GoingKronos: Selv om ofrene var tilfeldig så er det lite som tyder på at forbrytelsen ikke var planlagt fra JHA sin side
Står dette noe sted i dommene eller i den 369 sider lange avgjørelse fra GK ?
Når man leser på denne tråden tar jeg meg i å sammenligne noe av argumentasjonen med det som kom fra "forsvarergruppen" til Arne Treholt. Forfattere, musikere og andre kunstnere lekte både tekniske og taktiske politietterforskere, politijurister og statsadvokater. De - blant annet Kjetil Bjørnstad - tok for seg enkeltbevis eller enkeltindisier som de "pulveriserte" i favør av Arne Treholt, uten at de så helheten i bevisbildet i sin argumentasjon, for at prosessen mot Treholt var det største "justismordet" i Norge siden rettsoppgjøret etter krigen.
Jeg verken skriver eller sier at det er opplagt at denne saken vil gå på nytt med full bevisbedømmelse, eller at VK vil bli domfelt atter en gang. Jeg tror han er skyldig, men kan ikke nok om saken til å være sikker på at bevis og omstendigheter for øvrig peker i retning skyld. Det jeg håper er at de mange dyktige juristene ved Oslo Statsadvokatembete instruerer politiet i å foreta ytterligere etterforskningsskritt. I dette ligger nye avhør av VK og JHA, og nye undersøkelser rundt både DNA beviset og graden av sikkerhet for at det var to gjerningsmenn, eventuelt mangel på sikkerhet, og endelig dette mobilbeviset. Om politiet ikke allerede har stilt spørsmålet til JHA - hvilket ville være særdeles merkelig - bør de få avklart med JHA om JHA og VK var sammen i hele tidsrommet kl 1800/15 - 1900.
(Innlegget ble redigert 02.03.21 18:39)

Borgarting Lagmannsrett skal altså behandle Baneheia-saken. Det er vel der de fleste anke-forhandlingene kommer?
(Innlegget ble redigert 02.03.21 18:57)

Bantor: Det som taler mot at JHA var alene, er det faktum at jentene var kraftig banket opp.
Småjenter på 10 og 8 år, hva kan de ha veid? 25-30 kg?
Andersen så temmelig kraftig bygd ut på den tiden, 100+ kg ?
To slike jenter er naturligvis ingen match for en relativt røslig kar som JHA. Eller for en voksen mann generelt.
Så det taler ikke mot det i det hele tatt. JHA ville vært fysisk overlegen i absolutt alle aspekter.
(Innlegget ble redigert 02.03.21 20:22)

Bantor: Jeg tror ikke at jentene ble slått i svime. Etter hva jeg har lest, så hadde de omfattende skader etter å ha blitt banket opp. Det kan tyde på at de ble holdt nede og slått av to personer.
De ble vel stukket til døde med kniv?
Var sikkert slått også, men drept med stikkvåpen/kniv.
(Innlegget ble redigert 02.03.21 20:46)

sisyf0s: Den ene jenta var påført skader i ansiktet som var forenlig med at hun var blitt slått i svime. Så det er veldig sannsynlig at hun faktisk ble det.
Spekulasjon ? Jeg vil anta at begge jentene ble gitt en såkalt utvidet obduksjon. Jeg er rimelig sikker på at patologer og rettsmedisinere ville vært i stand til å svare ja eller nei på spørsmålet om slag eller spark førte til at den ene jenta mistet bevisstheten. Det faktum at massiv og stump vold eventuelt førte til bevisstløs tilstand er verken nevnt i byretten eller lagmannsrettens dom. Kan heller ikke se at dette er berørt i GK sin lange avgjørelse. Hvor har du dette fra ? Har du tilgang til obduksjonsrapport eller politiets etterforskningsmateriale, eller spekulerer du (igjen) ?
(Innlegget ble redigert 02.03.21 21:00)