Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Laila Bertheussen tiltalt!

NYTT TEMA
titan_sable

titan_sable
21.10.20 20:22
farout05: Mitt anliggende er at det er høyst merkelig at politiet ikke har funnet bevis, som fingeravtrykk,

Fingeravtrykk er indisium. 

Dr_Who

Dr_Who
21.10.20 20:39

Hvorfor diskutere med farout, som ikke har fulgt med i saken, og bare kverulerer?

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
21.10.20 22:01

I følge Nettavisen vil påtalemyndighetene komme med en påstand på to års fengsel. 

Selv tippet jeg ett til to år for noen uker siden. Jeg er tydeligvis jus-ekspert. Overraskende. Også for meg.

farout05

farout05
21.10.20 23:05
Dr_Who: Hvorfor diskutere med farout, som ikke har fulgt med i saken, og bare kverulerer?

Du som har fulgt med i saken og ikke kverulerer, du har fått med deg at man har funnet fellende fingeravtrykk, vitner som har sett tiltalte begå forbrytelse og kan dokumentere at tiltalte har tilstått?

Godt at vi har jusseksperter her inne som har fått med seg alt som har foregått.

farout05

farout05
21.10.20 23:06
titan_sable: Fingeravtrykk er indisium.

Men har politiet funnet avgjørende fingeravtrykk som oppklarer saken?

Gloriana

Gloriana
21.10.20 23:07
oddvar_kjempebra: I følge Nettavisen vil påtalemyndighetene komme med en påstand på to års fengsel.

Hadde det vært en mann hadde det vært 10. Men vi får se hva det ender opp med. Hun blir dømt så det synger etter. 

farout05

farout05
21.10.20 23:11
aIseboy: Vel...du har åpenbart et stykke igjen før du bør vurdere å tilby dine rettshjelptjenester.

Bortsett fra meg, er det bare forfessorer i rettsvitenskap her inne?

Kan man ikke ha meninger om saken hvis man ikke er jussprofessor?

Tenker at det meste bunner i hersketeknikker. 

ostgote

ostgote
21.10.20 23:52
Dr_Who: At Elden gidder å så tvil om at norske menn ikke sier 'tisser", han gjorde seg bare til latter

Skivebom av Elden og Helene Uri-.  Det er komplett usannsynlig at en mann som skriver trusler ville skrive om å tisse. 

Taggingen av husert med tusj er en annen usannsynlighet. Tagging ville vært gjort  med spraylakk og ikke med en tusj, som tilfeldigvis også var gjemt bak bøker i bokhylla i huset.

bergy

bergy
21.10.20 23:59

Nå så jeg nettopp norske rednecks i Syden. Og en av dem måtte ut i havet for å tisse.

Når de kan si det, så synes jeg Lomheim får et forklaringsproblem. 

Dr_Who

Dr_Who
22.10.20 07:52

Menn står og pisser, damer sitter og tisser. I hvert fall i Nord-Norge.

Kanskje det er blitt motsatt sørpå?

kval

kval
22.10.20 08:06
Dr_Who: Menn står og pisser, damer sitter og tisser. I hvert fall i Nord-Norge. Kanskje det er blitt motsatt sørpå?

Valg av ord er jo avhengig av mange forhold og situasjoner.  Det Lomheim har sagt er at menn som har passert 40-50 og kommer med brutale trusler ikke vil bruke tisse i den konteksten. Det har språkeksperten rett i.

Tisse er et "finere", mildere og mer feminint uttrykk.

Og så vet vi at språket endrer seg hele tiden. 

kval

kval
22.10.20 08:11
farout05: Med et så omfattende apparat aktoratet støtter seg på, vil det være mulig å skape ei indisie-rekke på hvilken som helst person, i hvilken som helst sak.

Jeg tror de ville fått problemer med å plassere meg på den aktuelle adressen på de aktuelle tidspunktene.

tray358

tray358
22.10.20 08:44
farout05: du har fått med deg at man har funnet fellende fingeravtrykk, vitner som har sett tiltalte begå forbrytelse og kan dokumentere at tiltalte har tilstått?

Alt du etterlyser her er egentlig kun indisier.  Fingeravtrykk er kun bevis på at hennes fingre har berørt en gjenstand, men ikke nødvendigvis at hun har begått en forbrytelse.  Vitner kan ta feil eller til og med lyve og falske tilståelser er ikke et ukjent fenomen.  Ett indisium alene vil neppe holde for å få henne dømt eller være nok til at påtalemyndigheten ville ta ut tiltale for den saks skyld. Som i denne saken så må det en hel rekke av indisier til for å få noen dømt og denne indisierekken må ikke virke oppkonstruert for "utenfor enhver rimelig tvil" overbevise retten at hun er skyldig. 

tray358

tray358
22.10.20 08:59
Gloriana: Hadde det vært en mann hadde det vært 10.

Med tanke på kjønn, alder og psykisk tilstand så tipper jeg et par, tre år hvorav en del betinget.  Jeg synes at retten bør ta hensyn til at hun, med rette eller urette, har følt at dette teaterstykket har tråkket over streken og hengt ut hennes familie. På det punktet har jeg forståelse for hennes frustrasjon selv om alt hun har gjort vitner om en person med manglende selvkontroll og virkelighetsoppfatning. Hennes åpenbare behov for å hevne seg er vel en oppgave for psykiatrien å ta seg av.

Rainmaker

Rainmaker
22.10.20 09:08
farout05: Og jeg husker heller ikke alle detaljer fra gårsdagen, og faktisk kan jeg komme på ting jeg tidligere ikke husket, men sannsynliggjør det at jeg er skyldig i et eller annet?

"Problemet til Bertheussen er at disse "husker ikke"-episodene stort sett utspant selg slik i retten;

Aktor: Gjorde du A?

Bertheussen: Nei!

Aktor: Vi har bevis som viser at du gjorde A.

Bertheussen: Mulig jeg gjorde det, jeg husker ikke.

aIseboy

aIseboy
22.10.20 09:09
tray358: Jeg synes at retten bør ta hensyn til at hun, med rette eller urette, har følt at dette teaterstykket har tråkket over streken og hengt ut hennes familie

Hvis hun ikke med rette har grunn til å føle seg tråkket på, hvorfor skal det i såfall være formildende? 

Det er jo ikke selvforsvar, akkurat..

Det ironiske nå er at tiltalte og samboers egne uttalelser i media i tiden episodene skjedde, blir brukt mot dem for å dokumentere hvor alvorlig det opplevdes for fornærmede. Den gang hadde de naturligvis et sterkt behov for å forsterke den negative påvirkningen av herværket, for å ramme politiske motstandere mest mulig.

Hverken tiltalte eller Wara kan blåse bort det de sa den gang, for da "beviser" de jo bare at uttalelse kom for å ramme teatergruppen hardest mulig.. 

(Innlegget ble redigert 22.10.20 09:12)

Rainmaker

Rainmaker
22.10.20 09:11
bergy: Nå så jeg nettopp norske rednecks i Syden. Og en av dem måtte ut i havet for å tisse. Når de kan si det, så synes jeg Lomheim får et forklaringsproblem.

Nå spesifiserte vel Lomheim at det i slik sammenheng var snakk om "truende" tekst. Ikke "normal" samtale.

tray358

tray358
22.10.20 09:27
aIseboy: Hvis hun ikke med rette har grunn til å føle seg tråkket på, hvorfor skal det i såfall være formildende?  Det er jo selvforsvar, akkurat.

Det er dette med subjektiv skyld jeg tenker på. Damen er nok ikke helt i vater og har vel behov for profesjonell hjelp for å klare å se sine handlinger i perspektiv. Problemet der er at hun tydeligvis ikke ser dette selv og derfor ikke er villig til å samarbeide med de som eventuelt kunne hjelpe henne.  Jeg tror heller ikke at hun har skjønt at det hun drev med var trusler mot ministre og Norges statsforvaltning, (eller hva det nå heter). I hennes hode var det Black Box teateret som skulle rammes. 

aIseboy

aIseboy
22.10.20 09:30
tray358: Jeg tror heller ikke at hun har skjønt at det hun drev med var trusler mot ministre og Norges statsforvaltning, (eller hva det nå heter). I hennes hode var det Black Box teateret som skulle rammes.

Er enig i din vurdering.

Hennes svært stygge konspirasjon mot Black Box er dog helt fraværende i tiltalen. Blir interessant å se om de eventuelt gidder å ta et sivilt søksmål mot LB. 

MyWays

MyWays
22.10.20 09:32
tray358: Hennes åpenbare behov for å hevne seg er vel en oppgave for psykiatrien å ta seg av.

Ja, men da er det mange som i dag sitter i norske fengsler som heller skulle vært innunder psykiatrien.

fargerik

fargerik
22.10.20 09:34
tray358: Det er dette med subjektiv skyld jeg tenker på. Damen er nok ikke helt i vater og har vel behov for profesjonell hjelp for å klare å se sine handlinger i perspektiv. Problemet der er at hun tydeligvis ikke ser dette selv og derfor ikke er villig til å samarbeide med de som eventuelt kunne hjelpe henne. Jeg tror heller ikke at hun har skjønt at det hun drev med var trusler mot ministre og Norges statsforvaltning, (eller hva det nå heter). I hennes hode var det Black Box teateret som skulle rammes.

Etter å ha fulgt med i radioen de siste dagene, sitter også jeg igjen med at dama kan ha vært rimelig forstyrret. Og muligens fremdeles er det.

Det er uansett nådeløse prosedyrer vi får servert på direktesending, også akkurat nå.

(Innlegget ble redigert 22.10.20 09:35)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
22.10.20 09:35
tray358: Det er dette med subjektiv skyld jeg tenker på. Damen er nok ikke helt i vater og har vel behov for profesjonell hjelp for å klare å se sine handlinger i perspektiv. Problemet der er at hun tydeligvis ikke ser dette selv og derfor ikke er villig til å samarbeide med de som eventuelt kunne hjelpe henne.  Jeg tror heller ikke at hun har skjønt at det hun drev med var trusler mot ministre og Norges statsforvaltning, (eller hva det nå heter). I hennes hode var det Black Box teateret som skulle rammes.

Subjektiv skyld dekkes også av "burde ha forstått", og da blir det svært vanskelig å fremme at subjektiv skyld ikke er tilstede her.  

fargerik

fargerik
22.10.20 09:36
IndocteCollectio: Subjektiv skyld dekkes også av "burde ha forstått", og da blir det svært vanskelig å fremme at subjektiv skyld ikke er tilstede her.

Det snakkes da om objektiv skyld akkurat nå.

aIseboy

aIseboy
22.10.20 09:38

Tror påstanden blir mer enn 2 år gitt.. 

farout05

farout05
22.10.20 09:40
tray358: Alt du etterlyser her er egentlig kun indisier.  Fingeravtrykk er kun bevis på at hennes fingre har berørt en gjenstand, men ikke nødvendigvis at hun har begått en forbrytelse.  Vitner kan ta feil eller til og med lyve og falske tilståelser er ikke et ukjent fenomen.  Ett indisium alene vil neppe holde for å få henne dømt eller være nok til at påtalemyndigheten ville ta ut tiltale for den saks skyld. Som i denne saken så må det en hel rekke av indisier til for å få noen dømt og denne indisierekken må ikke virke oppkonstruert for "utenfor enhver rimelig tvil" overbevise retten at hun er skyldig.

Kan slutte meg til det du skriver. 

Men så er det slik at indisier har forskjellige grader av vekt i ei straffesak, f.eks fingeravtrykk på en drapsgjenstand kontra et utydelig fotavtrykk på åstedet.

Bertheussens fingeravtrykk eller DNA på trusselbrev ville ha vært et vektig indisium på at hun var avsender, eller medvirket. Nå opererer man med et langt svakere indisium på dette punktet.

Mitt anliggende er ikke å forsøke å "prosedere" Bertheussens uskyld, men bare påpeke det merkelige i at politiet ikke har klart å frembringe bevis med tung vekt (fingeravtrykk, DNA, vitner til handling, videoopptak og tilståelse) i en sak mot en person, hvis tilstand er beskrevet å tilhøre psykiatrien.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
22.10.20 09:44
fargerik: Det snakkes da om objektiv skyld akkurat nå.

Ikke i innlegget jeg svarte på, og du tenker da på objektivt ansvar?

farout05

farout05
22.10.20 09:44
kval: Tisse er et "finere", mildere og mer feminint uttrykk.

Det kan man si, sånn generelt.

aIseboy

aIseboy
22.10.20 09:50
farout05: Bertheussens fingeravtrykk eller DNA på trusselbrev ville ha vært et vektig indisium på at hun var avsender, eller medvirket. Nå opererer man med et langt svakere indisium på dette punktet.

Hvorfor mener du funnet av frimerkene i boligen til tiltalte med unik tagging samt avsløring av hun har gått til anskaffelse av printer som har vært brukt til trusselbrev - er svake indisium?

Hvorfor er et fingeravtrykk sterkere? Skal vi forholde oss til din teoretiske fantasiverden, så kunne eventuelle gjerningspersoner sørget for å bruke brevark som de på et tidligere tidspunkt hadde fått Bertheussen til å ta på. (Dette er usannsynlig, men ikke mindre usannsynlig enn at frimerkene er plantet i huset til tiltalte, eller at printersporet er et falsium) 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
22.10.20 09:54

Det aktoratet har gjort er å fremlegge en rekke med indirekte bevis som sannsynliggjør at Laila har utført visse handlinger. Når denne rekken blir omfattende som i denne saken så mener aktoratet at det er bevist bortenfor enhver tvil at det er hun som har utført handlingene hun er anklaget for.

Så lenge det ikke finnes direkte bevis eller mange sterke indirekte bevis så er dette den eneste måten aktoratet kan jobbe på (bortsett fra tilståelse). 

Personlig synes jeg aktoratet har gjort en svært god jobb i forhold til det som finnes av bevis i denne saken, også godt hjulpet av tiltaltes egne vitnemål i retten. Hun har fremstått som lite troverdig og kommet med forklaringer som fremstår som rene fantasier på visse punkter.

(Innlegget ble redigert 22.10.20 09:55)

lok1

lok1
22.10.20 09:57

Nå er det snart for sent å gjette på hva påstanden blir. Jeg tipper de ber om 3 år, og at de legger seg godt over det som faktisk blir straffen til slutt om hun blir kjent skyldig. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg