Nå har jeg ikke satt meg inn i Orderud-saken, så jeg skal ikke uttale meg noe særlig om den, men først og fremst er de to sakene usammenlignbare.
Man er også på farlige veier som rettsstat dersom man skal gjøre rettspraksis utav vage dommer hvor bevisene er mangelfulle.
Det er greit nok det du sier ang. tekniske bevis. Men i mangelen på det så må det eksistere andre klare bevis. Et eksempel kan være øyenvitner, gjerne flere enn èn person og gjerne uavhengige av hverandre, da har man en dårlig sak.
Andre eksempler på klare bevis som ikke er tekniske bevis eksisterer, men de har vi ikke i denne saken.
Det er kanskje uomtvistet at ingen har sett JHA i Baneheia på drapstidspunktet, men tekniske bevis knytter han til åsted og forbrytelse, det gjør også hans egen erkjennelse, ergo er det uomtvistet at JHA var i Baneheia og begikk forbrytelsen.
Alt man har er JHA som har løyet og endret forklaring xx antall ganger, og med dette bevist gang på gang at han har et relativt forhold til begrepet "Sannhet"
Jeg er også skeptisk til at den eneste personen man beviselig kan knytte til forbrytelsen, selger inn en annen person som hovedmann.
Det er så lite troverdig som du bare kan få det, at han liksom følte seg truet og tvunget av VK, så derfor begikk han drap og voldtekt på minst èn jentunge.
Det er typisk når noen har gjort noe galt, og blir tatt for det og konfrontert, at de skylder på en annen part, og gjerne fremstiller seg selv så uskyldig som mulig. Alt fra rampunger til kriminelle gjør dette, uten sammenligning forøvrig men det er en velkjent mekanisme.
Jeg husker når jeg var 15 år, jeg og to kamerater arrangerte et tyveri av to helflasker vodka fra min bestefar, vi etterfylte flaskene med vann og det hele var en ganske utspekulert plan.
Det gikk flott, helt til det gikk til helvete, og jeg ble plukket opp av natteravnene på fortauskanten liggende i mitt eget spy, sveiseblind av en annen verden.
Dagen derpå, i mitt livs dårligste form, konfrontert av illsinte foreldre: "Nei, det var sånn at vi gikk oss en tur og så møtte vi en svær sterk voksen mann som tvang oss til å drikke sprit, og ja så sånn var det da..."
Jeg tror knapt du finner et eneste menneske i hele verden som ville begått en slik motbydelig handling fordi vedkommende følte seg truet til det. Selv ikke mennesker med en pedofil legning og selv ikke mennesker med en pedofil legning som er kapable til å begå overgrep mot barn.
Det er helt andre instinkter som slår inn når man føler seg truet på livet, 99,99% av alle mennesker ville enten løpt som faen avgårde eller kjempet imot den som truet de, fysisk og/eller verbalt.
Det er også meget spesielt at den eneste av de to man har klare beviser imot, lykkes med historien om at den andre er hovedmannen. Dette har tjent han meget godt, ettersom han har vært en fri mann i flere år og den andre fremdeles sitter i fengsel.
Grunnen til at JHA har lyktes med sine løgner er et resultat av at folk har en tendens til å tro det de vil tro på.
Videre er det også gjerningsmannsprofilen som har fungert som et bevis mot VK. Det har vært brukt imot han at han har hatt filmer med analsex (Fullstendig konvensjonelt og akseptabelt) samt "Voldsfilmer" (Også fullstendig konvensjonelt og akseptabelt)
Det som er mere alvorlig er hans faktiske overgrepshistorikk. Helt isolert sett ville jeg stemt for livstid i fengsel (Faktisk livstid) for samtlige som begår slike overgrep mot små barn.
Men det kan ikke brukes som bevis i en ikke-relatert sak. Det kan brukes for å skape en profil av en gjerningsmann som et ledd i etterforskning, ja, men det kan ikke brukes til å felle noen i en separat sak.
Forøvrig er jeg av den mening at JHA burde hatt forvaringsdom og aldri noensinne blitt sluppet ut.