Beklager sent svar på dette. Jeg tenker at det er spesielt at hun ikke kunne se Viggo, eller sykkelen hans, hun forlot Egstien 2 kl. 2000. Hvis hun ikke kunne observere han fordi hun hadde parkert lengre sør i veien så hadde det ikke vært naturlig å nevne dette i det hele tatt. Så jeg tolker det slik at hun mener hun ville ha sett Viggo, om døren var igjen eller ikke, om hun måtte passere bua på veien til bilen.
Så skriver noen, "var han ikke i bua da hele kvelden" Sa han ikke at han var i bua? Vel, hvis vi skal tro røverhistorien om at han stengte seg ute så innebærer det at lakkering av sykkelgaffelen foregikk utendørs når han ca kl. 1750 fant ut at han hadde låst seg ute. Sykkelen, og uten nøkler også sannsynligvis uten mulighet til å låse den med kjettinglåsen, hvis han er skyldig.
Det vi altså skal tro er at Kristiansen var tilbake ved bua sånn cirka kl. 1810. Problemet er at ingen har sett han der mellom kl. 1810 og kl. 2019, etter at Andersen kom til han, på det tidspunkt Kristiansen ringte til disse kameratene. Er det tenkelig at han bare drev med lakkeringen før han syklet inn til Stampe3, mens han i de neste kritiske timene skal ha vært inn i bua med låst dør innen i fra (med hempe)? På bilder på street view kan vi se bua med dør som har hengelås høyt oppe på dørbladet.
Det gjorde også et visst inntrykk å lese Kristiansen forklaring nedskrevet med penn på politiet skjema ifm rundspørringen mandag 23. mai, 3 dager etter drapet og 1 døgn etter at jentene ble funnet. "Jeg var hjemme hele kvelden til min kamerat Andersen kom til meg kl. 1930". Som sagt før anser jeg det sannsynlig at med det pådraget av letemannskaper og andre ting rundt disse 3 dagene som gjør at han hans forklaringer i starten kan betegnes som løgn. Så forteller Tronsrud i en av episodene at Kristiansen neste gang begynte forklaringen med at hadde noe endre på vedrørende hva han gjorde denne kvelden. Og da skal man liksom slå strek?? Arne Pedersen sier noe annet om disse forklaringene: -I politiforklaringene (med status som vitne) fremkommer følgende bilde av Viggo Kristiansens bevegelser drapskvelden: 1: I første avhør fastholder Kristiansen det han opplyste under rundspørringen, nemlig at han ikke hadde vært i Baneheia denne dagen. 2: I neste avhør erkjenner han å ha møtt Andersen på en parkeringsplass ved inngangen til Baneheia (fordi en bekjent av ham hadde sett begge to der og fortalt ham at han hadde rapportert observasjonen til politiet). 3: Han nekter for å ha passert bommen og beveget seg innover i heia. 4: Kristiansen endrer forklaring på nytt når han blir konfrontert med en ny vitneobservasjon. Han innrømmer da å ha syklet helt inn til 3. Stampe og for å ha møtt Andersen inne i Baneheia, hvoretter de beveger seg tilbake til nevnte parkeringsplass – der de observeres sammen.
Det springende punkt er denne onsdagsklubblederen og hans forklaring vedr dette. Har lest (men finner ikke igjen) en journalist som intervjuet vedkommende og han sa at han fleipet med Kristiansen og Andersen og sagt at allerede hadde fortalt dett til politiet. Man kan spørre seg om hvorfor dokumentaren ikke gravde litt mer i dette, i alle forsøkte å få vedkommende med i serien?