Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Krig i skiløypene

NYTT TEMA
pfrog567

pfrog567
15.01.21 14:18
granateple: Helt klart, og likevel så kan jeg garantere deg at når "trim gjengen" er ute på sin spasertur så går de så mange i bredden som trengs for at alle skal kunne delta i samtalen. Så nei jeg tror at de som viser hensyn bryr seg nok til at de klarer å gå på siden av oppkjørt trasse, mens de som ikke bryr seg de trakker midt i traseen uansett om det er brøytet gangvei ved siden av. Enkelte bare er litt sånn "du skakke komme her og komme her"

Du er nok inne på noe der ja. Merkelig at ikke dette fotfolket kan gå på de vanlige veiene, bl.a. traktorveier, når de er ute i skog og mark. 

(Innlegget ble redigert 15.01.21 14:21)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
15.01.21 14:21

Neste er vel at skøyteisen på Valle må strøs, slik at folk kan få gått der også.

riksen77

riksen77
16.01.21 10:22

Skiløyper er for ski, gangveier er til å gå på. Hvor vanskelig kan det være......  Det er også noen som sykler i skiløypene, noe som er ganske spesielt vil jeg mene. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at skiløpere blir forbanna når folk går på beina i skiløypene.  

fargerik

fargerik
16.01.21 10:37
KingKongHalvor: Neste er vel at skøyteisen på Valle må strøs, slik at folk kan få gått der også.

Takk for dagens første lille latter!

Farmer

Farmer
16.01.21 14:38

Pfrog: De fleste skiløypene i landet er kommet i stand på inniativ og arbeidsinnsats fra ski innteresert folk, som har hatt som mål og legge til rett for nettopp ski aktivitet og langrenn. Tilretteleggingen er gjort gjennom organisert aktivitet som for eksempel skigruppa i idrettslag eller tur lag.

Og legge til rette for andre type turløyper, som en fot løype med lys er jo ingen dum ide. 

Men da må dem som brenner for dette organisere seg og ta inniativet for og få dette til, på lik linje som skifolket har gjort opp over årene.

Mye av ski løypene er finansiert av offentlige midler gjennom fysak og andre ordninger. Men noen må ta jobben og søke på dette. Om de frivillige i skigruppen søker på midler for ski, så må man respektere at dette er for ski. 

Om du ønsker midler for tilrettelegging av fotturer i lysløype om vinteren, så kan dere gjerne organisere dere og søke midler. Men noen må gjøre jobben, både med søking/ administrasjon og den praktiske tilretteleggingen.

Ta gjerne kontakt med deres lokale idrettslag eller turlag, meld inn hva dere ønsker, ta ansvaret for dette, bli medlem av idrettslaget, og du blir og få tilgang til de ressursene du trenger for og gjennomført et slik tiltak. 

(Innlegget ble redigert 16.01.21 14:41)

Mafiakødd

Mafiakødd
16.01.21 15:03

Dette har de løst ganske enkelt her hvor det liten lokal scooterkjørt skiløype som går en runde i skogen her.. de kjører opp et flatt hardt spor ca 2m unna skisporet slik at de som skulle ha lyst til å gå/jogge runden kan gjøre dette uten å ødelegge løypa.

pfrog567

pfrog567
16.01.21 15:25
Farmer: Pfrog: De fleste skiløypene i landet er kommet i stand på inniativ og arbeidsinnsats fra ski innteresert folk, som har hatt som mål og legge til rett for nettopp ski aktivitet og langrenn. Tilretteleggingen er gjort gjennom organisert aktivitet som for eksempel skigruppa i idrettslag eller tur lag. Og legge til rette for andre type turløyper, som en fot løype med lys er jo ingen dum ide.  Men da må dem som brenner for dette organisere seg og ta inniativet for og få dette til, på lik linje som skifolket har gjort opp over årene. Mye av ski løypene er finansiert av offentlige midler gjennom fysak og andre ordninger. Men noen må ta jobben og søke på dette. Om de frivillige i skigruppen søker på midler for ski, så må man respektere at dette er for ski.  Om du ønsker midler for tilrettelegging av fotturer i lysløype om vinteren, så kan dere gjerne organisere dere og søke midler. Men noen må gjøre jobben, både med søking/ administrasjon og den praktiske tilretteleggingen. Ta gjerne kontakt med deres lokale idrettslag eller turlag, meld inn hva dere ønsker, ta ansvaret for dette, bli medlem av idrettslaget, og du blir og få tilgang til de ressursene du trenger for og gjennomført et slik tiltak.

Bra innlegg med gode idèer som fotfolket bør tenke på. Jeg selv går på mindre bil- og traktorveier, hvis jeg ønsker å gå tur i skog og mark. Kunne ikke falle meg inn å gå i skiløypene. De skal være forbeholdt skiløperne.

joplina

joplina
16.01.21 19:30
pfrog567: Du er nok inne på noe der ja. Merkelig at ikke dette fotfolket kan gå på de vanlige veiene, bl.a. traktorveier, når de er ute i skog og mark.

Nåja...er det egentlig så merkelig..?

I lysløypene gjelder allemannsretten. Lysløyper er som regel lett tilgjengelig for folk flest - og lysløyper er i vinterhalvåret (TA-DAA) opplyste.

Dårlig brøytede eller ubrøytede traktorveier/skogsbilveier uten belysning er kanskje av naturlige årsaker ikke like fristende. Ikke alle som ønsker å vasse til knes eller med truger langs slike i mørkret med hodelykt  hvis de er ute etter en forfriskende spasertur, skal gå en tur med ungene eller lufte hunden.

Det er samme greia året rundt i grunn...sommerhalvåret klages det på hensynsløse terrengsyklister i løyper og langs stier (løyper og stier er for alle) - og det klages på syklister midt i veibanen som innbiller seg at veibanen er deres personlige treningsløyper , noe bilister bare må finne seg i  og utvise hensyn overfor , for "veien er for alle"....

xpoolman

xpoolman
16.01.21 19:45
KansjeD: Men folk går gjerne der det ER skiløyper, så da flyttes bare problemet sammen med skiløypene. :)

Ikke så rart det dersom lysløypa er en tursti 8-10 måneder i året og plutselig bli "skiløype" når snøen kommer.

Skifolket kan finne seg løyper utenom de kommunale turløypene som tross alt brukes hele året av langt flere enn dem med ski og kondomdress.

ostgote

ostgote
16.01.21 19:49

Mange  steder blir det kjørt opp skiløyper i turveiene, der folk vanligvis går tur, jogger og sykler ellers i året .
Skiløpere har ikke enerett på å ferdes der bare fordi det blir kjørt opp ei skiløype på den samme veien.

Nå krever mange skiløperne en flere meter bred og glatt skiskøyeløype der de kan skøyte med god plass i begge retninger og i tillegg ha to skispor til klassisk, der det tidligere var kun et enkelt skispor til skigåing.   

Men hundemøkk er selvsagt ikke greit hverken på en turvei eller skisporet. Det kan også  være folk som driver med hundesport og kjører på ski med hundetrekk som legger igjen møkka.

pfrog567

pfrog567
16.01.21 20:04
joplina: Dårlig brøytede eller ubrøytede traktorveier/skogsbilveier uten belysning er kanskje av naturlige årsaker ikke like fristende. Ikke alle som ønsker å vasse til knes eller med truger langs slike i mørkret med hodelykt  hvis de er ute etter en forfriskende spasertur, skal gå en tur med ungene eller lufte hunden.

Jeg har nå aldri hatt problemer med å gå tur verken i mørket eller i dagslys. Ikke her i Oslo og heller ikke på bygda. Har jeg gått på ski på kvelden, så har jeg sjelden møtt fotfolket..

pfrog567

pfrog567
16.01.21 20:12
ostgote: Nå krever mange skiløperne en flere meter bred og glatt skiskøyeløype der de kan skøyte med god plass i begge retninger og i tillegg ha to skispor til klassisk, der det tidligere var kun et enkelt skispor til skigåing.

Nå er det vel mange som trener i skiløypene og ikke bare folk som er ute på en vanlig skitur? Men uansett så synes jeg skiløyper skal være forbeholdt de som gå på ski. Hvor vanskelig skal det være å gå seg en spasertur på en vanlig vei som man gjorde før også. Gått mange turer jeg oppi Maridalen, sommer som vinter.

joplina

joplina
16.01.21 20:19
pfrog567: Jeg har nå aldri hatt problemer med å gå tur verken i mørket eller i dagslys.

Nei, men mange andre kan ha det selv om du ikke har det

Esko_Tuisko

Esko_Tuisko
16.01.21 20:26

Søringer altså. "Muaææh muaææh jeg er viktigst. Dette finner jeg meg ikke i. Du hører fra min advokat" (utsagn fra en oppskakket søring)

aegi2

aegi2
16.01.21 22:46
aasand: Har svær bikkje selv, men ser ikke behov for å tråkke rundt i skiløypene ildsjeler jobber hardt for å preparere.

da jeg hadde min store hund så dro jeg ofte inn til tønsberg og på bowlingen , jeg er bedagelig annlagt og syntes det var helt topp for hunden som likte å leke med tunge kuler , jeg fikk så mye kjeft at jeg sluttet med det :-)

Gloriana

Gloriana
16.01.21 22:51

Null problem å ha med hund i skiløyper, det er bare å lære dem å løpe på hhv høyre eller venstre side på kommando. 

maglauk

maglauk
16.01.21 22:53
CarmeIita: Er det mulig? Folk går tur med hunder og unger i skiløypene (uten ski, selvsagt), og skjønner ikke at de som faktisk går på ski der blir irritert over hundebæsj og vanskelig fremkommelighet.

Litt bæsj under skia gjør vel ikke noe........

daskedusken

daskedusken
17.01.21 08:26
Gloriana: Null problem å ha med hund i skiløyper, det er bare å lære dem å løpe på hhv høyre eller venstre side på kommando.

Og dropper å ta dem med om det er nypreppede løyper og tørrsnø. La løypene sette seg litt først, så ikke hunden krafser opp hele traseen.

perchri

perchri
17.01.21 09:04
pfrog567: Du er nok inne på noe der ja. Merkelig at ikke dette fotfolket kan gå på de vanlige veiene, bl.a. traktorveier, når de er ute i skog og mark.

ganske vanlig også om sommeren når en går tur på dyrestier etc.....sykelister i full fart med ballondekk. Noe bedre det?

Saken er kort, komuner  bruker millioner på preparerte skiløyper, men ikke ei krone på å brøyte skogsbilveier etc for vanlig gående innbyggere. Bruke penger på sportsidioter som trur de er Dæhli, og ikke kan dele på løypa. Å traske midt i sporet synes jeg nå er en uting, men at man frekventerer sidevangene på beina, bør være i orden. Så jævlig fart trenger vel ikke disse skigalningene.....men de har vel ikke "tid" til å miste farta?

Hvem trur de at de er?

Columbus_3

Columbus_3
17.01.21 09:25
perchri: Saken er kort, komuner  bruker millioner på preparerte skiløyper, men ikke ei krone på å brøyte skogsbilveier etc for vanlig gående innbyggere. Bruke penger på sportsidioter som trur de er Dæhli, og ikke kan dele på løypa. Å traske midt i sporet synes jeg nå er en uting, men at man frekventerer sidevangene på beina, bør være i orden. Så jævlig fart trenger vel ikke disse skigalningene.....men de har vel ikke "tid" til å miste farta?

En skiløype er tross alt laget for en ting. Til skigåing.
Og da skjønner jeg ikke at en som går på beina absolutt skal trenge seg inn i denne løypa. Hadde det ikke vært kjørt opp skiløype der hadde det neppe vært attraktivt å bakse seg frem i løssnøen på beina. Det finnes nok av andre steder å bruke beina.
Virker som noen som bruker dette bare for å provosere. Med litt smidighet bør man ikke lage noe problem ut av dette.

pfrog567

pfrog567
17.01.21 09:39
Columbus_3: En skiløype er tross alt laget for en ting. Til skigåing.
Og da skjønner jeg ikke at en som går på beina absolutt skal trenge seg inn i denne løypa. Hadde det ikke vært kjørt opp skiløype der hadde det neppe vært attraktivt å bakse seg frem i løssnøen på beina. Det finnes nok av andre steder å bruke beina.
Virker som noen som bruker dette bare for å provosere. Med litt smidighet bør man ikke lage noe problem ut av dette.

Enig med deg. Og du kan være sikker på at hvis det hadde kommet et skikkelig snøfall, så hadde ikke fotfolket gått en meter i skiløypa.

joplina

joplina
17.01.21 10:04
Columbus_3: En skiløype er tross alt laget for en ting. Til skigåing.
Og da skjønner jeg ikke at en som går på beina absolutt skal trenge seg inn i denne løypa.

Bare det da, at der tar du feil. En kommunal lysløype er for alle - både sommer som vinter. At det kjøres opp skispor forandrer ikke på den biten. Det er ingen som "trenger seg inn".

- Og jeg har påpekt det før ; I vinterhalvåret når mørkret kommer tidlig om ettermiddagene så er det i det minste lys i en lysløype for folk som ønsker å ta seg en forfriskende spasertur, ta med ungene ut på en tur eller ta med hunden på tur på et underlag man faktisk kan gå på. Og lysløypene er som kjent lett tilgjengelige . 

Ellers er alternativet for familier, hundefolk og turgåere å gå langs trafikkerte veier eller finne mer avsidesliggende traktorveier/skogsbilveier uten lys eller brøyting. Så da skulle det ikke være noe 10.000-kroners spørsmål vedrørende hvorfor folk går i lysløypene når det er vinter og det er laget skispor.

- De går der fordi de kan det og fordi det ikke er forbudt og fordi det er lys der.

Ja men, ja men, ja men.....JA, det irriterer ganske sikkert skifolket at folk gjør det - slik det irriterer fot-folket at terrengsyklister stormer rundt langs løyper og stier i sommerhalvåret eller slik treningssyklister og rulleskiløpere ligger midt i veibanene og sinker trafikk og lager problemer for fremkommelighet fordi de betrakter det som sine private trenings-strekninger....men greia er den samme ; De gjør det fordi de kan - fordi de har lov å bruke løyper, stier og veibaner og fordi det er mest praktisk for dem å gjøre det.

Det er rart hvordan "sportsfolket" (ski/rulleski/sykkel) skal ha fripass over alt og peke på at alle andre må vike, ta hensyn til dem, tilrettelegge for dem samt peke på "alle andre" (biler, gående/barnevogner, barn, hunder på fortau eller i løyper) som de som lager problemer. Faktisk er det fasinerende å se.

De skulle sett seg selve i speilet.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 10:04)

Dr.I.Tidemann

Dr.I.Tidemann
17.01.21 12:38
joplina: Det er rart hvordan "sportsfolket" (ski/rulleski/sykkel) skal ha fripass over alt og peke på at alle andre må vike, ta hensyn til dem, tilrettelegge for dem samt peke på "alle andre" (biler, gående/barnevogner, barn, hunder på fortau eller i løyper) som de som lager problemer. Faktisk er det fasinerende å se. De skulle sett seg selve i speilet.

Ser du noen likheter mellom "sportsfolket" som vil ha sin arena for seg selv, kontra "bilfolket" som vil ha veien for seg selv?

Hadde syklistene ødelagt veien, så hadde jeg forstått motviljen din.

joplina

joplina
17.01.21 13:36
Dr.I.Tidemann: Ser du noen likheter mellom "sportsfolket" som vil ha sin arena for seg selv, kontra "bilfolket" som vil ha veien for seg selv? Hadde syklistene ødelagt veien, så hadde jeg forstått motviljen din.

Jeg ser store likheter i sommer- og vintersesongens klager på hverandre. De som ikke gjør det må være alvorlig synshemmet.

- Men nå skal du høre her....skiløyper i lysløyper blir ikke ødelagte av at folk går der- Det er ikke som om gående har med spader og hakker og ødelegger slik at skiløpere ikke kan gå på ski, men nærmest må tråkke seg forbi store groper og hull.

Javel, så trampes det i spor men en skiløyper kommer seg forover selv om det er skoavtrykk i sporet. Man skulle tro at gående har med grus og gruser sporene og at løypemaskiner kun kjører løyper én gang per sesong slik at de aldri friskes opp som det klages her.

- Og det er faktisk mange som bestreber seg å gå på siden av sporene - så det er ingen grunn for å late som om alle går midt i sporene alltid.

I tillegg så er ikke skisporene i lysløyper noen konkurranseløyper og en vanlig ettermiddag i en kommunal lysløype er det F ikke noe  NM eller VM-løp som skal gå av stabelen.

- Så skientusiastene kan utmerket godt benytte sporene i lysløyper selv om gående også gjør det i vinterhalvåret.

Hva blir det neste...at gående "er i veien" og at noen er så hensynsløse at de til og med har med smårollinger på ski som driver og detter og kaver i skisporene så de blir ødelagt - for ikke å snakke om nybegynnere på ski i alle aldre...plundrer rundt og ødelegger sporene

Lysløypene er for alle - året rundt - slik veier også er det - til ergrelse og irritasjon for mange - året rundt!

I min kommune er det ikke mindre en 4 gapahuker og uteplasser langs lysløypetrasséen. Frisklivssentralen og den kommunale barnehagen(med 5 avdelinger) benytter lysløypa fast ukentlig...uten ski - året rundt.  Skolene bruker lysløypa til utfartsdager både med og uten ski.  Skispor prepareres og kjøres opp i hovedløypa som er bred nok og åpen nok til formålet. De frisker opp sporene flere ggr per uke. Fra hovedløypa går diverse små løyper som munner ut et annet sted i hovedløypa - og disse blir det ikke ordnet maskinspor i. 

Personlig (har 2 hunder) så går jeg året rundt i lysløypa, men vinterstid  legger jeg turene til avstikkerne fra hovedløypa - selv om jeg er nødt å komme ned i hovedløype noen steder - men da er det snakk om  20 meter her eller 50 meter der. Og jaggu ser jeg daglig ferske skispor i sideløypene der det ikke er laget noen maskinspor men flust av sko- og hundespor - så jeg tror aldeles ikke at  skientusiaster er så hjelpeløse at de ikke får gått på ski fordi  folk går i løypene uten ski.

Jeg har ingen planer om å slutte å benytte lysløypa til gåturer vinterstid pga løypas plassering. Huset vårt står på en endetomt - og 10 meter fra plena passerer lysløypa - så det passer meg utmerket å benytte den året rundt.

fargerik

fargerik
17.01.21 13:56
joplina: Jeg har ingen planer om å slutte å benytte lysløypa til gåturer vinterstid pga løypas plassering. Huset vårt står på en endetomt - og 10 meter fra plena passerer lysløypa - så det passer meg utmerket å benytte den året rundt.

Hadde det vært jeg som var ildsjel og jobbet gratis for å lage løyper og fremkommelighet for skiløpere, ville jeg bare slått av lyset, gitt bort brøytemaskinen og gått hjem. Og det ville kanskje vært bra for deg, for da kunne du selv fikset lys og laget gangsti.

skaftetryne32

skaftetryne32
17.01.21 13:58
joplina: Det er rart hvordan "sportsfolket" (ski/rulleski/sykkel) skal ha fripass over alt og peke på at alle andre må vike, ta hensyn til dem, tilrettelegge

De gående er faktisk like ille, eller faktisk verre i disse tider, halvparten av dem har noe dritt dytta inn i øra og øya godt planta på telefon, problemet med gange er at det er så automatisk som det er så de kan gjøre andre ting samtidig, samtidig som de ikke greier og holde rede på noe som helst som foregår rundt dem, skal ikke dra alle over en kam, men faen steike det er blitt mange av dem og ikke bare ungdom under 40. Jeg ringer på dem med ringeklokka og når jeg er helt oppe i ryggen på dem så snur de seg og kikker, fløtter de seg ? Nei de snur seg og lurer på hva den forbanna ringinga er. Det gående sportsfolket er så forbanna distrahert av alt annet enn gåinga si. 

fargerik

fargerik
17.01.21 14:01

"Lysløypa stenges og lyset slåes av på grunn av at gående bedriver hærverk"

Det er jo ingen annen medisin. Når folk bevisst ødelegger for ildsjeler som lager skiløyper, er det bare å gi opp.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 14:02)

skaftetryne32

skaftetryne32
17.01.21 14:17
fargerik: Det er jo ingen annen medisin. Når folk bevisst ødelegger for ildsjeler som lager skiløyper, er det bare å gi opp.

Løsninga er jo forbanna enkel lag litt mer plass for andre enn skiløpere, joplina har rett kommunale lysløyper er for alle. De skal alle kjyte og klaga, men og faktisk tilrettelegge for alle det gidder de ikke. Da er vel det viktigste egentlig sytinga og ikke ski.

Dr.I.Tidemann

Dr.I.Tidemann
17.01.21 14:42
joplina: - Men nå skal du høre her....skiløyper i lysløyper blir ikke ødelagte av at folk går der- Det er ikke som om gående har med spader og hakker og ødelegger slik at skiløpere ikke kan gå på ski, men nærmest må tråkke seg forbi store groper og hull.

Klart de blir ødelagte.

Allemannsretten

Personlig har jeg ingen problemer med at folk ferdes til fots når forholdene tillater det, men ser helt klart at det må være irriterende for de som bruker masse av fritid på kjøring av disse løypene.

joplina

joplina
17.01.21 15:20
fargerik: Hadde det vært jeg som var ildsjel og jobbet gratis for å lage løyper og fremkommelighet for skiløpere, ville jeg bare slått av lyset, gitt bort brøytemaskinen og gått hjem. Og det ville kanskje vært bra for deg, for da kunne du selv fikset lys og laget gangsti.

Vi betaler lys til vel'et og vi kan slå på- og av lyset selve hvis de skulle være slukket :)

- Men jeg må si at du leser innlegg som fanden leser bibelen. Jeg skrev at jeg baserer mine vinterturer til disse avstikkerne fra hovedløypa - noe som betyr at jeg må ned i hovedløypa et par tre ggr , men da ikke snakk om mer enn 20 meter eller 50 meter før jeg kan gå inn i en avstikker igjen. Disse sideløypene har ikke oppkjørte ski-spor - men de benyttes også til skigåing. Alltid ferske skispor der også.

- Så jeg mener selv at jeg tar hensyn til skisporene - ikke fordi jeg må men fordi jeg kan - og fordi jeg synes det er mindre styr når jeg går med hunder da avstikkerne er mindre "trafikkert".

Og som jeg skrev så benyttes lysløypa året rundt av den kommunale barnehagen og Frisklivssentralen (også et kommunalt tilbud) som arrangerer ukentlige gå-turer til de fire forskjellige gapahukene - og de som kjører opp skispor ser ikke ut å gremmes over den biten. De kjører opp spor flere ganger per uke her.

Så det er like bra at du ikke er bidragsyter i noen lysløype, så slipper du å få fnatt og høyt blodtrykk til absolutt ingen nytte :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg