Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Black life matters

NYTT TEMA
molishani
molishaniInnlegg: 2980
15.09.20 22:42

Alle steder jeg har vokst opp, spesielt blant menn, har det vært jævla neger osv.osv. Jeg har alltid reagert på det, men har alltid vært for feig til å si ifra. Det er bra dette opprøret mot strukturell rasisme kommer frem, det er egentlig ikke en dag for tidlig. Vi er alle mennesker, tro det eller ei, men vi er faktisk det, igjen, tro det eller ei, svarte mennesker er ikke apekatter, de er faktisk mennesker, tro det eller ei. Det blir så mye lettere når alle behandler hverandre som mennesker.

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 4597
15.09.20 22:48
GreySerpent: Forskjellene mellom de rike og fattige i Bærum øker. Hvis du skal henge med i lokalsamfunnet her, så må du ha råd til fritidsaktiviteter og merkeklær. Jeg har hørt om ungdommer som har sett seg nødt til å selge dop for å kunne finansiere klær og utstyr, sier ungdomskonsulent Kieran Hill (39) til VG.

Hva skal dette fortelle? 

Av noen åpenbare grunner vil det lett bli store ulikheter i Bærum, hvor noen vil oppleve det som en slags relativ fattigdom, da det er blant kommunene med høyest gjennomsnittsinntekt. 

Da er sjansen større for at barn og unge har dyrere tøy og bedriver dyrere fritidsaktiviteter. 

Men hva så? Det er vel følgene ved å bo i en kommune med en lokalkultur som er mer preget av velstand enn andre kommuner. 

Ut i fra det du skriver her ville jeg også blitt tvunget til å selge dop i min oppvekst om jeg var del av det miljøet. 

For den siste setningen der er ubegripelig dum. 

(Innlegget ble redigert 15.09.20 22:49)

CinemaMaestro
CinemaMaestroInnlegg: 7526
16.09.20 11:21

Politiopptak fra en skyteepisode i Tulsa, Oklahoma fra mars i år. En vanlig trafikkstans eskalerer voldsomt. To politifolk blir skutt, den ene av de blir drept. Den mistenkte oppfører seg som en komplett idiot og det viser hvor uforutsigbart det er å være politi. Du vet aldri hvem du stopper.

Denne virkeligheten eksisterer ikke i venstrepakkets øyne. For de er politiet en eneste stor demon. Dette er menneskene og hverdagsheltene de gjør til syndebukker over hele USA. Dette er hva de brenner ned butikker, plyndrer og vandaliserer for.

fruitman
fruitmanInnlegg: 1772
16.09.20 12:04

Lol, selger dop for å ha råd til merkeklær? Vokste opp med norsk ungdom der flere hadde svært "trange kår" hele ungdomstiden. Noen hadde ikke en gang råd til å ha kort på treningssenter eller være med på oragnisert idrett, noe "mindreårige" asylsøkere fikk sponset av kommunen. De drev alikevel ikke med salg av dop og barneran for å få råd til det andre ungdom hadde råd til. De har nå tatt seg utdannelse og fått seg jobb og har plutselig god råd. For en ræva unnskyldning! HAHAHAHA

(Innlegget ble redigert 16.09.20 12:07)

fruitman
fruitmanInnlegg: 1772
16.09.20 12:08
CinemaMaestro: Dette er menneskene og hverdagsheltene de gjør til syndebukker over hele USA. Dette er hva de brenner ned butikker, plyndrer og vandaliserer for.

Det er så sinnsykt tragisk. Og de sauene som er med på dette "fuck the police"-narrativet er idioter.

MyWays
MyWaysInnlegg: 6185
16.09.20 17:58

Menneskene som står bak BLM er en gjeng med marxister. Denne bevegelsen har røttene sine i universitetene, der inkompetente professorer og andre akademikere, som nå endelig har sett hvor irrelevant deres "ekspertise" er blitt, nå ønsker å gjøre seg selv relevant igjen. Dette er mennesker som har innsett hvor mye mer relevant naturvitenskap, tekniske fag, medisin, juss og økonomi etc. er i dagens moderne samfunn, og hvor elendig sosiologi- og filosofifagene stiller i forhold til disse. 

Så derfor er man nødt til å blåse opp sin egen viktighet gjennom "critical xxx theory' og postmodernistisk filosofi, samtidig som man gjør absolutt alt man kan for å bryte ned STEM-disiplinene (Science, technology, engineering and mathematics). Og siden det moderne samfunnet er byttet opp av (og avhenger av) disse disiplinene, så må det moderne samfunnet også brytes ned. 
Markedsøkonomi og kapitalisme er ondskap satt i system, osv. Det samme er teknologisk utvikling, det samme er legevitenskap, det samme er fremskritt innen biologi, fysikk, kjemi etc.

Dette med bekjempelse av "rasisme" er bare toppen av isberget. Det er et salig forbasket kaos, som er satt i gang av en relativt liten gruppe mennesker som stort sett har sin tilhørighet innen akademia.

Og så er dette kanskje et desperat krampetrekk av folk som endelig innser at kommunismen er død, og som nå holder på å implodere i sin egen eksistensialisme.  

idiomatisk
idiomatiskInnlegg: 3279
16.09.20 20:10

Insurance Information Institute says Summer 2020 riots caused over $2 billion in damage across 20 states, Highest in US history.

Men, men... 93% mostly peaceful.

20 milliarder altså, allikevel har mediene pushet et eventyr om at disse protestene først og fremst er fredfulle. Kan dere se for dere overskriftene om høyreradikale hadde stått bak disse ødeleggelsene? 

(Innlegget ble redigert 16.09.20 20:10)

Jean_Grey
Jean_GreyInnlegg: 5444
16.09.20 21:22
MyWays: Menneskene som står bak BLM er en gjeng med marxister. Denne bevegelsen har røttene sine i universitetene, der inkompetente professorer og andre akademikere, som nå endelig har sett hvor irrelevant deres "ekspertise" er blitt, nå ønsker å gjøre seg selv relevant igjen. Dette er mennesker som har innsett hvor mye mer relevant naturvitenskap, tekniske fag, medisin, juss og økonomi etc. er i dagens moderne samfunn, og hvor elendig sosiologi- og filosofifagene stiller i forhold til disse.  Så derfor er man nødt til å blåse opp sin egen viktighet gjennom "critical xxx theory' og postmodernistisk filosofi, samtidig som man gjør absolutt alt man kan for å bryte ned STEM-disiplinene (Science, technology, engineering and mathematics). Og siden det moderne samfunnet er byttet opp av (og avhenger av) disse disiplinene, så må det moderne samfunnet også brytes ned. 
Markedsøkonomi og kapitalisme er ondskap satt i system, osv. Det samme er teknologisk utvikling, det samme er legevitenskap, det samme er fremskritt innen biologi, fysikk, kjemi etc. Dette med bekjempelse av "rasisme" er bare toppen av isberget. Det er et salig forbasket kaos, som er satt i gang av en relativt liten gruppe mennesker som stort sett har sin tilhørighet innen akademia. Og så er dette kanskje et desperat krampetrekk av folk som endelig innser at kommunismen er død, og som nå holder på å implodere i sin egen eksistensialisme.

Som jeg nok sikkert har skrevet flere ganger tidligere; woke/BLM utgjør en trussel mot fornuften, selve fundamentet i det liberale vestlige demokratiet. Dette er antidemokratiske krefter, og de sogner til den totalitære familie!

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 17319
16.09.20 23:59
CinemaMaestro: venstrepakket

For ikke å snakke om rasistpakket.

Romlingane
17.09.20 07:57
idiomatisk: 93% mostly peaceful. 20 milliarder altså, allikevel har mediene pushet et eventyr om at disse protestene først og fremst er fredfulle. Kan dere se for dere overskriftene om høyreradikale hadde stått bak disse ødeleggelsene?

Det er det de gjør. Volden og terroeren kommer fra høyresiden.

https://acleddata.com/2020/09/03/demonstrations-political-violence-in-america-new-data-for-summer-2020/

https://www.csis.org/analysis/escalating-terrorism-problem-united-states

https://www.adl.org/education-and-resources/resource-knowledge-base/adl-heat-map

Rasister, nynazister og høyrekestreme prøver alltid å fornekte eller kverulere på disse, for de viser at det er fra høyresiden volden og terroren kommer og har vært sterkt økende. Og at vold og terror fra venstresiden har blitt mindre og mindre for praktisk talt helt å forsvinne.

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 31578
17.09.20 08:03
MyWays: Menneskene som står bak BLM er en gjeng med marxister. Denne bevegelsen har røttene sine i universitetene, der inkompetente professorer og andre akademikere, som nå endelig har sett hvor irrelevant deres "ekspertise" er blitt, nå ønsker å gjøre seg selv relevant igjen. Dette er mennesker som har innsett hvor mye mer relevant naturvitenskap, tekniske fag, medisin, juss og økonomi etc. er i dagens moderne samfunn, og hvor elendig sosiologi- og filosofifagene stiller i forhold til disse.  Så derfor er man nødt til å blåse opp sin egen viktighet gjennom "critical xxx theory' og postmodernistisk filosofi, samtidig som man gjør absolutt alt man kan for å bryte ned STEM-disiplinene (Science, technology, engineering and mathematics). Og siden det moderne samfunnet er byttet opp av (og avhenger av) disse disiplinene, så må det moderne samfunnet også brytes ned. 
Markedsøkonomi og kapitalisme er ondskap satt i system, osv. Det samme er teknologisk utvikling, det samme er legevitenskap, det samme er fremskritt innen biologi, fysikk, kjemi etc. Dette med bekjempelse av "rasisme" er bare toppen av isberget. Det er et salig forbasket kaos, som er satt i gang av en relativt liten gruppe mennesker som stort sett har sin tilhørighet innen akademia. Og så er dette kanskje et desperat krampetrekk av folk som endelig innser at kommunismen er død, og som nå holder på å implodere i sin egen eksistensialisme.

Alltid interessant når noen skal fortelle om hva andre mener. Faren for å distansere seg fra virkeligheten er imidlertid stor, noe ditt innlegg er et godt eksempel på.

Godt mulig du tror på dette selv, men på meg blir det som å kalle FrPere for rasister, for så å komme med en lang harang om menneskesynet. Dette er i samme spor.

(Innlegget ble redigert 17.09.20 08:04)

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 1124
17.09.20 08:24

Det er sikkert sagt før i en eller annen variasjon i denne laaange tråden. Fakta er at politiet kverker en mann med overdreven maktbruk. Det er politivold og ikke rasisme. 

DennisB
DennisBInnlegg: 15979
17.09.20 11:23
Romlingane: Og at vold og terror fra venstresiden har blitt mindre og mindre for praktisk talt helt å forsvinne.

Tror du på dette selv? Bare lurer jeg asså. Jeg har ingen tro på at volden skjer fra èn side. Langt i fra.

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 3279
17.09.20 12:17
Romlingane: For ikke å snakke om rasistpakket.

Yupp

Afro Amerikanere du mener ikke sant,det er der du finner rasistene. men du tror og mener det er hvite som er rasistene.. Så blind kan man bli.

I tillegg så mener du helt ærlig at vold og terror fra Venstresiden har blitt mindre og nå er nærmest forsvunnet. Gudene vet hvilken planet du er på men at du er ekstremt uopplyst er klinkende klart.

At du ikke ser det selv der du ser deg i speilet at du kun er en dott som slenger dritt uten mening eller fakta

zetta
zettaInnlegg: 13208
17.09.20 13:26
MyWays: Menneskene som står bak BLM er en gjeng med marxister. Denne bevegelsen har røttene sine i universitetene, der inkompetente professorer og andre akademikere, som nå endelig har sett hvor irrelevant deres "ekspertise" er blitt, nå ønsker å gjøre seg selv relevant igjen. Dette er mennesker som har innsett hvor mye mer relevant naturvitenskap, tekniske fag, medisin, juss og økonomi etc. er i dagens moderne samfunn, og hvor elendig sosiologi- og filosofifagene stiller i forhold til disse.

Jeg er ikke helt enig her. Selv er jeg realist, men jeg innser viktigheten av samfunnsfag. Samfunnet må analyseres og tenkingen må analyseres.

Problemet er alle de irrelevante og skadelige forgreiningene, destruktive teorier. Denne såkalte forskningen bør ikke være helt fri til å gå hvor som helst. Det må stilles visse krav også til professorer i filosofi og samfunnsfag. Til syvende og sist skal universitetene være et gode for samfunnet, ikke nedbrytende.

Og den politiske agendaen i disse fagene er et problem. Det må kreves en viss objektivitet og saklighet på universiteter og høyskoler

zetta
zettaInnlegg: 13208
17.09.20 13:33
CinemaMaestro: For de er politiet en eneste stor demon. Dette er menneskene og hverdagsheltene de gjør til syndebukker over hele USA. Dette er hva de brenner ned butikker, plyndrer og vandaliserer for.

Det er helt forferdelig hvordan politiet blir utsatt for hets fra media og store grupper i samfunnet. Politiet har en helt nødvendig og livsfarlig jobb. De må være tøffe og noen ganger harde

Jeg kan ikke se annet enn at når politiet håndterer kriminelle som nekter å adlyde, så må de på et eller annet tidspunkt bli brutale. Politivold er nødvendig i visse tilfeller.

CNN har blitt en forferdelig kanal. Dette skaper problemer også her i Norge når folk ikke vil innse det. Det spiller ingen rolle hva CNN har vært, det er hva de er nå som teller, og det er ikke pent

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 56505
17.09.20 13:52
zetta: Jeg kan ikke se annet enn at når politiet håndterer kriminelle som nekter å adlyde, så må de på et eller annet tidspunkt bli brutale. Politivold er nødvendig i visse tilfeller.

(Innlegget ble redigert 17.09.20 13:53)

DennisB
17.09.20 14:52

Antwon Rose.. En kjeltring som avfyrte skudd mot en annen svart mann i en "drive by shooting", ble stanset av politiet, prøvde å stikke av, og ble skutt og drept, i 2018. 

Nå har NFL-spillerne trykket navnet hans på hjelmene sine, to år senere.. Dette er nesten ikke til å tro. Dette er altså hva BLM står opp for i idretten. Hva vil de oppnå med det?

Her er en rant om dette, av "The Officer Tatum". "They could train these officers to be Jesus Christ, they would still have to shoot you if you pulled a gun on them”..

https://www.youtube.com/watch?v=gcFtQjmmIJI

(Innlegget ble redigert 17.09.20 15:01)

Romlingane
17.09.20 15:30
DennisB: Tror du på dette selv? Bare lurer jeg asså. Jeg har ingen tro på at volden skjer fra èn side. Langt i fra.

Rasister, nynazister og høyrekestreme prøver alltid å fornekte eller kverulere på disse, for de viser at det er fra høyresiden volden og terroren kommer og har vært sterkt økende. Og at vold og terror fra venstresiden har blitt mindre og mindre for praktisk talt helt å forsvinne.

Du kan sjekke linkene selv. Når tre forskjellige grupper forskere uavhengig av hverandre har gått systematisk og metodisk til verks og fått lignende resultater, så skjønner alle at det gir et riktigere bilde av helheten enn videosnutter på youtube eller kommentarer på twitter. Du kan velge å tro på forskning eller du kan velge å tro på rasistisk eller høyreradikal propaganda.

DennisB
17.09.20 15:33
Romlingane: Du kan velge å tro på forskning eller du kan velge å tro på rasistisk eller høyreradikal propaganda.

Du mener at det ikke finnes venstreradikal propaganda? Når alt kommer til stykket, så handler dette om politikk. To sider, to vridninger av "fakta".

Romlingane
17.09.20 15:39
DennisB: Du mener at det ikke finnes venstreradikal propaganda? Når alt kommer til stykket, så handler dette om politikk. To sider, to vridninger av "fakta".

Hvis man forsvarer rasister og høyreradikale samtidig som man fornekter rasisme og høyreradikal vold, så er man sannsynligvis rasist og høyreradikal. Det finnes venstreradikal propaganda, men dette er forskningsresultater og ikke politikk. Du må gjerne komme med seriøs og nøytral forskning som viser det motsatte.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 3262
17.09.20 15:57
Romlingane: Hvis man forsvarer rasister og høyreradikale samtidig som man fornekter rasisme og høyreradikal vold, så er man sannsynligvis rasist og høyreradikal. Det finnes venstreradikal propaganda, men dette er forskningsresultater og ikke politikk. Du må gjerne komme med seriøs og nøytral forskning som viser det motsatte.

Det du presenterer som objektiv forskning virker å være høyst kreativ statistikk fra tenketanker langt ute på venstresiden. Og venstresiden i USA er ikke nødvendigvis alt som som ligger til venstre for republikanerne. Vi har sett at det finnes nok av ansatte innen humanistiske fag ved amerikanske universiteter som er spinnville etter enhver målestokk

Skremmende med folk som er så villig til å akseptere vold og ødeleggelser, bare folkene bak har den rette politiske fargen.

DennisB
17.09.20 16:06
Romlingane: Hvis man forsvarer rasister og høyreradikale samtidig som man fornekter rasisme og høyreradikal vold, så er man sannsynligvis rasist og høyreradikal. Det finnes venstreradikal propaganda, men dette er forskningsresultater og ikke politikk. Du må gjerne komme med seriøs og nøytral forskning som viser det motsatte.

Har skumlest artiklene dine. Du må gjerne sitere der hvor det står at nær "all" (!) volden og terroren vi har sett i sommer og høst (ikke fra januar til mai..), tilskrives kun høyreradikale.

Jeg finner det ikke. Har lest hele første artikkelen, de påstår det ikke, de legger ikke så og si all skyld på høyresiden. Og jeg har lest den andre, som konsentrerer seg mest om hva som har skjedd før denne sommeren, og tidligere år, som for meg ikke er interessant.

For meg, og hva jeg har reagert på, er hva som har skjedd siden mai, ikke før, og tidligere år.

Den tredje gadd jeg ikke lese.

(Innlegget ble redigert 17.09.20 16:13)

DennisB
17.09.20 16:28
Romlingane: Hvis man forsvarer rasister og høyreradikale samtidig som man fornekter rasisme og høyreradikal vold, så er man sannsynligvis rasist og høyreradikal.

Jeg finnes ikke rasist, og er ikke radikal noen veier, hvis du antyder det. Noe du tydeligvis gjør. Rasekortet kan du ikke bruke på meg.

Jeg prøver å forstå det som skjer i USA, men har store problemer med å se at de svarte er så undertrykket som mange skal ha det til. Og rasisme går begge veier, husk det.

Politivolden er selvsagt et tema, men her mener jeg at politiet har en ekstremt vanskelig jobb, i kanskje verdens vanskeligste land å være politimann i. Det er stor kriminalitet i landet, våpen er hverdagslig, og veldig få nøler med å bruke dem.

Jeg har ikke inntrykk av det er et utbredt rasehat i politiet, noen unntak vil det vel alltid være, men politiet må uansett forholde seg til at prosentvis (svarte/hvite) er det flest svarte kriminelle. Det gjør møtet med svarte mer betent enn det burde ha vært. Å sitte her og være skråsikker på ting, blir for dumt for meg, nå det er mer enn 800.000 politimenn i USA, både svarte og hvite, kvinner og menn, og av andre farger. Jeg tror de aller, aller fleste gjør sitt beste, og en god jobb.

Det første man må gjøre i et land som dette, er å adlyde politiet. Gjør man ikke det, ber man om trøbbel.

(Innlegget ble redigert 17.09.20 16:38)

idiomatisk
idiomatiskInnlegg: 3279
17.09.20 17:58
Romlingane: Volden og terroeren kommer fra høyresiden.

Du lider av TDS. Om Trump ikke var president, og hvem som helst annen president hadde fordømt BLM så hadde du sett hva andre ser. Grunnen til at du støtter BLM er fordi Trump ikke gjør det. 

Så vi legger den død, og jeg ønsker deg god bedring. 

(Innlegget ble redigert 17.09.20 17:58)

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 4597
17.09.20 22:39
MyWays: Dette er mennesker som har innsett hvor mye mer relevant naturvitenskap, tekniske fag, medisin, juss og økonomi etc. er i dagens moderne samfunn, og hvor elendig sosiologi- og filosofifagene stiller i forhold til disse.

Det er så blodharry å bli en sånn ekte-studier vs. tullestudier-type. 

Og om man først skal det; hvorfor nevner du sosiologi og filosofi? 

Det fremstår som du ikke kjenner til hva fagene handler om engang. 

Man beveger seg for eksempel inn i sosiologisk terreng når man forsøker å forstå gruppedynamikken som bidrar til dannelsen av grupper som det er snakk om her. Hvordan kan noe så essensielt som å studere individet i en sosial kontekst bli irrelevant? 

Filosofi handler om å tenke kritisk. Å komme så nær sannheten man klarer for å forklare fenomener og deriblant forbedre et samfunn og/eller individer (som gjennom moralfilosofi). Jeg kommer ikke på noe viktigere og mer meningsfullt enn det.

Jeg kommer heller ikke på et vanskeligere fag enn det, om man først skal måle. 

(Innlegget ble redigert 17.09.20 22:48)

MyWays
17.09.20 23:01
Kokuhaku: Det fremstår som du ikke kjenner til hva fagene handler om engang.

Ja, jeg beklager. Jeg kjenner ikke spesielt godt til fagene, og jeg var nok litt kjapp med å rable ned en del tanker jeg ikke kan forsvare.

Samtidig er jeg ganske overbevist om at jeg er inne på noe. Leser mye for tiden i håp om å få litt bedre innsikt. 

Romlingane
18.09.20 08:25
DennisB: For meg, og hva jeg har reagert på, er hva som har skjedd siden mai, ikke før, og tidligere år. Den tredje gadd jeg ikke lese.

Da burde du ha lest den, for den er oppdatert til og med juli i år.

Hittil i 2020
Extremist murder: 11/12 right wing
Terrorist plots and attacks: 13/14 right wing
Extremist/police shootouts: 10/10 right wing

Men det er klart, hvis du helst vil tro på rasistisk og høyreradikal propaganda så er det mest behagelig at du holder deg til kaninhullet på youtube og ekkokammeret på twitter. Det er ditt valg om du vil ignorere eller benekte forkning som viser at det du tror på er feil.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 6103
18.09.20 09:11
Kokuhaku: Filosofi handler om å tenke kritisk. Å komme så nær sannheten man klarer

Jeg har selv studert og lest mye filosofi, og jeg er enig i at det er viktig å tenke kritisk og å søke etter sannheten.

Men hva med når noen av disse studiene benekter at sannhet i seg selv finnes, eller at sannhet kun er en 'hvit' konstruksjon? Det, og rett ut rasistisk kritisk raseteori, er jo mildt sagt problematisk og skadelig å indoktrinere sårbare ungdommer med.

MyWays
18.09.20 14:31
Romlingane: Men det er klart, hvis du helst vil tro på rasistisk og høyreradikal propaganda så er det mest behagelig at du holder deg til kaninhullet på youtube og ekkokammeret på twitter.

Jeg tviler på at opposisjonen til den ekstreme venstresiden stort sett består av høyreekstremister. De aller fleste som har litt følgere på youtube og twitter, og som er kritiske til BLM og "Antifa" er intellektuelle konservative, sosialliberalister og sosialdemokrater. Altså litt til høyre eller litt til venstre for sentrum. 

Dette kan jeg ikke dokumentere. Men kom gjerne med eksempler på høyreekstremister som er populære.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg