Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dax18 chattetråden

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
07.04.21 18:34
bjoro33: drar opp ei glasskule o

Bra forslag! Men må tilstå at jeg ikke helt forstår det grunnleggende fornuftige i å legge fram en plan som er så usikker... Når man signaliserer en plan for gjenåpning, har jo folk visse forventinger.

Ellers blir det sove over debatten om EU og lovverket...

DrSchwei

DrSchwei
07.04.21 18:39

Fint med munnbind under haka. Det mest originale siden Heikki med sykkelhjelm på hodet?

bjoro33

bjoro33
07.04.21 19:00

Han kledde hjelmen godt da .

Strukturell rasisme. Interessant. 

Tempus

Tempus
07.04.21 19:15

Vi har nok ikke strukturell rasisme i Norge. Det ble snakket om at politiet stoppet oftere folk med annen bakgrunn enn norsk, vanskeligere å få leie seg inn med utenlandsk navn, stiller sist som arbeidssøker med eksotisk navn. Tror ikke dette har med rasisme å gjøre, heller med dårlig erfaring.

Hva vil Sv gjøre med dette som de påstår er strukturelt, vil de lovpålegge folk til å leie ut til utlendinger eller kvotere inn i arbeidsmarkedet, stoppe like mange hvite på byen og helst hvite besteforeldre. Sjekke barnevogner for skjult narkotika?

DrSchwei

DrSchwei
08.04.21 18:21

Hva i alle verden - Egon Holstad igjen i Dax18?! Latterlig selvpomøps brøleape.

Det er da forsyne meg hans egen avis som har trykket dette greiene. Det er veldig mange leserinnelgg som er laget over samme malen. Det gjelder også for øvrig ledere i flere aviser.

Høyre har selvsagt dummet seg ut. Når det gjelder Høyres PR-strategi er det langt mer å kritisere enn akkurat noen leserinnlegg i ganske perifere aviser.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 18:25)

DrSchwei

DrSchwei
09.04.21 18:23

Herlig å høre Anine Kierulf gi den unge kommentatordama fra Bergens Tidene en bælæring i juss og Grunnloven!

Gunstein12

Gunstein12
09.04.21 22:08
DrSchwei: Herlig å høre Anine Kierulf gi den unge kommentatordama fra Bergens Tidene en bælæring i juss og Grunnloven!

Hadde denne saken havnet i retten, så ville man vel kanskje fått et annet utfall.

Da hadde det vært mye mer å ta stilling til.

DrSchwei

DrSchwei
10.04.21 10:48
Gunstein12: Hadde denne saken havnet i retten, så ville man vel kanskje fått et annet utfall. Da hadde det vært mye mer å ta stilling til.

Det er nok korrekt. Det var jo også utover dagen og andre steder delte meninger blant de lærde. Dog, selv om jeg ikke fikk med meg helt starten, så oppfattet jeg Anine slik at hun prøvde å forklare BTs kommentator hvorfor det var slik, og at det finnes slike premisser i lovverket, inkludert Grunnloven.

Altså at personer i særlige stillinger kan dømmes hardere enn andre, så vidt jeg forstår delvis fordi forutsetningene for vite burde være bedre, at de i deres posisjon burde være ekstra aktsom og at man har en tydegligere signaleffekt overfor andre som potensielt kunne tenkes å bryte regler.

På samme måte som en snekker i oppdrag med fagbrev vil kunne få en strengere straff for å ha oppført et ulovlig bygg enn en pensjonist som har snekret det selv. TIl dømes.

Gunstein12

Gunstein12
10.04.21 11:27
DrSchwei: Altså at personer i særlige stillinger kan dømmes hardere enn andre, så vidt jeg forstår delvis fordi forutsetningene for vite burde være bedre, at de i deres posisjon burde være ekstra aktsom og at man har en tydegligere signaleffekt overfor andre som potensielt kunne tenkes å bryte regler.

Solberg er landets fremste tillitsvalgte, og har ved en rekke anledninger frontet regjeringens beslutninger om tiltak for å motvirke pandemien. Det vurderes derfor som riktig å reagere med straff.

Jeg synes det er noe som skurrer her:

Med den samme regjeringen, og de samme reglene, samt en statsminister som ikke var så ivrig på å fronte regjeringens beslutninger om tiltak for å motvirke pandemien, så ville kanskje politimester Ole B. Sæverud mene at det ville blitt feil å reagere med straff?

(Innlegget ble redigert 10.04.21 11:31)

ostgote

ostgote
10.04.21 15:51

Boten til statsminister Solberg er absurd utfall av smittevernreglene. Nidkjær og smålig håndhevelse av regler og justis. Det har minimalt  med allmennpreventive hensyn å gjøre. 
Jeg tviler sterkt på at andre familiemiddager i forbindes med 60-års jubilanter er blitt bøtelagt eller at det er blitt spredt virussmitte i forbindelse med slike sammenkomster. 

Investor

Investor
12.04.21 08:27
ostgote: Boten til statsminister Solberg er absurd utfall av smittevernreglene. Nidkjær og smålig håndhevelse av regler og justis. Det har minimalt  med allmennpreventive hensyn å gjøre. 
Jeg tviler sterkt på at andre familiemiddager i forbindes med 60-års jubilanter er blitt bøtelagt eller at det er blitt spredt virussmitte i forbindelse med slike sammenkomster.

Du har tydeligvis ikke fått med deg det viktige momentet at det var nettopp fordi Erna er statsminister at hun fikk boten. Hun av alle burde ihvertfall overholdt reglene. Eksemplets makt, vet du ;)

ostgote

ostgote
16.04.21 19:29

Hva er vel en dagsnytt atten sending uten en solid dose med klima snikk snakk? Eplekjekke og breiale klimapredikanter dukker opp på løpende bånd. 
Er det en uskreven regel om kvotering med minst 4-5 klimasaker i uka? 

DrSchwei

DrSchwei
19.04.21 18:37

NRKs korrespondent i Cape Town sovnet på direkten?

DrSchwei

DrSchwei
19.04.21 18:55

Forferdelig mye knising fra Sigrid Elise i aften.

VivaLV

VivaLV
20.04.21 18:58

"Det gidder vi ikke...." :-)

Columbus_3

Columbus_3
21.04.21 18:33

Hørte nettopp Siri Martinsen fra NOAH på dax 18.
Maken til virkelighetsfjerne talsmenn er det sjelden man hører.

DrSchwei

DrSchwei
21.04.21 18:51

Huff, ja, og så snakke i munnen på hverandre. Litt håpløst også at en høyst tvilsom vridd senasjonspreget Netflix-dokumentar, en fjollete kjendisdame som har ingenting med Norge og gjøre, og en ministers svar på dette, blir den debatt i det politiske Norge....

Som om vi ikke er amerikaniserte nok allerede.

DrSchwei

DrSchwei
27.04.21 18:17

Noen har matsvinn som religion.

Folkflesk

Folkflesk
04.05.21 20:22

Fikk sett siste del av Dax18 i reprise nettopp. En merkelig debatt om monarkiet mellom Vedum (erke-monarkist) og Høyres eneste republikaner Heidi Nordby Lunde i siste halvdel av sendingen. Det endte med at Nordby ble rasende på Vedum fordi han prøvde å klistre partiet Høyre til en pro-republikk-holdning. "Nå må du slutte å beskylde partiet mitt for å stå for det samme som meg!", var gjennomgangstonen.

(Innlegget ble redigert 04.05.21 20:23)

VivaLV

VivaLV
04.05.21 22:21
Folkflesk: Fikk sett siste del av Dax18 i reprise nettopp. En merkelig debatt om monarkiet mellom Vedum (erke-monarkist) og Høyres eneste republikaner Heidi Nordby Lunde i siste halvdel av sendingen. Det endte med at Nordby ble rasende på Vedum fordi han prøvde å klistre partiet Høyre til en pro-republikk-holdning. "Nå må du slutte å beskylde partiet mitt for å stå for det samme som meg!", var gjennomgangstonen.

Vedum fikk jo også passet påskrevet og at han bruker elitekortet i enhver debatt.

Ble jo bare rotete debatt. Vedum mener det er elitetenkning og Nordy Lunde raste over som du nevner at han mente det var høyres standpunkt.

Det mente han vel egentlig aldri og ble jo litt rotete. Burde jo kunne diskutere det på prinsipielt grunnlag.

Nordby Lunde burde også blitt utfordret om hva hun hadde gjort hvis hun var på vippen om 10-20-30 år. Fremdeles ung så ting kan jo endre seg på sikt.

Folkflesk

Folkflesk
04.05.21 22:27

"Vedum fikk jo også passet påskrevet og at han bruker elitekortet i enhver debatt"

Ja, programlederen fikk inn en fin stikker der. Og det var vel på tide at noen påpekte akkurat det. 

Men Nordby ble rimelig ineffektiv når hun nærmest fremsto som om hun skjemtes over standpunktet sitt og virket mest opptatt av å ikke la Vedum besudle Høyre med det. 

(Innlegget ble redigert 04.05.21 22:27)

clavin

clavin
04.05.21 22:33
Folkflesk: "Nå må du slutte å beskylde partiet mitt for å stå for det samme som meg!", var gjennomgangstonen.

Jeg skjønner ikke hva hun gjør galt her. Det er hun personlig som er republikaner, mens partiet har tatt standpunkt for kongedømme. Disse premissene var hun veldig klar på, noe jeg synes er ryddig.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor enkeltpersoner ikke skal kunne ha eget syn i dette spørsmålet. Om man er republikaner eller rojalist er ikke et spørsmål av slik art at man vil møte seg selv i døra i den daglige debatten.

Folkflesk

Folkflesk
05.05.21 07:15
clavin: Jeg skjønner ikke hva hun gjør galt her. Det er hun personlig som er republikaner, mens partiet har tatt standpunkt for kongedømme.

Ja, og hun blir direkte indignert over at Vedum prøver å antyde at standpunktet hennes er mer utbredt i Høyre enn det er. Som om det er forkastelig å fremstille Høyre som noe annet enn erke-monarkistisk. Man får dermed inntrykk av at hun selv nærmest anser sitt eget standpunkt som noe mindreverdig som man bare burde overse. "Slapp av - i Høyre er vi alle staute monarkister, utenom meg" var visst budskapet hennes. Ganske komisk opptreden, selv om det samtidig er deprimerende for meg som republikaner at de få allierte av meg i norsk politikk opptrer totalt blottet for selvtillit i forhold til eget standpunkt.

(Innlegget ble redigert 05.05.21 07:18)

clavin

clavin
05.05.21 08:17
Folkflesk: Ja, og hun blir direkte indignert over at Vedum prøver å antyde at standpunktet hennes er mer utbredt i Høyre enn det er.

Siden Høyre som parti har tatt standpunkt for monarki, så er hun med rette redd for at noe av det hun sier skal tolkes til å være partipolitisk, og ikke henne personlig. For partiet ville dette vært problematisk, rett og slett fordi at det ikke er partiets oppfatning. At hun personlig mener dette er greit nok, men da må hun sørge for å skille partiet og seg selv i denne sammenhengen.

I politikken blir alt brukt mot en over lav sko, og at hun ønsker å være klar på rollen her er fullt ut forståelig.

Folkflesk

Folkflesk
05.05.21 09:04
clavin: Siden Høyre som parti har tatt standpunkt for monarki, så er hun med rette redd for at noe av det hun sier skal tolkes til å være partipolitisk, og ikke henne personlig. For partiet ville dette vært problematisk, rett og slett fordi at det ikke er partiets oppfatning. At hun personlig mener dette er greit nok, men da må hun sørge for å skille partiet og seg selv i denne sammenhengen. I politikken blir alt brukt mot en over lav sko, og at hun ønsker å være klar på rollen her er fullt ut forståelig.

Hun gjorde det iallefall på en alt for nesegrus og selvutslettende måte. Dessuten hjalp det ikke med barnslige utfall som "Jeg vil langt heller ha et monarki enn Senterpartiet i regjering".

Virker som hun følte seg presset og slo rundt seg i ørska. Noe skikkelig forsvar for republikk fikk vi iallefall ikke.

(Innlegget ble redigert 05.05.21 09:04)

clavin

clavin
05.05.21 09:37
Folkflesk: Dessuten hjalp det ikke med barnslige utfall som "Jeg vil langt heller ha et monarki enn Senterpartiet i regjering".

Jeg reagerte også på det utsagnet, som var irrelevant for temaet og nærmest krampeaktig. Hun har likevel fremdeles rett til å være republikaner, men bør være forsiktig med å koble partiet til egne meninger.

VivaLV

VivaLV
05.05.21 17:20

Rotete debatt ble det ihvertfall. Om hun ikke arbeider aktivt i Høyre mot republikk, så er jo hun sentral i Høyre slik at akkurat det skillet syntes ikke jeg er like klart.

Og som jeg nevnte kan det jo hende at det om 10-20-30 år blir en diskusjon hvor hun kan havne på vippen hvis hun fremdeles er aktiv.

VivaLV

VivaLV
05.05.21 18:23

Abid Raja er vel muligens litt småarrogant. Bestandig de andre som misforstår.

SlimWhitman

SlimWhitman
05.05.21 18:26
VivaLV: Abid Raja er vel muligens litt småarrogant.

Ja. Men ikke i nærheten av nivået til Høie.

VivaLV

VivaLV
05.05.21 18:28
SlimWhitman: Ja. Men ikke i nærheten av nivået til Høie.

Tenkte jeg skulle nevne Høie også faktisk!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg