Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Falkevik Hagen kidnappet

NYTT TEMA
BigGeorge

BigGeorge
07.08.20 13:02
startelver: Kan de ikke bare sette en fotlenke på Hagen

Det er ikke Tom Hagen de skal undersøke, men huset.

Brezjnev

Brezjnev
07.08.20 14:45
MadMozart: Anmeldt av Hagen&Holden sier ingenting om hvorvidt politiet har brutt noen taushetsplikt. 
Sier trolig mer noe om at de gjør alt de kan for å bremse etterforskningen ved å stikke kjepper i hjula for politiet.

Holden mener at Hagen er forhåndsdømt, og at taushetsbelagte opplysninger er kommet ut gjennom lekkasjer fra politiet, melder NRK.

– Derfor har vi anmeldt politiet for brudd på taushetsplikten, sier advokaten.

Forklar gjerne hvordan du får dette til å bety at Holden sier ingenting om hvorvidt politiet har brutt noen taushetsplikt. For å avklare hvem av oss som burde saksøke norsklæreren sin.

tray358

tray358
07.08.20 15:09
Brezjnev: Derfor har vi anmeldt politiet for brudd på taushetsplikten, sier advokaten.

Hvorfor skal pressen slippe helt unna ansvaret for å bringe referater fra eventuelt taushetsbelagte dokumenter? Etter det jeg kjenner til går de veldig langt for nettopp å få tak i og viderebringe nettopp slikt.  Både i TV og i aviser og ukeblader oppfordres folk til å ta kontakt hvis de vet noe og jeg er 100% sikker på at de også betaler for ihvertfall noen av disse godbitene.  Kommer det fra ansatte i politiet eller fra advokatkontor så er det begått en straffbar handling som brudd på taushetsplikt eventuelt korrupsjon hvis det betales noe.  Hvis jeg brøt meg inn på lensmannskontoret og stjal med meg interessante dokumenter ville de da ha trykket det også, eller hvor går grensen for pressens medvirkning til straffbare handlinger?  Journalister og redaktører ville helt sikkert pekt på viktigheten av en fri og uavhengig presse og kildevern om de ble forsøkt stilt til ansvar. Etter min mening utviser pressen i slike saker en stor grad av kvalmende dobbeltmoral som de burde holde seg for gode for.  

Bare som et apropos. I noen land, bl.a. i Storbritannia tror jeg, ville en slik involvering i en pågående etterforsking  være straffbar. 

(Innlegget ble redigert 07.08.20 15:11)

Brezjnev

Brezjnev
07.08.20 15:35
tray358: Hvorfor skal pressen slippe helt unna ansvaret for å bringe referater fra eventuelt taushetsbelagte dokumenter? Etter det jeg kjenner til går de veldig langt for nettopp å få tak i og viderebringe nettopp slikt.  Både i TV og i aviser og ukeblader oppfordres folk til å ta kontakt hvis de vet noe og jeg er 100% sikker på at de også betaler for ihvertfall noen av disse godbitene.  Kommer det fra ansatte i politiet eller fra advokatkontor så er det begått en straffbar handling som brudd på taushetsplikt eventuelt korrupsjon hvis det betales noe.  Hvis jeg brøt meg inn på lensmannskontoret og stjal med meg interessante dokumenter ville de da ha trykket det også, eller hvor går grensen for pressens medvirkning til straffbare handlinger?  Journalister og redaktører ville helt sikkert pekt på viktigheten av en fri og uavhengig presse og kildevern om de ble forsøkt stilt til ansvar. Etter min mening utviser pressen i slike saker en stor grad av kvalmende dobbeltmoral som de burde holde seg for gode for.

Jeg er absolutt enig i at det er et dilemma her, hvor grensene skal gå for den frie presse. Det er klart at det er belastende for den som blir utsatt for slike lekkasjer, og i enkelte tilfeller kan de sikkert tenkes å skade en etterforskning, men mener de i denne saken er godt innenfor. Det er en stor sak av offentlig interesse, og det er ikke sladder som viderebringes.

Et generelt forbud mot å viderebringe taushetsbelagt/stjålet materiale er potensielt livsfarlig for demokratiet, og bør unngås i størst mulig grad. Det vil være å beskytte lyssky virksomhet, et virkemiddel som ville vært vesentlig hemmende for den frie pressens hovedoppgave. Å se makta i kortene, for å være litt svulstig. Det er gjerne i de kortene som forsøkes holdt skjult man finner det interessante.

Når det gjelder denne spesifikke saken og rettstilstanden slik den er i dag er det enklere. Ut fra dette har ikke pressen gjort noe galt, og de(n) som har foret dem med taushetsbelagte opplysninger har gjort noe straffbart. Akkurat det er ikke åpent for diskusjon, så får det være opp til enhver å vurdere hvem som lekker opplysninger som ser dårlig ut for den siktede. Det samme med moralen i både lekkasjene og de påfølgende skriveriene.

rompetrollet_1

rompetrollet_1
07.08.20 15:54

Tror dere hun er blitt drept, blir vel bare antakelser 

tray358

tray358
07.08.20 16:23
Brezjnev: Når det gjelder denne spesifikke saken og rettstilstanden slik den er i dag er det enklere. Ut fra dette har ikke pressen gjort noe galt, og de(n) som har foret dem med taushetsbelagte opplysninger har gjort noe straffbart.

Jeg er enig med det du skriver i 2. avsnitt i innlegget ditt, men synes ikke det har noen gyldighet i forhold til denne saken.  I den delen jeg har sitert er jeg veldig uenig.  Det pressen har klart å grave frem av klausulerte opplysninger og skrevet om er ting som publikum ikke har noen spesiell interesse av utenom å få tilfredsstilt sin nysgjerrighet og gjerne kritisere politiet på sviktende grunnlag. Å imøtegå denne kritikken er gjerne umulig for politiet da både opplysningene, hvorfor de er viktige  osv., fortsatt er klausulert og taushetsbelagte.  For de uvitende og sensasjonshungrige blir politiets taushet gjerne tolket som et bevis på at noe er galt og/eller rett og slett dumme.  Er dette da god journalistikk?

For et par dager siden så jeg et gammelt intervju fra 1990 - 2000 tallet med tidligere redaktør Knut Haavik i Se og Hør. Han var jo gammel krimreporter og hadde gode kontakter på Victoria Terrasse og han skrøt helt åpenlyst at han i en spesiell sak hadde betalt en politimann 500 kroner hver gang han hadde noe å fortelle om hvor langt politiet hadde kommet i etterforskingen. Andre kan ha andre motiv for å lekke. Hvilke akseptable motiv mener du pressen har for å bringe taushetsbelagte opplysninger fra denne saken?  

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 16:30
tray358: Hvorfor skal pressen slippe helt unna ansvaret for å bringe referater fra eventuelt taushetsbelagte dokumenter? Etter det jeg kjenner til går de veldig langt for nettopp å få tak i og viderebringe nettopp slikt. Både i TV og i aviser og ukeblader oppfordres folk til å ta kontakt hvis de vet noe og jeg er 100% sikker på at de også betaler for ihvertfall noen av disse godbitene.

Jeg har lest omtrent alt om saken i VG, Dagbladet, NRK og TV2. Ingen steder har jeg lest referater fra taushetsbelagte dokumenter. Pressen har selvfølgelig ikke tilgang på slikt materiale. Dette er materiale som ligger låst på politiets datamaskiner og kan derfor ikke kopieres eller skrives ut.

Det er også feil at pressen betaler for nyhetsstoff. Dette fordi pressen skal formidle det som skjer og ikke bidra til å lage nyheter.

Pressen betaler kun for bestilte artikler, kronikker (ikke debattinnlegg) og bestilte bilder.

Som før sagt, pressen får sitt stoff gjennom å snakke med folk som har vært i avhør og med den nærmeste familie. Pluss det de selv ser og observerer av politiets etterforskning.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 16:46
Fjøsbonden: Nei, politiet er nok ofte langt proffere enn kjeltringer, og har også et helt annet verktøy å spile på.

Det er motsatt, kjeltringer har til alle tider ligget foran politiet i løypa.

Politiet har en del hindringer i form av rettsikkerhet og slikt noe, som kjeltringer ikke bryr seg med. Økonomien i etaten er kanskje heller ikke så god som hos de beste kjeltringene.

Når det er sagt så har jeg liten tro på følelsene til Tom Hagen når det kommer til det at han føøøølte seg overvåket. Han følte nemlig ingenting da politiet overvåket ham.

Brezjnev

Brezjnev
07.08.20 16:46
tray358: Jeg er enig med det du skriver i 2. avsnitt i innlegget ditt, men synes ikke det har noen gyldighet i forhold til denne saken.  I den delen jeg har sitert er jeg veldig uenig.  Det pressen har klart å grave frem av klausulerte opplysninger og skrevet om er ting som publikum ikke har noen spesiell interesse av utenom å få tilfredsstilt sin nysgjerrighet og gjerne kritisere politiet på sviktende grunnlag. Å imøtegå denne kritikken er gjerne umulig for politiet da både opplysningene, hvorfor de er viktige  osv., fortsatt er klausulert og taushetsbelagte.  For de uvitende og sensasjonshungrige blir politiets taushet gjerne tolket som et bevis på at noe er galt og/eller rett og slett dumme.  Er dette da god journalistikk?
For et par dager siden så jeg et gammelt intervju fra 1990 - 2000 tallet med tidligere redaktør Knut Haavik i Se og Hør. Han var jo gammel krimreporter og hadde gode kontakter på Victoria Terrasse og han skrøt helt åpenlyst at han i en spesiell sak hadde betalt en politimann 500 kroner hver gang han hadde noe å fortelle om hvor langt politiet hadde kommet i etterforskingen. Andre kan ha andre motiv for å lekke. Hvilke akseptable motiv mener du pressen har for å bringe taushetsbelagte opplysninger fra denne saken?

Akkurat 2. avsnitt var vel egentlig ment generelt, litt frakoblet denne saken, så ikke unaturlig at du oppfattet det slikt.

Når det gjelder akkurat denne saken så er offentlig interesse, om denne interessen er høyverdig eller ei, i seg selv et argument for hvorfor pressen er innenfor grensen. God journalistikk? Jeg er ikke nødvendigvis imponert nok til å kalle det god journalistikk, men jeg vil absolutt kalle det akseptabel journalistikk.

At politiet enten velger "feil" ting å lekke, ikke klarer å forutse at opplysningene de lekker kan tolkes helt motsatt av hvordan de ønsker, eller har utro tjenere i egne rekker som lekker er deres problem. Er de veldig misfornøyde så får de tette lekkasjene, enkelt og greit.

Jeg skal holde meg langt unna å synse om pressens motiver her. Det er totalt irrelevant.

BigGeorge

BigGeorge
07.08.20 17:14

Det er opplagt at det ikke er gunstig at opplysninger som er belagt med taushet  lekker ut i utide.

I denne saken ble politiet svært overrasket over å bli avvist i tilfellet med Tom Hagens arrestasjon. Politiet hadde sparret med statsadvokaten på forhånd og mente de hadde en god sak. Med to mot en stemme ble Tom Hagen løslatt og det stiller et ubehagelig spørsmål: Hadde en rørlegger fra Askim blitt løslatt i en lignende sak eller er det de høye herrer og pengemakta som rår ?

Skulle alle de sporene politiet sitter på gjemmes vekk med Tom Hagens løslatelse ?

Demokratiets spilleregler må gjelde. En viktig rettsavgjørelse må ikke hvile på mistanke om unfair play.

Når denne saken en dag skal vurderes i forhold til siktelse eller frafallelse av siktelsen vet de involverte at media og folket vet hva som er av detaljer. De juridiske ansvarlige vet de legger hodet på blokka, noe de ikke ville risikert om alt var hemmeligholdt.

(Innlegget ble redigert 07.08.20 17:14)

tray358

tray358
07.08.20 17:55
BigGeorge: Når denne saken en dag skal vurderes i forhold til siktelse eller frafallelse av siktelsen vet de involverte at media og folket vet hva som er av detaljer.

Både siktelse og eventuell frafall av siktelse er uproblematisk.  En person skal siktes hvis politiet igangsetter etterforsking mot han med for å ettergå opplysninger/indisier som kan tyde på at han er involvert i en straffbar handling.  Det behøver ikke bety at politiet er sikre på at han faktisk er skyldig.  Blir man siktet får man partsrettigheter i saken og man har krav på advokatbistand.  I tilfellet Hagen ser det ut som han har gjort seg vanskelig og valgt å ikke samarbeide med politiet. Hvis politiet ikke mener å være ferdig med å avhøre han vil en mulighet være å sikte han for å hente frem flere tvangsmidler fra verktøykassa.  Jeg ser ikke bort fra at det var nettopp det som skjedde da politiet først valgte å sikte han.  Om mistanken har styrket seg eller ikke aner jeg ikke noe om, men at noen i politiet må stilles til ansvar om siktelsen til slutt frafalles ser jeg ingen grunn til og at hva presse og publikum mener å vite om etterforskingen må i den sammenheng være helt uinteressant. 

tray358

tray358
07.08.20 18:00
Brezjnev: Jeg skal holde meg langt unna å synse om pressens motiver her. Det er totalt irrelevant.

Egentlig ikke.  Om pressen velger å gå ut med taushetsbelagt informasjon fra etterforsking som pågår så kan det i verste fall ødelegge for etterforskingen. Om ikke det er straffbart så burde det vært det etter min mening.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 18:11
BigGeorge: I denne saken ble politiet svært overrasket over å bli avvist i tilfellet med Tom Hagens arrestasjon. Politiet hadde sparret med statsadvokaten på forhånd og mente de hadde en god sak. Med to mot en stemme ble Tom Hagen løslatt og det stiller et ubehagelig spørsmål: Hadde en rørlegger fra Askim blitt løslatt i en lignende sak eller er det de høye herrer og pengemakta som rår ?

Klassejuss, altså? Med rapporten om trygdeskandalen friskt i minne der de avdekket at de svakeste skulle tas hardt, så vil jeg ikke avfeie det. Men si at det er en interessant tanke.

Jeg ser det her i tråden også hvor mange det er som ikke er i stand til å se at også en milliardær kan være morder. Det er visst mange som har noen forskrudde tanker om hvordan en morder er.

tray358

tray358
07.08.20 18:18
GARDSDATTRA: Som før sagt, pressen får sitt stoff gjennom å snakke med folk som har vært i avhør og med den nærmeste familie. Pluss det de selv ser og observerer av politiets etterforskning.

Det er nok ting som tyder på at de får opplysninger fra andre steder også, dessverre.  Den planlagte pågripelsen av Hagen som skulle foregå stille og rolig ved bopel f.eks. var nok lekket siden st solid pressekorps med VG i spissen var på plass med folk med samband, video, biler m.m.  Da Hagen kjørte fra stedet fulgte de etter og klarte å lage en sak om at Hagen ble pågrepet på vei til jobb. Hele saken ble hauset opp til de grader. Tenk, han ble stoppet av uniformert politi og det var til og med en nabokone som litt sjokkert kunne fortelle om det dramatiske som hadde hendt. Og hos de ivrigste debattørene her og andre steder gikk tastaturene varme i diskusjonen om dette var et politiovergrep eller ikke. Storm i en andedam vil jeg kalle det og det pressen selv som har skapt stormen. 

(Innlegget ble redigert 07.08.20 18:20)

Brezjnev

Brezjnev
07.08.20 18:21
tray358: Egentlig ikke.  Om pressen velger å gå ut med taushetsbelagt informasjon fra etterforsking som pågår så kan det i verste fall ødelegge for etterforskingen. Om ikke det er straffbart så burde det vært det etter min mening.

Jo, fordi om pressens motiver ikke var tilstrekkelig edle i denne saken så er jeg villig til å akseptere det som prisen vi må betale for at det skal være rom for den journalistikken som har den "riktige" motivasjonen.

Men så var Georg vennlig nok til å gi en god begrunnelse for hvorfor de lekkasjene som har kommet har vært viktige. Det er klart at i et så gjennomført sosialdemokratisk land så vil det være en del som rynker på nesa når ting avgjøres i en milliardærs fordel.

I og med at pressen i tiden etter varetektsfiaskoen har informert oss hva politiet satt på, så vet vi hva politiet hadde. I og med at enhver kan se at det var eksepsjonelt svakt så kan alle sove rolig, vel vitende om at det ikke var herr Hagens formue som fikk ham løslatt.

Tolbukin

Tolbukin
07.08.20 20:20
GARDSDATTRA: Det er også feil at pressen betaler for nyhetsstoff. Dette fordi pressen skal formidle det som skjer og ikke bidra til å lage nyheter.
Pressen betaler kun for bestilte artikler, kronikker (ikke debattinnlegg) og bestilte bilder.

Med all respekt. Dette er rett og slett tøv.

Både VG, Dagbladet og TV2 (og sikkert andre også) betaler for tips, forutsatt at tipset leder til at de lager en sak om det. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 20:33
BigGeorge: Når denne saken en dag skal vurderes i forhold til siktelse eller frafallelse av siktelsen vet de involverte at media og folket vet hva som er av detaljer. De juridiske ansvarlige vet de legger hodet på blokka, noe de ikke ville risikert om alt var hemmeligholdt.

Vi vet ikke hva som er av detaljer, vi vet i grunnen svært lite.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 20:39
tray358: Det er nok ting som tyder på at de får opplysninger fra andre steder også, dessverre. Den planlagte pågripelsen av Hagen som skulle foregå stille og rolig ved bopel f.eks. var nok lekket siden st solid pressekorps med VG i spissen var på plass med folk med samband, video, biler m.m.

Det du ikke husker er at politiet ikke kunne pågripe ham som planlagt fordi en fotograf fra VG sto utenfor porten til Sloraveien 4.

VG har hengt rundt Tom Hagen helt siden saken startet. Det er slik pressen jobber.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 20:41
Brezjnev: og med at pressen i tiden etter varetektsfiaskoen har informert oss hva politiet satt på, så vet vi hva politiet hadde

Har du en link til dette?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 20:42
Tolbukin: Både VG, Dagbladet og TV2 (og sikkert andre også) betaler for tips, forutsatt at tipset leder til at de lager en sak om det.

Så det vet du fordi?

Dersom du tenker på 1000kr - tipset til VG så handlet det om helt ekstraordinære saker. Ikke tips i sak som denne.

(Innlegget ble redigert 07.08.20 20:45)

Teddys

Teddys
07.08.20 22:14

Turbra

Skulle gjerne hatt deg spm forsvarsadvokat om jeg hadde gjort noe galt.,

Beklager mener ikke å være ufin mot deg men du er bare så utrolig lojal mot TH

Det er nok sånn at de fleste snakker pent om sin ektefelle til venner og bekjente 

TURBRA

TURBRA
07.08.20 23:25

Hagens bolig i Sloraveien er ransaket flere ganger, og i juni pekte advokat Holden på at muligheten for å finne nye spor må antas å være svært små.

En nabo i Sloraveien opplyste at det parkerte en sivil politibil i Hagens innkjørsel sist onsdag. Flere politifolk tok seg deretter inn i boligen, og skal ifølge vitnet ha oppholdt seg der i et par timer. -Nå var det lenge siden jeg har sett noen ta seg inn der, sier naboen.

Hvorfor er de ikke der lenger tid om gangen, lurer nok mange på?

Både Hagen-familien og naboer har reagert på at politiet tilsynelatende har vært lite i den siste tiden, samtidig som at de nekter Hagen å flytte hjem. Det ble gjennomført store undersøkelser i boligen i tiden etter pågripelsen, men ifølge vitner, har det ikke vært stor aktivitet i huset på flere måneder. 

Politiet har som kjent også uttalt at de har gjort nye relevante funn, etter at Tom Hagen ble løslatt.

Undersøkelsene som politiet gjennomfører i Sloraveien 4, er både tidkrevende og sammensatt arbeid av svært dynamisk karakter. -Av hensyn til etterforskningen kan vi heller ikke kommentere hva slags undersøkelser politiet gjennomfører, skrev påtaleansvarlig Haris Hrenovica til VG i juli.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 23:27
Teddys: Det er nok sånn at de fleste snakker pent om sin ektefelle til venner og bekjente

Tja ikke alltid, men planlegges det å drepe ektefellen, så snakker man selvfølgelig pent om den man bor under samme tak som.

Man vil ikke bli mistenkt.

TURBRA

TURBRA
07.08.20 23:29
Teddys: Det er nok sånn at de fleste snakker pent om sin ektefelle til venner og bekjente

Ofte, men ikke alltid? :)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.08.20 23:31
TURBRA: Hagens bolig i Sloraveien er ransaket flere ganger, og i juni pekte advokat Holden på at muligheten for å finne nye spor må antas å være svært små.

Advokat Holden arbeider for sin klient og gjør og uttaler det klienten mener.

Mener Hagen at politiet ikke vil finne mer, så må Holden videreformidle det.

Politiet er av en annen mening.

rocket147

rocket147
08.08.20 08:40
TURBRA: Hvorfor er de ikke der lenger tid om gangen, lurer nok mange på?

Du har ikkje sett for deg muligheten for at det under etterforskinga kan dukke opp opplysningar som gjer det aktuelt å sette i gang spesifikke søk etter bestemte spor i huset, eller på spesielle punkt i huset? Langt meir spissa søk, enten i eit bestemt rom/del av rom, eller etter eit bestemt stoff (kroppsvæske, kjemikalie etc)? Og at dei må halde åstaden stengt av den grunn? Særleg med tanke på at den som eig åstaden er sikta i saka.

kansas00

kansas00
08.08.20 09:00
rocket147: Langt meir spissa søk, enten i eit bestemt rom/del av rom, eller etter eit bestemt stoff (kroppsvæske, kjemikalie etc)? Og at dei må halde åstaden stengt av den grunn? Særleg med tanke på at den som eig åstaden er sikta i saka.

biologiske spor er nå gjerne nedbrytbare og th har nå oppholdt seg i boligen ganske lenge etter det angivelige drapet (om man skal tro politiets teori på hva som er begått). Hovedsaken er nå at politiet vil mest sannsynlig aldri kunne gå tatt ut tiltale uten et lik, og det er vel der deres hodepinne ligger. Uten tiltale vil man kanskje se det største prestisjenederlaget for et norsk politi på gud veit hvor lenge.

Tror faktisk politiet bare skyver foran seg det de egentlig ikke vil krype til korset med. Det uungåelige. At de aldri vil få tatt ut noen tiltale. Statistikken på saker uten lik er ikke i politiets favør om de ønsker å gå videre med det. Det man sannsynligvis mest sannsynlig kan si at er vel at politiet ikke er i nærheten av noe lik... om TH er skyldig så er det vel sannsynligvis bare han evt. hans medsammensvorne som kan peke ut hvor liket er..

(Innlegget ble redigert 08.08.20 09:10)

startelver

startelver
08.08.20 09:10

Nå begynner det å tilspisse seg her. Politiet sitter visst på mere enn vi trodde.  

Tom Hagen forklarte at han fant trusselbrevet i en hvit konvolutt, men politiet fant ikke fingeravtrykkene hans på den.

kansas00

kansas00
08.08.20 09:21
startelver: Nå begynner det å tilspisse seg her. Politiet sitter visst på mere enn vi trodde.

Tja.. er vel bare enda en av en haug av med lekkasjer fra politiet. Facinerende hvordan de lekker og drypper bit for bit. Virker som de har spart opp et stort "lager" med saker og ting som de kan lekke så fort det blir litt stille i saken. At man eventuelt ikke har fingeravtrykk er vel noe man rimelig raskt har avklart. Sannsynligvis helt i starten av saken før TH var mistenkt. VG er i skrivende stund eneste medie i norge som har denne "fingeravtrykk-saken" til tross for at alle norske medier skriver om TH-saken. Et spesielt forhold mellom politi og vg ?

Brezjnev

Brezjnev
08.08.20 09:21
GARDSDATTRA: Har du en link til dette?

4 timer tidligere opplyste du at du hadde lest omtrent alt som har vært i media om saken. Da gidder ikke jeg bruke masse tid på å finne frem de samme sakene til deg igjen, for at du i neste omgang skal komme med et eller annet hovent klippe klippe-svar.

Så jeg svarer bare "ja".

(Innlegget ble redigert 08.08.20 09:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen