroversiell at man valgte i NRK å ikke legge den ut, det ble også påstått fra NRK hold at den ikke var kvalitativ god nok lengre.....

Den er visstnok tilgjengelig for skoler og lignende som undervisningsmateriell, så om den ikke er "god nok" så er det litt pussig at den skal kunne brukes til undervisning.....

Klikk for å gå tilbake til toppen