Det er nok mange som har sittet og snurret film og vurdert hans «opptreden» i dette intervjuet. Inkludert meg selv.
At TH nikker når han benekter og på steder blunker litt som en smågal, prater om å gå ned i andre etasje, at knokene/fingre blir blåhvite når ekteskapet bringes på bane, at han presenterer en ny fortelling om hvordan han opplevde arrestasjonen (tidligere versjon av opplevelsen var at han trodde det var kidnapperne som angrep), at han surrer med når han faktisk ringte hjem den dagen/antall anrop osv kan ikke brukes til noenting i bevisførsel.
Hans behov for å formidle at han trodde han stod på go’fot med politiet inntil arrestasjonen og måten han påpeker at det sier mer om de som skriver når det snakkes om skriverier rundt ekteskapskontrakten vil sikkert av noen tolkes som et typisk buhu trekk hos en manipulatortype, nå gitt muligheten, angriper med noen forsøk på stikk, og av andre som stakkars så skuffet han må være og vondt han må ha det dersom han er helt uskyldig i dette.
At han ikke nevner noe om sin kones eventuelle helt for j’ opplevelse denne dagen kan tolkes hit og dit. Gråten kan det stilles spm om ved om er ektefølt eller et skuespill osv.
Selv synes jeg avslutningen står til stryk, som jeg har skrevet før. Der kan han appellere til kidnapperne om å få sin kjære hjem, i live eller i hvertfall få vite hvor hun eventuelt kan bli funnet dersom de drepte henne for med det å bli gitt et svar på og kunne gå videre uten det spørsmålet stående ubesvart. Her har han jo også selv gått ut med «finnerlønn» på 10 mill til den som kan gi opplysninger som fører frem til noe. Men nei, gitt denne muligheten går det i en bønn om å enten levere og fortelle hvor det kan være.
Her kan det selvfølgelig hevdes at han ikke er en mann som nødvendigvis klarer eller vil strø om seg med ord om sorg/savn, vær så snill osv. Men jeg la merke til at han noe «poetisk» beskrev både tomhetsfølelse/ensomhet som vidtomfavnende begrep, kjærlighet som noe man er i behov av å smake og smatte på. Og for meg ble det da merkelig at samme person ikke klarte klemme ut noe som minnet om noe annet enn en delivery typ anmodning når han etter to år har muligheten til det. Det glipper litt på slutten der for meg.
Jeg tror også han er involvert i dette og da er det selvfølgelig slik at man ser etter nettopp tegn på skyld.