Som  man roper i skogen, fÃ¥r man svar.Â
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Som  man roper i skogen, fÃ¥r man svar.Â
Jeg kjøper ikke frihetsidealet som liberalismen forfekter om at individet skal være fri til å gjøre hva man vil så lenge det ikke skader din neste.
Jeg innser at det Ã¥ leve i et samfunn nødvendigvis mÃ¥ innebære en rekke restriksjoner i min personlige valgfrihet for at samfunnet skal fungere optimalt til det beste for oss alle. Det Ã¥ mÃ¥tte innordne seg ordninger ut i fra felleskapets behov er en pris man mÃ¥ betale for Ã¥ leve i et samfunn/sivilisasjon. Alternativet, Ã¥ leve uten et samfunn, kan sammenlignes med Ã¥ leve som en eremitt i ødemarka som mÃ¥ egenhÃ¥ndig besørge alt han trenger i sitt liv. Det frister svært lite.Â
Frihet for meg blir derfor frihet til Ã¥ kunne pÃ¥virke og ha medbestemmelse over hva som skal være felleskapets lover, regler og ordninger. Dvs. at samfunnet skal styres politisk i et demokrati hvor de som bestemmer fellesordningene stÃ¥r til ansvar overfor velgerne i valg. Frihet for meg blir derfor en sterk stat i et liberalt demokrati. Â
Ergo blir det et paradoks i mine øyne at mange liberalister tror at det Ã¥ redusere statens makt og overlate beslutningene til et konkurranseregulert marked setter individet fri. Er det noe som er ufritt er det Ã¥ mÃ¥tte innrette seg etter konkurransens nÃ¥deløse krav. Den som mÃ¥ innrette sitt liv og hverdag for Ã¥ hevde seg i konkurransen om Ã¥ fÃ¥ den utdanning man ønsker seg, fÃ¥ og ikke minst beholde en jobb og mye annet i livet, er alt annet enn fri. Den er underlagt et evig jag etter Ã¥ vinne opptak, anbud, kontrakter, oppdrag, etc. Og i motsetning til politisk bestemte forordninger stiller ikke markedet til valg. Den som lever i en konkurransestyrt hverdag har ingen mulighet til Ã¥ pÃ¥virke kravene som stilles til en.Â
Â
SÃ¥ svaret pÃ¥ ditt spørsmÃ¥l blir at sÃ¥ lenge restriksjonene/forbudene er politisk bestemt er jeg villig til Ã¥ godta mye sÃ¥ lenge jeg ser samfunnets/fellesskapets behov for dem. Og hvis jeg ikke liker dem vil jeg bruke stemmretten og ytringsfriheten min til Ã¥ forsøke endre de. Ã…kene som konkurransesamfunnet kaster pÃ¥ meg er jeg ikke villig til Ã¥ akseptere, men jeg innser at jeg mÃ¥ underkaste meg dem. Jeg ønsker og trenger Ã¥ klare meg i yrkeslivet.Â
(Innlegget ble redigert 13.01.21 10:31)
Det er da merkelig hvor farlig "Big Data" er når man pålegges å gjøre noe av staten, men ellers er det fritt fram med bruk av Trumf og Coop kort i noen butikker, og medlems apper i andre.
At man ukritisk laster ned apper som ber om posisjons data som kan deles med alt fra klokkeprodusenter til næringsliv.
Apper som utveksler data med din godkjennelse som Facebook og twitter som ikke bare viser ser hvor du er, men samtidig tjener penger på selge personopplysningene og handlevanene dine til andre.
Google som er verstingen når det gjelder å dele alle klikk du gjør med de som ønsker å selge deg alt du har klikket på fra leiligheter til Remas denne ukens tilbud.
Faren er ikke myndighetenes mulige overvåkning av strømmåleren din, faren er folks fullstendige mangel på kritisk sans når det gjelder mobilbruken spesielt og dataene man legger fra seg generelt.
@ TrondheimÂ
Du godtar restriksjoner hvis de er politisk vedtatt og er villig til å gå langt hvis du får en godbit(utdannelse) selv om du mister friheten eller må angi andre for å få dine goder? Hva med integritet?
Det vi gir fra oss får vi aldri igjen. Mennesket er ikke en stats eller et selskap sin eiendom. Frihet er noe vi er født med. Den kan ikke en stat eller Big tech selskap sjekke deg.
Â
Â
(Innlegget ble redigert 13.01.21 16:26)
Det er ikke akkurat hva jeg skrev, eller i det minste prøvde Ã¥ skrive.Â
Det jeg sier er at når man er del av et samfunn må man finne seg i en del restriksjoner i din individuelle frihet. For å sette det på spissen, om jeg skulle få lyst på kona di er det ikke greit om jeg bare forsyner meg.
Vi mÃ¥ ha lover, regler og fellesordninger som regulerer hva de enkelte individer kan og ikke kan gjøre pÃ¥ nær sagt alle aspekter i vÃ¥re liv for at samfunnet skal fungere og bli et godt sted Ã¥ leve for alle. Dette betyr ikke at jeg vil godta hva som helst. Jeg skal se nytteverdien i ordningene før jeg hører etter og adlyder dem.Â
Videre skrev jeg at jeg vil foretrekke det høyresiden kaller formynderstaten fremfor deres alternativ for frihet fordi den er en illusjon. Den som er utsatt for konkurranse om jobb, utdannig og andre nødvendigheter for Ã¥ lykkes og leve gode liv er ikke i nærheten av Ã¥ være fri. De er underlagt konkurransens nÃ¥deløse regler og krav.Â
Store Mamma vil no vera litt snill med dei lydige borna sine og letta litt pÃ¥ husarresten. Som den store barenoppsedar ho er, mÃ¥ sjølvsagt det same gjelda for alle. Skal det verta slutt pÃ¥ skjenkestopp i Lakselv, mÃ¥ det ogsÃ¥ verta det i Oslo. Difor kan ho ikkje gjera noko med det enno. Men nÃ¥r det gjeld andre letter, skal sjølvsagt borna vera takksame og hylle den store Mamma. Ho veit best ho har dei store coronamedi pÃ¥ si side. Og dei skal ein jo ogsÃ¥ tru pÃ¥. . Â
Store Mamma vil no vera litt snill med dei lydige borna sine og letta litt pÃ¥ husarresten. Som den store barenoppsedar ho er, mÃ¥ sjølvsagt det same gjelda for alle. Skal det verta slutt pÃ¥ skjenkestopp i Lakselv, mÃ¥ det ogsÃ¥ verta det i Oslo. Difor kan ho ikkje gjera noko med det enno. Men nÃ¥r det gjeld andre letter, skal sjølvsagt borna vera takksame og hylle den store Mamma. Ho veit best, ho har dei store coronamedia pÃ¥ si side. Og dei skal ein jo ogsÃ¥ tru pÃ¥. . Â
(Innlegget ble redigert 18.01.21 09:57)
Le Conseil d'Etat - eit organ som skal overvaka styre og stell og brot pÃ¥ Grunnlova i Frankrike - har oppheva regjerinspÃ¥bodet om avgrensing av gjesting i heimen som eit alvorleg Ã¥tak pÃ¥ retten til eit normalt familieliv. Covid kan ikkje brukast som grunn. Eit slikt organ burde vi ogsÃ¥ fÃ¥ i Noreg.Â
Har hørt at man i diktaturet Norge også tvinges til å bruke setebelte i bil. Stemmer det?