Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Øygardsaken

NYTT TEMA
Slikkepott

Slikkepott
02.03.21 20:49

Ser ikke helt innfallsvinkelen her.

Det er jo snakk om et ganske så vesentlig antall meldinger, gitt at de ikke har avdekket informasjon hvor jenta bevisst har gått inn for å lure Øygarden, kombinert med at de groveste meldingene er fabrikkert, så har de jo ingenting som vil resultere i en gjenåpning.

KapteinMark

KapteinMark
02.03.21 20:50
HYYYL: Stakkars jenta.
Hun burd fått fred og mulighet til å legge dette bak seg og leve et normalt liv.

Enig med du.

Det jævligste av alt med Øygard-saken, var det makt-apparatet de involverte satte igang for å sverte jenta og ikke minst hennes familie.

Eksempelvis ble vel Rune Øygards bror, som også var ordfører, i etterkant av saken mer eller mindre "tvunget" av partiet til å offentlig be om unnskyldning for sine uttalelser:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q11wV/oeygard-bror-ber-om-unnskyldning-for-uttalelsene

Snakke meg om bygde-elite på høyt nivå!

Nå ble det heldigvis tydelig i retten hvem som til slutt stod avkledd i blanke messingen.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 20:57)

KimAllergodt

KimAllergodt
02.03.21 20:51

Det sykeste her er jo at mannen mest sannsynlig ønsker å få dommen avskrevet, slik at han kan registrere seg på facebook, og andre plattformer hvor han kan finne nye ofre. 

Hvorfor skulle han ellers få dette gjenopptatt når livet er gått videre?

Hmm

(Innlegget ble redigert 02.03.21 20:52)

Slikkepott

Slikkepott
02.03.21 20:52

Aktor leste også opp en en passasje fra 9. januar 2010 der Øygard blant annet skriver til jenta: "Sitter naken jeg", "Men du sitter da i klær" og "Så vakker du er" "Skal jeg kle av meg da?" og "Sitter du virkelig naken?", spør jenta.

Øygard skriver: "Orker ikke se på deg og vite at jeg ikke får ta på deg" -

«Sitter naken jeg», hva er det uttrykk for, spurte aktor i retten. - Det ser ut som om vi har pratet en del forut for dette. Jeg vet ikke, jeg vil ikke spekulere i det, det blir bare ren synsing. Men at jeg sitter helt naken i stua, det har jeg aldri gjort, svarte Øygard.

Gunstein12

Gunstein12
02.03.21 20:56

Øygard ble blant annet spurt om hva han mente da han skrev «Er du blaut?» til jenta.

- Hun var mye opptatt av å gå på do.

Skal ikke forundre meg om språkviter Sylfest Lomheim må på banen i denne saken.

malacay3

malacay3
02.03.21 20:59

Selvfølgelig blir ikke saken gjenopptatt. Men det blir en ny anledning for oss til å sette oss inn i den fascinerende Vågå-dialekten, hvor enkelte ord og uttrykk har en helt annen betydning enn i resten av landet.

Enig med HYYL, dette burde jenta sluppet.

Malacay

Slikkepott

Slikkepott
02.03.21 21:03

«Du sa du ville sende over meldinger NN har skrevet og det eneste du har sendt er et puppebilde. Er det han som har tatt det? ;)»

Gloriana

Gloriana
02.03.21 21:10

Stakkars Øygård, livet på utsiden ble vel ikke som han har tenkt seg. Å leve med grisestempelet som gjør han til en uønsket gjest og fortrolig i stort sett alle sammenhenger har vel fortonet seg som vanskelig. Patetisk menneske. 

Folkflesk

Folkflesk
02.03.21 21:15

Hadde Øygard hatt noen prosent rasjonalitet igjen så ville han nå hatt adresse Buenos Aires.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 21:18)

Gloriana

Gloriana
02.03.21 21:16
Folkflesk: Hadde Øygard hatt noen prosent rasjonalitet igjen så ville han nå hatt adresse Buenos Aires.

Hadde han hatt det minste av rasjonalitet så hadde han aldri gjort noe slikt mot et barn og en jente han kunne vært både far og bestefar til. Rett ut motbydelig fyr. Det eneste ansvarlige hadde vært å innrømme hva han har gjort og ta følgene av det. 

KimAllergodt

KimAllergodt
02.03.21 21:18
KapteinMark: makt-apparatet de involverte satte igang for å sverte jenta og ikke minst hennes familie.

Dette tok jo helt av hvis jeg husker rett? Vg, Nrk, Db, gikk ganske langt for å avskrive jentas troverdighet?

Det gikk heldigvis fort over så fort de fikk se bevisets stilling, men det fikk null konsekvenser. 

MadBum

MadBum
02.03.21 21:32

Helvetes grisen. Dum som et brød i tillegg 

Gunstein12

Gunstein12
02.03.21 21:32
KimAllergodt: Dette tok jo helt av hvis jeg husker rett? Vg, Nrk, Db, gikk ganske langt for å avskrive jentas troverdighet?

NRK hadde "hjemme hos" reportasje like i forkant av hva som kom ut.

Men det var kanskje for å rette opp i en del potensielle misforståelser i forbindelse med språkbruk, og ords betydning "oppi der".

- «Nuss og klem og inn og ut og alt sammen», hva betyr det? spurte aktor i retten i dag.

- Jeg ser av loggen at hun viser noe på YouTube, så det kan godt hende det har noe med det å gjøre, sa Øygard.

- Men «inn og ut»?, spurte aktor.

- Det er faktisk et utrykk jeg bruker for å vise totaliteten i en situasjon. Det betyr at alt er suverent bra og positivt, sa tiltalte.

En dialog der jenta refererer til dusjing av Øygard og henne samtidig, i forbindelse med en hyttetur, forklarte han slik:

- Det føler jeg meg rimelig sikker på går på vasking av hytta.

Gloriana

Gloriana
02.03.21 21:33
Gunstein12: Men «inn og ut»?, spurte aktor. - Det er faktisk et utrykk jeg bruker for å vise totaliteten i en situasjon. Det betyr at alt er suverent bra og positivt, sa tiltalte.

Hehe. Han har vel forsåvidt rett i at det er suverent bra og positivt da, så han er ikke helt på viddene. 

RoyalGard

RoyalGard
02.03.21 21:43
Kul_Djevel: Å sone i fengsel med høyt sikkerhetsnivå bør forbeholdes farlige fanger.

Ok, så ikke overgripere på barn?, du blir bare så trist!
Først mener du at Politiet kan reduseres med 50% så skal ikke overgripere på barn/unger tas alvorlig. For en verden du lever i! Jævla trist kar du!

(Innlegget ble redigert 02.03.21 21:45)

Folkflesk

Folkflesk
02.03.21 22:05

Skjønner at dette er en pris vi må betale for rettsstaten, men det er samtidig ganske irriterende å tenke på hva absurde skikkelser som Øygard og Laila Bertheussen koster samfunnet i rettslige utgifter. De gir seg jo faen meg aldri heller.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 22:07)

promille_krapylet

promille_krapylet
02.03.21 22:43
Folkflesk: Skjønner at dette er en pris vi må betale for rettsstaten, men det er samtidig ganske irriterende å tenke på hva absurde skikkelser som Øygard og Laila Bertheussen koster samfunnet i rettslige utgifter. De gir seg jo faen meg aldri heller.

Er forferdelig at tiltalte mennesker har krav på en rettsak.

Synes vi kunne spart mye ved å legge domsavsigelsen i kommentarfeltene med straffutmålingsalternativer.

En_ganske_snill_mann

En rettsak ja.... men tre?

.... og det blir neppe hyggeligere for noen i neste omgang, om dette gjenopptas.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 07:37
En_ganske_snill_mann: En rettsak ja.... men tre?

Hvis det har dukket opp nye bevis på at dommen ikke er riktig, så er jo det selve poenget med gjenopptakelseskommisjonen. Da må de vurderer det om det er noe hold i det. Det er da alle domfelte sin rett å søke om gjennomtakelse. Er jo et salgs sikkerhetsnett for å sørge for bedre rettssikkerhet. Skjønner ikke at så mange er motstandere av det. 

Betyr jo ikke at saken blir gjenopptatt. Betyr bare at de må vurdere om det har kommet nye momenter/bevis inn her slik den domfelte og hans advokat mener.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 07:45
malacay3: Selvfølgelig blir ikke saken gjenopptatt. Men det blir en ny anledning for oss til å sette oss inn i den fascinerende Vågå-dialekten, hvor enkelte ord og uttrykk har en helt annen betydning enn i resten av landet.

Så du har lest Begjæringen Elden har sendt inn? Hvilken nye beviser mener Elden å kunne presentere som du mener er feil?

Jeg aner ikke om saken blir gjenopptatt. Kommer da helt an på hva de mener er nye beviser og hvordan kommisjonen behandler dette.

Bra du har empati med jenta og mener hun burde sluppet dette, men rettssikkerhet handler ikke om det i en slik sak. Det handler om den domfelte sin rett til å søke om gjenopptakelse hvis man mener feil har blitt begått og har eventuelle bevis for det.

Virker som om du og mange andre her inne misliker at vi har et slik sikkerhetsnett for å sikre best mulig rettssikkerhet, men jeg personlig er glad for det når man ser hvor mange justismord som har blitt begått før, men som man har kunnet rettet opp i nettopp pga muligheten til å gjenoppta saker.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 07:53
Zanick: Hva tenker du K_D. Er Øygård uskyldig dømt?

Har ikke lest begjæringen Elden har sendt inn på vegne av sin klient. 

Men jeg er glad for at alle domfelte, skyldig eller uskyldig, har rett til å søke om gjenopptakelse. Er ikke du?

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 07:58
RoyalGard: Ok, så ikke overgripere på barn?, du blir bare så trist!
Først mener du at Politiet kan reduseres med 50% så skal ikke overgripere på barn/unger tas alvorlig. For en verden du lever i! Jævla trist kar du!

Meg bekjent så sitter det ikke barn innelåst i fengsel med lavt sikkerhetsnivå, så jeg ser ikke helt problemet med at Øygård hadde sonet i et slikt fengsel. Ikke greier jeg å se at han var noen rømningsfare heller i sin tid.

Men du klarer tydeligvis å se disse tingene. Gjerne utdyp.

Xavi7

Xavi7
03.03.21 07:58

Håper Øygarden selv må betale alle omkostninger ved å få opp saken på nytt. En fæl mann dette.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 08:03
Xavi7: Håper Øygarden selv må betale alle omkostninger ved å få opp saken på nytt.

Er ikke det ganske standard ?

Columbus_3

Columbus_3
03.03.21 08:05
Xavi7: Håper Øygarden selv må betale alle omkostninger ved å få opp saken på nytt. En fæl mann dette.

Så sant han anker og taper på nytt må han betale selv. Skulle han mot alle solemerker vinne får han selvfølgelig alt dekket.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.03.21 11:50
Columbus_3: Så sant han anker og taper på nytt må han betale selv. Skulle han mot alle solemerker vinne får han selvfølgelig alt dekket.

Øygarden anker ikke. Den muligheten har han ikke. Han ber gjenopptakelseskommisjonen om å begjøre saken hans gjenopptatt.

Hans advokat kan søke gjenopptakelseskommisjonen om midler i forbindelse med arbeidet de må utføre.

Viggo Kristiansens advokat gjorde det, men gjenopptakelseskommisjonen sa nei. Så i den saken har det kun vært private midler og mye gratis arbeide.

Nå som saken skal tas opp på ny får imidlertid Kristiansen dekket advokatkostnader.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 11:51)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.03.21 11:54

Det sies i begjæringen at det kan være snakk om falske meldinger. Blant annet at det ikke var dekning på hytta hvor jenta skal ha påstått å ha fått meldinger.

Noen som husker detaljene rundt dette og hvordan det ble tatt opp i rettsaken?

Folkflesk

Folkflesk
03.03.21 11:54
promille_krapylet: Er forferdelig at tiltalte mennesker har krav på en rettsak. Synes vi kunne spart mye ved å legge domsavsigelsen i kommentarfeltene med straffutmålingsalternativer.

Det er et ressursspørsmål. Hvis alle hadde drevet på som Øygard og Bertheussen ville vi ikke som nasjon hatt råd til å ha rettsaker for de som virkelig trengte det.

Forsvarer som sagt retten deres til å kjøre sine saker, men forbeholder meg også retten til å si hva jeg mener om dem som mennesker.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 11:56)

Brezjnev

Brezjnev
03.03.21 12:04
oddvar_kjempebra: Det sies i begjæringen at det kan være snakk om falske meldinger. Blant annet at det ikke var dekning på hytta hvor jenta skal ha påstått å ha fått meldinger. Noen som husker detaljene rundt dette og hvordan det ble tatt opp i rettsaken?

Arkivar Grete Oline Ogle husker:

- På denne setra finnes det ikke mobildekning, uansett, startet han. Videre fortalte han hvor han befant seg den aktuelle dagen. Det stemmer at vi fikk besøk av jentene på det aktuelle tidspunktet, men jeg var i fjellet på 1350 meters høyde og hjalp en ku som hadde skadet seg, sa Øygard.

Gunstein12

Gunstein12
03.03.21 12:29
Brezjnev: Det stemmer at vi fikk besøk av jentene på det aktuelle tidspunktet, men jeg var i fjellet på 1350 meters høyde og hjalp en ku som hadde skadet seg, sa Øygard.

Hva dette betyr på vågådialekt , er vel kanskje litt uklart.

Klikk for å gå tilbake til toppen